Koppling av batteriladdare

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Koppling av batteriladdare

Inläggav ahisamer@gmail.com » 2020-01-29/14:37

Hej,

Jag har alltid kopplat batteriladdare direkt på batteripolerna och det verkar som att de flesta gör det, men när jag läser instruktionerna till CTEK laddaren så står det att minuskabeln ska kopplas till chassiet.
Detta gör man vanligtvis vid koppling till en bil med dålig batteri vid starthjälp.
Varför ska det göras vid laddning undrar jag? Kan det vara för att skydda elektroniken i hojen eller för att skydda själva batteriet?

Vet någon här om det finns en fördel med att koppla sig till chassiet istället för minuspolen?

/F800ST
ahisamer@gmail.com
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2019-04-29/14:12

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav Kovlingen » 2020-01-29/15:03

Ja det kan uppstå gnistor om du kopplar minusen direkt på minuspolen efter att ha kopplat + till + .
Gnistor och batteri är ingen bra kombo . Har hänt att batterier exploderar då de innehåller gas .
Vad den gasen heter har jag glömt :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav unSTeady » 2020-01-29/15:10

Kan det vara knallgas du tänker på lite vätgas och lite syre i lagom proportion, [COLLISION SYMBOL].


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
R1200RT
Användarvisningsbild
unSTeady
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2016-07-18/19:59

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-29/15:12

Det skulle väl vara att minimera risken för gnistbildning mellan batteripolerna(?). Äldre batterier kunde avge en del vätgas, och då kunde det i värsta fall smälla. Med moderna, slutna batterier vet jag inte, om risken finns kvar.

Å andra sidan är väl risken för gnistbildning störst, när man kopplar in på batteriets pluspol och av misstag samtidigt kommer åt chassit.

Men har du en CTEK, går du enklast runt hela problemet genom att koppla deras korta snabbkopplingskabel permanent på polerna. Det behöver du alltså bara göra en gång. OBS! Rätt kabel på rätt pol! Annars blir det inte bra! (Men de är färgkodade, så det skall inte vara något problem.) Kabelkontakten gömmer du undan på lämpligt ställe, när du inte laddar. När du skall ladda, kopplar du bara ihop laddaren och hojen via snabbkopplingen.
När jag senast hade en CTEK (utmärkt laddare!) för 12 år sedan, var snabbkopplingen utformad så, att man inte kunde koppla fel, och de har knappast gått ifrån den detaljen.
Enklare kan det inte bli - såvida man inte har en BMW originalladdare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav ahisamer@gmail.com » 2020-01-29/15:43

Jag hittade ett svar på "Vibilägare.se" https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-minus-till-polen-eller-chassit

Det hade och göra med ett så kallat BMS system på vissa bilar, den övervakar laddningen i bilen på nåt sätt och då behöver minuskabeln kopplas till chassiet.
Personen i inlägget kontaktade CTEK och de menar att det går bra att koppla direkt till polerna. Skönt och veta!

Det är en CTEK laddare som jag köpte idag! Jag kommer att använda medföljande snabbkopplingen, ska bara hitta ett bra ställe!

Jag brukar koppla laddkablarna först och sen sticka in kontakten, hittills inga gnistor!

/F800ST
ahisamer@gmail.com
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2019-04-29/14:12

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav Kovlingen » 2020-01-29/16:59

ahisamer@gmail.com skrev:Detta gör man vanligtvis vid koppling till en bil med dålig batteri vid starthjälp.

Det var om detta jag reagerade och gjorde inlägget .
Jag har också gjort så tidigare men nu åker minus på något annat som jordar .
Försiktighet kan vara bra .
Har aldrig sett texten "ofarlig" på något batteri :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav ahisamer@gmail.com » 2020-01-29/20:48

Håller med, minus ska absolut anslutas till något jord istället.
För många år sedan gav jag starthjälp till en annan bilist, och eftersom ingen av oss visste riktigt vilken av bilarna skulle anslutas till jordad chassie så kopplade vi plus-plus och minus-minus. Han fick sin bil startad men sen dess hade automatiken till belysningen på min bil slutat fungera, jag fick liksom tända och släcka lyset manuellt. Jag antar att nån relä fick en kraftig stöt p.g.a nån kortis på hans bil.
Sen dess kör jag alltid minus på frisk bil till jord på den sjuka bilen.
ahisamer@gmail.com
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2019-04-29/14:12

Re: Koppling av batteriladdare

Inläggav BmwMats » 2020-01-30/23:40

"Friskt kopplat - Hälften brunnet" ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst