frågor om F650gs twin 2008

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

frågor om F650gs twin 2008

Inläggav boeric » 2019-09-25/06:59

Har en F650gs twin årsmod 2008. Har gått 3200 mil. På låga varv uppstår ett "skrammel" som även kan höras på tomgång. Är det en kamkedja som ska justeras?

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: frågor om F650gs twin 2008

Inläggav 2658299 » 2019-10-10/19:11

Det finns ingen justeringsmöjlighet utan har du tur kan du förbättra läget genom att byta spännare då den gamla efter 3200mil har utsatts för slitage och är förmodligen mer läckagebenägen än som ny.
Har kamkedjan blivit sliten och därmed förlängd kan det bli aktuellt att byta kedjan också vilket blir ett mera omfattande och dyrare arbete inkluderande nya styrskenorna (inte alla klarar detta själv och bör kanske inte ens försöka).
Spännaren är enklare och satsen kostar c:a 700:-. Bmw garanterar 2500mil på den produkten sen kan den ju leva längre men många faktorer inverkar ex. hur du nyttjar cykeln, hård körning med kall motor som rent allmänt bör undvikas, underhåll d.v.s. oljebyten i första hand, oljekvallitet, viskositet, BMW har ju ändrat rekommendationen på viskositeten på de nyare modellerna och för de senaste (750 förmodligen inte jämförbar) från -17 skall det vara helsyntet.
Jag har 2500mil på min 800, byter spännare och kommer köra på Castrol Racing 4T 10W-50 som är en helsyntet olja som jag nyttjar till alla mina cyklar. De som rekommenderar Biltema och så billigt som möjligt får väl följa sin övertygelse.
Ditt problem låter ju som man kan misstänka problem kring kamkedjan/spännaren och där bör man ju vara uppmärksam för ett haveri skrotar i princip motorn.
Du kan hitta en hel del information på YOU TUBE och 650 /800 är ju i princip samma motor om vi bortser från trimningsgraden.
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst