Mimmi;5089 skrev:Hej!
Som jag tidligere skrivit om har jag vissa allvarliga funderingar på att köpa en R11GS som erättare till min käre Kalle.
Vad frågan nu gäller är om det finns några kända svaga punkter på denna modell? Alltså något som jag skall undersöka speciellt utöver alla de vanliga punkterna man undersöker.
Paraleverlagringarna är väl en punkt att se upp med, har jag för mig.
Men hur är det med de lagringar, snarare kulbultar, som ersätter de traditionella styrlagren eftersom denna modell ju har teleleverframgaffel?
Onormalt glapp i transmissionen är en sak att kontrollera, men rassel i växellådan på tomgång och friläge är efter vad jag förstått här på Forum normalt.
Det exemplar jag är intresserad av är en -99 med endast 3400 mil på mätaren. Även om BMW inte är vad de har varit så kan väl den knappast vara utsliten vid de milen. Den är utseendemässigt mycket fin och välskött, samt har en servicebok där alla servicear och tillsyner är utförda.
Jag har inte provkört den ännu, jag väntar på bättre väder, uppehåll och minst 7°+.
Men en sak har jag redan konstaterat, Jag tycker att centralstödet är vingligt i jämförelse med Kalles. När GS'en står på det så kan man lätt gunga mc:n i sidled, och den vridande rörelen sker i centralstödet. Är det normalt på dessa eller är det fel på stödet just på det exemplaret?
Jag har läst mycket här på Forum om att R12GS är en riktig lortgris, som smutsar ned både sig själv och sin förare å det extremaste. Är 11GS likadan i det avseendet?
Jag skulle vara mycket tacksam och glad för svar och synpunkter i denna fråga!:)
Sportster;5124 skrev:Hej
Är det den gula 1100GS:n hos Stibix?
Mvh
Mimmi;5126 skrev:Hej!
Jo det är just den. Men inget är klart. Jag har inte ens provkört den ännu.
Mimmi;5089 skrev:
Jag har läst mycket här på Forum om att R12GS är en riktig lortgris, som smutsar ned både sig själv och sin förare å det extremaste. Är 11GS likadan i det avseendet?
Jag skulle vara mycket tacksam och glad för svar och synpunkter i denna fråga!:)
Mimmi;5268 skrev:En fråga till, skall inte nycklarna vara av den fina vikbara typen som jag har till Kalle?
Dessutom; kan någon vara snäll och beskriva för mig hur ABS-kontrollamporna skall blinka, eller inte blinka, samt hur det systemet skall uppträda från start, och ABS-knappens funktion.
Mimmi;5268 skrev:Hej!
Dessutom såg jag att motorskyddsbågen var av fabrikat Hepco&Becker, en stor rörbåge som har sitt bakre fäste långt bak på växellådan. Är det någon som vet om denna typ av skyddsbåge är ivägen vid normalt service och underhåll?
Bengt Allevad;5282 skrev:På vissa nyare modeller men fortfarande ABSII (ej GS) har man tagit bort knappen men då kan "dra ut den" från stift 21 på ABS-kontakten.
Har jag varit tvungen att göra på min R1100S
surfbrother;5285 skrev:Ber Mimmi om ursäkt för att jag bryter mot ämnet.
Bengt kan du utveckla hur man kopplar för att få en knapp att koppla bort ABS:en.
m_b;5336 skrev:Hej
FID är avstängd om sidostödet är nere och/eller nödströmbrytaren är aktiverad, så detta kan vara en orsak till att FID inte visar något. Du borde inte heller ha hört ett kort surr från bränslepumpen när du vred på nyckeln för bränsle pumpen är också avstängd i detta läge.
Sportster;5334 skrev:Hej,
Har du handlat på Stibix förut?
Jag har nyligen gjort det och är i det stora hela nöjd, fast några negativa
saker vill jag lyfta fram.
I priset hade Stibix lovat att göra en fullservice (enligt serviceschemat), men
det visade sig att de bara bytt motorolja+filter vilket är en bråkdel av vad
schemat säger!
Dessutom tog de nästan en månad på sig att anmäla ägarbytet till Vägverket
trots flera påstötningar!
Men trots det tycker jag att jag köpte hojen till rätt pris!
Resterande punkter på servicen gör jag själv under vintern som "terapi", så
vet jag att det verkligen blir gjort...
Detta är några tips i fall köpet blir av!
Mvh
Sportster;5334 skrev:Hej,
Har du handlat på Stibix förut?
Jag har nyligen gjort det och är i det stora hela nöjd, fast några negativa
saker vill jag lyfta fram.
I priset hade Stibix lovat att göra en fullservice (enligt serviceschemat), men
det visade sig att de bara bytt motorolja+filter vilket är en bråkdel av vad
schemat säger!
Dessutom tog de nästan en månad på sig att anmäla ägarbytet till Vägverket
trots flera påstötningar!
Men trots det tycker jag att jag köpte hojen till rätt pris!
Resterande punkter på servicen gör jag själv under vintern som "terapi", så
vet jag att det verkligen blir gjort...
Detta är några tips i fall köpet blir av!
Mvh
Mimmi;5338 skrev:Hej!
Tänkte inte på att sidostödet kunde påverka något sådant. På Kalle har jag ingen som helst elektrisk koppling där, han har en mekanisk uppfällare som påverkas av kopplingen. Suveränt!
Bränslepumpen lade jag inte märke till, jag hade ju sällskap, så vi snattrade nog en del...:p
Mad Gerald;5506 skrev: (...) Man har dock bara ett liv och det gäller att ha provat så mycket onödiga prylar det bara går under den korta tiden (...) Det kanske är det som är största risken med en GS, hojen är ju så ful att det inte spelar någon roll att man sätter på den, antenner, extraljus, winch eller vad det nu kan vara för livsnödvändigt praktiskt tillbehör man inte kan vara utan (...) Roger The "shopaholic"
Mimmi;5401 skrev:ABS-testandet var precis som det beskrivits, inga konstigheter där.
En annan sak jag blev besviken på var bromsarna. Jag upplevde bromsarna som väldigt svårdoserade, okänsliga samt med väldigt högt "pedaltryck". Det var omöjligt att göra den där känsliga mjuka inbromsningen med två fingrar som jag kan göra på Kalle. Dessutom hittade inte foten bromspedalen automatisk och lätt! Flera gånger blev det långa bromssträckor av den anledningen, det kändes faktiskt otäckt! Bromspedalen sitter djupt ner, med långt slag och långt in mot motorn. Något som måste åtgärdas om det blir
affär.
Är bromsarna sådana, eller är det en ordentlig bromsservice som måste till? I och för sig inte så besvärligt, för 11GS har väl varken servo eller integralbromsar. Men stoppen blev tvära, precis så som flera har beskrivit att det blir med servo...
Mimmi;5401 skrev:Hej!
Förresten, hag har glömt att mäta bredden på GS. Finns det någon med en 11GS som kan mäta bredden och ange var måttet är taget skulle jag vara tacksam. Det sitter Hepco&Becker motorbågar på dessutom. Jag har sett ett mått i en spec. på 920mm, men jag vet inte vad det måttet innefattar, eller är taget.
Dörren till min verkstad är nämligen inte jättebred. På Kalle demonterar jag alltid speglarna när han skall in, för säkerhets skull.
Mimmi;5609 skrev:... blev en R1150GS i stället!:)
Det var en HELT annan maskin än den 1100 som jag provade och skrev om.
Marie;5611 skrev:Inte trackar jag..... Jag är ju Röd Kalles nya matte....
Marie;5640 skrev:
Ruskar på sig som en våt hund hela tiden.
Bengt Allevad;5641 skrev:Charmen,Marie, det är det som är charmen.
Som att sitta och klappa en stor snäll hund, som ruskar lite på sig.
Snacka om färdkamrat:D
Marie;5656 skrev:Där har vi nog förklaringen!
Jag gillar ju inte hundar, men väl katter, och jag vill ha motorer som spinner som en kisse....
Marie;5640 skrev:[/B]Ruskar på sig som en våt hund hela tiden.
Mimmi;5691 skrev:Hej!
Jag tackar för alla gratulationer efter inköpet:)
Men ännu har jag inte kört så mycket, i går blev det bara ut ur garaget för att tvätta av den...
Lortgris är bara förnamnet:p .
Jag tror inte att jag klarar av att hålla den putsen på GS som jag har haft på Kalle, tyvärr, det fordras mera arbete med det än vad min rygg tål av misstänker jag. Men jag skall göra mitt bästa.
Nu gäller det att putsa innan säsongen börjar på allvar!
Jag vet ännu inte namnet på den, inte ens om det är en han eller hon, men när jag väl gjort könsbestämningen, så vet jag namnet, jag har alternativ för båda fallen:) !
Räven;5734 skrev:Med packväskor blir namnet Breda Berta från Berlin. men du bör ha maskulint namn på din nya vän.
Mvh. räv
gösser;5737 skrev:Jag är glad för din skull... Hellre en GS än ingen MC överhuvudtaget. Om GS:en kan göra att du skulle kunna göra en resa till Ö-rike är det väl in-
vesterade pengar. Med tanke på dina problem med vissa kroppsdelar är
det helt okey. Men den lär inte vinna någon "skönhetstävling". Vad det gäller
om det är en hon eller han var jag tvungen att tänka efter ett tag. För många
år sedan fanns det en nidbild av en boxer som hade "Intimt" umgänge med
en Panther,(en gammal cykel med enorm slaglängd) så det måste alltså bli
ett kvinnligt namn. Någon nämmde Berta från Berlin, det låter bra....
Lars
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst