Ecklesiastik skrev:Oklart om startspärr finns på den modellen. Dock räcker det med ett vanligt lås (skivbroms eller dyligt) av klass 3 eller bättre samt att du slår till styrlåset. Om din plan varit att endast köra styrlås och startspärr hade jag starkt rekomenderat att du inte kör på den taktiken då det inte krävs nått extremt våld till att knäcka ett styrlås. Även om försäkringsbolaget godkänner att man endast kör med styrlås och startspärr tror jag inte du får behålla cykeln så länge om du inte har minst ett hjullås.
Då du även är "ny" på att åka hojj kan jag tipsa om att hänga den gula stroppen du får med skivbromslåset runt gashandtaget när du låser hojjen så har du något som påminner dig att ta bort låset innan du försöker åka iväg.
Annars är det väll bara att jag välkomnar dig till klubben och grattulerar dig till en trevlig hojj
Förvarar hojen inlåst normalt så är inte orolig över stölder till vardags. Det är när jag är ute på äventyr två lås blir viktigare och skönt om en slipper ta med sig extra lås; packningen är redan bantad så mycket som möjligt
BmwMats skrev:Gratulerar till både "lapp & knarr", samt välkommen till forumet !
/Mats
Tack så mycket. Övningskörde med en F650st och på körskolan med en F700GS så det blev naturligt att fortsätta i samma BMW-hjulspår på egen hand
Arnes påg skrev:Hej o grattis!
Har du en Twin (K72), så har den startspärr. Det finns en ringantenn vid tändningslåset, som känner av om rätt kodad nyckel sitter i.
mvh
Mats ( Genarp )
Hej och tack
Det är en Twin. Skönt besked.
Bror Gårdelöf skrev:Och utan den kodningen går väl cykeln inte att starta? Fast det kanske inte tjuvarna förstår i det akuta läget? Då kan den förstås fraktas bort ändå - alternativt "bara" blir skadad under stöldförsöket.
Men om SnowFlax köpt hojen privat, av någon i övrigt icke känd person, kan det ändå vara bra att skaffa ett skivbromslås. En av min sons kompisar köpte en fin, begagnad KTM - med startspärr - privat. Alla papper, nycklar etc var i bästa ordning.
När han efter ett par veckor kom ner i garaget, var hojen borta. Övervakningskamerorna visade, hur tjuven kom gående in i garaget - naturligtvis iförd integralhjälm - stack en nyckel i tändningslåset och körde iväg.
Den rimliga förklaringen är, att säljaren låtit göra en tredje nyckel - vilket måhända inte går att bevisa. Ännu mindre går det förstås att bevisa, vem som stal hojen.
Eftersom cykeln garagerats enligt försäkringsbolagets regler, fick han ersättning utan större dröjsmål - men det var inte mycket till tröst, när han stod i garaget, riggad för en sväng, och hojen var borta.
Om jag inte är helt felunderrättad är det möjligt att ta hojen till en BMW-verkstad och makulera övriga nycklar. Ska kontakta den lokala verkstaden och se vad de säger.
Det är såklart tråkigt när ens hoj stjäls, men ännu tråkigare att så utan ersättning.