Klickande EGR ventil?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Klickande EGR ventil?

Inläggav MrAnderz » 2019-07-31/19:15

Jag har nyligen fått problem med en klickande EGR ventil på min f800gs 2017. Hojen har gått strax under 1.000 mil. Ljudet kan beskrivas som ett "klick-klack" ljud vid gas-släpp rörelse på gasen. Kör jag på låga varvtal och liksom gasar-släpper-gasar-släpper får jag också samma "klick-klack" ljud. Jag har lokaliserat ljudet till just EGR ventilen och tillfälligt löst det genom att klä in ventilen med en gammal tvättsvamp.

Självklart ingen bra lösning med ljudet stör mig annars. Nu är ju frågan varför ventilen låter så efter så få mil?

Hojen går som den ska i övrigt och inga varningslampor lyser. Inte kollat några felkoder då jag inte äger en felkodsläsare.

Ny EGR kostar ju inte massor av pengar men borde väl gå på någon slags garanti? Bilar har ju avgasreningsgarantier men vad gäller för mc?

Ventilen jag pratar om sitter alltså på höger sida om batteriet precis bredvid höger luftintag. Det går en gummislang från den ner mot motorn och den är också kopplad till en smal kabel.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Klickande EGR ventil?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-01/09:05

Det uppenbara är väl att köra till din mc handlare med hojen så får du svart på vitt om de tar det som garanti. 2017 låter ju som det kan vara garanti eller gott hopp om goodwill.
Här får du bara ett ton spekulationer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Klickande EGR ventil?

Inläggav MrAnderz » 2019-08-01/19:19

Jag omformulerar frågan lite då: är det någon annan som har ett liknande ljud på sin 800 maskin? Jag var mest nyfiken på problemet inte garanti eller goodwill-delen som jag givetis kan få ett korrekt svar av en BMW handlare på.

Och du Magnus, en del av tjusningen med ett forum är faktiskt spekulationer så jag tar varmt emot ett ton spekulationer. Risken finns ju alltid att någon med egen erfarenhet svarar bland alla spekulationer och vips blev det ju ett forum med diskussion och flera kloka huvuden ihop.

Häpp
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Klickande EGR ventil?

Inläggav MrAnderz » 2019-08-02/19:07

Tänkte dela med mig av lite kunskap i min egen fråga. Kontaktade GMC Karlstad (akt.BMW verkstad) där man säger att den ventilen kan vara mer eller mindre ljudlig. Att den klickar betyder inte att den är, eller är på väg att bli trasig. Om den däremot inte klickar alls är den förmodligen fast i öppet eller stängt läge vilket i sig ger problem med orolig tomgång och eller tänd motorvarningslampa.

Jag är fortfarande nyfiken på om fler 800 ägare har detta ljudet? Och nej Magnus, tänker inte fråga verkstaden om det... :P
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Klickande EGR ventil?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-03/07:07

MrAnderz skrev:Jag är fortfarande nyfiken på om fler 800 ägare har detta ljudet? Och nej Magnus, tänker inte fråga verkstaden om det... :P


Sorry att det tog lite tid att svara - jag har varit helt absorberad av att hitta en tråd att följa på temat "Min motor låter, är det någon annan som har detsamma".

Din tanke att inte kontakta verkstaden om din fråga ovan är vi helt överens om, alternativet verkar korkat.
Bra svar du fick från GMC på dina andra frågor för övrigt, nu vet vi.

MVH Magnus

PS Denna tråden handlar från och med nu tydligt om det finns fler F800 ägare som har ett klickljud från sin EGR-ventil. Allt annat kommer att modereras. DS
"I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning."
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst