Hej!
Jag har en BMW F800GS från 2011, med miltal fjuttiga 816mil (hela hojen är väldigt välbevarad, har huvudsakligen stått inomhus)
Den har följande fel som kommit (och även temporärt försvunnit) samtidigt och rimligen hör samman:
1. Hastighetsmätaren ger inte utslag under körning
2. Bromslampan lyser redan från start (blinkar ej vid uppstart och slocknar ej vid körning)
3. Bromsljuset lyser konstant (tror det men det kan också vara att bromsljus ej fungerar oavsett pedal eller handtag, men det lyser bra starkt)
Jag har gjort följande felsökning:
1. Testat att batteriet är 100% friskt och det är det.
2. kopplat ur bromsljuskontakten vid bromshandtaget men det ger ingen skillnad
3. Testat att göra hojen strömlös (kopplat från batteriet) och det löste problemet en gång, men kom tillbaka efter ett par dagar och några km körning. Nu blir det ingen skillnad när jag gör den strömlös.
4. Haft isär multikontakterna till ECU och ABS-enhet och konstatera att ingen spår av fukt eller ärg förekommer, ser fint ut.
5. Läst ut felkoder med TEXA och får fram följande: ”Data line Can/Bus between reading control unit and ABS and/or electronic traction system. Communication interference P23EC “ mao kommer man inte in I abs-enheten och läsa av felkoder men det verkar osannolikt att det skulle vara kabelbrott på så få mil och ingen åverkan syns heller. Jag tolkar det som att ECU inte kan prata med ABS-enheten men inte kan det väl innebära att det är ECU som är boven i dramat, så väl skyddad som den sitter.
Vad säger er erfarenhet? Vad är det som är trasigt och behöver bytas? Min erfarenhet säger att det oftast är samma fel som drabbar många, så visst måste väl någon av er drabbats av det här, eller hört om ngt liknande?
Trist att ställa över på en MC-verkstad nu när alla tycks ha 6veckor kö...
Mycket tacksam för alla bra idéer! (fast en bra spade har jag redan och vet hur den funkar )