Elfel BMW 100RS -81

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Elfel BMW 100RS -81

Inläggav Per Holmström » 2019-07-07/22:31

Jag har ärvt denna härliga motorcykel av min far som älskade att skruva. Själv är jag inte lika händig så nu ber jag er om hjälp.
Här följer därför en kort beskrivning av fyra fel som jag misstänker hör ihop:

1) Det går inte fram signalström till blinker och tuta och baklampan. Alla dessa är kopplade via ett delningskretskort som sitter i lamphuset. Till detta delningskretskort finns det ström men "rundar" man kortet och skickar på ström direkt till de olika funktionerna så fungerar de. Det som inte är kollat är om det går ström till reglagen och om dessa därmed fungerar – det vet jag inte. Vad som talar för att dilemmat sitter i delningskretskortet är att alla tre slutade fungera vid samma tillfälle, men jag vet inte. Därtill är jag inte säker på om det går att få fatt på detta delningskretskort till en så pass gammal hoj..

2) Det andra felet är voltmätaren som inte ger något utslag all. Just nu sitter fyra kablar är kopplade, samtliga verkar vara jordkablar, för oavsett till vilken kabel som man satte på en strömanslutning så fick man utslag på mätaren, men utan strömanslutning så inget utslag. Till voltmätaren finns en lampa kopplad, och den fungerar. Frågan är om voltmätaren är minuskopplad och om detta reglage är sammankopplat mot delningskretskortet, d.v.s. att även detta problem hänger ihop med fråga 1.

3) Det tredje dilemmat är två vippströmbrytare som sitter på instrumentpanelen, ditmonterade av min far av något skäl jag inte känner till, verkar vara kopplade så att belysningen fram slutar fungera om dessa monteras bort.

...så; är det någon som kan hjälpa mig att tolka vad dessa elfel kan handla om.??

Vänligen
//Per
Användarvisningsbild
Per Holmström
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-07-07/19:04

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst