Olja i slutväxeln??

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Olja i slutväxeln??

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-09-01/18:28

I LC:s instruktionsbok finns inga uppgifter om vilken olja det skall vara i slutväxeln.
När jag studerar mina servicekvitton, ser jag att man använt två olika slags oljor (Castrol):
[url]AXLE EPX 80W-90[/url]
Castrol Axle EPX 80W-90 är en multifunktionell axel-olja för differentialer, slutväxlar och andra applikationer i personbilar och tunga fordon där det krävs en API GL-5
[url]SYNTRAX LONG LIFE 75W-90[/url]
Castrol Syntrax Longlife 75W-90 är en helsyntetisk multigrade olja för slutväxlar.

Vilken olja är bäst??
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Håkan » 2014-09-01/19:28

Hej Lars-Erik.
Jag frågade med en tekniker hos BMW om slutväxelolja, på BMW Motorrad days i Garmisch i fjol.
Hans svar var: "Använd Castrol SAF-XO, SAE 75W-90. Det är den oljan vi har konstruerat slutväxeln för."

Det ända försäljningsstället jag hittat i Sverige är BMW handeln.
Artikelnummer på oljan: 33 11 7 695 240 Pris: 240 kr/lit.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Sven-Gunnar » 2014-09-01/20:23

Castrol SAF-XO är ersatt av Syntrax Long-Life, enligt Castrol
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-09-01/20:45

Fina svar ni gav mig. Ty jag valde den oljan när jag bytte idag! Men jag var osäker därför att finska verkstäder använder den andra oljan jag nämnde.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav BrooklynS » 2014-09-02/07:47

Så bra olja som möjligt, skulle jag säga. :) vilken olja den är konstruerad för för 50 år sedan är irrelevant då utvecklingen går framåt även när det gäller oljor. Däremot så är det naturligtvis så att det aldrig är fel att köra på den oljan, det blir minst lika bra som det var 1969. Men idag kan det bli bättre vad gäller hållbarhet, minskat slitage och friktion etc.


Men som vanligt är det viktigaste att byta ofta.


Tycker jag. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Håkan » 2014-09-02/17:44

BrooklynS skrev:vilken olja den är konstruerad för för 50 år sedan är irrelevant

"för 50 år sedan" :?
En vinkelväxel med Hypoid/Palloid kugg är mycket äldre än så.

Jag menar ju att slutväxeln till R1200 är konstruerad i början på 2000-talet. Sedan är den uppdaterad (omkonstruerad) med nya typer av lager m.m. ett antal gånger fram till i dag.

Byta olja ofta håller jag definitivt med om, speciellt i slutväxeln där oljemolekylerna mals sönder.
I ETK finns Castrol SAF-XO upptagen som slutväxelolja även i dag...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav CG Arvidsson » 2014-09-02/20:24

Håller fullständigt med. Byta olja i slutväxeln är väl det enklaste man kan göra på en BMW. Tappa ut , drick en öl under tiden. Fyll på ny olja. Är ute på kombinerad jobb och semesterresa i Tyskland och Holland. Sen blir det oljebyte i slutväxeln,och mer öl. Hör och häpna. I min BMW 325 d försökte jag få oljan bytt i slutväxeln i somras i Tyskland. Det gör man inte, finns ingen avtappningsplugg, fick jag till svar. Hoppas den håller så länge jag har den kvar. För övrigt har min vatten-RT nu passerat 1100 mil och funkat riktigt bra. Åkte 1600 GT under stötdämparstoppet, det var tungt. I morgon blir besök hos en BMW-farbror utanför Fulda,ska bli spännande.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav BrooklynS » 2014-09-02/21:21

Håkan skrev:
BrooklynS skrev:vilken olja den är konstruerad för för 50 år sedan är irrelevant

"för 50 år sedan" :?
En vinkelväxel med Hypoid/Palloid kugg är mycket äldre än så.

Jag menar ju att slutväxeln till R1200 är konstruerad i början på 2000-talet. Sedan är den uppdaterad (omkonstruerad) med nya typer av lager m.m. ett antal gånger fram till i dag.

Byta olja ofta håller jag definitivt med om, speciellt i slutväxeln där oljemolekylerna mals sönder.
I ETK finns Castrol SAF-XO upptagen som slutväxelolja även i dag...



Oooops, jag var helt inne i gammelbumsevärlden... :oops:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Haavee » 2021-09-08/17:07

Bytte olja i vinkelväxeln förra helgen, oljan är köpt hos en Bmw verkstad och de rekommenderade den här oljan Yamalube 80w/90 GL 5. Tog en första provtur efter oljebytet igår och märkte att vinkelväxeln blev väldigt varm för varm för att det ska kännas ok tycker jag, fortsatte köra 2 timmar till i landsvägsfart innan jag stannade och kände på vinkelväxeln som då bara var ljummen.
Senare på vägen hem så kände jag en tredje gång på vinkelväxeln som då var varm igen. Har aldrig känt på vinkelväxeln förut så det kan ju ha vart så innan också. Köpte en annan olja idag som jag ska testa för att se om det blir någon värmeskillnad ( Motul 75w/90 GL 5 ).
Bilagor
DSC_0589xxx.jpg
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav jorglund » 2021-09-08/17:35

Jag har kört min R1200Gs på denna olja och och tycker att den verkar hålla temperaturen nere väldigt bra på klumpen bak :)
https://www.kullagret.com/product/omega ... ep-hi-tech
pb-om690mx-omicron-690-omega-690-kullagret-2021_grande.jpg
R1250 GS Trophy 2023
Tidigare BMW: R1200GS Rally 2017
Medlem nr. 2694372
Användarvisningsbild
jorglund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-08-14/19:45
Ort: Höviksnäs, Tjörn

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Haavee » 2021-09-09/14:32

Detta gjorde mig lite fundersam, kolla färgskillnaden på Yamahas olja efter bara 38 mil !!.
Har bytt till Motul 75w/90 olja nu för att testa om det blir någon skillnad på temperaturen i vinkelväxeln.
Bild:1 Ny Yamaha olja. Bild:2 Yamaha olja efter 38 mils körning. Bild:3 Ny Motul 75w/90 olja.
Bilagor
DSC_0594x.jpg
DSC_0591x.jpg
DSC_0595x.jpg
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Håkan » 2021-09-09/15:18

Kuggarna i vinkelväxeln är ytbehandlade, med en svart beläggning (osäkert vad). Den slits med tiden bort, oljan blir missfärgad.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav F800åkare » 2021-09-09/15:37

Sen så ändrar oljan färg när de skyddande additiverna bryts ned, givetvis ska det inte ske på 38 mil.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Kovlingen » 2021-09-09/16:16

Håkan skrev:Kuggarna i vinkelväxeln är ytbehandlade, med en svart beläggning (osäkert vad). Den slits med tiden bort, oljan blir missfärgad.

Kan det vara en ersättning för "Molybdendisulfidfett" eller just detta för inkörning av nya eller nyrenoverade delar
typ kamaxlar där rek. var att smörja in kamnockarna med detta fett ? ? (och även lyftarnas del som gick mot kamaxeln )
Var iofs. många år sedan jag renoverade motorer .

Googlade lite !
http://m.se.brighttincan.com/news/what- ... 78859.html
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Haavee » 2021-09-09/16:54

Hojen hade rullat 850 mil sen förra oljebytet vid årsskiftet och den oljan såg nästan helt klar ut i jämförelse, lite spån på magneten bara vilket var ok på de milen. Hojen har precis passerat 4000 mil just nu så ev beläggning borde vara borta för länge sen. Att oljan fått den här färgen på bara 38 mil verkar mycket märkligt. ??
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav F800åkare » 2021-09-09/18:42

Kan ju vara s[ att belastningen är för hård för den oljan så den slits ut, klarar inte uppgiften mao.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Kovlingen » 2021-09-10/17:21

F800åkare skrev:Kan ju vara s[ att belastningen är för hård för den oljan så den slits ut, klarar inte uppgiften mao.

Under inkörning slits allt lite utöver . Därför behövs något som hjälper till att klara av "inslitningen"
så att ytorna tar de vanliga oljorna i sin linda .
Det är de första milen som sliter hårdast på motor och drivlina .
"Hårda tider" ! :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Haavee » 2021-09-11/12:20

Av ren nyfikenhet så gjorde jag samma test på Motuls olja, så här såg den ut efter 36 mils körning. :o
Bilagor
DSC_0595x.jpg
DSC_0598x.jpg
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav hailwood » 2022-05-08/17:04

R1200 från 2006 har inte oljebyte inskrivet i serviceschemat men vad jag förstår har man senare kommit fram till att det behövs. Har även "hört" att volymen 0,22 l är en aning för mycket - någon på forumet som kan upplysa om vad som gäller idag? (intervall resp volym)
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Torbjörn Widman » 2022-06-05/21:07

Hej
Har varit på en auktoriserad mc-verkstad, de uppgav att samma olja som till växellådan kan användas till slutväxeln. De tog även fram dokumentation om oljekvalitet, nån med kunskap om detta är felaktigt. Vill gärna att det blir rätt.
Torbjörn Widman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-05-12/17:27

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav F800åkare » 2022-06-06/05:36

hailwood skrev:R1200 från 2006 har inte oljebyte inskrivet i serviceschemat men vad jag förstår har man senare kommit fram till att det behövs. Har även "hört" att volymen 0,22 l är en aning för mycket - någon på forumet som kan upplysa om vad som gäller idag? (intervall resp volym)

K1300, osäker på om det är samma design/generation slutväxel som R1200, men isf är volymen nedsatt från 220ML till 180Ml.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja i slutväxeln??

Inläggav Haavee » 2022-06-06/12:50

Torbjörn Widman skrev:Hej
Har varit på en auktoriserad mc-verkstad, de uppgav att samma olja som till växellådan kan användas till slutväxeln. De tog även fram dokumentation om oljekvalitet, nån med kunskap om detta är felaktigt. Vill gärna att det blir rätt.

Vilken mc modell gäller det?
Till vinkelväxeln ska du använda transmissionsolja 75w/90 API GL5, och mängden ska vara precis som F800 åkare skriver 180ml om du har senaste versionen med swingen på vänster sida.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst