Vilken procedur krävs för att laddning via eluttag skall fun

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken procedur krävs för att laddning via eluttag skall fun

Inläggav runeo » 2006-12-30/13:19

Hej

Eftersom det gått ca 1 månad sedan R12:orna startades, hade jag tänkt ansluta underhållsladdaren. Förra året förstörde jag batteriet i 12gs då jag troligtvis använde fel procedur för att ansluta laddaren och få elsystemet att godkänna den. Batteriet laddades ur i stället. Hittar inte manualen till laddaren? Nån som minns?

hälsar
/Rune, som dragit på sig skorna och strax börjar med däckbytet!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-30/13:35

Svaret är att för alla BMW med CAN-bus & AGM batteri gäller:

- till eluttaget får enbart BMW original strömförsörjning anslutas. Det är ingen "laddare" utan bara ström till MC'ns styrenhet som sedan själv sköter laddningen. Anslut, slå på tändningen, vänta 10 sek, slå av tändningen, klart. Men det borde funka även genom att bara ansluta strömförsörjningen. Annars klarar den ju inte ett strömavbrott. Det enda som inte är OK är att snabbt slå på/av tändningen för då kan styrenheten hänga sig och tömma batteriet.

- om en vanlig MC-laddare används så skall den anslutas direkt till batteriets poler.

- laddare av den typ som försöker chocka liv i gamla blybatterier får ej användas eftersom de skadar AGM-batteriet.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-30/13:59

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=gray]Tack så länge! (editerades till) Fullständigt TACK (efter din editering)![/COLOR][/FONT]


[FONT=Comic Sans MS]Jag har deras d([COLOR=black]yngd)yra original underhållsladdare! Förra våren anslöt jag den bara, lamporna lyste som det skulle. (Jag hade kollat med belysning och startklicket att batteriet var drägligt ok). Efter 2 veckor var batteriet väck. Visade 4.5 volt och vara bara att lämna till "återbruket" eller va de va![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Alltså (71 60 7 688 864)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]/Rune[/FONT]
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-30/16:51

Oops - fel instruktion för hur strömaggregatet skall kopplas in.
Så här skall det vara:

1 - sätt på tändningen.
2 - koppla in strömaggregatet.
3 - stäng av tändningen.

Detaljerad information finns i BMW's [url="http://resmark.se/r1200gs/batteriladdning.pdf"]servicemeddelande 23/2004[/url].
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-30/17:13

Mycket tack för hjälpen!
Jag gick också ut och googlade på BMWs varunummer och på Advrider fann jag en punkt 0.
0. Anslut laddaren till MCns strömuttag, utan att den är ansluten till nätström.
1. Slå på tändningen.
2. Anslut laddaren till nätuttaget.
3. Vänta till "check" är utfört.
4. Slå av tändningen.

Borde ladda nu. Den röda 0 lampan är tänd. Den gröna power är tänd. Har stått så i ca 2 timmar och ytterhöljet håller ca 42-44 grader.

Ser det inte onödigt komplext ut och med många måsten när man läser servicemeddelandet?

Tack igen
/Rune, som klätt utav framhjulet och fortfarande har en hel slang!!!!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-30/18:01

RuneO;4506 skrev:0. Anslut laddaren till MCns strömuttag, utan att den är ansluten till nätström.
1. Slå på tändningen.
2. Anslut laddaren till nätuttaget.
3. Vänta till "check" är utfört.
4. Slå av tändningen.

Som framgår av servicemeddelandet så är punkt 0 mest för att man inte skall skada strömaggregatet när man fipplar med anslutningspluggen.

Punkt 3 motsvarar mitt "vänta 10 sek". I princip så bör man aldrig stänga av tändningen innan full check genomförts. Det ju då som ZFE styrenheten kan hänga sig och dra ur strömmen från batteriet. Från annat håll så har jag hört att risken tydligen bara är stor om man slår av tändningen inom ett par sekunder från tillslag. Jag har råkat ut för dött batteri en enda gång. Det var när jag byggde om inkopplingen av ström till navigatorn och då hade jag gjort på/av åtskilliga gånger. Sannolikt glömde jag att göra ett sista långsamt på-vänta-av innan jag lämnade moppen för ett par veckor.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2006-12-30/23:40

[quote="RuneO;4500"]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har deras d([COLOR=black]yngd)yra original underhållsladdare! Förra våren anslöt jag den bara, lamporna lyste som det skulle. (Jag hade kollat med belysning och startklicket att batteriet var drägligt ok). Efter 2 veckor var batteriet väck. Visade 4.5 volt och vara bara att lämna till "återbruket" eller va de va![/COLOR][/FONT]

Så tacken för att du köpte en batteiladdare för drygt 1000 pix var att du blev av med ett batteri för strax under samma summa:rolleyes:
Om du bara kopplat bort batterikablarna och inte förvarat batteriet allt för sibiriskt skulle du ha 2000 kr kvar till däck t ex;) Det har i alla fall funkat för mej de senaste 4 åren (med samma batteri i en Triumph). Kanske är BMW batterierna mer ömfotade?

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Marie » 2006-12-30/23:46

HMR;4504 skrev:Oops - fel instruktion för hur strömaggregatet skall kopplas in.
Så här skall det vara:

1 - sätt på tändningen.
2 - koppla in strömaggregatet.
3 - stäng av tändningen.

Detaljerad information finns i BMW's [url="http://resmark.se/r1200gs/batteriladdning.pdf"]servicemeddelande 23/2004[/url].


Det där låter ju jättekul om man råkar ut för strömavbrott i lokalen där man förvarar hojen. Vad händer i det läget?
Har inte BMW-ingenjörerna hört talas om strömavbrott?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-31/00:28

Gustav;4538 skrev:
RuneO;4500 skrev:[FONT=Comic Sans MS]Jag har deras d([COLOR=black]yngd)yra original underhållsladdare! Förra våren anslöt jag den bara, lamporna lyste som det skulle. (Jag hade kollat med belysning och startklicket att batteriet var drägligt ok). Efter 2 veckor var batteriet väck. Visade 4.5 volt och vara bara att lämna till "återbruket" eller va de va![/COLOR][/FONT]

Så tacken för att du köpte en batteiladdare för drygt 1000 pix var att du blev av med ett batteri för strax under samma summa:rolleyes:
Om du bara kopplat bort batterikablarna och inte förvarat batteriet allt för sibiriskt skulle du ha 2000 kr kvar till däck t ex;) Det har i alla fall funkat för mej de senaste 4 åren (med samma batteri i en Triumph). Kanske är BMW batterierna mer ömfotade?

Gustav


Du har inte läst din läxa Gustav. BMW-ägare är machoistiska mobbingoffer!:o :D Nu glad!
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-31/11:21

Gustav;4538 skrev:Så tacken för att du köpte en batteiladdare för drygt 1000 pix var att du blev av med ett batteri för strax under samma summa:rolleyes:
Om du bara kopplat bort batterikablarna och inte förvarat batteriet allt för sibiriskt skulle du ha 2000 kr kvar till däck t ex;) Det har i alla fall funkat för mej de senaste 4 åren (med samma batteri i en Triumph). Kanske är BMW batterierna mer ömfotade?

Att koppla ur batteriet är allt som behövs. Självurladdningen på AGM-batteriet är närmast obefintlig. Problemet är att nyare BMW drar ström även i avstängt läge. Dvs det är bara om batteriet är inkopplat i MC'n som det behöver laddas en gång per månad.

Enligt BMW så är strömförbrukningen högst 4.5 mA. Det motsvarar en urladdning av 3 Ah per månad.

En annan fråga är priset på BMW's strömaggregat. Av servicemeddelandet framgår att det saknar även den mest triviala strömbegränsningkrets. Sannolikt är det av samma simpla typ som det man har till sin julgransbelysning (+ diodbrygga a 5 kr). Rimligt pris torde vara 75 kr. :mad:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-31/13:12

Ja så verkar gsa fått ett välfyllt batteri. Stod fortfarande på rött/0 i vid 10-tiden idag, men klockan 12 signalerade den fullladdat! Har dom samma tänkesätt i indelning på de 4 lägena på laddaren som på tankmätaren på tidig 12gs?
Nu dags för 12r att få lite uppmuntran! Hoppas att det går lika bra.

hälsar
/Rune, som avancerat från mtb och racer däckskrängarkunnig till MC dito! 1.45 i framdäcket på ttr600.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2006-12-31/14:14

HMR;4559 skrev:En annan fråga är priset på BMW's strömaggregat. Av servicemeddelandet framgår att det saknar även den mest triviala strömbegränsningkrets. Sannolikt är det av samma simpla typ som det man har till sin julgransbelysning (+ diodbrygga a 5 kr). Rimligt pris torde vara 75 kr. :mad:


Jag var inne på BMW för ett tag sedan och handlade lite och passade på att fråga om priset på laddaren. Jag blev tyst ett ögonblick när priset blev nämnt och killen visade faktiskt viss anständig förlägenhet bakom disken, slog ned ögon och suckade lite :rolleyes:

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-01-02/12:47

Gustav;4576 skrev:Jag var inne på BMW för ett tag sedan och handlade lite och passade på att fråga om priset på laddaren. Jag blev tyst ett ögonblick när priset blev nämnt och killen visade faktiskt viss anständig förlägenhet bakom disken, slog ned ögon och suckade lite :rolleyes:

Gustav


Och har man dessutom även en annan hoj av annat fabrikat måste man i vilket fall ha en annan laddare till den. Så jag är inte alltigenom missnöjd över att ha en 'gammal' BMW där det går att ansluta vilken laddare som helst till strömuttaget - BMW säljer CTEK men den modellen dom säljer är dyrare än en som finns på Classe - och sen bara flytta över den till Bulleten efter ett par veckor :).
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-02/16:12

BulletStefan;4687 skrev:Och har man dessutom även en annan hoj av annat fabrikat måste man i vilket fall ha en annan laddare till den.

Precis. Min urgamla CTEK-kopia för 200 kr har gjort tjänst på Honda, HD, R1150 och numera R1200. Inte f-n behöver man köpa BMW's dyra specialare. Vill man nödvändigtvis koppla in den via eluttaget så är det en enkel match att sätta ett extra uttag på R1200 som är direktkopplat mot batteriet.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Direktkopplat elurtag?

Inläggav Björn Färestad » 2007-01-02/18:40

Kan man direktkoppla extra eluttag till batteriet utan några nackdelar eller risker?
Jag skulle vilja ha det inte bara till laddning med CTEC-laddaren utan också för att ansluta TomTomRider den vägen. Som det är nu så missförstår Tompa och CANbusen varandra, ibland stängs Tompa av efter en kort bits körning. Touratech har någon sorts relä man kan montera för att slippa spänningsfallet vid start, men det kanske inte löser mitt problem.
Någon som vet?
Björn Färestad
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-02/18:49

lången;4714 skrev:Kan man direktkoppla extra eluttag till batteriet utan några nackdelar eller risker?

Nej, det finns inga nackdelar. Jag satte en 8A säkring mellan uttag & batteri för att indvika skador vid ev kortis. Uttaget använder jag till luftpump, navigator och batteriladdare.

Spänningsfallet vid start påverkar inte dom navigatorer jag använt, dvs SP3 och 276C. Sannolikt inte heller din TTR.

Skulle, mot förmodan, din TTR reagera vid start så kan det enkelt fixas med hjälp av en diod och en kondensator. Kostnad bara några tior.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Björn Färestad » 2007-01-02/19:53

Tack!
Då skall jag montera det i nästa vecka. Eftersom jag var ute och åkte i går så har jag lite tid på mig. Här i Upplands Väsby var det bra åk väder, även om man fick tvätta efter.
Björn Färestad
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Direktkopplad laddare

Inläggav kennethjonsson » 2007-01-05/15:54

På min gamla F650 hade jag kablar ansluta direkt till batteriet, kablarna mynnade under sadeln och jag kunde snabbt ansluta en MC-laddare (600 mAmpere laddström). Eftersom batteriet var slitet behövde det lite uppmuntran.

Nu har jag en ny och fin R850R - 2006 med batteriet monterat under tanken, framför luftrenaren. Idiotisk placering! Jag monterade ur batteriet för första gången nu i höstas för förvaring inomhus, det tog flera timmar. Jag kan tänka mig att lämna batteriet i hojen över vintern, om bara jag kan ansluta en laddare då och då.

Min fråga: kan jag ansluta min befintliga billiga laddare, om jag drar fram kablar från batteriet och laddar direkt utan att ansluta via eluttaget? Bilbatterier laddar jag utan att koppla ur batteriet, men kanske MC'ns elsystem är känsligare?
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-05/16:00

kennethjonsson;4962 skrev:Min fråga: kan jag ansluta min befintliga billiga laddare, om jag drar fram kablar från batteriet och laddar direkt utan att ansluta via eluttaget? Bilbatterier laddar jag utan att koppla ur batteriet, men kanske MC'ns elsystem är känsligare?

Om jag inte är felinformerad så är eluttaget på R850R direktkopplat till batteriet. Dvs du kan ladda med en standard MC-laddare direkt via eluttaget.

Skulle R850R, mot förmodan, vara försedd med CAN-bus och ZFE-styrenhet så kan man göra precis så som du föreslår. Dvs koppla en extra laddkabel till batteriet.

Det går bra att låta batteriet sitta kvar inkopplat under laddning.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-17/04:07

Lite OT: Har hört att det ska räcka med en kortare körning för att underhållsladda ett mc batteri. Om detta stämmer, vad menas med kortare körning? Hur ofta? Varvtal/tid m.m? Ev.torrkörning?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Sportster » 2007-03-17/10:06

Tänk på att varje start av motorn tar laddning ur batteriet och att den kortare åkturen måste få tid att åtminstone ladda tillbaka det som nyss drogs ur. Skulle nog i alla fall köra så motorn blir genomvarm, kanske ca 30 minuter.
Att hålla på att starta motorn emellanåt under vintern enbart i laddningssyfte tror jag inte än nån bra idé, speciellt inte om motorn inte blir genomvarm.
Ett batteri behöver inte "arbeta" för att bättre ta laddning, utan bäst är att koppla in en bra laddare (typ Ctek) och låta den vara på hela vintern.

Det är min uppfattning........
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Peter Ö » 2007-03-17/16:26

RuneO;4496 skrev:Hej

Eftersom det gått ca 1 månad sedan R12:orna startades, hade jag tänkt ansluta underhållsladdaren. Förra året förstörde jag batteriet i 12gs då jag troligtvis använde fel procedur för att ansluta laddaren och få elsystemet att godkänna den. Batteriet laddades ur i stället. Hittar inte manualen till laddaren? Nån som minns?

hälsar
/Rune, som dragit på sig skorna och strax börjar med däckbytet!

Jag såg vid min 100-milsservice i september-04 på min R1200GS att den bmw-verkstad jag anlitade hade samma Cetecladdare som jag (3600) när dom kollade om batteriet tog laddning via eluttaget. Jag frågade då om man inte måste ha bmw:s laddare. Det går bra med den här också, fick jag till svar. Sen dess har jag har jag använt den och det har fungerat utmärkt. Däremot underhållsladdar den inte under lång tid. När batteriet är fulladdat och laddaren inte ger mer ström just då släpper inte uttaget in ström igen. Om jag har förstått det hela rätt är det skillnaden mellan dom två laddarna, men det gör inte mej något, eftersom jag vet att då finns det full kräm.
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00

Mer om BMWs olika batteriladdare

Inläggav DustRat » 2007-03-21/19:04

Här är mer information från BMW om BMWs olika laddare.

[url="http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2300&categoryid=category02"]BMW Sverige[/url]
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst