Dräneringshål

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dräneringshål

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-04/21:02

Såg några bilder på ett tyskt BMW-forum att det borras ett dräneringshål i bakre svingarmen på nyare R-modeller. Tydligen kan det bildas ett undertryck i svingarmen och då kan vatten sugas in i svingen. Gummibäljarna är tydligen inte helt täta över tid. Då kan det bildas rost speciellt på splinesen mellan kardanaxel och drivknutar. Denna rost gör att den axiella rörelsen försämras. Denna rörelse måste fungera för att inte inte lagren i växellåda och kardanhus ska få för höga axiella belastningar. Nu ska ni inte springa ut och borra, utan att ni förhört er hos en auktoriserad verkstad.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav BmwMats » 2021-12-05/13:04

Tips värd guld för de som har modeller som kräver denna modifiering.
Just splinsen och pinjongen på slutväxel äro sorgebarn då dessa dras med de problem som du beskriver här ovan.

Tack för ditt råd !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dräneringshål

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-05/15:10

Tydligen ska det införas nästa års modeller. Själv ska jag ta ut hela drivaxeln för att komma åt att smörja främre kardansplinesen. Lite pilligt med den främre gummibäljen, bara att ta det lugnt. Har sett rena skräckexempel på rostiga kardanstänger på nätet, vilket tyder på dåligt klimat i området.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-05/16:11

Vet du, på vilka hojar dessa rostiga kardanstänger befunnit sig?
På GS-maskiner, som gått i surhål? Eller även på rena asfalthojar?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dräneringshål

Inläggav Roger Gross » 2021-12-05/18:24

Betr rost på kardanaxelsplines:
Helt klart har BMW MOTORRAD haft problem med rostiga kardanaxel-splines. I första hand i Skandinavien samt Storbrittanien. Fuktigt klimat anges som orsak. Till det ska väl även läggas att smörjningen av nämnda kopplingar tidigare inte varit tillräcklig från fabrik. Det sistnämnda är sedan några månader under särskild bevakning i produktionen. Såklart är det inget plus att dränka bakväxeln i surhål. Ej heller att vara för intensiv med högtryckstvätten.
Enligt min mening ska kardanaxelkopplingarna ses som servicepunkter. Var 2000:e mil anser en välmeriterad BMW-verkstad i Gbg-omrädet att man bör titta till splinessmörjningen - göra rent, smörja in. Marint propelleraxelfett rekommenderas.
Om alla maskinbearbetade stålytor är infettade kan det inte rosta.
För egen del kollar jag läget när bakhjulet är av för däcksbyte. Då ett endast ett litet merarbete. Det är den bakre splineskopplingen som är mest utsatt - den främre sällan något problem.
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav BmwMats » 2021-12-05/18:56

Roger Gross skrev:Betr rost på kardanaxelsplines:

...

För egen del kollar jag läget när bakhjulet är av för däcksbyte. Då ett endast ett litet merarbete. Det är den bakre splineskopplingen som är mest utsatt - den främre sällan något problem.
//Roger Gross


Kan bara hålla med på K75/K100 att det är lätt att kontrollera och fetta in vid hjulbyte.
Den främre splinsen mot växellåda är ALLTID fin och insmord med fett, ser bra ut samtliga gånger jag lossat kardanaxeln för visuell kontroll på alla maskiner jag har renoverat.
Den bakre splinsen mot ingående pinjong i slutväxel har i vissa fall haft mer att önska av fett från fabrik... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dräneringshål

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-05/21:58

Den främre knuten hålls fast med en låsring på utgående axeln. Sist när jag fällde ner kardanklumpen så lossnade knuten från utgående axeln på växellådan. Det berodde på att de bakre splinesen gick trögt pga dålig smöja. Det är lite knöligt få på den främre igen då låsringen måste åka över splinesen tills den kommer fram till sitt spår i utgående drivaxel. Denna drivknuten kommer inte att röra sig axiellt efter den är monterad, då låsringen håller fast den.OBS. lossa endast den främre delen av gummibälgen vid växellådan. Den bakre delen sitter med ett buntband som sitter trångt till, vilket kan medföra fula ord.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-05/22:03

Till Bror. Det kan inträffa på bägge modellerna. Min lossnade på utgående först
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav Roger Gross » 2021-12-05/23:59

Kardanaxelknuten kan lossna vid växellådan om man enbart fäller ner bakväxeln. Knepet är att lyfta bakre knuten något samtidigt som bakväxeln fälls ner. Detta gäller även när man kopplar ihop bakre knut med bakväxeln.
Att lossa den främre gummibälgen i både främre och bakre del underlättar vid återmontaget av kardanaxeln.
Vad gäller buntbandet som nämns längre upp i tråden så är rätt metod att koppla ihop buntbandet och sätta det på plats på gummibälgen innan denna monteras på sin plats. Buntbandet monteras slackt och spänns slutligt när bälgen har slutlig position. Monteringen av bälgarna underlättas om glidytorna smörjs med lämpligt fett. BMW rekommenderar här STABURAG.
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav CG Arvidsson » 2021-12-06/14:54

Vad jag förstår, så ska splinesen smörjas som vanligt med Opimoly T3, en gråaktig smörja. Har en burk stående sen ett antal år, men verkar fortfarande fungera. Sen blir det väl Staburag på bäljarna som ska täta mot svingen och kardanhuset.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Dräneringshål

Inläggav Roger Gross » 2021-12-06/15:49

Betr smörjning av kardansplines:
Tidigare rekommendation var OPTIMOLY T3. Sedan man i tillverkningen satte fokus på rostproblematiken har man bytt till ett propelleraxelfet, alltså ett fett för fuktiga miljöer. Ett sådant fett finns bl a på BILTEMA.
Spelar sannolikt mindre roll vilket långtidsfett man använder - det viktiga är att man betraktar rengöring/smörjning som en underhållspunkt. BMW:s rekommendation är rengöring/smörjning var 2000:e mil.
STABURAG till kontaktytan gummibälg - metallytor är av tre skäl: täta, förhindra att lacken på svingen nöts bort samt att få gummibälgen att glida lätt in i sitt "driftsläge" vid montaget.
//Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst