Justera känsligheten på bromsljusets aktivering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justera känsligheten på bromsljusets aktivering

Inläggav MrHarrow » 2020-04-28/12:13

Hej!

Har precis införskaffat mig en F800R (2011).
Dock har jag märkt att vid lättaste nudd av fotbromsen så aktiveras bromsljuset.
Som ny förare vill jag alltidv ara bromsberedd och har gärna foten precis ovanför/på bromsen vilket medför att lampan är tänd hela tiden när jag åker.

Någon som vet om/hur det går att justera så att bromsljuset inte tänds så fruktansvärt lätt? Det krävs ändå att jag trycker ner pinnen flera centimeter till innan någonting börjar hända.

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
MrHarrow
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-04-28/11:31

Re: Justera känsligheten på bromsljusets aktivering

Inläggav BrooklynS » 2020-04-28/13:16

MrHarrow skrev:Hej!

Har precis införskaffat mig en F800R (2011).
Dock har jag märkt att vid lättaste nudd av fotbromsen så aktiveras bromsljuset.
Som ny förare vill jag alltidv ara bromsberedd och har gärna foten precis ovanför/på bromsen vilket medför att lampan är tänd hela tiden när jag åker.

Någon som vet om/hur det går att justera så att bromsljuset inte tänds så fruktansvärt lätt? Det krävs ändå att jag trycker ner pinnen flera centimeter till innan någonting börjar hända.

Tack på förhand :D


Det brukar alltid gå att justera kontakten en aning och om inte bromsen tar förrän efter flera centimeter så är det faktiskt BROMSEN du skall justera. MEN:

Sätt foten på fotpinnen så att fotbladet (fotens bredaste del) vilar på fotpinnen. Det finns flera orsaker till detta.

1. Du får bättre förankring mot tanken vid behov genom att sträcka vaderna och spänna knäna mot tanken.
2. Dina fötter sticker inte utanför fotpinnarna och riskerar att ta i backen vid kurvtagning.
3. Du vänjer dig snabbt vid att flytta fötterna när du behöver manövrera med dem.

Att ha någon slags "beredskap" med bakbromsen är mer eller mindre farligt. Du skall i princip ge tusan i bakbromsen förutom i några specifika fall och därför är det bättre att öva på att ha fötterna på fotpinnarna enligt ovan. Gäller såklart bägge fötterna.


Alltså:
1. Genom att ha bättre förankring i motorcykeln blir du tryggare och mer avslappnad och hojens rörelser påverkar styret mindre när du är avslappnad och mjuk i armarna.

2. Om fötterna tar i vid kurvtagning så kan de dels skadas om något hinder/ojämnhet tar i, men framförallt blir du rädd och släpper gasen vilket ofelbart leder till i bästa fall instabilitet men ofta försämrad markfrigång och att du åker rakt fram mitt i kurvan vilket förstås kan få fatala följder.

3. Genom att medvetet öva på att ha fötterna rätt kommer du att ha större marginaler och öka chansen till att göra rätt när du möter oväntade situationer.

En bieffekt är att du inte behöver oroa dig för bromskontakten. Det är en mycket dålig ovana att åka omkring med foten på bromspedalen och nu slipper du det. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Justera känsligheten på bromsljusets aktivering

Inläggav Gubbe » 2020-04-30/13:34

Bromsljuskontakten på f 800 är en mekanisk microbrytare som inte är justerbar ,Den är gjord för att bromsljuset skall tändas när man nuddar pedalen någon millimeter från viloläget. Alltså det går inte att vila foten på pedalen. Funderade själv på att byta ut kontakten på min 800 till en hydraulisk med det fungerade inte då bromsljuset tänds när strömmen BRYTS och inte när den SLUTS som är vanligt på de flesta motorcyklar. Detta aviga system har att göra med glödtrådsvakten och Canbus-systemet. Det är bara att vänja sig . :D
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst