Sida 1 av 1

Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-05/19:11
av Posedin
Hej på er!

Har ett svårlöst problem på min f650. Startar lätt när den är kall men efter nån km börjar den gå allt sämre på 3000 rpm och lägre. Ju varmare motorn blir desto högre varv krävs för att den inte ska stanna helt. Hackar och rycker. När den stannar så krävs full gas för att få igång den igen sen är det närmast full gas för att ta sig hem. Rycken påminner nästan om att man bryter tändningen, nån enstaka misständning oxå. Men när motorn är kall så går den bra tills att motorn får upp lite temp. Provade att, rengöra tanken, ultraljudstvätta förgasarna, byta till nya iridium stift, original ljuddämpare och rengjort luftfilter men fortfarande samma fel uppstår.
Vet mer vad jag kan göra som passar in på symptomen.. ventilspel? Voltregulatorn?
Förslag mottages gärna :cry:

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/06:41
av Håkan
Låter som fel på tändspolen eller någon del av tändsystemet.
Någon dålig kontakt gör att spolen/delen värms upp, utvidgar sig något och kontaktstället bryts. När delen svalnat fungerar det igen, en stund...
Och ja, jag har varit med om precis detta på nåt fordon från fjärran östern. :?

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/08:49
av Posedin
Håkan skrev:Låter som fel på tändspolen eller någon del av tändsystemet.
Någon dålig kontakt gör att spolen/delen värms upp, utvidgar sig något och kontaktstället bryts. När delen svalnat fungerar det igen, en stund...
Och ja, jag har varit med om precis detta på nåt fordon från fjärran östern. :?


Ja jag misstänker att det kan vara värt att byta tändspolarna och se om det löser problemet. När du fick samma problem var det tändspolen som strulade?

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/11:34
av Bror Gårdelöf
Var det inte någon komponent i Lucas gamla tändsystem, som kunde bete sig så på engelska motorcyklar - och fick benämningen " Mörkrets furste"?

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/11:48
av BmwMats
Bror Gårdelöf skrev:Var det inte någon komponent i Lucas gamla tändsystem, som kunde bete sig så på engelska motorcyklar - och fick benämningen " Mörkrets furste"?


Bror, Inte bara EN komponent... Alla involverade komponenter i dessa system betedde sig så... :lol:

Håller med Håkan, värmerelaterat problem i tändsystemet.

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/17:59
av Posedin
Har beställt tändspolar nu, skulle problemet kvarstå så byter jag voltregulatorn. Återkommer hur det går :-)

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-06/19:20
av BmwMats
Har för mig att jag läst att laddningsregulatorn på dessa hojar HAR krånglat tidigare, men åtgärdat på senare årsmodeller, men innan du bara byter så kontrollera spänningen OM och HUR mycket den laddar innan du bara byter...

Fungerar regulatorn så varför byta ?

Tändkablar, stift, tändspolar låter mer troligt, för att inte tala om hallgivaren/na om det är flera ?

Bara en fundering... :roll:

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-07/14:36
av Posedin
BmwMats skrev:Har för mig att jag läst att laddningsregulatorn på dessa hojar HAR krånglat tidigare, men åtgärdat på senare årsmodeller, men innan du bara byter så kontrollera spänningen OM och HUR mycket den laddar innan du bara byter...

Fungerar regulatorn så varför byta ?

Tändkablar, stift, tändspolar låter mer troligt, för att inte tala om hallgivaren/na om det är flera ?

Bara en fundering... :roll:

Stiften är nya Iridium stift, tändkablarna byts i samband med tändspolarna. Fungerar inte det så går jag vidare med regulatorn.. Men vad jag lyckats läsa mig till på nätet så verkar inte dålig regulator visa samma beteende som jag upplever på min hoj, men det verkar tändspolarna göra till viss del.

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-07/14:43
av BmwMats
Exakt, får bara tändmodulen/modulerna korrekt spänning och effekt levererat till sig, så har regulatorn inget med din ojämna motorgång att göra.

Byt enbart det som krånglar... ;)

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-15/07:02
av Posedin
Uppdatering: Har bytt tändspolar nu (begagnade från Ebay/Tyskland). Hojen går nu kanonfint och tillsammans med nya stift, ultraljudstvättade förgasare så kan jag ligga på 2000 varv utan massa småryckningar som fanns där innan hojen började strula. Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-15/08:32
av Håkan
Posedin skrev:Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)

Tack själv för att du delar med dig. :D

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2020-10-15/13:39
av BmwMats
Posedin skrev:Uppdatering: Har bytt tändspolar nu (begagnade från Ebay/Tyskland). Hojen går nu kanonfint och tillsammans med nya stift, ultraljudstvättade förgasare så kan jag ligga på 2000 varv utan massa småryckningar som fanns där innan hojen började strula. Jag fick en helt ny motorcykel :-)

Tack alla ni som gett tips och råd :-)



Härligt att höra, ja lite kärlek på våra hojar och dom går många mil till... Grattis till din reparation ! ;)

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2021-05-31/17:15
av Posedin
Tänkte bara ge en liten uppdaterad rapport nu när hojen har körts lite mera med. Som jag nämnde här ovan så går cykeln otroligt jämnt på låga varv. Jag kan ligga på 2000 rpm utan ett minsta lilla hack och jag upplever den som mycket mera bottenstark än tidigare. Tror det är flera faktorer som spelar in här, framför allt så tror jag de dyrare iridiumstiften hjälper men oxå att förgasarna ultraljudstvättades två gånger och att den fick nya insugningsgummin (som man ofta väntar in i det sista med att byta). Så ett tips från er som kör dessa gamla enstånkor är att uppdatera till Iridumstiften. Ha en fin mc säsong! :-)

Re: Går uselt när motorn blir varm

InläggPostat: 2021-06-04/19:54
av Konsument
Tack för tråden!
Bra att kunna söka efter om/när det inträffar nära mig... ;-)

Och iridiumstift gör en stånka och dess ägare mycket nöjdare.
Från ett stånka-perspektiv så blev min hoj en ny personlighet:
- Jämnare gång
- Bättre botten
- Djuriskt varvvillig

Lättare att vara tändsystem när gnistan kommer mer på samma ställe som föregående gnista vs. tjocka original-stiften?