F650GS -2001, toppar max 140-150?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2019-08-05/15:49

Hej BMW-klubben!

Är som ni säkert ser ny medlem här (men det ska erkännas att jag varit inne och tjuvläst en hel del).
Jag tog MC-kort för några veckor sen och köpte mig då en F650GS årsmodell 2001 med strax under 5000 mil på mätaren. Den är registrerad med effekten 37kW och senast servad av BMW-verkstad i våras.

Nu när jag kört runt 300 mil med den så börjar jag klura lite på om den verkligen går som den ska...

Läser man på lite om hur en F650GS ska gå så verkar den angivna toppfarten vara runt 180km/h och jag läste någonstans att den ska sticka iväg nämnvärt vid 5-6000RPM och det kan jag verkligen inte påstå att min gör utan snarare tvärtom, det känns inte som att det är någon idé att varva mer än 5000 varv, därefter händer det absolut nada.

Gjorde därför ett litet toppfartstest häromdagen och med full rulle och lite nedförsbacke så var det omöjligt att komma upp i mer än 150-155km/h mätarfart och det går inte fort upp till den hastigheten. Som jämförelse kan jag också säga att ligger man på ca. 5000 varv på femman och vrider fullt så känns det inte som att det händer någonting alls. Kan säga också att jag väl räknas som flugvikt då jag ligger på runt 75kg.

Däremot tycker jag att den går finfint mellan 0-4000RPM, accelererar fint och går inte ryckigt på låga varv. Bränsleförbrukningen har legat på mellan 0.35-0.45 lite beroende på vilken typ av körning jag gjort så där kan jag väl inte påstå att det verkar vara några tokigheter heller?

Jag har som ni säkert förstår tyvärr ingen möjlighet att provköra en likadan för att jämföra. Därför tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få om vad det skulle kunna vara som är tokigt (eller om ni tycker den verkar gå helt normalt?). Har försökt att googla omkring på ev. strypningar (om den av någon anledning skulle ha körts som 25kW någon gång) eller liknande men tycker inte att jag lyckas hitta något matnyttigt.

Jag vill tillägga att jag förstås förstår att det inte är någon sporthoj jag köpt och det är absolut inget toppfartsmonster jag är ute efter men det är så klart tråkigt om hojen inte går som den skulle kunna göra!
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2019-08-05/17:58

Kunde inte hålla mig så var tvungen att gå ut och kolla hur det såg ut på gasspjället.

Såhär sitter wiren (det undre hålet ska den tydligen sitta i om den är strypt?) så den verkar ju sitta som den ska:
Bild

Däremot så ser det ut såhär när man gasar fullt på rullen:
Bild

Alltså ser det ut som att det är ca. 50% kvar till nästa stoppklack?
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2019-08-05/20:11

Och.... några timmar senare är problemet löst tack vare min bror som kom förbi och kliade sig i huvudet.

Det visade sig att stoppet satt i själva rullen. Detta beroende på att den satt en "kugg" fel i vinkelväxeln för vajern så rullen stoppade för tidigt. Såhär SKA det se ut:
Bild

Troligtvis har mekanikern på BMW-verkstaden som servat den och bytt värmehandtag haft en otroligt dålig dag eftersom han både missat att det i princip rann olja utanpå motorn (beroende på att 3/4 av torx-skruvarna satt fingerlöst) och att han troligtvis då har monterat gasrullen fel.

Resultatet blev iallafall en helt ny hoj! NU förstår jag ju hur den ska gå!

Jag är ledsen att det här blev mer en dagbok än en spån-tråd, men jag ville lägga upp lösningen ifall någon skulle råka ut för samma problem. Moderator får gärna lägga ihop alla tre inlägg jag gjort till ett (då jag inte verkar kunna editera?).
Senast redigerad av Fredrik Olsson 2019-08-05/20:41, redigerad totalt 1 gång.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-08-05/20:16

Hej och välkommen i BMW-gemenskapen - och grattis till körkortet och en fin hoj.

Har själv haft en sådan, en Dakargul av årsmodell -02.
Det är nog aningen optimistiskt att toppfarten skulle vara 180, men runt 170 borde den i alla fall klara!
Bränsleförbrukningen låter som den är i högsta laget, min drog 0,30-0,35 (och då kör jag inte särskilt "snällt").
Något är galet. Det KAN ju vara en 25 kW-strypning som spökar - den är mycket enkelt konstruerad, nämligen med en större trissa för gasspjället så det inte går att öppna fullt. Lätt att kontrollera om det sitter där, bara att demontera kåporna över över "tanken" så kommer Du åt att lyfta på luftfilterburken för att se om den är strypt.
https://www.f650.co.uk/forums/showthrea ... -01-F650GS

Är den inte strypt, skulle jag kolla så inte någon kamaxel är nedgången. Kräver att ventilkåpan lyfts av, och DET är tyvärr trångt! Andra möjligheter är igensatt avgassystem, att kamaxlarna är felinställda (kamkedjan kan t ex ha hamnat nån kugg fel vid ventilspeljsjustering), dåligt bränsletryck eller igensatt luftfilter.
Bränsletrycket är en historia för sig - hojen har ett kombinerat bränslefilter och bränsletrycksregulator, som ska bytas var 4000:e mil. Filtret/regulatorn är DYR, så många chansar på att inte byta. Kan resultera i dåligt flöde/tryck så småningom!

För övrigt finns allt som är värt att veta om Din hoj på http://f650.com och en hel del på https://www.f650.co.uk - på engelska, såklart.

Lycka till med hojen, berätta gärna om Du hittar felet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2019-08-05/20:30

Gunnar Elmgren skrev:Hej och välkommen i BMW-gemenskapen - och grattis till körkortet och en fin hoj.

Har själv haft en sådan, en Dakargul av årsmodell -02.
Det är nog aningen optimistiskt att toppfarten skulle vara 180, men runt 170 borde den i alla fall klara!
Bränsleförbrukningen låter som den är i högsta laget, min drog 0,30-0,35 (och då kör jag inte särskilt "snällt").
Något är galet. Det KAN ju vara en 25 kW-strypning som spökar - den är mycket enkelt konstruerad, nämligen med en större trissa för gasspjället så det inte går att öppna fullt. Lätt att kontrollera om det sitter där, bara att demontera kåporna över över "tanken" så kommer Du åt att lyfta på luftfilterburken för att se om den är strypt.
https://www.f650.co.uk/forums/showthrea ... -01-F650GS

Hej Gunnar!

Tack för ditt svar. Jag har två inlägg som ligger vilande i väntan på kontroll av moderator, där både just det jag citerat ovan och lösningen finns - så vi får se när det dyker upp.
Jag kan hinta om att det hade att göra med själva gasrullen, och att jag nu fått en HELT annan hoj att köra runt på! :D
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav BmwMats » 2019-08-05/20:50

Ber att få gratulera dig till både din fina hoj, körkort och som ny medlem här !
Jättekul att du trivs med hojen nu. Du borde nästan vara som "klippt-och-skuren" som BMW-mekaniker efter att ha löst detta bättre än BMW-verkstadens mekaniker ! :mrgreen:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Konsument » 2019-08-05/21:00

Finns gott om mekaniker på det här forumet som jag gärna skulle anlita (Håkan m.fl.).
Litar däremot inte på lokala förmågor då jag råkat ut för dåliga jobb på alltför många så förtroendet är kört i bott.
Så det blir till att sträva själv i maklig takt i mån av tid... :-)

Funderar dock på "Dakargul -02", vad var det?
Vanliga GS hade en snygg gul men Dakarmodellen har i min värld alltid varit svart/vit eller flerfärgad.
Jag måste ha missat något, eller?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2019-08-05/21:05

BmwMats skrev:Ber att få gratulera dig till både din fina hoj, körkort och som ny medlem här !
Jättekul att du trivs med hojen nu. Du borde nästan vara som "klippt-och-skuren" som BMW-mekaniker efter att ha löst detta bättre än BMW-verkstadens mekaniker ! :mrgreen:

Mvh BmwMats

Hej Mats! Tackar och bugar så mycket!

Tittar man lite noga så finns det faktiskt två pilar som ska linjera med varandra vid full gas så det känns inte som att det krävs en superingenjör för att få till det rätt... (eller, uppenbarligen inte, då jag är datornörd till yrket :D)
Bild

Jag funderar faktiskt på att slå en pling till BMW-verkstaden och påtala detta. Som sagt så läckte den olja som ett såll också och enligt serviceprotokollet har diverse skruvar kontrollerats med momentnyckel när den var på service. Då är det ju lite udda att man kan dra åt en massa skruvar på motorn för hand. :roll:

(Den är alltså servad på BMW-verkstad av tidigare ägaren precis innan jag köpte den. Hade jag bekostat det och upptäckt dessa grejer efteråt hade jag nog blivit desto mer upprörd.)
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav BmwMats » 2019-08-05/21:10

Inte klokt detta... :o :shock: :roll:

Tack för förtydligande med bilderna, intressant att se... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav mtallberg » 2020-09-25/18:52

Sent svar i tråden, men vill bara tacka för den. Jag hade samma sak med min 650 dakar -01. Tyckte den var lite slö i ällmänhet, o visst jag var van vid en 900 4-cyl maskin sen tidigare och hade bytt till en 650 just för att jag borde ta det lite lugnare. Men det gick för lugnt innan jag läste den här tråden och fixade till problemet.

Bara lite kul grej, sist jag skulle åka o besikta så var något konstigt med dödarknappen så jag hade loss den o kollade lite vad det kunde vara. Vart stressad innan besiktningen och satte tillbaks lilla kåpan för fort och hamnade helt fel med de två kugghjulen mot varandra, så när jag skulle åka iväg gick det knappt att gasa alls, fick som mest upp hojen i 30km/h. Lyckades skruva lite på justerskruven för gasen "i farten" o kom upp i 60 iaf. (skulle bara in på en efterkontroll o besiktningen ligger 1km bort) :)
mtallberg
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2019-05-07/10:46

Re: F650GS -2001, toppar max 140-150?

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-04-27/05:46

mtallberg skrev:Sent svar i tråden, men vill bara tacka för den. Jag hade samma sak med min 650 dakar -01. Tyckte den var lite slö i ällmänhet, o visst jag var van vid en 900 4-cyl maskin sen tidigare och hade bytt till en 650 just för att jag borde ta det lite lugnare. Men det gick för lugnt innan jag läste den här tråden och fixade till problemet.

Bara lite kul grej, sist jag skulle åka o besikta så var något konstigt med dödarknappen så jag hade loss den o kollade lite vad det kunde vara. Vart stressad innan besiktningen och satte tillbaks lilla kåpan för fort och hamnade helt fel med de två kugghjulen mot varandra, så när jag skulle åka iväg gick det knappt att gasa alls, fick som mest upp hojen i 30km/h. Lyckades skruva lite på justerskruven för gasen "i farten" o kom upp i 60 iaf. (skulle bara in på en efterkontroll o besiktningen ligger 1km bort) :)

Jag har missat ditt svar i den här tråden helt! Kul att den har hjälpt någon. :D
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst