tommykn;5469 skrev:Skillnaden i bromsverkan mellan das Monsterkuh och min F650GS är himmelsvida, bara man inte blir övermodig av detta faktum.
Ja, det där är ju lite intressant...
En 1200GS väger ca 225 kg och en F650GS "bara" 192 kg. Det skiljer alltså 33 kg mellan fordonen. Det logiska borde alltså vara att F650:an skulle gå att få stop på fortare... Det är helt korrekt om och endast om de har samma bromsverkan.
Redan Galileo krossade ju myten att ett tyngre objekt faller snabbare än ett lätt. Alla håller med om att en hoj med 100 hk som väger 200 kg accelererar fortare än en bil med 100 hk som väger 1.200 kg. Det köper alla. Men att en bil som väger 1.200 kg skulle stannar fortare än en hoj på 200 kg... det kan vara knepigare att få många att förstå.
Det det handlar om är helt enkelt att inbromsning inte är något annat än negativ acceleration. För att få ett föremål att gå frammåt fort krävs kraft och för att få det att gå långsammare krävs motsvarande motkraft.
En 1200GS har dubbla bromsskivor på 305 mm och 4-kolvs bromsok. Framdäcket är 19" 110/70.
F650GS har en enkel bromsskiva på 300 mm och 2-kolvsok. Däcket ligger på 19" 100/90. Smalare däck, en skiva mindre och alltså inte mindre än 6 kolvar färre som pressar bromsbackarna mot skivan.
Bromsbackarna på 1200GS är också avsevärt större än på 650GS. Skulle säga att anläggningsytan på 650:an är ca 6 cm^2 och på 1200:an 16 cm^2. Sedan är anläggningsytan mot vägen aningen större på 1200:an också, men det är en sekundär sak.
Skräphögen har talat... MJÄ!