Kamkedjespännare BMW radtwins

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav 2658299 » 2019-08-23/13:08

Det rassel som förekommer några sekunder vid uppstart betecknas som normalt här i forumet och det är det väl också sett till den konstruktion som föreligger, tycker det är bedrövligt att BMW över åren sen introduktion av modellen inte låtit förändra konstruktionen, för bra låter det inte och optimerar inte heller livslängden på kedjan. Många säger sig ha bytt spännaren ett antal gånger men får igen problemet, om det ens tillfälligt blir bättre.
Har införskaffat en F800GS -11 med 2500 mil på mätaren och stör mig på fenomenet, mitt förtroende för BMW:s konstruktioner (i det här fallet ROTAX) dalade, har ändå haft ett antal BMW-maskiner över åren och med gott samvete kunnat framhålla dessas kvaliteter.
Nu till min fundering då jag inte ser att BMW engagerat sig i det hela utan kör vidare i samma spår.
Det finns ett företag "Southern California MotoWerks" som tillverkar en mekanisk spännare som då kan ersätta befintliga och man blir av med rasslet om man hanterar den förnuftigt och inte spänner för hårt vilket vore direkt olämpligt.
Har någon på forumet testat den lösningen och kan återkoppla med en utvärdering vore det bra.
Med vänlig hälsning
Mikael
2658299 Inlägg: 7Blev medlem: 2001-11-30/01:00
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Rogge » 2019-08-25/22:42

Jag är också väldigt nyfiken på den mekaniska spännaren om någon vet, håller helt med i allt vad trådskaparen skriver.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav F800åkare » 2019-08-26/06:34

Nästa gång du gör ventilspelskontroll så ska du kolla insidan av kåpan på kedjesidan, du kommer garanterat finna skavmärken i den från övre styrning/hoppskydd. Slipade ur några tiondels mm gods där och fick mindre oljud från motorn under drift samt att oackningen höll tätt vid återmontering.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav 2658299 » 2019-08-26/20:17

Slipa ur några tiondelar är inte någon lösning för mig, det stämmer säkert det du säger med både skrapmärken och ljud, men orsaken till detta är i grund och botten kamkedjespännaren som innan den erhållit det oljetryck som erfordras för att den skall spänna kedjan korrekt låter kedjan resa sig något av den centrifugalkraft som uppstår när den roterar och därmed kommer den i kontakt med den övre "styrningen", med tiden kommer kedjans slack öka och du skulle måsta ta ytterligare några millimeter för att minska ljudet medan kedjan i alla fall skulle "dansa" ospänd på kuggkransen tills oljetrycket erhållits på spännaren.
Den här mekaniska spännaren jag funderar på är ju inte optimal heller då den inte dynamiskt håller kedjan spänd utan bara jobbar med en statisk anläggning.
Det bästa vore om det fanns en spärrfunktion på spännaren som lät hydrauliken arbeta men stoppade kolven från att returnera när trycket försvinner, då skulle vi ha en självjusterande spännare, tystare motor och minst en nöjdare ägare.
Är en lösning jag sett på andra motorer och hade inte varit omöjlig här heller men momentant lite dyrare för tillverkaren som nu ändå tar igen det med råge på dyra kedjor och spännare, det kanske är en affärside?
Mikael
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Bengt Allevad » 2019-08-26/20:32

Hjälper inte dig tyvärr :cry:
men de äldre radmotorerna K75 och K100 hade exakt den spännare som du efterlyser, så det har alltså funnits i BMW:s mc-värld.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Rogge » 2019-08-26/20:51

Jag bytte till en ny likadan kamkedjesträckare själv för en tid sedan, fick tillbaka missljudet redan efter ca 3 dygn......SURT......väldigt konstigt att BMW inte löst detta kända problem som tydligen är väldigt väldigt vanligt. Hojen har för tusan varit i produktion sen 2008......!!! Tror inte man har dessa typ av problem på Honda mfl.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav F800åkare » 2019-08-26/22:11

2658299 skrev:Slipa ur några tiondelar är inte någon lösning för mig, det stämmer säkert det du säger med både skrapmärken och ljud, men orsaken till detta är i grund och botten kamkedjespännaren som innan den erhållit det oljetryck som erfordras för att den skall spänna kedjan korrekt låter kedjan resa sig något av den centrifugalkraft som uppstår när den roterar och därmed kommer den i kontakt med den övre "styrningen", med tiden kommer kedjans slack öka och du skulle måsta ta ytterligare några millimeter för att minska ljudet medan kedjan i alla fall skulle "dansa" ospänd på kuggkransen tills oljetrycket erhållits på spännaren.
Den här mekaniska spännaren jag funderar på är ju inte optimal heller då den inte dynamiskt håller kedjan spänd utan bara jobbar med en statisk anläggning.
Det bästa vore om det fanns en spärrfunktion på spännaren som lät hydrauliken arbeta men stoppade kolven från att returnera när trycket försvinner, då skulle vi ha en självjusterande spännare, tystare motor och minst en nöjdare ägare.
Är en lösning jag sett på andra motorer och hade inte varit omöjlig här heller men momentant lite dyrare för tillverkaren som nu ändå tar igen det med råge på dyra kedjor och spännare, det kanske är en affärside?
Mikael


Nej, var inte avsett som lösning för ditt problem men bara ett tips för att ytterligare misnka ljudet från kamkedjan på den motorn. Övre styrning har alltid kontakt med kedja och lock, den ligger klämd imellan, därav att de måste lägga silikon på tätningen för att den inte ska läcka olja. monterar man locket utan packning och mäter runtom så ser man att kamkedjesidan är locket flera tiondelar högre och därmed mindre tryck på packningen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Gubbe » 2020-01-04/13:25

Hej från nyregistrerad gammal medlem. jag köpte en kanonfin f 800 s 2007 Den minsta BMW jag ägt men inte den minst roliga . Allt är som nytt men jag störde mig på rasslet eller bankandet från kamkedjan vid uppstart och när gasen släpps. Originalsträckaren är en enkel och självjusterande är det tänkt men det fungerar inte till 100 % när motorn stannar och trycket i den försvinner som bekant. Jag köpte en manuell sträckare från Southern California MotoWerks och monterade eftersom en ny originalsträckare från BMW inte skulle göra skillnad då min inte var trasig efter så få mil ,Bara lite optimistiskt tillverkad. i alla fall så fungerar den manuella som det är tänkt en enkel pryl som är proffsigt tillverkad och prisvärd enligt mitt tycke. Kan monteras utan att något annat behöver tas isär .Skruva ur originalet och in med den manuella. justeras med fingerkraft tills spelet i kedjan är noll och släpps sedan en aning för kedjan skall inte spännas.Kompletta installationsuppgifter ingår från säljaren både på You Tube och på hemsidan. Vid kalllstart så hörst det något ljud från kedjan innan oljan har fördelat sig men långt ifrån det bankandet som hördes med originalsträckaren.Ljudet försvinner efter några sekunder.Det går att få kedjan helt tyst men då är risken att den blir sträckt när motorn blir varm. Liknande ljud hörs för övrigt också från Reedventilerna till vevhusventilationen så det är lite svårt att höra skillnad.
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav BrooklynS » 2020-04-10/08:06

Bra tips, tack!


Du har inte en länk till inköpsstället?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Gubbe » 2020-04-10/12:25

BrooklynS skrev:Bra tips, tack!


Du har inte en länk till inköpsstället?


http://www.southerncaliforniamotowerks.com/
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Rogge » 2020-10-10/17:15

Har nu fått hem den manuella kamkedjesträckaren från Carlifonien, vågar inte montera den.....den får ligga till sig lite ha ha ha. Vet inte hur lätt man skall vara på handen när man skruvar in och justerar samt hur står ventilerna med fjädertryck i motorn. Får nog lämna in till proffs.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Gubbe » 2020-10-15/15:07

Rogge skrev:Har nu fått hem den manuella kamkedjesträckaren från Carlifonien, vågar inte montera den.....den får ligga till sig lite ha ha ha. Vet inte hur lätt man skall vara på handen när man skruvar in och justerar samt hur står ventilerna med fjädertryck i motorn. Får nog lämna in till proffs.


Hej! Jag har kört med min sträckare i 2-300 mil nu. Inga problem alls .Det händer att motorn "tickar till" vid kallstart någon sekund men det är stor skillnad mot innan .Det känns mer stabilt Motorn går jämnare än tidigare. Nästan som en sexcylindrig ;) Det går att få bort kamkedjeljudet helt om man vill men det är säkrare att ligga på de slaka sidan . Jag beskrev tidigare hur jag monterade och justerade den. Ta isär den nya sträckaren .låt plungen sitta kvar i mässingskroppen Ta bort bulten och muttern . Ta bort den gamla originalsträckaren (Bult,fjäder,plunge) Flytta över tätningsringen till den nya. .Skruva i mässingsdelen med tätning dra åt med 17 mm nyckel C:a 3 nm . Skruva i M8 bulten med handen tills den bottnar .Du kan ha hjälp med en liten 5 mm insexnyckel som passar i bulten. När bulten bottnar så är det ingen fara att starta motorn. Man känner med insex nyckeln hur mycket man kan fortsätta att sakta dra in bulten, den går lättare när kedjan slackar. Sedan kan man lyssna att det slutar skramla när motorn startas .Man justerar tills det inte hörs något när motorn är kall vid start .Till slut så monterar man muttern 13 mm nyckel inte för hårt 2-3 nm cirka. Så här har jag gjort och kompletta anvisningar finns på Hemsidan och youtube från försäljaren. Men är du osäker så ta hjälp med någon mekaniker .. Hoppas det funkar för dig :)
Bilagor
kkkkkkkkk.PNG
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Kamkedjespännare BMW radtwins

Inläggav Rogge » 2020-10-16/08:14

Stort tack för utförligt svar Gubbe, kanske monterar den till vintern.......
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst