Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-08/17:30

Är det någon som har bytt gaffelfjärdrarna på sin F800GS till ett par fastare?
Jag tänkte på t.ex. Wirths som Touratech säljer?

Skulle vilja veta om den blir märkbart bättre och om det finns någon nackdel.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav Sik » 2008-11-10/21:25

Just framfjädringen är det enda som jag är riktigt missnöjd med på hojen, och planen för nästa år är att köpa nya fjädrar. Jag har kollat in dessa (länk nedan) och hoppas att de är bra. Det vore väldigt roligt att få höra om någon annan redan har testat dessa eller några andra och få en utvärdering. Konstigt att fjädringen fram är så usel eftersom jag tycker att hojen i övrigt är riktigt bra till grusbus och även viss skogskörning. /Ove

http://www.motorworks.co.uk/bmw/product ... ader_text=
Sik
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2006-05-09/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-10/22:25

Jag är också irriterad på att den ska dyka så in i h-vete när man bara pillar lite på bromsen.
Jag har bett en polare om säljer Öhlins i Sverige att kolla vad han kan då lös ett par för.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav hpngs1000 » 2008-11-11/08:25

Mattias Jonsson skrev:Skulle vilja veta om den blir märkbart bättre och om det finns någon nackdel.

Hej Mattias!

Ett byte till kraftigare fjädrar brukar alltid vara till fördel. MEN, glöm inte att det oftast medför att bakfjädringen också måste modfieras.
Förhoppningsvis har mc-tillverkaren stämt av fram- och bakfjädring för vad man tycker är en optimal setting. Byter du då komponenter i ena änden kan det vara nödvändigt att uppgradera i den andra.

Å andra sidan har jag alrdig träffat någon som blivit missnöjd över den nya Öhlin'aren...........när den väl är betald och monterad!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav HMRHMR » 2008-12-14/18:32

Mattias Jonsson skrev:Är det någon som har bytt gaffelfjärdrarna på sin F800GS till ett par fastare?
Jag tänkte på t.ex. Wirths som Touratech säljer?

Skulle vilja veta om den blir märkbart bättre och om det finns någon nackdel.

Den mest uppenbara nackdelen torde vara kraftigt försämrade vägegenskaper på dålig väg. Typ spårig & mjuk grusväg.

Personligen menar jag att skall man bara köra asfalt så finns det bättre moppar. R1200GS t ex.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-12-16/12:30

Tror du att de progressiva fjärdrarna kommer att förtöra "off-road" egenskaperna helt.
Du har kanske rätt, jag förväntade mig inte kraftigt försämrade "off-road" egenskaper, framför allt inte från Touratechutrustning.

/Mattias
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav mapa » 2009-04-07/17:07

Hej!

Har tänkt på samma sak, att gaffeln fjädrar ihop väl mycket. Men det är en trade-off för komfort på dåliga vägar och terrängförmåga. Jämför exvis med "riktiga" terrängbilar typ Landcruiser, Pajero & Land Rover. Låååång, mjuk fjädring. SOm i vissa fall kan kompenseras elektroniskt genom att man sänker och styvar upp vid körning på mer normala vägar.

Om man vill offra litet komfort &terrängförmåga och mest kör bättre väg har Touratech ett kit med avstämd fram & bakfjädring som sänker hojen en fem cm eller så. Vet dock ingen som testat den och det vore riktigt kul att höra av någon som gjort det hur kittet påverkar offroadegenskaper och komfort på dåliga vägar.

Du hittar kitet här: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw/f_800_gs/styre_fjadring_hjul/01-040-7402-0.html

Mvh
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Byte till fastare gaffelfjädrar på F800GS

Inläggav Lars Westman » 2009-04-07/19:29

Här finns en rätt intressant ombyggnadssats till framgaffeln: http://www.carpimoto.it/content/prod/l_ ... 800_GS.htm. Med denna ombyggnadssats går man från damper-rod till catridgekonstruktion.

Orginal är innanmätet av gaffelbenen en rätt billig konstruktion enligt "damper rod"-principen. En sådan konstruktion kan bara justeras med olika fjädrar eller oljeviskositet. Nackdelen med dessa gafflar är att oljan ska genom ett antal hål i det innersta röret i dämparen vid kompression. Dessa hål ger ett lågt motstånd när kompressionen sker långsamt (typ inbromsning) vilket gör att gaffeln trycks ihop mer än vad man kanske vill (hojen dyker fram). Nästa problem med är okänsligheten vid hög kompressionshastighet då oljan möter högt motstånd eftersom dämpningskraften ökar med kvadraten av hastigheten (okänslighet på slagigt underlag). Det blir alltså egentligen aldrig riktigt bra med dessa gafflar. Men de är billiga att tillverka....

Den andra typen av gaffel är catridge-gafflar där oljan ska passera ett antal shims. Såna gafflar går att justera genom att byta shims och har inte damper-rod-gaffelns nackedelar. Shimsen kan också flexa olika mycket beroende på kompressionen och har därför en bättre funktion än de borrade hålen i en damper-rod-gaffel. Men catridgegafflar är dyrare att bygga....

Jag skulle nog hålla mig borta från ersättningsfjädrar och spara en stund till för att konvertera till catridge. RaceTech har också konverteringssatser till många hojar, men inte till F800 ännu.

Här finns en gammal artikel i ämnet på en Fj1200-sajt, men den beskriver fenomenet bra: http://www.fjmods.btinternet.co.uk/emulators.htm

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst