Haynesmanual till F700GS-17?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Haynesmanual till F700GS-17?

Inläggav Punkster » 2020-07-28/09:19

Hej på er! Jag har ny här på forumet och även hyffsat ny som BMW-ägare efter att tidigare ha kört Yamaha. Hojen ifråga är en F700GS från 2017, och i vanlig ordning tänkte jag skaffa mig en Haynesmanual. De jag kan hitta gäller dock bara för modellerna fram t.o.m 2016. Jag har förstått att de fick en facelift fr.o.m 2017, men hur omfattande var den? Är det någon idé att köpa den Haynesmanual som finns, trots att den egentligen inte täcker in min hoj?

Och ja, jag vet att det finns en BMW-dvd att köpa också. Dock har jag ingen dvd-spelare och jag föredrar att bläddra i böcker än att kolla på en skärm.
Användarvisningsbild
Punkster
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-07-28/08:45

Re: Haynesmanual till F700GS-17?

Inläggav BmwMats » 2020-07-28/11:25

Först och främst - Välkommen till forumet ! ;)

Jag har själv den Haynesboken som du beskriver, dvs nr:4872 som täcker in bland annat F700GS 2013-2016.
I vanlig ordning så är den ypperlig för oss intresserade motorcyklister som önskar förkovra oss lite djupare gällande ens motorcykel, dock lär den vara långt ifrån BMW's egna som jag bara enligt hörsägen hört vara betydligt mer detaljerad.

Personligen har jag skaffat en Haynesbok till i princip alla fordon jag har och har haft, plus ett antal extra böcker som jag köpt för det har varit intressant, vänners och bekantas fordon, så ock denna bok jag har framför mig, även om jag själv inte har nöjet att äga en F700GS.
Åker själv på gamla 60-70 och 80-talshojar.

Boken täcker dock det väsentligaste som man behöver känna till, även betydligt mer komplexa reparationer och felsökning på aktuella modeller, likväl mer elementärt underhåll och kontroller, servicepunkter m.m.

Vad som skiljer sig mellan årsmodellerna fram till 2016 och din 2017 är mig tyvärr obekant, men det är ju i princip samma cykel, förutom kosmetiskt möjligtvis.
Grundkonstruktionen och uppbyggnad mekaniskt bör rimligen vara den samma, men med reservation för att jag inte har skruvat eller har studerat skillnaderna själv.

Kan dock rekommendera boken, och som du skriver själv så är det bra att ha en sådan bok till sina fordon såsom intresserad ägare av dylik hoj.

Boken med nummer 4872 har många fotografier, dock svartvita och texten är på engelska, men det bör ju inte avskräcka hugad spekulant anser jag.

Än en gång, välkommen hit och lycka till med ditt BMW-ägande, trevligt att fler hittar hit i gemenskapen på forumet !

P.S. Skriv gärna en presentation och lite om din cykel och dig själv i avsedd del på forumet, alltid kul att läsa för oss andra.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Haynesmanual till F700GS-17?

Inläggav Punkster » 2020-07-28/15:42

...
Senast redigerad av Punkster 2020-07-29/06:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Punkster
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-07-28/08:45

Re: Haynesmanual till F700GS-17?

Inläggav Punkster » 2020-07-28/19:52

Hej och tack!

Ja, Haynesmanualer har det blivit några stycken, köper dem också till de flesta fordon jag ägt. Det jag funderar mest på är som sagt om det är något signifikant som skiljer sig mellan modellerna, hur mycket olja motorn tar, vilket moment axelbulten ska dras med osv. I övrigt lär det ju inte vara något större skillnad rent mekaniskt.
Användarvisningsbild
Punkster
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-07-28/08:45


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst