R1200GS fastrustet splines

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200GS fastrustet splines

Inläggav Arnstein » 2020-03-05/14:20

Jeg har en R1200GS 2014 modell som ble kjøpt ny i januar 2014. Den har vært på alle foreskrevne servicer og har nå gått ca. 60.000 km. Etter blant annet å ha lest om smøring av splines her på forumet, sjekket jeg i høst hvordan tilstanden var. Det var mye verre enn jeg hadde fryktet. Splinsen på kardangen var helt fastrustet. Det er tydelig at dette ikke kan være et servicepunkt hos BMW. Drivaksel og kardang lot seg ikke skille slik at jeg fikk smurt den opp, det satt som berg. Som en kanskje kan se av bildene er det en god del rust, det var også en del vatn.

Etter å ha forsøkt blant annet "Jamaicaolje", har det ikke vært noen framgang i få disse delene atskilt. Noen har også anbefalt bruk av varme, men jeg er redd varme kan skade lagre. Jeg er takknemlig om det er noen som har tips og anbefalinger hvordan jeg skal gå fram for å få en løsning på dette.
Bilagor
Kardang2.jpg
Kardang1.jpg
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Håkan » 2020-03-05/14:48

Ser hemskt ut... :o :shock: :(
Röstar också för värme, uppåt 100 grader kan du värma till utan att lager tar skada.
Värm med värmepistol, rikta den bara mot själva axelkopplingen och snurra axeln.
För att hålla rätt på temperaturen är en IR-termometer bra, till exempel denna: https://www.clasohlson.com/se/IR-termom ... -MQAvD_BwE
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Arnstein » 2020-03-05/16:51

Takk for svar Håkan, det skal jeg prøve. Det er et godt tips å ikke varme mer enn 100 grader. Jeg tenkte på å bruke propanbrenner som varmekilte, men skjønner da at jeg fort kommer over dine anbefalte grader. Bra det er en stund til sesongen starter.
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Håkan » 2020-03-05/19:11

Du kan även bocka till en plåtbit som du kan hålla som värmeskydd mot tätningen i slutväxeln.
Och aldrig öppen låga på motordelar med olja och gummitätningar, så skippa propanbrännaren.
Lycka till. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-07/18:42

Verkar vara ransonering på smörjfettet i Berlin. Alla mina RT-modeller har varit väldigt sparsamt smorda. Min nya var så dåligt smord när jag fick hem den, så att den främre knuten släppte från växellådans utgående axel,när jag fällde ned bakväxeln. Nu är hon smord.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav BmwMats » 2020-03-07/23:29

CG Arvidsson skrev:Verkar vara ransonering på smörjfettet i Berlin. Alla mina RT-modeller har varit väldigt sparsamt smorda. Min nya var så dåligt smord när jag fick hem den, så att den främre knuten släppte från växellådans utgående axel,när jag fällde ned bakväxeln. Nu är hon smord.


Tror inte att det är ransonering av fett i Berlin, dock har Fritz som alltid har smörjat splinsen på våra hojar gått i pension för länge sedan. Tror han gick i pension redan 1986... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-08/08:59

Fritz har i alla fall minst en efterföljare, för när jag var i Spandau för ett antal år sedan, såg jag infettningsprocessen. Den var i alla fall då fortfarande manuell och såg rätt kul ut. Mannen fråga doppade något, som påminde om en toaborste, i en fettburk och drog den sedan med en snabb, men inte stressad rörelse fram och tillbaka genom kardanröret. Klart.
Hur länge denna infettning sedan skall anses hålla, känner jag inte till - men från välunderrättat håll har jag fått veta, att kontroll och smörjning av splines numera ingår i av BMW Motorrad föreskrivet rutinunderhåll.

Så verkar inte alltid ha varit fallet, för i Sigurds (2002) serviceschema stod inget om kontroll och smörjning av splines - men när jag frågade på Beviks sade de, att de brukar ta en kik på och vid behov åtgärda kardanen i samband med ordinarie service. Under alla de år jag hade honom, hittades aldrig något annat fel än en otät packbox efter växellådan vid c:a 17 500 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav SuperMek » 2020-03-08/09:24

Bror Gårdelöf skrev:Hur länge denna infettning sedan skall anses hålla, känner jag inte till - men från välunderrättat håll har jag fått veta, att kontroll och smörjning av splines numera ingår i av BMW Motorrad föreskrivet rutinunderhåll.


Intressant! I 2020 års handböcker finns inte splines med i redovisningen av servicepunkter. Jag skall strax in på 100-milaservice och skall förhöra mig om det finns en ändring tillgänglig på denna punkt. I vilket fall som helst kommer jag begära inspektion av splines, med dokumentering och infettning oavsett hur det ser ut. De två senare punkterna utförs av mig på plats.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav BrooklynS » 2020-03-08/10:04

Finns såvitt jag vet inte med i serviceprogrammet.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Sonny » 2020-03-08/11:20

Jag bad Kenneths MC service, smörja vid 1000 mil.
Tror ni att man bör säga till detta vid varje service?
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Roger Gross » 2020-03-08/12:05

Ett par klarlägganden betr smörjningen av kardanaxelns splineskopplingar:
- För att komma åt den bakre splineskopplingen mellan kardanaxeln och bakväxeln måste kopplingen friläggas genom att bakväxeln lossas vid paraleverstaget och fälls ner. Om man gör nerfällningen på fel sätt kan kardanaxeln ryckas loss från växellådans utgående axel. Kardanaxeln är kopplad till växellådan med en splineskoppling och kardanaxeln hålls fast med en låsningsring. Normalt behövs en glidhammare för att lossa kardanaxeln från växellådan. Vid såväl separering som återmontering av bakväxel/kardanaxel ska den bakre kardanknuten lyftas en aning så att bakväxens axel och kardanaxelns knut ligger i linje. Detta kräver lite känsla och rätt gjort går demontering/montering lätt som en plätt... Att kardanaxeln skulle vara fastrostad mot bakaxeln på en ny RT är mycket osannolikt. Även om smörjningen skulle missats på fabriken rostar inte splinesen på en ny hoj.
När jag tar ut en ny hoj lossar jag ovan beskrivna splineskoppling och smörjer med rekommenderat fett. Dessutom rostskyddar jag de nakna metallytor som inte täcks av smörjfettet i splinesen - ett tunt lager fett eller icke torkande rostskyddsmedel. En splineskoppling smörjs med fördel med hjälp av en gammal utrangerad tandborste.
Vid vartannat däcksbyte - när bakhjulet ändå är borttaget - fäller jag ner bakväxeln och kollar läget.
Rätt gjort från början och det håller sig fint "i alla evigheter".
Tillhör du sorten som gillar att stå och slira med bakväxeln dränkt i ett surhål gäller andra ideer och serviceinsatser...
Vad gäller kontroll/smörjning av kardanaxelsplinesen så har alla auktoriserade BMW MOTORRAD-verkstäder fått ett skriftligt servicemeddelande att rekommendera kunden att nämnda arbetsmoment utförs vid ordinarie service enligt plan. Mot tilläggsdebitering.
BMW MOTORRAD har för vana att i princip aldrig gå in och ändra i en modells serviceschema - man löser det istället med interna servicemeddelanden baserade på erfarenheter från hojarnas användning över tid. Verkstaden ska alltså vid servicebokning ta upp frågan om splinessmörjning med kunden vid tidsbokningen.
Med rätt service håller grejerna i evighet... :o
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-08/13:12

Här är en, som kommer att begära rutinmässig koll av sekundärtransmissionen i samband med ordinarie service eller byte av bakdäck!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-08/17:15

Me too!

(För övrigt en ny perfekt uppgift för #metoo-rörelsen....)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Arnstein » 2020-03-14/10:12

En oppdatering om splinesen som er fastrustet. Etter gode råd fra Håkan ble det brukt varmepistol og deretter ble det brukt rå makt i form av en hammer. Det skulle utrolig mye kraft til for at den løsnet. Det ble forsøkt flere ganger, men etter at en stor hammer ble hentet måtte den kapitulere.

Lager er sjekket, og det ser ut til at de ikke har fått skade ved denne bahandlingen. Det gjenstår å få montert aksling og kardang og se hvordan det fungerer. Det er ennå vinter i området, så det kan drøye litt før det er mulig å prøvekjøre og se om alt fungerer som det skal. En stor takk til Håkan og hans gode råd som fungerte som jeg hadde håpet. Hadde denne sjekken blitt foretatt om et år er jeg nok ikke sikker på at resultatet hadde blitt like bra.
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-03-15/18:52

Hej
Jag har liknande problem som trådskaparen.I september 2018 hade verkstaden som jag servar hos stora problem att få isär splinsen på min Gs 2016 pga rost, i dag tänkte jag kolla och smörja igen. Det var ganska svårt att få isär delarna men det gick utan alltför mycket våld men det känns som att kardan släppte i framändan också!den är inte helt lös dock men den har ett axialglapp på ca 10 mm,är det som det ska vara eller ska den sitta stumt?
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Roger Gross » 2020-03-15/19:28

hedberg skrev:Hej
Jag har liknande problem som trådskaparen.I september 2018 hade verkstaden som jag servar hos stora problem att få isär splinsen på min Gs 2016 pga rost, i dag tänkte jag kolla och smörja igen. Det var ganska svårt att få isär delarna men det gick utan alltför mycket våld men det känns som att kardan släppte i framändan också!den är inte helt lös dock men den har ett axialglapp på ca 10 mm,är det som det ska vara eller ska den sitta stumt?


OM det krävs våld för att dela den bakre splineskopplingen, då gör man på fel sätt.
Sannolikt har kardanaxeln lossnat framme vid växellådan då 10 mm spel låter för mycket.
Om man lossar gummibälgen något mellan växellådan och baksvingen kan man se om kardanaxeln sitter fel. Det sitter en låsring som ska glida ner i ett spår på växellådans utgående axel. OM kardanaxelns främre knut hoppat av växellådeaxeln måste den främre knuten riktas upp mot vxllådeaxeln så att kardanaxeln kan tryckas/knackas med gummiklubba i axiell riktning tills låsringen håller kardanaxeln på plats.
Knepet med att lossa bakväxeln från kardanknuten är att lyfta kardanknuten vid demontering/montering.
Trä ett buntband genom knutens övre öra så kommer man åt att via buntbandet lyfta knuten tillräckligt för att splineskopplingen smidigt ska glida isär eller återmonteras.
Den främre gummibälgen kan - om den är smord enligt anvisning - fås att glida på plats med befintligt buntband
//Roger
PS Sannolikt bäst för de flesta att få ovannämnda jobb fixat vid ordinarie service. Finns flera möjligheter att ställa till det för sig...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-03-15/20:40

Hur tycker herr Gross att man ska få isär ett splints förband på rätt sätt om det har rostat ihop då?
Jag är ganska säker på att kardan inte har glidit ur helt i framändan! Ligger en växel i så kan man inte snurra den men ligger friläge i så går det att snurra den! Frågan är om den ska ha axialspel på ca 10 mm.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Olof Eriksson » 2020-03-15/22:25

hedberg skrev:Hur tycker herr Gross att man ska få isär ett splints förband på rätt sätt om det har rostat ihop då?
Jag är ganska säker på att kardan inte har glidit ur helt i framändan! Ligger en växel i så kan man inte snurra den men ligger friläge i så går det att snurra den! Frågan är om den ska ha axialspel på ca 10 mm.
Var med om samma sak på en GSA årsmodell 2014 Jag hade köpt den beggade i början på augusti 2016. Så jag bestämde mig för att göra en service direkt. Olje filter givetvis samt översyn av kardan (olja och smörja kardan) innan jag åkte iväg till RV17. Hojen hade då 3800 mil på mätaren.

Kardan satt som tusan då jag skulle demontera den. Och kardan upplevde även jag att den följde med en bit ut. Men jag kollade på samma sätt som du att den var stum då växeln var i och snurrade i friläge.

Smorde rikligt med starburag fett och monterade den åter. Körde min mc sväng i Norge gjorde om jobbet på kardan då jag kom hem. Och blev glad att den bara gled i sär utan mankenang. Bytte olja ett par tre gånger till med täta intervaller (ca 150 mil) tills olja var fin. Då gick jag över till 1000 mil intervall (Även då var den ren å fin). Sålde hojen nyservad med 6200 mil på mätaren.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Arnstein » 2020-03-26/18:53

Som tidligere nevnt gikk atskillelsen av bakre splines på drivakselen til slutt bra. Nå er det kommet til monteringen, og da mangler jeg tildragningsmoment på en skruv som går gjennom kardangens to lager, et rullelager og et nålelager. Jeg finner andre moment, men dette finner jeg ikke. Er det noen som vet hvor mange Newtonmeter? Jeg legger ved bilde for å vise hvilken skruv jeg mener.
Bilagor
Kardang R1200GS.jpg
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-03-26/19:24

Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Arnstein » 2020-03-26/20:15

Mange takk for svaret. Flott med oversikten over andre moment som du viste til, det var akkurat det jeg trengte.
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav gorbra » 2020-04-04/16:36

Då har jag kollat min 1200 GS tillverkad 1802 och med 1000 mil, hittade inte tillstymmelse till fett. Rostrött och gick att dela med lite milt våld. Inget fett runt gummimanschetten heller. Upplever det som att kardanaxeln gled ut ca. 10-15 mm på främre splines, dock stum när jag la i växel. Precis som ni andra upplevt. Man får sig verkligen en funderare över kvaliteten, eller den så kallade kvaliteten kanske man ska säga. Blir till att hålla koll på detta i fortsättningen.
Vad/var har de mer fuskat på?!
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-04-04/20:46

Hej
Jag gav kardanaxeln en lätt smäll med kopparklubban då hoppade den snällt i läge i främre splitsen!När jag sedan skulle montera damasken så upptäckte jag att knuten hade slitit ett litet hål i gummitJag ringde och diskuterade detta med en mc verkstad och den rekommendation jag fick var att reparera med liquid sole för även om man sätter dit en ny så kommer det snart bli hål i den också!Ja jag håller med,den så kallade premium kvaliteten får sig en törn när man ser saker som detta.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Roger Gross » 2020-04-04/21:22

hedberg skrev:Hej
Jag gav kardanaxeln en lätt smäll med kopparklubban då hoppade den snällt i läge i främre splitsen!När jag sedan skulle montera damasken så upptäckte jag att knuten hade slitit ett litet hål i gummitJag ringde och diskuterade detta med en mc verkstad och den rekommendation jag fick var att reparera med liquid sole för även om man sätter dit en ny så kommer det snart bli hål i den också!Ja jag håller med,den så kallade premium kvaliteten får sig en törn när man ser saker som detta.


Med erfarenheten att kardanknuten slet hål i gummibälgen har BMW modifierat den.
Blir alltså inget hål i de bälgar som nu levereras...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-04/21:42

Japp Roger har rätt. Jag bytte en trasig på min gamla GSA 2014 till en förbättrad. Den har en extra metallbygel som spänner ut bälgen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-04-04/22:25

Hej

Nej Roger har fel!Att det inte går hål i den nya med metallbågen är ju bara skitsnack! Det var just en sådan med metallbygel som satt på min hoj! Den byttes på garanti hösten 2018 och det var då verkstaden upptäckte att splinsen var fastrostade!
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-05/07:13

Skumt. Jag bytte denna bälg och smorde splinsens lite nu och då. Körde åtminstonde 2400 mil till. Men den höll då ihop på min gamla GSA innan den såldes. Men helt klart det var en ny konstruktion på den nya i jämförelse med den gamla.

Bra att du påpekar detta. Dvs så man får ha bättre koll mellan varven. Har precis smort splinsens på min GSA från 2017. Som har 3850 mil på mätaren. Och den bälgen är fortfarande hel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-04-05/07:55

Ja det verkar vara olika från hoj till hoj!En kompis har likadan Gs som min och den har inte varit några problem med,varken splinsen eller damasken.Man får hålla koll som sagt.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Roger Gross » 2020-04-05/08:25

hedberg skrev:Ja det verkar vara olika från hoj till hoj!En kompis har likadan Gs som min och den har inte varit några problem med,varken splinsen eller damasken.Man får hålla koll som sagt.


Man kan ha synpunkter på att vissa konstruktionsändringar tar lång tid innan de når oss kunder - men tyskarna testar, testar och testar på tyskt vis. I slutänden blir det bra - oftast.
Jag kör cirka 3500 mil/år och ser över bakre kardansplinesen vid varje däcksbyte när hjulet ändå är av.
Hittills inte haft några problem med vare sig bälg eller splines.
Verkar mycket knepigt om man TROTS nya damasken får slithål i damasken pga att knuten skaver mot gummit.
Utgår från att damasken monterats riktigt vilket kan vara lite knepigt. Manualen är tydlig i detta fall.
Om du hedberg fått ny damask 2018 borde den väl fortfarande omfattas av garanti!? Märkligt om en auktoriserad BMW-verkstad rekommenderar lagning med LIQUID SOL!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav Roger Gross » 2020-04-05/14:58

hedberg skrev:Ja det verkar vara olika från hoj till hoj!En kompis har likadan Gs som min och den har inte varit några problem med,varken splinsen eller damasken.Man får hålla koll som sagt.


Hej Inge,
Har lyssnat vidare betr hål i bakre gummibälgen:
Efter modifiering av den bakre gummibälgen - den mellan sving och bakväxel - har problemet med att kardanknuten sliter hål i bälgen reducerats väsentligt. Men fortfarande dyker problemet upp då och då.
Oftast kan problemet kopplas till att bälgen inte hamnat i rätt läge i bakväxelhuset vid återmonteringen. Att bälgen ska smörjas på vissa ytor är bl a för att den ska hamna i rätt läge när man snäpper fast den. Bälgen ska snäppas fast först mot bakväxelhuset. I ngt fall har stålbygeln deformerats vid återmonteringen av bälg och ihopkopplingen av bakväxel med sving.
Din kommentar att man får hålla koll är klok.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS fastrustet splines

Inläggav hedberg » 2020-04-05/18:41

Hej
Jag har själv ingen större erfarenhet av vad som går sönder på våra hojar mer än det jag råkar ut för själv.Jag använder mig av en välrenommerad verkstad i Gbg och det var där den första bälgen byttes 2018.Jag diskuterade för någon vecka sedan min trasiga gummibälg med chefen ,som man förövrigt får stort förtroende för så fort man träffar honom ,och fick då rådet att inte byta utan att laga med nämnda produkt.Det är väl så att jag fått ett måndagsexemplar när det gäller bakre bälgen och relaterade delar.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst