Här finns en rätt intressant ombyggnadssats till framgaffeln:
http://www.carpimoto.it/content/prod/l_ ... 800_GS.htm. Med denna ombyggnadssats går man från damper-rod till catridgekonstruktion.
Orginal är innanmätet av gaffelbenen en rätt billig konstruktion enligt "damper rod"-principen. En sådan konstruktion kan bara justeras med olika fjädrar eller oljeviskositet. Nackdelen med dessa gafflar är att oljan ska genom ett antal hål i det innersta röret i dämparen vid kompression. Dessa hål ger ett lågt motstånd när kompressionen sker långsamt (typ inbromsning) vilket gör att gaffeln trycks ihop mer än vad man kanske vill (hojen dyker fram). Nästa problem med är okänsligheten vid hög kompressionshastighet då oljan möter högt motstånd eftersom dämpningskraften ökar med kvadraten av hastigheten (okänslighet på slagigt underlag). Det blir alltså egentligen aldrig riktigt bra med dessa gafflar. Men de är billiga att tillverka....
Den andra typen av gaffel är catridge-gafflar där oljan ska passera ett antal shims. Såna gafflar går att justera genom att byta shims och har inte damper-rod-gaffelns nackedelar. Shimsen kan också flexa olika mycket beroende på kompressionen och har därför en bättre funktion än de borrade hålen i en damper-rod-gaffel. Men catridgegafflar är dyrare att bygga....
Jag skulle nog hålla mig borta från ersättningsfjädrar och spara en stund till för att konvertera till catridge. RaceTech har också konverteringssatser till många hojar, men inte till F800 ännu.
Här finns en gammal artikel i ämnet på en Fj1200-sajt, men den beskriver fenomenet bra:
http://www.fjmods.btinternet.co.uk/emulators.htm/Lars