Startspärr

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startspärr

Inläggav 2660940 » 2014-10-16/11:15

Hejsan på er!

Har nyss investerat i en BMW R1200R och är i full färd med att läsa instruktionsböcker mm. I instruktionsboken nämns funktionen STARTSPÄRR väldigt ytligt, det framgår inte om det är ett extra tillval eller om det sitter monterat som standard. När man läser försäkringsvillkor framgår att en startspärr är att likna vid ett fullgott lås. Nu undrar jag hur det ligger till på denna punkten... kan det vara så att min R1200R har denna finess och hur ser jag det i så fall, vore ganska bekvämt att slippa släpa på extralås. Om den inte har finessen finns det kanske någon som kan tipsa om ett smidigt/behändigt lås som är lämpligt till en mc som denna.
Tackar på förhand.
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Startspärr

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-16/11:29

Köpte Du cykeln av en seriös handlare, måste vederbörande kunna upplysa om, vad som gäller.
Köpte Du den privat, borde säljaren veta. Alternativt kan en BMW-handlare ta reda på, vad Du har i hojen, med ledning av de sifferuppgifter som finns på hojen någonstans.
Gissningsvis har Din hoj en startspärr i form av en ringantenn kring styrlåset. Den känner av en signal från tändningsnyckeln - dvs om någon gör en mekanisk kopia av startnyckeln, utan nämnda signalsystem, startar inte hojen. Den startspärren godkänner i alla fall Svedea som ett lås, om jag inte kapitalt missförstått läget. (Då är alltså tändningslåset i sig det andra låset.)

Skulle jag ha fel, och Du behöver ett skivbromslås, är ett larmlås av typ Abus Detecto mycket bra. Det hindrar nog inte någon ambitiös tjuv, men larmsignalen hindrar Dig från att av misstag köra iväg med låset kvar i skivan. En sådan färd blir nämligen mycket kort och dessutom dyr, eftersom Du måste räkna med ett nytt bromsok och en ny skiva!
Abus Detecto är INTE det minsta låset på marknaden - men det är bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Startspärr

Inläggav 2660940 » 2014-10-16/12:12

Tillägg:
Jag köpte bågen av en bilhandlare som tagit den i inbyte vid en annan affär - dvs inte så påläst. Vidare kan tilläggas att min cykel är av årsmodell 2008 om det bidrar något till svarsbilden. Instruktionsboken är väldigt kortfattad när det gäller just startspärr men kommenterar allt annat som har med tillvalsutrustning med förkortningar såsom FE (Fabriksmonterad extrautrustning).
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: Startspärr

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-16/12:25

I Ditt läge skulle jag kontakta en BMW MC-handlare - eller BMW Motorrad Sverige - (telefonkontakt borde funka i båda fallen) med fordonsdokumenten tillgängliga (alternativt stående vid hojen med dess "ID-märke" synligt, så att Du kan läsa av dess information. Var "ID-märket" finns på hojen, bör framgå av instruktionsboken).

Med ledning av de uppgifter, som finns där, borde Du kunna få säkert besked.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Startspärr

Inläggav HåkanH » 2014-10-16/12:40

Det heter Electronic Immobiliser (förkortas EWS). Kolla i manualen om du kan hitta det.
En BMW-hoj från 2008 tror jag absolut har låsspärr och jag tror inte det är något extra tillbehör
utan standard.

Den består av en ringantenn som sitter i tändningslåset och ett kretskort. Nykeln är en "intelligent nyckel"
som kommuniserar med kretskortet via ringantennen.
Du kan kolla på styrkronans framsida, nedanför tändningslåset, om det sitter en svart rektangulär box där.

Det kommer säkert inlägg där vederbörande VET och inte bara tror, som jag! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Startspärr

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-10-16/22:32

Din hoj har elektronisk startspärr (EWS) som standard.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Startspärr

Inläggav Rosie » 2020-10-07/19:03

Hej, meddelandet EWS började komma upp lite då och då under innevarande år på min GS 1200 (2007). Jag "lurar" ringantennen på olika sätt ibland räcker det med att ställa upp hojen på centralstödet, ibland rulla den bakåt, ibland växla nycklar. Låter konstigt men det funkar iaf för mig men det blir tjatigt i längden. Jag undrar om det är ngn som provat att koppla ur batteriet och fått felmeddelandet att att försvinna? Jag undrar också om det är ngn som på egen hand bytt ringantennen?
Användarvisningsbild
Rosie
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-10-07/18:32


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst