R11gs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R11gs

Inläggav Mimmi » 2007-01-07/18:38

Hej!
Som jag tidligere skrivit om har jag vissa allvarliga funderingar på att köpa en R11GS som erättare till min käre Kalle.

Vad frågan nu gäller är om det finns några kända svaga punkter på denna modell? Alltså något som jag skall undersöka speciellt utöver alla de vanliga punkterna man undersöker.

Paraleverlagringarna är väl en punkt att se upp med, har jag för mig.
Men hur är det med de lagringar, snarare kulbultar, som ersätter de traditionella styrlagren eftersom denna modell ju har teleleverframgaffel?

Onormalt glapp i transmissionen är en sak att kontrollera, men rassel i växellådan på tomgång och friläge är efter vad jag förstått här på Forum normalt.

Det exemplar jag är intresserad av är en -99 med endast 3400 mil på mätaren. Även om BMW inte är vad de har varit så kan väl den knappast vara utsliten vid de milen. Den är utseendemässigt mycket fin och välskött, samt har en servicebok där alla servicear och tillsyner är utförda.
Jag har inte provkört den ännu, jag väntar på bättre väder, uppehåll och minst 7°+.

Men en sak har jag redan konstaterat, Jag tycker att centralstödet är vingligt i jämförelse med Kalles. När GS'en står på det så kan man lätt gunga mc:n i sidled, och den vridande rörelen sker i centralstödet. Är det normalt på dessa eller är det fel på stödet just på det exemplaret?

Jag har läst mycket här på Forum om att R12GS är en riktig lortgris, som smutsar ned både sig själv och sin förare å det extremaste. Är 11GS likadan i det avseendet?

Jag skulle vara mycket tacksam och glad för svar och synpunkter i denna fråga!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav kirre777 » 2007-01-08/12:36

Mimmi;5089 skrev:Hej!
Som jag tidligere skrivit om har jag vissa allvarliga funderingar på att köpa en R11GS som erättare till min käre Kalle.

Vad frågan nu gäller är om det finns några kända svaga punkter på denna modell? Alltså något som jag skall undersöka speciellt utöver alla de vanliga punkterna man undersöker.

Paraleverlagringarna är väl en punkt att se upp med, har jag för mig.
Men hur är det med de lagringar, snarare kulbultar, som ersätter de traditionella styrlagren eftersom denna modell ju har teleleverframgaffel?

Onormalt glapp i transmissionen är en sak att kontrollera, men rassel i växellådan på tomgång och friläge är efter vad jag förstått här på Forum normalt.

Det exemplar jag är intresserad av är en -99 med endast 3400 mil på mätaren. Även om BMW inte är vad de har varit så kan väl den knappast vara utsliten vid de milen. Den är utseendemässigt mycket fin och välskött, samt har en servicebok där alla servicear och tillsyner är utförda.
Jag har inte provkört den ännu, jag väntar på bättre väder, uppehåll och minst 7°+.

Men en sak har jag redan konstaterat, Jag tycker att centralstödet är vingligt i jämförelse med Kalles. När GS'en står på det så kan man lätt gunga mc:n i sidled, och den vridande rörelen sker i centralstödet. Är det normalt på dessa eller är det fel på stödet just på det exemplaret?

Jag har läst mycket här på Forum om att R12GS är en riktig lortgris, som smutsar ned både sig själv och sin förare å det extremaste. Är 11GS likadan i det avseendet?

Jag skulle vara mycket tacksam och glad för svar och synpunkter i denna fråga!:)


Svarar på det jag kan;

3400 mil låter bra. Då är motorn inkörd och drar inte löjligt mycket olja längre. Om den är välvårdad och servad kommer du nog inte få några större problem med den.

Centralstödet ÄR lite vingligt men det får man leva med.

Sidostödet är i min mening alldeles för kort men det finns färdiga gummistöd att köpa som man kan eftermontera.

Lortgris vet jag inte. Gäller nog främst de som kör bredvid den asfalterade vägen ofta. Jag har i alla fall inte upplevt det som ett problem.

Vindrutan ger en viss turbulens. Detta kan åtgärdas med "tobinators" som finns i många av nätbutikerna.

Jag bytte från 1150gs till 1200gs i år. 1200:an är givetvis en bättre motorcykel på nästan alla punkter och jag ångrar inte mitt byte på något sätt. Sen är det ju en annan fråga om det var värt pengarna...:D

/C
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav Sportster » 2007-01-08/12:36

Hej

Är det den gula 1100GS:n hos Stibix?

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Vill bara instämma...

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-08/13:00

...ang centralstöden för nästan alla efterföljare till gamla K att de tyvärr är mycket vingligare.
Det ännu större problemet tycker jag, är att de "går inte över knä" ordentligt. Det betyder att man alltid bör låsa frambromshandtaget med en spännrem så det är bromsat fram, om man skall arbeta med hojen på centralstödet.
Annars glider den alltför lätt ner på hjulen från centralstödet och stjälper.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Vilken då?

Inläggav Mimmi » 2007-01-08/13:05

Sportster;5124 skrev:Hej

Är det den gula 1100GS:n hos Stibix?

Mvh


Hej!

Jo det är just den. Men inget är klart. Jag har inte ens provkört den ännu. Just den dagen jag var där var det isgata, och då ger jag mig inte ut och kör. Dessutom så vet jag inte om jag har råd att köpa en så dyr motorcykel, det blir alltid så mycket som man måste kosta på efter ett inköp, så totalsumman blir rejält högre.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav runeo » 2007-01-08/13:27

Mimmi;5126 skrev:Hej!

Jo det är just den. Men inget är klart. Jag har inte ens provkört den ännu.


Fick du hjälp av min direktlänk till den? I så fall vill jag räknas som "mäklare", om det skulle bli äktenskap alltså! ;)

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Lortgris

Inläggav stahson » 2007-01-08/13:54

Mimmi;5089 skrev:
Jag har läst mycket här på Forum om att R12GS är en riktig lortgris, som smutsar ned både sig själv och sin förare å det extremaste. Är 11GS likadan i det avseendet?

Jag skulle vara mycket tacksam och glad för svar och synpunkter i denna fråga!:)


Ja man blir rejält skitig även på en r1100Gs när det är vått.
stahson
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2005-10-28/18:57

Om FID och annat.

Inläggav Mimmi » 2007-01-10/22:57

Hej!

Jag var och tittade på GS:en i dag igen:)
Men eftersom det var böst väder i dag igen, så ville inte Mesiga Mimmi :o provköra i dag heller.
Men, jag undersökte diverse saker, bl.a konstaterade jag att originalverktygen fanns på plats, inklusive punkteringsreparationssatsen.
Dessutom såg jag att motorskyddsbågen var av fabrikat Hepco&Becker, en stor rörbåge som har sitt bakre fäste långt bak på växellådan. Är det någon som vet om denna typ av skyddsbåge är ivägen vid normalt service och underhåll?
Men jag har en annan viktig iakttagelse att redogöra för! När jag satte på tändningen, utan att starta motorn, så upptäckte jag att FID-displayen inte visade något alls! Är det inte i det instrumentet som vald växel skall indikeras med siffra i den lilla rutan nedtill?
En fråga till, skall inte nycklarna vara av den fina vikbara typen som jag har till Kalle?
Dessutom; kan någon vara snäll och beskriva för mig hur ABS-kontrollamporna skall blinka, eller inte blinka, samt hur det systemet skall uppträda från start, och ABS-knappens funktion.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-01-11/01:04

Mimmi;5268 skrev:En fråga till, skall inte nycklarna vara av den fina vikbara typen som jag har till Kalle?
Dessutom; kan någon vara snäll och beskriva för mig hur ABS-kontrollamporna skall blinka, eller inte blinka, samt hur det systemet skall uppträda från start, och ABS-knappens funktion.


Jag har ju en betydligt äldre 1100RS, men mina nycklar som verkar vara
orginal är inte av vikbar typ. När det gäller ABS-lamporna så blinkar mina ända tills man har rullat ett par meter (eller sekunder?).

Du lär säkert få bättre svar än så av någon med likadan knarr...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-01-11/02:21

Jepp lamporna blinkar tills man börjar rulla och abs:n synkar med ett knorrande ljud. Om lamporna blinkar växelvis är det knas (kan vara batteriet), vanligtvis räcker det med att slå av tändningen och starta om. Man kan köra uteslutnings metoden med springstart för att eliminera batterifel, blinkar lamporna växelvis även då så får du kontakta nån som kan mer än mig.

Det här är de erfarenheter jag hunnit prova med min, hoppas att det fyller i några tomma luckor.

Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-11/06:59

Vikbara nycklar slutades med för många år sedan. Tyvärr.

ABS blinkar tills ABS:n är provad. Sker vid mycket låg fart och man hör hur ABS-motorn accelereras.

Knappen märkt ABS kan man dels koppla ur ABS:en med. Står i instruktionsboken hur det går till men jag tror det måste göras vid stillestånd.

Dess andra funktion är kvittering av växelvis blinkande lampor om man exempelvis har haft hojen liggande. Genom att trycka in den kan man få blinket att upphöra en stund för att sedan återkomma. Vill man däremot ta bort en felindikering av ett fel som har försvunnit måste man både hålla in knappen och jorda i ett uttag under sadeln.

På vissa nyare modeller men fortfarande ABSII (ej GS) har man tagit bort knappen men då kan "dra ut den" från stift 21 på ABS-kontakten.
Har jag varit tvungen att göra på min R1100S ;)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Motorbåge

Inläggav Jee7 » 2007-01-11/08:29

Mimmi;5268 skrev:Hej!


Dessutom såg jag att motorskyddsbågen var av fabrikat Hepco&Becker, en stor rörbåge som har sitt bakre fäste långt bak på växellådan. Är det någon som vet om denna typ av skyddsbåge är ivägen vid normalt service och underhåll?


Hej Mimmi,

Den bågen ska vara gjord så att den ej hindrar service, jag har samma fabrikat på både en R850R och en 1100GS, inga bekymmer!

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav surfbrother » 2007-01-11/08:30

Bengt Allevad;5282 skrev:På vissa nyare modeller men fortfarande ABSII (ej GS) har man tagit bort knappen men då kan "dra ut den" från stift 21 på ABS-kontakten.
Har jag varit tvungen att göra på min R1100S ;)


Ber Mimmi om ursäkt för att jag bryter mot ämnet.
Bengt kan du utveckla hur man kopplar för att få en knapp att koppla bort ABS:en.
surfbrother
 

Inläggav Mats Liifv » 2007-01-11/10:09

Här kommer en länk med svar på det mesta!
http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_tele.html#R100GS

Lärde mig bland mycket annat hur man återställer ABS:en på någon minut. Fick betala en femhundring hos MC-proffsen första gången det hände. Det sker helt slumpmässigt på min hoj att ABS-lamporna blinkar, till synes helt utan anledning. Batteriet är fulladdat etc. Ibland kan det gå flera tusen mil mellan gångerna vid andra tillfällen kan det hända två gånger på en dag. Inget stort problem egentligen, mest irriterande. Är definitivt en fördel att vara två när man gör det eftersom det är svårt att jorda sladden, hålla ner ABS-knappen, slå på tändningen och samtidigt hålla koll på tiden. Väldigt känsligt att det blir exakt åtta sekunder. Annars är det bara att göra om. När man gjort det ett par gånger går det väldigt smidigt. Numera ingår en sladdbit i verktygsuppsättningen. Annars har jag inte haft ett enda problem med hojen som nu gått 11.000 mil. Bytte till Touratechs keramiska koppling och ny bromsskiva bak vid 9.000 mil. Annars bara vanlig service. Väldigt nöjd med komforten sedan jag bytte ut originalsadeln, som i min smak snabbt blev obekväm, mot Wunderlichs betydligt fastare Ergo. Har vid två tillfällen kört runt 180 mil i ett sträck med endast korta tankstopp. Inga som helst problem med ömmande muskler etc. Kan inte annat säga än att jag är jättenöjd med mitt val av hoj.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-11/19:08

surfbrother;5285 skrev:Ber Mimmi om ursäkt för att jag bryter mot ämnet.
Bengt kan du utveckla hur man kopplar för att få en knapp att koppla bort ABS:en.


Det var inte för att koppla bort ABS:n . Det var för att kvittera felindikering ur minnet av fel som försvunnit.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Tack!

Inläggav Mimmi » 2007-01-11/20:37

Hej!

Tack för alla svar!:)
ABS fattar jag nu ungefär hur den skall uppföra sig. Men, ingen har svarat på det jag undrade över angående FID. För det är väl så det heter, LCD-displayen till höger om de vanliga instrumenten. Den ändrade inte utseende alls vid påslagen tändning och ostartad motor. I den lilla rutan längst ned skall väl växellägena visas, såsom det gör på Kalles instrument. Grön frilägeslampa lyste, men ingen "nolla" i det fönstret. Inga andra siffror heller när jag lade i ettan eller tvåan. Skall det vara så eller är det fel:confused: Eller är det jag som har fel i mina antaganden?

Ingen provkörning i dag heller, vädret har varit URUSELT! Flera + grader, men det har össnöat och regnat och blåst rejält:eek: Men nu håller det på att bli bättre igen, för en stund sedan var det 7+ igen:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-01-11/22:18

Hej,

Har du handlat på Stibix förut?
Jag har nyligen gjort det och är i det stora hela nöjd, fast några negativa
saker vill jag lyfta fram.

I priset hade Stibix lovat att göra en fullservice (enligt serviceschemat), men
det visade sig att de bara bytt motorolja+filter vilket är en bråkdel av vad
schemat säger!
Dessutom tog de nästan en månad på sig att anmäla ägarbytet till Vägverket
trots flera påstötningar!

Men trots det tycker jag att jag köpte hojen till rätt pris!
Resterande punkter på servicen gör jag själv under vintern som "terapi", så
vet jag att det verkligen blir gjort...

Detta är några tips i fall köpet blir av!

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav m_b » 2007-01-11/22:36

Hej

FID är avstängd om sidostödet är nere och/eller nödströmbrytaren är aktiverad, så detta kan vara en orsak till att FID inte visar något. Du borde inte heller ha hört ett kort surr från bränslepumpen när du vred på nyckeln för bränsle pumpen är också avstängd i detta läge.
m_b
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-08-17/13:05

Aha...

Inläggav Mimmi » 2007-01-12/00:31

m_b;5336 skrev:Hej

FID är avstängd om sidostödet är nere och/eller nödströmbrytaren är aktiverad, så detta kan vara en orsak till att FID inte visar något. Du borde inte heller ha hört ett kort surr från bränslepumpen när du vred på nyckeln för bränsle pumpen är också avstängd i detta läge.


Hej!

Tänkte inte på att sidostödet kunde påverka något sådant. På Kalle har jag ingen som helst elektrisk koppling där, han har en mekanisk uppfällare som påverkas av kopplingen. Suveränt!
Bränslepumpen lade jag inte märke till, jag hade ju sällskap, så vi snattrade nog en del...:p :o
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Bra tips!

Inläggav Mimmi » 2007-01-12/00:38

Sportster;5334 skrev:Hej,

Har du handlat på Stibix förut?
Jag har nyligen gjort det och är i det stora hela nöjd, fast några negativa
saker vill jag lyfta fram.

I priset hade Stibix lovat att göra en fullservice (enligt serviceschemat), men
det visade sig att de bara bytt motorolja+filter vilket är en bråkdel av vad
schemat säger!
Dessutom tog de nästan en månad på sig att anmäla ägarbytet till Vägverket
trots flera påstötningar!

Men trots det tycker jag att jag köpte hojen till rätt pris!
Resterande punkter på servicen gör jag själv under vintern som "terapi", så
vet jag att det verkligen blir gjort...

Detta är några tips i fall köpet blir av!

Mvh


Hej!
Tack så mycket för upplysningarna. Jag har aldrig handlat av Björn förut. Jag tycker han verkar bra att ha att göra med, men bra att få höra lite omdömen. Någon service har det inte talats om, den är gjord för inte så länge sedan. Dessutom är det sådant som jag helst pysslar med själv. Däremot kan det bli tal om nya däck, de befintliga har inte så bra mönsterdjup. Men som sagt, jag våndas, det handlar om mycket pengar, för mig i alla fall. Desutom har jag ingen aning om jag trivs med den motortypen och modellen i övrigt.
Hoppas att vädret bättrar sig såpass att jag kan köra en runda. Jag vet redan vilken väg jag skall köra, den vägen har knappast varit farbar med Kalle under hela -06. På den vägen får fjädringen bekänna färg...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-01-12/09:00

Hej igen,

Jag har inte bara negativa åsikter om Stibix!
De satte utan kostnad dit ett nytt framdäck samt bytte
alla främre bromsslangar (till stålomspunna!) då höger var
skadad. De ordnade även med hemtransport via DHL.
Så helt illa ställt är det inte hos Stibix, men jag ville bara
visa på att det kan vara både salt och socker i bägaren.

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav surfbrother » 2007-01-12/09:43

Bengt Allevad;5320 skrev:Det var inte för att koppla bort ABS:n . Det var för att kvittera felindikering ur minnet av fel som försvunnit.


OK, sorry!
surfbrother
 

Det va´det!

Inläggav Mimmi » 2007-01-12/20:53

Hej!

Nu har jag provkört R11GS!:) Det var mycket länge sedan jag körde mc i januari, men det var KUL!!

Det först som slog mig var: var i hela världen har de gjort av motorn:confused: Den var faktiskt en besvikelse, i jämförelse med Kalle saknade den allt "klipp" i motorn, dessutom kändes den inte alls pigg. Men den gick väl och fint, inga skrammel eller oljud från växellådan på tomgång. Vibrerade gjorde den minimalt, och någon surge upplevde jag inte heller. Så någon akut motorjustering är inte av nöden. Ett par BRISK-stift skulle nog vara som grädde på moset förstås... Men på något konstigt sätt så kändes motorn ändå riktigt bra och trevlig. Men jag förstår nu varför så många vill ha en bullerburk på R-maskinerna! Ljudet var lika mesigt som på min trädgårdstraktor! Min gamla snöslunga låter mycket kraftfullare och bättre, för att inte jämföra med min jordfräs med MAG 350 motor...
Växellådan fungerade perfekt, men det är väl jag som är konstig, jag förstår inte alls de klagomål som många har på BMW-lådor. Men jag har väl haft och kört BMW alldeles för mycket och i för många år.

ABS-testandet var precis som det beskrivits, inga konstigheter där.

Fjädringen var bra, men inte så bra som jag hade hoppats på. Jag upplevde den som ganska "tvär" och ganska stum. Det var liksom inte den flytande gången över ojämnheterna som jag hade trott att det skulle vara. Men kanske det är en justeringssak:confused:
Men visst, jag höll gladeligen 80-90 på den vägen som jag med Kalle kan köra i 60-70 och ändå jämrar jag mig av smärta...
Jag upplevde den som väldigt stadig och trygg att köra, det var t.om lite snömodd kvar på vägen på vissa ställen, men inte ens då fick jag hjärtat i halsgropen:)
En annan sak jag blev besviken på var bromsarna. Jag upplevde bromsarna som väldigt svårdoserade, okänsliga samt med väldigt högt "pedaltryck". Det var omöjligt att göra den där känsliga mjuka inbromsningen med två fingrar som jag kan göra på Kalle. Dessutom hittade inte foten bromspedalen automatisk och lätt! Flera gånger blev det långa bromssträckor av den anledningen, det kändes faktiskt otäckt! Bromspedalen sitter djupt ner, med långt slag och långt in mot motorn. Något som måste åtgärdas om det blir
affär.
Är bromsarna sådana, eller är det en ordentlig bromsservice som måste till? I och för sig inte så besvärligt, för 11GS har väl varken servo eller integralbromsar. Men stoppen blev tvära, precis så som flera har beskrivit att det blir med servo...
Körställningen var jättebra, min längd verkar stämma med rutans höjd. Sträckte jag lite på mig blev det bullersamt om hjälmen. Att stå och köra kändes jättebra, kurvig gropig väg i 80 var inga problem att hantera stående!
Men, jag tror inte det är någon maskin för långa landsvägssträckor i bra tempo, ..120+.
Jag kan nog förstå dem som tar sin GS på tåget ner till Alperna i stället för att köra dit ned..

Ja, sådana är mina intryck, alltså både ros och ris. Jag har ännu inte bestämt mig, det är ju en del att fundera över, om det finns tillräckligt många + för att balansera -....

Förresten, hag har glömt att mäta bredden på GS. Finns det någon med en 11GS som kan mäta bredden och ange var måttet är taget skulle jag vara tacksam. Det sitter Hepco&Becker motorbågar på dessutom. Jag har sett ett mått i en spec. på 920mm, men jag vet inte vad det måttet innefattar, eller är taget.
Dörren till min verkstad är nämligen inte jättebred. På Kalle demonterar jag alltid speglarna när han skall in, för säkerhets skull.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-13/03:07

Sportster;5334 skrev:Hej,

Har du handlat på Stibix förut?
Jag har nyligen gjort det och är i det stora hela nöjd, fast några negativa
saker vill jag lyfta fram.

I priset hade Stibix lovat att göra en fullservice (enligt serviceschemat), men
det visade sig att de bara bytt motorolja+filter vilket är en bråkdel av vad
schemat säger!
Dessutom tog de nästan en månad på sig att anmäla ägarbytet till Vägverket
trots flera påstötningar!

Men trots det tycker jag att jag köpte hojen till rätt pris!
Resterande punkter på servicen gör jag själv under vintern som "terapi", så
vet jag att det verkligen blir gjort...

Detta är några tips i fall köpet blir av!

Mvh


Nej Mimmi har inte handlat där, men väl jag, och då var Mimmi med. Det var för sådär 23 månader sedan. Jag upplevde att Björn var bra att göra affärer med den gången. Han fixade ägarbytet medan jag var där den gången. Att sedan hojen i fråga gick till skrot efter en månad var ju inte deras fel.

Mimmi;5338 skrev:Hej!

Tänkte inte på att sidostödet kunde påverka något sådant. På Kalle har jag ingen som helst elektrisk koppling där, han har en mekanisk uppfällare som påverkas av kopplingen. Suveränt!
Bränslepumpen lade jag inte märke till, jag hade ju sällskap, så vi snattrade nog en del...:p :o


Ja att snattra hör ju definitivt till mina specialiteter:o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Konstigt...

Inläggav Mimmi » 2007-01-14/01:07

Hej!

Konstigt detta! Tar Ni mig inte på alllvar nu när jag nästan har bestämt mig för en GS :confused:
Jag menar; finns det verkligen inte någon enda här på FORUM som kan svara på de frågor och funderingar jag hade i mitt förra inlägg i denna tråden :confused:
Verkar besynnerligt i så fall, så många R och i synnerhet GS fantaster som det finns här, eller åtminstone tidigare funnits här. Eller har Ni tröttnat nu när Ni äntligen lyckats få mig att vilja ha en GS :confused: :) När jag förut varit bekymrad och bett om hjälp med vad jag skulle välja, var det många som rekommenderade just en sådan! Men nu när jag är nästan i hamn, då hörs ingen av när jag vill ha hjälp att räta ut de sista frågetecknen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-01-14/05:34

Förlåt mig Mimmi

Jag tror mig känna igen fenomenet du drabbats av, jag har nämligen varit där ett otal gånger. När man väl köpt hojen eller vad det nu är för större investering man oroat sig och legat sömnlös över så har det för mig nästan alltid blivit: "Men jisses vad man har oroat sig över det som inte fanns"
Köp du din GS den verkar ju vara i ett väldigt bra skick, otur kan man ha med vad som helst tom. en K100;) Man har dock bara ett liv och det gäller att ha provat så mycket onödiga prylar det bara går under den korta tiden (hehe)
Själv har jag slutat oroa mig över hojen och istället kastat mig över tillbehörs katalogerna. Jag har köpt både prylar jag tror att jag kommer behöva och även mera tvivelaktiga invsteringar:rolleyes: . Beställde senast igår en Hepko/Becker alu-korvlåda bara för att den är ful:eek: (hade en Givi tidigare) samt diverse packutrustning. Det kanske är det som är största risken med en GS, hojen är ju så ful att det inte spelar någon roll att man sätter på den, antenner, extraljus, winch eller vad det nu kan vara för livsnödvändigt praktiskt tillbehör man inte kan vara utan:p

hur som helst önskar jag lycka till med köpet

Roger The "shopaholic"
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav tommykn » 2007-01-14/13:47

Mad Gerald;5506 skrev: (...) Man har dock bara ett liv och det gäller att ha provat så mycket onödiga prylar det bara går under den korta tiden (...) Det kanske är det som är största risken med en GS, hojen är ju så ful att det inte spelar någon roll att man sätter på den, antenner, extraljus, winch eller vad det nu kan vara för livsnödvändigt praktiskt tillbehör man inte kan vara utan (...) Roger The "shopaholic"


You have a point there. Eller rättare sagt två. Förmodligen är det därför man tycker så bra om sin GS?
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-14/14:08

Mimmi;5401 skrev:ABS-testandet var precis som det beskrivits, inga konstigheter där.

En annan sak jag blev besviken på var bromsarna. Jag upplevde bromsarna som väldigt svårdoserade, okänsliga samt med väldigt högt "pedaltryck". Det var omöjligt att göra den där känsliga mjuka inbromsningen med två fingrar som jag kan göra på Kalle. Dessutom hittade inte foten bromspedalen automatisk och lätt! Flera gånger blev det långa bromssträckor av den anledningen, det kändes faktiskt otäckt! Bromspedalen sitter djupt ner, med långt slag och långt in mot motorn. Något som måste åtgärdas om det blir
affär.
Är bromsarna sådana, eller är det en ordentlig bromsservice som måste till? I och för sig inte så besvärligt, för 11GS har väl varken servo eller integralbromsar. Men stoppen blev tvära, precis så som flera har beskrivit att det blir med servo...


Bromsarna är inga höjdare på den här generationen BMW däremot att du upplever dem sämre än dina bromsar med tvåkolvok på K100 gör mig undrande.
Några sämre bromsar än original K75/K100 tycker jag är svårt att hitta på en någorlunda modärn hoj, säg från -90 och framåt.

Bromsade du så att ABS gick i fram? Först när man man närmar sig ABS-ingripande tycker jag man börjar få aceptabel bromsverkan.

Ylvas hoj, R1100R, har exakt samma bromsystem som "din GS" och jag upplever en otrolig försämring på den jämfört med min egen, R1100S, som har likadant bromsystem men en annan typ av skivor.
När jag lånar hennes tar det en liten stund att anpassa körningen till dess bromsverkan

I Ylva-hoj fallet står inte bromsarna i paritet till hur det går att köra med hojen i övrigt. Dock måste man skälvklart anpassa körningentill den svagaste länken.

Concl. skulle dina K100-flytande- originaltillbehörsskivor trots tvåkolvsok ge bättre bromsverkan än GS:ens.
Inte helt omöjligt men......
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Bredd GS

Inläggav Björn Färestad » 2007-01-14/14:27

Jag har varit i garaget och mätt på min 1200gs. Styret är 920mm utan handtagsskydd med ca 980mm. motorn bredd är ca 800mm (det är ju en helt annan motor än 1000cc men bredd borde vara ganska lika).
Touratech har en "brake lever extension" för 214:-.
Glada Hälsningar
Björn Färestad
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav m_b » 2007-01-14/15:24

Mimmi;5401 skrev:Hej!


Förresten, hag har glömt att mäta bredden på GS. Finns det någon med en 11GS som kan mäta bredden och ange var måttet är taget skulle jag vara tacksam. Det sitter Hepco&Becker motorbågar på dessutom. Jag har sett ett mått i en spec. på 920mm, men jag vet inte vad det måttet innefattar, eller är taget.
Dörren till min verkstad är nämligen inte jättebred. På Kalle demonterar jag alltid speglarna när han skall in, för säkerhets skull.


Hej

920mm är mätt över backspeglarna. Mellan styrändarna är det något under 900mm. Jag har inga motorbågar så det kan jag inte svara på.
m_b
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2005-08-17/13:05

Det blev...

Inläggav Mimmi » 2007-01-16/17:03

... ingen R11GS för mig! Jag tyckte inte alls om den maskinen, varken motor, bromsar eller fjädring tilltalade mig. Dessutom saknade ju det exemplaret väskor...:)
Jaja. så kan det va´...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Men det...

Inläggav Mimmi » 2007-01-16/23:42

... blev en R1150GS i stället!:)
Det var en HELT annan maskin än den 1100 som jag provade och skrev om. Lika negativt som jag upplevde den, lika positivt överraskad blev jag av den gula 1150:an. Allt stämde med en gång, det kändes meddetsamma att nu blir det affär. Bromsarna var väldigt sköna, fjädringen precis som jag förväntat mig att den skulle vara, och sist men inte minst, motorn! Den var det både "go" och kraft i, minst sagt!:) Ljudet tyckte jag var fint på den, det var mera av det gamla 2-ventilsboxerljudet i den än vad jag hade hoppats på.:)
Att det dessutom ingick väskor i priset försämrade ju inte det hela precis...
Den är jättefin och välskött, det är en -00, servad på MC-Proffsen lustigt nog. Men förre ägaren bodde i Stocholmstrakten och bytte in den hos STIBIX i Borås i lördags.
Ett nytt bakdäck skall monteras, och jag räknar med att hämta den i morgon.

Det kostade en hel del mera än vad jag från början räknat med, men jag kände att detta var så rätt på något sätt. Jag tänker på ledmotivet i den gamla Bond-filmen "Man lever bara två gånger". Det var så här har jag för mig "...You only live twice, or so it seems, one for yor self and one for yor dreams..."
Och någon av alla mina drömmar vill jag förverkliga, och bäst att göra det så länge jag kan. Helt plötsligt, innan man kan ana så kan det vara försent...

Tyvärr är inte min dator färdig vad det avser fotofunktionerna ännu, Marie håller på med den just nu. Men jag lägger in foto så fort jag kan:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-01-17/00:53

Med tanke på att 1100'an och K100'an har mycket snarlika vridmomentkurvor, så borde den inte kännas trött i jämförelse. GS har 10 hästar midre än RS... kan det verkligen stämma?

Nåja, du fick ju tag i en som förhoppningsvis kan glädja dig och inte minst om fjädringen är bättre på den. Man får gratulera!
Trackar Marie dig mycket nu? Hon är ju minst sagt sval på boxer...

EDIT: Det är tydligen min 1100RS som har vridkurvor som liknar K100. /EDIT.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-17/01:03

Gabbe;5610 skrev:Trackar Marie dig mycket nu? Hon är ju minst sagt sval på boxer...


Inte trackar jag..... Jag är ju Röd Kalles nya matte....:)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-17/07:47

Grattis :) , [SIZE="3"]Grattis :) , [/SIZE] [SIZE="5"]Grattis :) ;[/SIZE] Mimmi

och
Marie
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

En trevlig

Inläggav Thomas Weglert » 2007-01-17/08:28

Och grattis.

Hoppas Du får många fina hojdagar framöver!

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-01-17/08:49

Mimmi;5609 skrev:... blev en R1150GS i stället!:)
Det var en HELT annan maskin än den 1100 som jag provade och skrev om.


Det är inte så mycket den extra moppemotorn som helt ny motorstyrning som gör skillnaden. Det är lika stor skillnad mellan 1150 och 1200 GS som mellan 1100 och 1150 säger de som provkört alla modellerna.

Grattis till din nya dyngsprättare. ;-)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Jädrar anacka...

Inläggav Mimmi » 2007-01-17/16:24

... vilken hoj!
Till att börja med vill jag verkligen tacka alla som peppat mig att verkligen skaffa en annan maskin och inte ge upp mc-körningen så lätt, och tipsat mig om olika modeller, TACK!
Nu är den hämtad, men tyvärr var vädret sådant att jag inte kunde köra själv, utan Marie fick vara chaufför. Jag tål inte att det blåser alls i ansiktet, och eftersom det regnar så immar det på om man inte ventilerar, och våt +4° luft i de farter som det blir med en GS:) det tål jag inte.
Men det är kul i alla fall! Nu skall det åkas så fort det blir lite uppehållsväder någon dag. Eftersom service är utförd för lite drygt tre hundra mil sedan, så tänker jag inte börja med att skruva isär maskinen, utan bekanta mig med honom/henne först.

Hoppas att jag får in bilden som togs i går vid provkörningen...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-17/16:56

Både handtagsskydd och cylinderskydd!
Inga omedelbara utlägg:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-17/17:18

Marie;5611 skrev:Inte trackar jag..... Jag är ju Röd Kalles nya matte....:)


...och dessutom så HAR jag också provkört GS. Jag var igår också ute och körde GS som synes på fotot.
Idag fick jag dessutom det stora förtroendet att köra hem Mimmis nya hoj från Borås. Jag gillar GS ganska skarpt, frånsett en enda liten detalj. MOTORN
Där vidhåller jag att den
1) Låter inte som en motor, brummar och knattrar.
2) Ruskar på sig som en våt hund hela tiden.

Varför kan man inte ersätta antikviteten med en riktig K-motor???
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-01-17/17:22

Marie;5640 skrev:

Ruskar på sig som en våt hund hela tiden.




Charmen,Marie, det är det som är charmen.

Som att sitta och klappa en stor snäll hund, som ruskar lite på sig.

Snacka om färdkamrat:D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-01-17/22:31

Grattis Mimmi, vilken härlig hoj!
En hoj med karaktär och utstrålning, Ni ser ut att passa bra ihop:D

Jag ser fram emot fler bilder och berättelser med er bekantskap!
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-01-18/01:33

Bengt Allevad;5641 skrev:Charmen,Marie, det är det som är charmen.

Som att sitta och klappa en stor snäll hund, som ruskar lite på sig.

Snacka om färdkamrat:D


Där har vi nog förklaringen!
Jag gillar ju inte hundar, men väl katter, och jag vill ha motorer som spinner som en kisse....;) :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-01-18/12:43

Marie;5656 skrev:Där har vi nog förklaringen!
Jag gillar ju inte hundar, men väl katter, och jag vill ha motorer som spinner som en kisse....;) :D


Jag gillar också katter, har två stycken, bättre än hundar.....om det inte är en boxer förstås...
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav .Z. » 2007-01-19/15:47

Marie;5640 skrev:[/B]Ruskar på sig som en våt hund hela tiden.

Min HD-åkande arbetskamrat provsatt min GSA medans motorn gick & sa, detta är fan i mig ingen riktig twin, känns ju ingenting?

ja ja, man ska väl inte dra in HD i diskussionerna (jämföra med alltså) men jag kan bara hålla med, ruskar inte speciellt mycket på sig...

En annan arbetskamrat spyr galla över min GSA då han anser att 1200-motorn tappat all boxerkaraktär jämfört med hans 1100 som han för övrigt sålt...

Karaktär, jag vet inte jag. Har aldrig kör nån annan boxer än min???

//Larsa

EDIT: & Grattis till hojen!!!!!!!!!
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Jättenöjd!

Inläggav Mimmi » 2007-01-19/18:38

Hej!

Jag tackar för alla gratulationer efter inköpet:)
Men ännu har jag inte kört så mycket, i går blev det bara ut ur garaget för att tvätta av den...
Lortgris är bara förnamnet:p :eek: .

Jag tror inte att jag klarar av att hålla den putsen på GS som jag har haft på Kalle, tyvärr, det fordras mera arbete med det än vad min rygg tål av misstänker jag. Men jag skall göra mitt bästa.
Nu gäller det att putsa innan säsongen börjar på allvar!

Jag vet ännu inte namnet på den, inte ens om det är en han eller hon, men när jag väl gjort könsbestämningen, så vet jag namnet, jag har alternativ för båda fallen:) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Gs namn

Inläggav Räven » 2007-01-20/15:14

Med packväskor blir namnet Breda Berta från Berlin. men du bör ha maskulint namn på din nya vän.
Mvh. räv
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Vad ska man säga..

Inläggav gösser » 2007-01-20/16:42

Jag är glad för din skull... Hellre en GS än ingen MC överhuvudtaget. Om GS:en kan göra att du skulle kunna göra en resa till Ö-rike är det väl in-
vesterade pengar. Med tanke på dina problem med vissa kroppsdelar är
det helt okey. Men den lär inte vinna någon "skönhetstävling". Vad det gäller
om det är en hon eller han var jag tvungen att tänka efter ett tag. För många
år sedan fanns det en nidbild av en boxer som hade "Intimt" umgänge med
en Panther,(en gammal cykel med enorm slaglängd) så det måste alltså bli
ett kvinnligt namn. Någon nämmde Berta från Berlin, det låter bra....

Lars





Mimmi;5691 skrev:Hej!

Jag tackar för alla gratulationer efter inköpet:)
Men ännu har jag inte kört så mycket, i går blev det bara ut ur garaget för att tvätta av den...
Lortgris är bara förnamnet:p :eek: .

Jag tror inte att jag klarar av att hålla den putsen på GS som jag har haft på Kalle, tyvärr, det fordras mera arbete med det än vad min rygg tål av misstänker jag. Men jag skall göra mitt bästa.
Nu gäller det att putsa innan säsongen börjar på allvar!

Jag vet ännu inte namnet på den, inte ens om det är en han eller hon, men när jag väl gjort könsbestämningen, så vet jag namnet, jag har alternativ för båda fallen:) !
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Svårt...

Inläggav Mimmi » 2007-01-20/17:45

Räven;5734 skrev:Med packväskor blir namnet Breda Berta från Berlin. men du bör ha maskulint namn på din nya vän.
Mvh. räv


gösser;5737 skrev:Jag är glad för din skull... Hellre en GS än ingen MC överhuvudtaget. Om GS:en kan göra att du skulle kunna göra en resa till Ö-rike är det väl in-
vesterade pengar. Med tanke på dina problem med vissa kroppsdelar är
det helt okey. Men den lär inte vinna någon "skönhetstävling". Vad det gäller
om det är en hon eller han var jag tvungen att tänka efter ett tag. För många
år sedan fanns det en nidbild av en boxer som hade "Intimt" umgänge med
en Panther,(en gammal cykel med enorm slaglängd) så det måste alltså bli
ett kvinnligt namn. Någon nämmde Berta från Berlin, det låter bra....

Lars



Hejsan!


Jo detta med namnet, det är svårt de´!
Jag tycker inte att GS:en är så värst maskulin, mera som ett manhaftigt fruntimmer, en riktig matrona:) :p
Vi måste nog bli lite mera bekanta med varann, jag tänker ännu inte "han" eller "hon" om den.
Min käre bror har givit ett förslag, "Ostbågen":) . Typisk västsvensk humor...
Men jag tror inte det känns rätt i alla fall.

Beträffande Panther så vet jag mycket väl hur sådana ser ut. Mycket härliga engelska maskiner, med karaktäristisk framåtlutande encylindrig motor. 1962 eller -63 tillbringade jag flera timmar vid/runt/på en Panther 100. Det var Mammas kusins son som hade en sådan då:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

På tal om...

Inläggav Mimmi » 2007-01-20/18:06

... Stibix. Min GS gjordes ägarbytet på medan jag var där, de gör det direkt i bilregistret. Jag nämnde att jag hört att det krånglat med det i ett fall, och Björn erkände utan omsvep att det var så. Enligt honom så trodde han att en anställd gjort det, och den andre trodde att Björn gjort det... så kan det gå när inte haspen är på!:)

Men för min del så tycker jag att Björn är mycket bra och lätt att ha att göra med. Nytt bakdäck monterades utan något gnäll, jag sade bara att det är så slitet att jag vill ha ett nytt, inga problem alls med det!

Dessutom har den firman två fördelar till, man får gärna provköra hur mycket som helst, i vilket busväder det än råkar vara, samt sist men inte minst så finns man som kund där! Man blir uppmärksammad, utan att det känns påträngande. Det är helt enkelt väldigt lätt att vara kund på STIBIX!:)
Just detta med att inte bli uppmärksammad är nog vanligare för oss tjejer. Det märks i vissa mc-affärer en väldig skillnad i bemötandet av killar och tjejer. De hemskaste firmorna är de där man måste vara gammal kompis med chefen/ägaren för att någon skall bry sig om en... där sitter kompisgänget helt upptagna av varann inne på kontoret och pratar utan att bry sig om nykomlingar/presumtiva kunder. Men den inställningen drabbar även karlar har jag förstått.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst