Låst i ettans växel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Låst i ettans växel

Inläggav Spose » 2020-05-16/12:54

Hej!

Jag äger en BMW F650GS från 2002 som inköptes förra hösten för att bli min övningskörningshoj och strypas till A2 kortet. Den kördes hem av en kompis, och sedan stått i ett garage orörd under vintern.

I extas sitter jag på min hoj i garaget, uppställd på centralstödet och övar på att växla. Startar den för att höra det goda ljudet en stund. Dagen efter sätter jag mig på denna igen och övar på att växla. Helt plötsligt så sitter nu växeln fast i ettans läge, och vägrar gå in i något annat (neutral eller uppåt) och finns bara lite spelrum på växelväljaren när kopplingen är indragen.

Efter lite googlande ser jag att folk har haft liknande problem med låst växel, och har då rullat mcn fram och tillbaka samtidigt som de då fått i växeln. Efter en timmes försök med detta insåg jag att det inte kommer att gå, och har nu förstått att det inte är så smart att växla stillaståendes.

Har nu tömt den på alla vätskor, och rivit ut kopplingen, där alla plattor ser friska ut. Vet inte vad som är felet och undrar nu om någon kan tänkas veta eller varit med om samma sak?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Spose
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-05-16/12:41

Re: Låst i ettans växel

Inläggav Håkan » 2020-05-16/17:53

Kan vara en fjäder i växellådan som gått av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst