RuneO;4506 skrev:0. Anslut laddaren till MCns strömuttag, utan att den är ansluten till nätström.
1. Slå på tändningen.
2. Anslut laddaren till nätuttaget.
3. Vänta till "check" är utfört.
4. Slå av tändningen.
HMR;4504 skrev:Oops - fel instruktion för hur strömaggregatet skall kopplas in.
Så här skall det vara:
1 - sätt på tändningen.
2 - koppla in strömaggregatet.
3 - stäng av tändningen.
Detaljerad information finns i BMW's [url="http://resmark.se/r1200gs/batteriladdning.pdf"]servicemeddelande 23/2004[/url].
Gustav;4538 skrev:RuneO;4500 skrev:[FONT=Comic Sans MS]Jag har deras d([COLOR=black]yngd)yra original underhållsladdare! Förra våren anslöt jag den bara, lamporna lyste som det skulle. (Jag hade kollat med belysning och startklicket att batteriet var drägligt ok). Efter 2 veckor var batteriet väck. Visade 4.5 volt och vara bara att lämna till "återbruket" eller va de va![/COLOR][/FONT]
Så tacken för att du köpte en batteiladdare för drygt 1000 pix var att du blev av med ett batteri för strax under samma summa:rolleyes:
Om du bara kopplat bort batterikablarna och inte förvarat batteriet allt för sibiriskt skulle du ha 2000 kr kvar till däck t ex;) Det har i alla fall funkat för mej de senaste 4 åren (med samma batteri i en Triumph). Kanske är BMW batterierna mer ömfotade?
Gustav
Gustav;4538 skrev:Så tacken för att du köpte en batteiladdare för drygt 1000 pix var att du blev av med ett batteri för strax under samma summa:rolleyes:
Om du bara kopplat bort batterikablarna och inte förvarat batteriet allt för sibiriskt skulle du ha 2000 kr kvar till däck t ex;) Det har i alla fall funkat för mej de senaste 4 åren (med samma batteri i en Triumph). Kanske är BMW batterierna mer ömfotade?
HMR;4559 skrev:En annan fråga är priset på BMW's strömaggregat. Av servicemeddelandet framgår att det saknar även den mest triviala strömbegränsningkrets. Sannolikt är det av samma simpla typ som det man har till sin julgransbelysning (+ diodbrygga a 5 kr). Rimligt pris torde vara 75 kr.
Gustav;4576 skrev:Jag var inne på BMW för ett tag sedan och handlade lite och passade på att fråga om priset på laddaren. Jag blev tyst ett ögonblick när priset blev nämnt och killen visade faktiskt viss anständig förlägenhet bakom disken, slog ned ögon och suckade lite :rolleyes:
Gustav
BulletStefan;4687 skrev:Och har man dessutom även en annan hoj av annat fabrikat måste man i vilket fall ha en annan laddare till den.
lången;4714 skrev:Kan man direktkoppla extra eluttag till batteriet utan några nackdelar eller risker?
kennethjonsson;4962 skrev:Min fråga: kan jag ansluta min befintliga billiga laddare, om jag drar fram kablar från batteriet och laddar direkt utan att ansluta via eluttaget? Bilbatterier laddar jag utan att koppla ur batteriet, men kanske MC'ns elsystem är känsligare?
RuneO;4496 skrev:Hej
Eftersom det gått ca 1 månad sedan R12:orna startades, hade jag tänkt ansluta underhållsladdaren. Förra året förstörde jag batteriet i 12gs då jag troligtvis använde fel procedur för att ansluta laddaren och få elsystemet att godkänna den. Batteriet laddades ur i stället. Hittar inte manualen till laddaren? Nån som minns?
hälsar
/Rune, som dragit på sig skorna och strax börjar med däckbytet!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst