Sida 1 av 1

Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/17:57
av Farmor Anka
Sitter och ska beställa ett nytt framdäck till min 800 Gs.Kör nu på TKC80 men hade tänkt prova Mitas E10.
Det finns endast som ett TLdäck i dimension 90/90 21. Undra om det funkar ihop men slang ändå. Verkar vara ett bra mycket bättre däck än E09 enligt test. Någon som har testat detta( E09 ). Det verkar funka sämre på vått underlag.

Med vänlig hälsning, Farmor anka.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/18:05
av Lon
På supermoto kör man i regel med slang i TL däck... Inga problem!

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/18:15
av Gunnar Elmgren
Det funkar (nästan alltid) bra med slang i TL-däck. Lite talk på slangen för att minska friktionen är inte fel.

Jag har kört kombinationen E09 fram/E10 bak på min F800GS, det funkade riktigt bra (E09 har lite glesare mönster än E10). Upplevde inga problem alls på vått underlag, vilket jag däremot gjort med TKC80 som kan släppa ganska plötsligt på våt asfalt.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/18:49
av Olof Eriksson
Här kommer en bild så ser du skilnad mellan TKC80 och Mitas E09:

Från vänster Mitas E10 bakdäck, TKC80 (som gått 1400 mil), Mitas E09 nytt & TKC80 nytt.
Bild

Och dom är givetvis tänkt att användas till min F800GS. Utseende mässigt så har Mitas E09 har mindre och lägre nabbar med större mellanrum än TKC80. Vad det ger för skilnad vet jag inte då mitt gamla TKC80 däck fortfarande vägrar att ta slut. (har vänt däcket efter 600 mil) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/20:28
av Farmor Anka
Så Mitas E09 är inte mer benägna att släppa fram än TKC 80.
Vad menar du men nästan alltid Gunnar? Vad kan hända?

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-08-31/20:40
av Gunnar Elmgren
Farmor Anka skrev:Så Mitas E09 är inte mer benägna att släppa fram än TKC 80.

Tvärtom, Mitas E09 känns betydligt pålitligare på våt asfalt än TKC80 (som fler än jag upplevt som lite lurigt).

Farmor Anka skrev:Vad menar du men nästan alltid Gunnar? Vad kan hända?

Det finns ett och annat slanglöst däck, som har väldigt ojämn "insida". Kan tänkas nöta hål på en slang.
De flesta slanglösa däck är dock "dual purpose", och kan utan problem användas även med slang, på hjul som kräver det (konventionella ekerhjul exempelvis).

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-01/19:56
av Farmor Anka
En fråga till Gunnar.
Är det Dakarvarianten eller sportvarianten av E09 du testat?

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-01/19:59
av Gunnar Elmgren
Dakar.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-01/20:32
av Olof Eriksson
Hmm undrar vilken version jag köpte (va på bilden)?

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-01/21:45
av Farmor Anka
Äe det inte en gul rand på dom däcken.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-01/22:38
av Gunnar Elmgren
Mitt Dakar hade en gul rand.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-28/20:27
av Olof Eriksson
Då sitter Mitas E10 och E09 på min hoj. Ser fina ut.:) Och skall testas så fort tillfälle ges.

Vad skiljer Mitas E09 emot Mitas E09 Dakar?

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-09-28/20:29
av Gunnar Elmgren
Olof Eriksson skrev:Då sitter Mitas E10 och E09 på min hoj. Ser fina ut.:) Och skall testas så fort tillfälle ges.

Vad skiljer Mitas E09 emot Mitas E09 Dakar?

Ska bli spännande att höra vad Du tycker!
Dakar-varianten har som sagt en gul rand, och styvare stomme för lite tyngre hojar. F800GS räknas nog som "tung" i detta sammanhang!

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2014-10-12/19:39
av Svesle
Gunnar, jag tackar för Mitas tipset!
Jag köpte Mitas E-10 ( i Tyskland) till både bak och fram och har nu kört knappt 100 mil och är jättenöjd.
Funkar bra både på asfalt och grus och några riktiga lerhål och också passerats.
hälsn
Sven-Åke

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-10/11:38
av Fredrik Holmqwist
i stället för ny tråd hoppar jag in i denna.
Har en F800GSA på ingång.
Sitter riktiga gatdäck på den.
Har börjat tycka att köra på grus är roligt....
Har inte en aning om vad man ska ha..
Kommer väl att användas 60/40 asfalt, grus.
Hört om Anakee wild mm men vill hra med er som har erfarenhet.
Är totalt nybörjare på grus.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-10/12:27
av BrooklynS
Börja med att gå gruskurs med SMC. Däcken är inte begränsningen. När du sedan börjar köra mer grus har du en betydligt bättre ståndpunkt att välja däck ifrån.

Alla däck är kompromisser och många gånger skaffar man sig sämre egenskaper för 95% av milen för att få KANSKE bättre för de återstående 5%...

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-10/22:18
av Fredrik Holmqwist
Men jag kommer väl att behöva grus däck för att göra en grus kurs. Och har som sagt rena gatdäck.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-11/14:22
av BrooklynS
Fredrik Holmqwist skrev:Men jag kommer väl att behöva grus däck för att göra en grus kurs. Och har som sagt rena gatdäck.
Nej det behöver du inte alls. Det är snarare enklare att förstå och göra övningarna med gatdäck.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-11/15:22
av Fredrik Holmqwist
Tack, då vet jag det. Är det stor skillnad på ett 80/90 och ett 90/90? Hittat ett däck som är 80/90 men har 90/90 idag.

Re: Däckstyp

InläggPostat: 2021-09-11/18:16
av BrooklynS
Kör på de rekommenderade dimensionerna. Det kan skilja i lastkapacitet/stabilitet och andra faktorer också.