Sida 1 av 1

Funduro -94

InläggPostat: 2022-05-28/17:44
av Karl Bergman
Hejsan hopp BMWvänner, nåja ovänner också om jag har några dolda :)

Saken är den att min bmwfamilj har utökats med en Funduro av årsmodell -94. En pusselbit som jag saknat i min BMW-samling och som jag kunde köpa av en granne i gatan. Den köptes som ett repobjekt till bra pris eftersom den totalt saknar oljetryck.

Har inte kommit längre än inköp av Haynes repmanual och borttaget oljefilter och en funktionstest av tryckgivaren. Igensatt filter men inte av magnetisk metall möjligen av aluminium men isf enormt pulveriserad eller av plast, tryckgivaren ok så jag hyser misstankar om dreven till pumparna som enligt uppgift är av plast kanske har havererat och malts ner.

Innan jag river ner transkåpan och ger mig på att lokalisera dreven för det är tydligen dubbla pumpar, tänker jag spana efter erfarenheter här i forumet och möjligen undvika onödiga misstag.

Nån som råkat ut för samma skavank? Isf vad var orsaken och hur löstes problemet?

Går det att rädda packningen till kåpan för jag ser att det är en onödigt dyr rackare?

Var handlas reservdelar till vettiga priser?

Nåt mer att undvika och tänka på?

Med vänlig hälsning, // Karl Bergman

Re: Funduro -94 nästan löst

InläggPostat: 2022-06-29/19:47
av Karl Bergman
IMG_7540.jpeg
IMG_7542.jpeg
IMG_7541.jpeg
Gokväll folket, ser att många läst mina frågor men ingen har tydligen någon erfarenhet av just det här problemet. Bra det för isf är det ju en ovanlig skavank som kanske inte inträffar igen på den här hojen.

Har äntligen rivit ner motorns lamellsida för att komma åt kugghjulen som driver bla. båda oljepumparna och si där uppenbarade sig felet omgående så fort kåpan kom av.

Sugpumpens plastkugghjul låg löst vid sidan av lamellcentrum och inte konstigt att det var noll oljetryck när pumpen för trycket aldrig matades med olja.

Som framgår av bilderna är kugghjulen låsta mot pumpaxeln med en stålpinne som kugghjulet klickas fast på och låses på så vis mot axeln. Har en reservdelsmotor som sannolikt är av nyare modell för där är hjulen även säkrade mot en sån här skavank genom en segersäkring (låsring) på yttersta delen av pumpaxeln.

Naturligtvis fanns inte pinnen synlig nånstans så ve och fasa måste jag riva hela motorn för att få fatt i den? Chansade med att med hjälp av mitt magnetverktyg sticka in det genom hålet som syns på bilderna och direkt fick jag napp och ut kom pinnen. Phu vilken lättnad så nu återstår det bara att skruva ihop delarna, hålla tummarna att det går att få besiktningstid och ge GSA:n ledigt i sommar som känns onödigt tung och klumpig på grusvägarna.

Ha en goo och lång hojsäsong // Karl Bergman

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-01/16:21
av BrooklynS
Bra jobbat Kalle!

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-11/17:13
av Karl Bergman
Slutreplik på den här tråden. Hojen är idriftsatt, provkörd och nu kommande onsdag har jag tid för besiktning. Det här blir en perfekt lillebror till min GSA och även den saknade pusselbiten i min samling av BMW-hojar. Det som återstår nu är att få igång dess kusin som är en Aprilia Pegaso med nästan identisk motor, dock med femventiltopptill skillnad mot BMW:n´s fyrventilmössa.
Supernöjd med köpet, jobbet och testkörningen, vadå kvalitetstid kan inte finnas nåt som slår den här resan.

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-12/20:00
av Karl Bergman
Nåja det blev en hel dag till med mek. Kolla bilden och i synnerhet den svarta pölen framför stödet. Trodde det var regnvatten men det var dessvärre bensin. Trippelperkele vilket strul det blev av det idag. Halva tanken hade läckt ut genom ett dubbelfel. Läckande bensinkran och otätt flottörmunstyckef fyllde hela motorn med bensin det fick mig att tro att batteriet var slut eftersom startmotorn inte orkade få snurr på rovan men när det tog tvärstopp även med ett nyinköpt förstod jag att motorn var dränkt och inte kunde gå runt ( alltså oljebyte och dränering krävdes) och även hela insugslådan med luftfiltret badade i bensin. Resten av tanken hade runnit ut på garageasfalten som blev bara klet. Fan va surt men å andra sidan var det ju så här jag tänkte mig min ålderdom, mekning med trilskande hojar och nu är jag där HURRA. Hursom en extra bensinkran från en moped monterad på bränsleslangen som tillfällig lösning, dränering av motorn och ett oljebyte samt ett nytt batteri på hyllan (passar säkert på nån annan hoj. Imorgon besiktning av min nya kompis sen så blir det åka av.

Re: Funduro -94 uppdatering av projektet

InläggPostat: 2022-07-25/16:08
av Karl Bergman
Jodå besiktningen gick bra bara ett påpekande att ett av gaffelbenen fuktar och har oljat ner bromsskivan. Nya tätningar köpta olja också men först av allt måste jag fixa till förgasarna som flödar över och dränker motorn om jag glömmer kranarna. Skriver i plural eftersom även bränslekranen är otät och det är provisoriskt åtgärdat med en moppekran i serie.

Antar efter mek med en kusinhoj, Aprilia Pegaso, att det är besvärligt att plocka ut förgasarna för renovering.
Nån som sitter inne med kunskap om hur jag bäst går tillväga?

Med vänlig hälsning, // Karl Bergman

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-25/21:05
av Hova
https://faq.f650.com/FAQs/Carb_Clean.ht ... Carb%20Out

Här finns all info du behöver.
Det är trångt och pilligt, men det går.
Lycka till!

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-26/17:25
av Karl Bergman
Jösses vilken skilnad att plocka ut förgasarna på Fuduron mot samma åtgärd på kusinen Pegaso med samma motor (nästan iaf). Nu ligger förgasarna på arbetsbänken ultraljudade och färdiga på att bli ihopsatta med nya oringar och packningar. Prio ett var flottörventilerna som inte var täta men för övrigt återställer jag nog munstycken och inställningar eftersom hojen gick bra förutom otätt bensinflöde vid stillestånd.

Tack för länken "Hova" den sitter som gjuten i mitt mekande.

Ha en goo kväll // Karl B.

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-31/16:01
av Karl Bergman
Uppdatering av projektet.
Efter ny packning (från reservdelshoj) är bensinkranen tät och den genomgång förgasarna fick, ultraljudstvätt och nya packningar, nya munstycken och säten för flottörerna går motorn riktigt gott. Det som återstår nu är nya boxar i framgaffeln som blir av så fort gaffeloljan anländer från 24.MX. Under tiden jag väntar blir det nytt överdrag på limpan. Besvärligt så det förslår pga formen och dyrt att handla från England. Ungefär 100 pund plus frakt. Men det är hojen värd för det här kommer att bli en riktig godbit att grensla efter hälsinglands grusvägar.
IMG_7625.jpeg


Ha en goo sommar // Karl B.

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-07-31/17:38
av Bror Gårdelöf
Intressant. För drygt fem år sedan lät jag Bil & Marintextil i Linköping klä om sadeln på min dåvarande hoj, K 1200 RS, 2002. 1 800:- SEK för ett proffsjobb, med vilket jag blev mer än nöjd.
Men jag är å andra sidan lat.

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-08-14/18:51
av Karl Bergman
Oväntat svårt och tidskrävande att byta packbox och avstrykare på hojen. Hade tänkt låta bli ta ner hela benet och bara jobba med de nedre delen men det visade sig vara lättare att få upp hela benet i skruvstycket och jobba därifrån. Nåja det var ganska lätt att komma åt skruvarna i gaffelkronan trots kåpan på hojen så det var absolut värt besväret. Nu återstår bara 0,6 liter gaffelolja i benet som ännu inte är på plats sedan lite GRUSBUS kanske på stigarna som Olof Eriksson gjort inför BMW-träffen som jag dessvärre missade eftersom dotter med familj förgyllde vår tillvaro just denna veckan och helgen.

IMG_7732.jpeg


IMG_7734.jpeg

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-08-14/19:51
av Olof Eriksson
Ser lovande ut :)

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2022-08-20/18:14
av Karl Bergman
Uppdatering av tråden, Funduron ibruktagen och mycket uppskattad nu nästa projekt på lyften. Det är en Aprila Pegaso som är mycket lik BMW:n.Båda är monterade av Aprilia och det är bara detaljer som skiljer dem åt. Nåja även problemen delas också, tex placering av förgasarna inne i ramen som i det närmaste är omöjliga att justera på plats.
Nu har jag hittat ett smart verktyg i England för justering av bränsleskruvarna för tomgång/lågfart. Ok onödigt dyrt men fungerande, se bif bilder.
Tyvärr har inte Aprilian ännu låtit sig blidkas och kinkar forfarande på tomgång och låga varv men än har den inte vunnit så nya tag till veckan.
Karl B.

IMG_7737.jpeg


IMG_7738.jpeg


Förgasarna på bilden är från en reservdelsmotor, justeringen sker på monterade förgasare på hojen.

Re: Funduro -94

InläggPostat: 2023-10-25/07:25
av BmwMats
Hej Karl !

Har missat denna tråden helt och hållet... :? Tyvärr.
Rackarns trevligt projekt.

Har du någon uppdatering på projekt Funduro'n ?

Mvh BmwMats