R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-15/22:17

Hej,
Har sökt efter liknande ämnen men inte lyckats hitta så ber om ursäkt för ev. dubblett.
Jag har en R850R från 2004 som nu gått 3600 mil. Precis servat den med nya oljor och filter.
Det jag märkt på sistone är att den vid kraftigt gaspådrag tappar kraft eller slutar ”dra” runt ca 4000 rpm.
Detta händer på treans och fyrans växel vad jag kan se. Motorn rusar snabbt som tusan upp till 8000 rpm men det händer inget. Nu är jag en lekman på maskiner men jag kan inget annat än att misstänka kopplingen…men redan efter 3600 mil? Låter osannolikt och verkligen bedrövligt om det är sant. Har Motul Gearbox 80W90 i lådan och känslan i växlingarna går bra mycket mjukare än innan (vet inte vad föregående ägare har använt) men det har inte avhjälpt ”sliret”. Tycker det är trist som bara den då i princip all ”inspirerande” körning över 70 knyck blir meningslös.

Någon som känner igen detta?
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-16/08:24

Det kan bero på, att packboxen mellan vevhuset och torrkopplingen blivit otät, så att olja läckt in i kopplingshuset. Har din hoj stått stilla länge? Då kan packningen har torkat fast i den genomgående axeln - och sedan slitits sönder efter start. (Det ironiska är alltså, att en hoj, som körts ofta, löper minimal risk för detta fel, medan risken ökar för en hoj, som stått stilla länge. Körsträckan är underordnad - täthet mellan körtillfällena är viktig. Min egen hoj kördes flitigt, och originalpackboxen var fortfarande helt OK efter 17 år och mer än 17 000 mil.)

Om packboxen är skadad, behöver den och kopplingen bytas. Det lär inte vara svårt för en duktig mekaniker, som kan läsa en bruksanvisning, men hojen måste i princip delas på mitten, så om en verkstad skall göra det, blir det bortåt en dags jobb, dvs det kostar en rejäl slant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-16/09:17

Hej Bror och tack för snabbt svar. Det är nog inte helt orimligt att så är fallet, föregående ägaren hade hojen i 13 år och hade under den tiden tillryggalagt knappt 3000 mil. Själv bidrog jag med 600 på en säsong :D

Finns det någon omedelbar fara med att köra så här, dvs är det något annat som slits ut snabbare än normalt? Misstänker att det ”bara” är oljan som gör att den slirar? Tänkte nämligen köra lite i sommar för att försöka mig på att fixa det i höst.
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Ecklesiastik » 2021-07-16/09:38

AlenR skrev:Hej Bror och tack för snabbt svar. Det är nog inte helt orimligt att så är fallet, föregående ägaren hade hojen i 13 år och hade under den tiden tillryggalagt knappt 3000 mil. Själv bidrog jag med 600 på en säsong :D

Finns det någon omedelbar fara med att köra så här, dvs är det något annat som slits ut snabbare än normalt? Misstänker att det ”bara” är oljan som gör att den slirar? Tänkte nämligen köra lite i sommar för att försöka mig på att fixa det i höst.


Förutsatt att det bara är utgående axelns tätning som stuckit (med din felbeskrivning låter det sannolikt) ser jag ingen större risk för ytterligare slitage om det är olja på kopplingslammellerna är det ändå dags att byta koppling. Dock lär det bli mer varmgång om du låter kopplingen slira och generelt ogillar motorer att rusa. Det kan även vara värt att tänka att det inte är helt omöjligt att du kommer till ett scenario då kopplingen slirar konstant och strandar dig någonstans.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-16/09:55

Tack, ska tänka på det. Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med. Det är främst vid t.ex. omkörningar som man får växla som bara den för att komma om rimligt snabbt.
Får nog investera i en Haynes och se om man vågar sig på det jobbet. Tack för alla svar och önskar er en go’ sommar!
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Perra_II63 » 2021-07-16/10:12

AlenR skrev:Tack, ska tänka på det. Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med. Det är främst vid t.ex. omkörningar som man får växla som bara den för att komma om rimligt snabbt.
Får nog investera i en Haynes och se om man vågar sig på det jobbet. Tack för alla svar och önskar er en go’ sommar!
Jag har själv bytt packboxen fast på en 1200 av 2013 års modell.
Här är länken till tråden om det. Att byta packboxen är inte svårt om man är någorlunda händig med att skruva, det tar dock tid.

Byte vexaxel packbox bak: verktyg
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Lycka till.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-16/12:16

AlenR skrev: Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med.

Det har rimligen att göra med belastningen på kopplingen - analogt med, att det går bra att köra på is, så länge man inte belastar däcken med kraftiga accelerationer. Om så sker, förlorar däcken fästet mot isen. På samma sätt förlorar kopplingens komponenter fästet, när den belastas hårdare, varvid den börjar slira.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-16/21:42

Perra_II63 skrev:
AlenR skrev:Tack, ska tänka på det. Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med. Det är främst vid t.ex. omkörningar som man får växla som bara den för att komma om rimligt snabbt.
Får nog investera i en Haynes och se om man vågar sig på det jobbet. Tack för alla svar och önskar er en go’ sommar!
Jag har själv bytt packboxen fast på en 1200 av 2013 års modell.
Här är länken till tråden om det. Att byta packboxen är inte svårt om man är någorlunda händig med att skruva, det tar dock tid.

Byte vexaxel packbox bak: verktyg
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Lycka till.



Tack Perra, jag ska se om jag vågar mig på det. Tänkte svänga förbi Kenneths MC och höra om pris men vad jag läst om det så här långt lär den hamna runt 15k…det är ju nästan halva hojens pris.
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-16/21:44

Bror Gårdelöf skrev:
AlenR skrev: Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med.

Det har rimligen att göra med belastningen på kopplingen - analogt med, att det går bra att köra på is, så länge man inte belastar däcken med kraftiga accelerationer. Om så sker, förlorar däcken fästet mot isen. På samma sätt förlorar kopplingens komponenter fästet, när den belastas hårdare, varvid den börjar slira.


Jepp, så långt allt väl men jag kan ändå inte första varför det är så bra bottenvrid, rimligtvis bör det slira då med.
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-16/22:24

Känner du till 850-boxerns vridmomentkurva? (Jag gör det inte.) Svaret skulle kunna vara, att kopplingen klarar vridmomentet på låga varvtal, men inte på högre.
Eftersom jag inte vet, kan det inte bli någon annat än en spekulation från min sida.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-16/22:43

Bror Gårdelöf skrev:Känner du till 850-boxerns vridmomentkurva? (Jag gör det inte.) Svaret skulle kunna vara, att kopplingen klarar vridmomentet på låga varvtal, men inte på högre.
Eftersom jag inte vet, kan det inte bli någon annat än en spekulation från min sida.


Inte jag heller. Point taken :)
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Bengt Allevad » 2021-07-17/07:09

Det kan också vara packboxen till ingående axel i växellådan eller bromsvätska som läckt från kopplingsslavcylinder genom ingående växellådsaxels kanal för kopplingsstången. BMW snickade bort tätningen på kopplingsstången runt denna årsmodell.
Visserligen samma plockaisärarbete men lite enklare komponenter att byta än vevaxelpackboxen.
Räkna med två dagars jobb.

Om det är dessa fel är mitt tips att byt också till en nyare kopplingsstång med slits för tätningsfilten.

Byt också kopplingens tryckplattor, inte bara lamell. Tryckplattorna slår sig ofta efter ca 3000 mil. (Egen erfarenhet av två R1100 med det miltalet.)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-18/17:40

Tack Bengt. Går det att härleda vad som är fel eller är det ”bara” att byta ut rubbet? Känns som det mest rimliga när man väl plockat isär nästan hela hojen.
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Bengt Allevad » 2021-07-21/07:42

När du skiljt motor och växellåda åt brukar det gå att avgöra var det läcker.

Jag skulle inte byta stora packboxen vid vevaxeln om inte den läcker. Det finns en osäkerhet att inte få den i rätt läge utan rätt verktyg.

Man brukar också kunna känna på lukten om det är motorolja eller växellådsolja som läcker.
Kopplings(broms)vätska likaså.

Ingående växellådsaxels packbox har jag alltid bytt när jag haft isärtaget.
Enkelt och riskfritt m.a.p centrering.
Jag har gjort jobbet på tre boxrar och vevaxelpackboxen har aldrig läckt.
Däremot har tryckplattorna varit slagna varje gång vilket jag tycker är lite skrämmande vid bara 3 till 5000 mil.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Nisse Eriksson » 2021-07-25/07:39

Något du skulle kunna prova innan du river isär är att ta bort startmotorn. Dra sedan in kopplingshandtaget och fäst det med en limklämma etc så den håller sig inne. Ha cykeln på centralstödet och lägg i en växel. Snurra på bakhjulet samtidigt som du sprutar in rikligt med bromsrengöring på lamellen. Låt det lufta sig en dag, sätt sedan tillbaka startmotorn, häll i en flaska omega 917 i motorn. Kör ett tag och se om det fungerar.
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-07-26/15:33

Nisse Eriksson skrev:Något du skulle kunna prova innan du river isär är att ta bort startmotorn. Dra sedan in kopplingshandtaget och fäst det med en limklämma etc så den håller sig inne. Ha cykeln på centralstödet och lägg i en växel. Snurra på bakhjulet samtidigt som du sprutar in rikligt med bromsrengöring på lamellen. Låt det lufta sig en dag, sätt sedan tillbaka startmotorn, häll i en flaska omega 917 i motorn. Kör ett tag och se om det fungerar.


Väl värt ett försök, tack Nisse. Återkommer när jag testat!
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Dennis Johansson » 2021-10-09/07:31

Om du byter koppling o tryckplattor vill jag tipsa om en lamell från siebenrock.
Den är oljetålig.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav AlenR » 2021-10-10/20:27

Tack Dennis. Jag tror det lutar åt att lämna in den trots allt...blir lite svårt att få loss så mycket tid som det behövs med en 7-månaders hemma :)

Kenneths MC ringde häromveckan och offererade 37' för arbetet. Minst sagt lustigt då hojen kostade 34' :D
AlenR
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2019-07-16/18:55

Re: R850R börjar ”slira” vid 4000 rpm

Inläggav Dennis Johansson » 2021-11-08/20:19

AlenR skrev:Kenneths MC ringde häromveckan och offererade 37' för arbetet. Minst sagt lustigt då hojen kostade 34' :D

Ja det är lite tragiskt att konstruktionen gör att det är svindyrt att underhålla när väl hojen passerat de vanliga servicarna.
Det dröjde ju väldigt länge, men på nyare sitter våtkopplingen i framkanten.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst