Bromssträcka R1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromssträcka R1200GS

Inläggav tommykn » 2007-01-13/17:17

Någon som har pejl på aktuella testvärden för R1200GS 100-0 km/h på torrt och vått underlag? Surfade lite på nätet men lyckades inte hitta något för stunden - finns kanske någon som har bättre koll?
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-13/18:56

tommykn;5457 skrev:Någon som har pejl på aktuella testvärden för R1200GS 100-0 km/h på torrt och vått underlag?

Sedan beror det rätt mycket på vilka däck som sitter på. Räkna med 30% längre stoppsträcka med nya TKC80 jämfört med Pilot Road. :eek:

En del info finns i Das Motorrad nr 19, 2006.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-01-13/19:40

Och på vem som bromsar...

Sedan är egentligen termen "bromssträcka" i mitt tycke fullständigt förkastligt eftersom optimal bromssträcka bara kan uppnås om man gör det totalt medvetet.

Jag skulle hellre prata om stoppsträcka.

Jag lärde mig en gång (när jag tog körkort) ett enkelt sätt att snabbt beräkna stoppsträckan (alltså reaktionstid + bromssträcka):

Har man inte bromsberedskap är reaktionstiden normalt 1 sekund från det man upptäcker ett hinder tills dess man börjar bromsa. Ta din hastighet i km/h, stryk sista siffran och multiplicera med 3 så får du din ungefärliga reaktionssträcka. T ex 90 km/h => 9*3=27 meter.

Bromssträckan beräknas genom att ta hastigheten, stryka sista siffran, multiplicera det som är kvar med sig självt och dela detta med 2.

T ex 90 km/h => 9*9/2=40 meter (ungefär). 100 km/h => 10*10/2=50 meter. Jämför detta med en duktig bromsares bromssträcka under goda förhållanden (Max Biaggi, erkännt duktig bromsare) som är ca 28 meter. 50 meter låter kanske lite högt? Visst, men gör du lite fel i paniken, t ex låser framhjulet, bromsar för mesigt från början, asfalten är dålig etc etc så kan det mycket väl bli 50 meter!

Tänk på att det är i början det är som mest viktigt att bromsa effektivt. Det du tappar i början (metrarna rullar undan snabbare i högre hastighet) kan du aldrig ta igen på slutet!

Stoppsträckan slutligen är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Tabell:

50 km/h: stoppsträcka = 15+12 = 27 meter
70 km/h: stoppsträcka = 21+24 = 45 meter
90 km/h: stoppsträcka = 27+40 = 67 meter
110 km/h: stoppsträcka = 33+60 = 93 meter
150 km/h: stoppsträcka = 45+112 = 157 meter
200 km/h: stoppsträcka = 60+200 = 260 meter
250 km/h: stoppsträcka = 75+312 = 387 meter
300 km/h: stoppsträcka = 90+450 = 540 meter

Ur alla dessa beräkningar kan man dessutom beräkna kraschhastighet. Säg att vi kör 70 km/h och en älg springer ut på vägen 45 meter längre fram. Enligt tabellen ovan ser man att vi precis hinner stanna. Vad hade hänt om vi kört i 90 km/h istället? Vi hade naturligtvis kört på älgen men i vilken hastighet?? 20 km/h?

Nej. Vi hade kört på älgen i 65 km/h!

Men för att verkligen svara på din fråga.

R1220GS har ABS. Med bra däck med rätt arbetstemperatur, torr och fin asfalt och tillräckligt mycket träning och nerver nog att bara smacka i bromshandtaget för allt vad man orkar och låta ABS:en sköta jobbet så skulle jag säga att du bör kunna komma ner runt 45 m med lite träning. På blött... ingen aning...

Har sett detta göras på Tullinge under Kul-på-hjul.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav tommykn » 2007-01-13/21:04

Tack för uppslagen och repetitionen av körskolans visdomar - visst är bromssträckan ett teoretiskt mått. Skillnaden i bromsverkan mellan das Monsterkuh och min F650GS är himmelsvida, bara man inte blir övermodig av detta faktum. :)

Som av en tillfällighet passerade jag vid 19.30-tiden i kväll en påkörd älg på 2+1 vägen mellan Tyringe-Hässleholm - ordningsmakten hade precis kommit till platsen och den olycksalige föraren pustade ut, lutad över bilen i vägkanten...ibland är det bra med ett skyddande skal och att inte vara först. Puh...

Dagens runda på hojen klarades av i strålande (skånskt...) solsken, det får bli dagturer även framöver tills den ljusa årstiden kommer - mot Skogens Konung hjälper inte ens ABS.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

En massa massa...

Inläggav Lime » 2007-01-13/21:28

tommykn;5469 skrev:Skillnaden i bromsverkan mellan das Monsterkuh och min F650GS är himmelsvida, bara man inte blir övermodig av detta faktum. :)


Ja, det där är ju lite intressant...

En 1200GS väger ca 225 kg och en F650GS "bara" 192 kg. Det skiljer alltså 33 kg mellan fordonen. Det logiska borde alltså vara att F650:an skulle gå att få stop på fortare... Det är helt korrekt om och endast om de har samma bromsverkan.

Redan Galileo krossade ju myten att ett tyngre objekt faller snabbare än ett lätt. Alla håller med om att en hoj med 100 hk som väger 200 kg accelererar fortare än en bil med 100 hk som väger 1.200 kg. Det köper alla. Men att en bil som väger 1.200 kg skulle stannar fortare än en hoj på 200 kg... det kan vara knepigare att få många att förstå.

Det det handlar om är helt enkelt att inbromsning inte är något annat än negativ acceleration. För att få ett föremål att gå frammåt fort krävs kraft och för att få det att gå långsammare krävs motsvarande motkraft.

En 1200GS har dubbla bromsskivor på 305 mm och 4-kolvs bromsok. Framdäcket är 19" 110/70.

F650GS har en enkel bromsskiva på 300 mm och 2-kolvsok. Däcket ligger på 19" 100/90. Smalare däck, en skiva mindre och alltså inte mindre än 6 kolvar färre som pressar bromsbackarna mot skivan.

Bromsbackarna på 1200GS är också avsevärt större än på 650GS. Skulle säga att anläggningsytan på 650:an är ca 6 cm^2 och på 1200:an 16 cm^2. Sedan är anläggningsytan mot vägen aningen större på 1200:an också, men det är en sekundär sak.

Skräphögen har talat... MJÄ!
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Fysikens lagar i mina händer

Inläggav tommykn » 2007-01-13/23:56

Inläggen i denna tråd har elegant ringat flertalet av de faktorer som inverkar på om jag kan stanna min hoj i tid - inte minst vad gäller "mjukvaran", d.v.s. mitt eget beteende - tack för detta. Men vi bör enas om att det heter "anliggningsyta" innan någon ev. besserwisser (a.k.a. Messerschmitt) rättar oss. :)

Trots några sevärda flygturer över styret på MTB:n samt allvarliga förmaningar från en lätt skärrad körskollärare, då det begav sig, att inte ligga SÅ nära gränsen till låsning, så suger jag åt mig bekräftelsen på att bromsa ordentligt från början är stort och rätt. :D

Detta praktiserades senast idag, vilket föranledde den ursprungliga frågan - hur snabbt får jag egentligen stopp på min R1200GS? - så jag fortsätter att öva när tillfälle ges, sporrad av att det tar minst 50-60 meter att stanna i landsvägsfart under bra förhållanden.

Förutom allt som hinner att hända, så rusar massor av tankar genom huvudet under dessa få sekunder, men "Tankar jag tänkt tills jag stod still" är sannolikt en alldeles egen och rentav privat tråd? ;)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-17/02:09

Lime;5465 skrev:...Vad hade hänt om vi kört i 90 km/h istället? Vi hade naturligtvis kört på älgen men i vilken hastighet?? 20 km/h?

Nej. Vi hade kört på älgen i 65 km/h!...


Nu blev jag nyfiken.. Hur räknar du ut kraschhastigheten? :rolleyes:
För övrigt tackar jag för nyttig repetition och ny kunskap!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst