BrooklynS skrev:vilken olja den är konstruerad för för 50 år sedan är irrelevant
Håkan skrev:BrooklynS skrev:vilken olja den är konstruerad för för 50 år sedan är irrelevant
"för 50 år sedan"
En vinkelväxel med Hypoid/Palloid kugg är mycket äldre än så.
Jag menar ju att slutväxeln till R1200 är konstruerad i början på 2000-talet. Sedan är den uppdaterad (omkonstruerad) med nya typer av lager m.m. ett antal gånger fram till i dag.
Byta olja ofta håller jag definitivt med om, speciellt i slutväxeln där oljemolekylerna mals sönder.
I ETK finns Castrol SAF-XO upptagen som slutväxelolja även i dag...
Håkan skrev:Kuggarna i vinkelväxeln är ytbehandlade, med en svart beläggning (osäkert vad). Den slits med tiden bort, oljan blir missfärgad.
F800åkare skrev:Kan ju vara s[ att belastningen är för hård för den oljan så den slits ut, klarar inte uppgiften mao.
hailwood skrev:R1200 från 2006 har inte oljebyte inskrivet i serviceschemat men vad jag förstår har man senare kommit fram till att det behövs. Har även "hört" att volymen 0,22 l är en aning för mycket - någon på forumet som kan upplysa om vad som gäller idag? (intervall resp volym)
Torbjörn Widman skrev:Hej
Har varit på en auktoriserad mc-verkstad, de uppgav att samma olja som till växellådan kan användas till slutväxeln. De tog även fram dokumentation om oljekvalitet, nån med kunskap om detta är felaktigt. Vill gärna att det blir rätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst