Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2020-02-07/16:03

Behöver lite råd och tips.
Vill försöka sälja min fina gamla 1200adv-06.
Den har dock stått stilla mer eller mindre de senaste 5åren. Gått under 3000mil. Senast uppstartad hösten 2018 och körd ca 1km.

Vad är det "värsta" som kan inträffat med hojjen förutom att batteriet är dött? Det har läckt lite olja på marken under motorn framtill..

Om jag får igång hojjen med nytt batteri, räcker det med en standardsevice eller behövs nån sorts extrakontroll hos verkstad (Kenneths Göteborg?)?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-07/16:28

Om nära 3000 mil så hade jag personligen sett till att göra planerad 3000 mils service (dvs en 1000-mila service).
Kostnad strax söder om 3000 kr hos auktoriserad verkstad (jag betalade 2750 kr senast om jag minns rätt).
Nytt batteri exkluderat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-02-07/20:02

Johnny Kinnunen skrev:Behöver lite råd och tips.
Vill försöka sälja min fina gamla 1200adv-06.
Den har dock stått stilla mer eller mindre de senaste 5åren. Gått under 3000mil. Senast uppstartad hösten 2018 och körd ca 1km.

Vad är det "värsta" som kan inträffat med hojjen förutom att batteriet är dött? Det har läckt lite olja på marken under motorn framtill..

Om jag får igång hojjen med nytt batteri, räcker det med en standardsevice eller behövs nån sorts extrakontroll hos verkstad (Kenneths Göteborg?)?

lite allt möjligt kan ju hända oavsätt om man kör hojjen eller ej men rent spontant tänker jag följande. 2006 års GSAska vara utrstad med Bromsservo och isf har jag fått för mig att bromsvätskan måste bytas årsvis för att inte skapa chaos i bromssystemet med en värstafalls konsekvens att din servopump kastat in handduken. jag är osäker på vad det är för tätning på utgående axel men har läst att den tätningen kan torka sönder. Sedan så är nog generatorremmen körd eller på väg att ryka.

Så jag hade börjat med att byta samtliga vätskor, kolla så axeltätningen inte torrspruckit, byt generatorremm, nytt batteri, kolla bensinen så att du inte har lacknafta i tanken. Men om du vill sälja hojjen så kanske detta är lite overkill...
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-07/20:15

Risken finns ju att packboxar torkat och läcker, intern kondens som orsakat rost och att bromssystemet drabbats av korrosion invändigt.

Eller så är det ingen fara alls. Gör en service, kör den varm ordentligt (15-20 mil) och ställ bort två dagar. Är den torr, allt funkar och känns bra - rätt lugnt!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2020-02-21/15:39

Fått två offerter från Kenneths samt EliteMC i Göteborg.
3000mil service inklusive bromsoljebyte.
7600:- resp 6700:-
Bara att välja billigaste, eller det kanske inte är så enkelt? :?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-21/15:48

Johnny Kinnunen skrev:Fått två offerter från Kenneths samt EliteMC i Göteborg.
3000mil service inklusive bromsoljebyte.
7600:- resp 6700:-
Bara att välja billigaste, eller det kanske inte är så enkelt? :?


Jag skulle väl ringa Kenneths och höra efter lite. Need to have/good to have är ju olika saker. Oljebyte kan du ju göra själv. Byte av bromsvätska kostar kanske 1.500-2.000 kr. Filter är mil-, inte åldersberoende.

En köpare vill nog att du kört med hojen några hundra mil efter stilleståndet - det skulle i varje fall jag ha velat. Då ser man ju att allt fungerar som det skall och märks det inte på 150-200 mil så är det ingen fara sedan heller.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2020-02-22/02:30

BrooklynS skrev:....
En köpare vill nog att du kört med hojen några hundra mil efter stilleståndet - det skulle i varje fall jag ha velat. Då ser man ju att allt fungerar som det skall och märks det inte på 150-200 mil så är det ingen fara sedan heller.

150mil?!
Då lär jag aldrig få den såld.. :shock:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-22/09:45

Det kan du i så fall lösa med en "garantiöverenskommelse" med köparen. Om något av de möjliga fel, som beskrivs ovan, dyker upp inom förslagsvis 150 mil, står du för att det åtgärdas.
Alternativt får du vara beredd på att sänka priset, så att köparen kan ta höjd för att åtgärda felet.

Nu är jag definitivt inte spekulant på din hoj, men om jag vore det, skulle jag resonera så. Maskiner mår som regel bra av att användas - och naturligtvis servas enligt anvisningar. Långa stillestånd kan innebära obehagliga följder - som man måste vara beredd på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-22/10:36

Grejen är att det är svårt att serva bort risker som kan visa sig i form av fel ”ändå” så att säga.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-22/11:11

Jo - det är den självklara nackdelen med att köpa - och sälja - begagnat.
Tillverkarens garanti på nya grejor har aldrig varit en garanti, för att inget skall krångla - bara ett åtagande att om det krånglar före ett givet datum/en given körsträcka, åtar sig tillverkaren att åtgärda det kostnadsfritt.

Köper man begagnat - i synnerhet av en privatperson - ingår risken att behöva betala, vad som behöver åtgärdas. Det är inte för inte, som priset sjunker med fordonets ålder och körsträcka - även om värdet på enskilda grejor kan komma att öka med åren. Men den aspekten ligger utanför ämnet i denna tråd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav BmwMats » 2020-02-22/13:07

Johnny Kinnunen skrev:
BrooklynS skrev:....
En köpare vill nog att du kört med hojen några hundra mil efter stilleståndet - det skulle i varje fall jag ha velat. Då ser man ju att allt fungerar som det skall och märks det inte på 150-200 mil så är det ingen fara sedan heller.

150mil?!
Då lär jag aldrig få den såld.. :shock:


Inte roligt väder att ta ut sin ögonsten i just förnärvarande, men det krävs nog lite körning innan man vågar lita på den innan du vet om det är tät.
150 mil är bara ett par veckors körning knappt om den brukas varje dag, men jag förstår om du inte vill ha ut den på vägarna redan. Det blir rejält smutsigt och fult så här års...

Hoppas att det går bra med din fina hoj, det är ju en BMW trots allt... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Verkstadsinspektion/kontroll av långtidsavställd hoj?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-02-23/18:52

Jag skulle nog sälja hojen som den står, och sätta priset efter att det behövs service och kanske en del annat.
Det tjänar både du och köparen på, om vederbörande är händig nog att fixa service och ev. problem själv.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst