meanjack skrev:Förvisso minimal procentuellt risk men med tanke på felets allvarliga följder såsom bakjulslåsning så är det värt att lyfta fram. Detta borde inte hända på en rätt underhållen ny maskin.
Precis alla tekniska komponenter kan gå sönder - gör man tillräckligt många exemplar av en pryl, kommer det förr eller senare att dyka upp en defekt!
Med den felfrekvens vi känner till (5 haverier av detta slag) pratar vi om risker på bråkdelar av en promille - och risken att felet orsakar en krasch är ännu mindre. Oroar man sig för sådana risker, bör man nog som sagt överväga om man ska köra hoj alls. Risken för t ex punktering lär vara mångfalt större, för att inte tala om blinda bilförare, dieselspill på våt vägbana eller rullgrus i en ytterkurva.
För övrigt är jag helt övertygad om, att BMW har koll på detta - och bedömer an att det behövs, kommer det sannolikt en åtgärd/konstruktionsändring. Handlar det däremot om tillfälligheter (alltså inget "typfel" i form av konstruktions- eller tillverkningsfel), är förstärkt kvalitetskontroll det enda man möjligen kan ta till - om kostnaden är försvarbar.
Själv tänker jag inte oroa mig det minsta för att det finns en risk, 1 på 10.000 eller ännu mindre, att råka ut för kamkedjeras. Punkteringar och vilda djur på vägen känns som mer reella risker, men jag väljer att inte oroa mig för dom heller - jag njuter av hojåkandet istället!