ABS problem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ABS problem

Inläggav niklashansson » 2006-12-28/20:12

Tjena! hade lite problem i somras med att ABS:EN PÅ min R1150GS - 00 inte funkade... Maskinen gjorde aldrig självtestet när man for iväg...

Lämnade då in den till förenade bil och dom nollställde systemet ( tog bort batterikablarna???) och satte i ett nytt gelbatteri samt sålde en c-techladdare till mig. Problemet var då löst och allt funkade

Nu Ikväll var jag bara tvungen att starta upp skönheten och köra en liten sväng...Tyvärr visade det sig att ABS:en inte funkar! den vägrar göra självtestet och lamporna blinkar växelvis...
Batteriet måste vara fullt....den har stått och underhållsladdat i flera månader...

Någon som har något tips om hur man går vidare i felsökningen???

Jag skulle vilja prova att ta av batterikablarna för att nollställla systemet och se om det hjälper... MEN! hur får man av dem?? tanken måste lyftas?
Lyfter jag tanken själv eller det är ett verkstadsjobb? någon som vill berätta hur det går till??

tack på förhand! Mvh Niklas
niklashansson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-09-10/09:40

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-29/16:05

niklashansson;4376 skrev:
Jag skulle vilja prova att ta av batterikablarna för att nollställla systemet och se om det hjälper... MEN! hur får man av dem?? tanken måste lyftas?
Lyfter jag tanken själv eller det är ett verkstadsjobb? någon som vill berätta hur det går till??

tack på förhand! Mvh Niklas


Hej och välkommen till forumet.

Växelvis blinkning indikerar ett fel och behöver inte ha med batteriet att göra.
Det hjälper inte att ta loss batterikablarna. ABS:en måste "resettas" och då försvinner det oftast.
Det går bra att göra själv men man "måste veta vad man gör".

Du kan få anvisningar om du är intresserad. Ibland hänger det sig på detta vis och att åka till verkstad varje gång låter besvärligt. Tack vare att det är en GS du har låter det sig göras något enklare än om du hade R1150R eller R1100S

Tanken skall du inte vara rädd att ta bort. Det hör till normalt underhåll och nödvändig rengöring att ta den tanken någon gång per säsong. Har altså inget med verkstad att göra.

Nackdelen med våra fina BMW-hojar, är att de har så mycket teknik som ibland kan hänga upp sig och som jag ser det, är det nödvändigt att man lär sig fixa sådant själv. Annars blir det orimligt dyrt och besvärligt att äga en BMW av den här årsmodellen.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-29/17:06

Resetting the BMW ABS system yourself!

Although everyone says it's impossible and can only be done by the BMW dealer we managed it on a R1150GS, but I assume it's universal. The ABS system needs to be reset when both ABS indicators are flashing asynchronously. Follow this procedure:

- Switch off the main power and remove the tank
- Disconnect the big 'Scart'-plug on the ABS unit
- Press one unstripped wire end in pin #20 (pins are numbered at the plug)
- Place the plug (with the wire) back on the ABS unit
- Make sure the other end of the wire is grounded firmly to the frame
- Switch on main switch (both ABS-indicators flash asynchronously)
- Press the 'ABS-cancel'-button and keep it pressed for 8 seconds
- Switch off main switch and remove the wire from the plug
- Install tank
- System should be reset by now, also make sure the gap of the wheel rotating sensors is still correct."

Allt jag gjorde var att Googla på texten "R1150 ABS Reset" så hittade jag info ovan. Tog summa 30 sekunder att leta upp. Google är underbart!:)

Men om jag inte tar fel så kan man oxå resetta ABS'en på 1150 genom diagnosuttaget under sadeln. Dvs utan att ta av tanken. Googla på så dyker säkert info upp!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Lime » 2006-12-29/19:15

HMR;4432 skrev:Men om jag inte tar fel så kan man oxå resetta ABS'en på 1150 genom diagnosuttaget under sadeln. Dvs utan att ta av tanken. Googla på så dyker säkert info upp!


Njea... du återställer (som är det svenska ordet för reset) visserligen även ABS-styrenheten om du byglar över stift 1 och 8 i CAN-bus-uttaget MEN du resetar även hela motronic-styrenheten, vilket gör att hojen kan gå som skit i ett antal mil innan motorsyrningen har hittat tillbaka. I värsta fall går inte hojen ens att starta.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Stefan Cedergren » 2006-12-29/19:49

En 1150GS ´00 som det är frågan om här, har ABS II (utan servopump) och återställs enklast vid diagnoskontakten som sitter ovanpå luftburken (under sadeln). Kontakt 2 och 4 byglas, tändning på, håll in ABS-klappen i ca. 1 minut, slå av tändning och ta bort byglingen. Klart!

Beskrivs bl.a. här:
http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/ABSResetProcedurev1.0.pdf



Stefan
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

problemet löst! tills vidare.....

Inläggav niklashansson » 2006-12-29/22:25

Tjena! gjorde som föregående talare föreslog och googlade lite...
hittade precis den sidan beemer länkar till och efter 3 försök så lyckades jag få den återställd och lamporna blinkade i takt! Drog en rejäl provtur och ja- rasslet är där när man far iväg och lamporna slocknar... det går inte att låsa hjulen så den funkar fint nu.

Frågan är nu bara...hur länge??? När BMW bytte batteri och nollställde den åt mig i höstas (arbete - 1100kr+ moms :) ) så var det med all säkerhet något liknande dom gjorde?

Det verkar som att detta inte är ett helt ovanligt problem? kan det verkligen vara meningen att man ska behöva nollställa abs:en ett par gånger per år eller ligger det ett underliggande problem någonstans?

Stort tack i alla fall alla som svarat!

Mvh Niklas

PS: listade ut hur man lyfter på tanken oxå... ganska lätt när man väl kan det:)
niklashansson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-09-10/09:40

Samla teknisk info på hemsidan?

Inläggav lem » 2006-12-30/07:46

Hej!

Jag snubblade på en bra textmassa om ABS 1 och 2 som jag lade upp på min hemsida (http://www.navitel.se/ABSfauts.htm).

Orkar vi samla sådana saker på vår egen hemsida i BMW klubben? Det var mkt info som försvann i Forum kraschen och ibland tas andra hemsidor ner (eller så är de svåra att hitta efter några år trots Google).

Grundfelet som jag ser det är att ABS:en startar (och kräver mycket ström) INNAN man har startat hojen. Det vore bättre om den väntade med att göra sina kontroller tills det fanns gott om ström (dvs när motorn går). Jag har funderat på att manuellt strömförsörja ABS:en med en knapp på instrumentpanelen för att slippa alla problem.

Dessutom är batterierna med gel känsliga för överspänning (vanlig laddare) och tappar snabbt kapacitet.

Jag har fått min K11LT (ABSII) att fungera bättre genom att konsekvent slå av alla förbrukare före start, låta bensintrycket byggas upp (pumpen slutar surra) samt köpa Biltema batteri (BMW orignal höll inte ens 12 mån) INNAN jag startar motorn.

Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-30/08:34

lem;4469 skrev:Grundfelet som jag ser det är att ABS:en startar (och kräver mycket ström) INNAN man har startat hojen. Det vore bättre om den väntade med att göra sina kontroller tills det fanns gott om ström (dvs när motorn går). Jag har funderat på att manuellt strömförsörja ABS:en med en knapp på instrumentpanelen för att slippa alla problem.



Som jag ser detta är det liksom vitsen med ABS-testet. Den provas när belastningen på batteriet är som störst; altså under startmotorfasen. Då vet ABS:en att det finns kraft i batteriet längre fram under åkturen om plungemotorn behöver accelereras vid ABS-ingrepp.

Med rätta batterier anser jag att detta problem är minimalt.Vi har två hojar med ABS II och har bara råkat ut för det med äldre batterier (> tre år gamla).

Nu har vi Odysé Reinblei i båda hojarna så vi får se om de håller längre än ca tre år.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav lem » 2006-12-30/09:37

Bengt Allevad;4473 skrev:--Med rätta batterier anser jag att detta problem är minimalt.Vi har två hojar med ABS II och har bara råkat ut för det med äldre batterier (> tre år gamla).----


Jag köper Din tankegång men mot bakgrund hur otroligt mycket strul det är med ABS och alla frågor/kostnader de genererar så är det inte riktigt bra. Något är i grunden fel!!!

Jag gillade ABSI på K75 och ABSII på K11LT men det har varit alldeles för mycket besvär (K75:an stod 2 månader i Solna och det kostade bara ca 300 kr när de hittade felet i ABS:en...). Jag kör hellre en K75 med nabbdäck/dubbdäck i regn/halka än med ABS och slipper allt strul. Tyvärr!

Hade en bil haft ens en bråkdel av de fel (på ABS) vi har fått tolerera hade det blivit ramaskri!

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav HMRHMR » 2006-12-30/10:32

lem;4477 skrev:Hade en bil haft ens en bråkdel av de fel (på ABS) vi har fått tolerera hade det blivit ramaskri!

Nu har jag lite annan erfarenhet.

Visst hade jag problem några enstaka gånger med min R1150GS men de berodde på klent batteri vid kall väderlek. Starta, varmköra och sedan starta igen så funkade det.

På min nuvarande R1200GS och dess urstarka AGM batteri har inga problem visat sig.

Mest fel har jag haft på min förra bil. Där gick hjulsensorerna sönder lite då & då vilket ledde till bromsbortfall (!) på framhjulen. Ruggigt kan jag berätta! :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-30/11:04

lem;4469 skrev:Grundfelet som jag ser det är att ABS:en startar (och kräver mycket ström) INNAN man har startat hojen. Det vore bättre om den väntade med att göra sina kontroller tills det fanns gott om ström (dvs när motorn går). Jag har funderat på att manuellt strömförsörja ABS:en med en knapp på instrumentpanelen för att slippa alla problem.


Varför inte i så fall automatisera det hela lite, om prov med manuell funktion visar sig funktionsduglig?
Använd ett relä för att försörja ABS:en och styr reläspolen med ledningen från generatorn till laddningskontrollampan.
Jag har använt motsvarande metod i min husbil för att dels mata en elektronisk 12V -> 12V laddare till "husbatteriet", samt även för att flytta lasten från "huset" från "husbatteriet" till B+ på generatorn under körning (för att ytterligare snabba upp återladdningen av "husbatteriet".
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-30/11:44

Deletat p g a forum programvaru bugg
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

???

Inläggav Dr MilB » 2006-12-31/02:54

HMR;4485 skrev:Deletat p g a forum programvaru bugg


:confused: :confused: :confused: Specifikation?

/mvh Dr MilB
Dr MilB
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-11-15/00:03

Inläggav HMRHMR » 2006-12-31/11:00

Dr MilB;4545 skrev::confused: :confused: Specifikation?

Mitt förra inlägg dök upp i två exakt lika kopior varefter jag raderade texten det ena. Dubbla inlägg tycks dyka upp ibland när någon annan skapar ett nytt inlägg samtidigt som man redigerar ett befintligt inlägg. :confused:

Eftersom vi nu är utanför trådens ämne kanske Herr Moderatör skulle vilja ha vänligheten att ta bort några av de senaste ej ABS-relaterade inläggen inklusive detta? :rolleyes:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

samma problem

Inläggav marw77 » 2007-01-14/15:47

Hej

Jag har samma problem med min 1150gs -01. troligen är det batteriet som är boven då det är riktigt dåligt. Några innan mig skriver om kraftfulla batterier. något bra tipps på något sådant. är det ett gel batteri eller är BMW orginal bättre?
marw77
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-01-14/15:44

ABS problem

Inläggav Joakim Sandqvist » 2007-02-11/21:56

Hej premiär för mig. Tänkte delge ämnet min lösning på problemet, hade tidigare en R 850R med ett billigt batteri. Införskaffade ett elschema och ett vanligt växlingsrelä som jag kopplade in på den gröna matarkabeln till ABS enheten och spolen paralellt med startknappen. Så länge man håller startknappen intryckt drar relät och bryter kretsen till ABS som startar upp efter motorn. Funkar helt problemfritt hur dåligt batteri man än har. Denna operation är nog inte att rekommendera till modeller med can-bus.

R1200gs, Puch maxi.
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Jättedumt!!

Inläggav lem » 2007-02-12/20:41

Joakim Sandqvist;6992 skrev:Hej premiär för mig. Tänkte delge ämnet min lösning på problemet, hade tidigare en R 850R med ett billigt batteri. Införskaffade ett elschema och ett vanligt växlingsrelä som jag kopplade in på den gröna matarkabeln till ABS enheten och spolen paralellt med startknappen. Så länge man håller startknappen intryckt drar relät och bryter kretsen till ABS som startar upp efter motorn. Funkar helt problemfritt hur dåligt batteri man än har. Denna operation är nog inte att rekommendera till modeller med can-bus.

R1200gs, Puch maxi.


Det är dumt att man inte gjort som Du i konstruktionen från början!
Vi har generellt fått mkt problem med ABS:erna i onödan. Jag skall göra sammalunda på min K11LT när jag river ner den (får magsår på alla kåpor som skall lossas...)
Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst