Erfarenheter av s k "surging"??

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Erfarenheter av s k "surging"??

Inläggav Sportster » 2007-01-20/13:22

Hej,
Nu med så många R1150-ägare på forumet, tänkte jag fråga om nån märkt av motorfenomenet som kallas "surging" på engelska??
Har köpt min hoj nu i vinter och därför inte haft chansen att uppleva det själv. Förstår att surging innebär att motorkraften kommer och varierar i "vågor" då man kör i ca 100km/t konstant fart. Fenomenet diskuteras mycket i bl a amerikanska BMW-forum.
Finns problemet bara där, eller även under våra förhållanden?

Har förstått att problemet beror på att bränslemixen är mager, detta för att klara av miljönormerna mm, men detta påverkar alltså körbarheten och motorgången.

Har läst om flera tips på lösningar, förutom att trottelsynkningen skall vara rätt justerad, och en lösning verkar vara att förändra Motronicsystemets "mappning" genom att byta s k "cat code plug". Detta aktiverar då en annan "kurva" för insprutning och tändpunkt.
En annan lösning verkar vara att ställa på insprutningen lite genom att förändra trottelpositionssensorns (TPS) elektriska nolläge till ca 0,38-0,39V. Detta verkar funka ungefär som att byta till större tomgångsmunstycke.
Ytterligare (del-)lösningar är att laborera med andra tändstift, t ex med bara EN jordelektrod (original har ju två).

Allas erfarenheter, tips och råd är mycket välkomna!!

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Intressant!

Inläggav Mimmi » 2007-01-20/13:29

Hej!

Jag är alltför nybliven 1150-ägare för att ha något att tillföra, men jag skall med stort intresse följa denna tråden!
Under den lilla körning som jag hitintills gjort, märkte jag faktiskt inget av detta, ändå var jag speciellt uppmärksam på det eftersom att fenomenet är känt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav tommykn » 2007-01-21/12:40

Sportster;5726 skrev:Hej,
Nu med så många R1150-ägare på forumet, tänkte jag fråga om nån märkt av motorfenomenet som kallas "surging" på engelska?? (...) Har förstått att problemet beror på att bränslemixen är mager, detta för att klara av miljönormerna mm, men detta påverkar alltså körbarheten och motorgången. (...) Allas erfarenheter, tips och råd är mycket välkomna!!
Mvh


Hej!

Dina rader indikerar, vad jag utifrån egna och andras erfarenheter och reaktioner antar, effekten av att tillverkaren förefaller ha bråttom med att få ut en modell på marknaden - det är alldeles uppenbart att vissa funktioner inte är tillräckligt utprovade, även om vi BMW-ägare emellanåt sägs vara en smula mer kritiska än genomsnittet (vilket det nu är?). Ibland har hörsamheten från ansvariga på BMW inte heller uppfattats vara den bästa, vilket enligt min mening kan bidra till "delay" i förbättringsarbetet.

Mina erfarenheter inskränker sig till F650GS:en, som under de första modellåren hade omfattande bekymmer med s.k. "surging and stalling", d.v.s. ojämn gång OCH omotiverade tjuvstopp. Detta åtgärdades efterhand med ett antal åtgärder, av vilka kan nämnas uppgraderingar av mjukvaran, andra tändstift, annat insprutningsmunstycke. Detta på en encylindrig hoj, på din boxer tillkommer ju fler "komplicerande" faktorer :)

Ämnet har varit uppe i äldre trådar på forumet och beskrivits/förklarats utförligt av såväl BMW som våra egna tekniskt ansvariga - kanske kan någon leta fram de sammanfattande klokheterna som skrivits på detta angelägna ämne, som dessutom har gett upphov till en hel del irritation under åren?
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav nik76her » 2007-01-21/16:45

Sportster;5726 skrev:Hej,
Nu med så många R1150-ägare på forumet, tänkte jag fråga om nån märkt av motorfenomenet som kallas "surging" på engelska??
Har köpt min hoj nu i vinter och därför inte haft chansen att uppleva det själv. Förstår att surging innebär att motorkraften kommer och varierar i "vågor" då man kör i ca 100km/t konstant fart. Fenomenet diskuteras mycket i bl a amerikanska BMW-forum.
Finns problemet bara där, eller även under våra förhållanden?

Har förstått att problemet beror på att bränslemixen är mager, detta för att klara av miljönormerna mm, men detta påverkar alltså körbarheten och motorgången.

Har läst om flera tips på lösningar, förutom att trottelsynkningen skall vara rätt justerad, och en lösning verkar vara att förändra Motronicsystemets "mappning" genom att byta s k "cat code plug". Detta aktiverar då en annan "kurva" för insprutning och tändpunkt.
En annan lösning verkar vara att ställa på insprutningen lite genom att förändra trottelpositionssensorns (TPS) elektriska nolläge till ca 0,38-0,39V. Detta verkar funka ungefär som att byta till större tomgångsmunstycke.
Ytterligare (del-)lösningar är att laborera med andra tändstift, t ex med bara EN jordelektrod (original har ju två).

Allas erfarenheter, tips och råd är mycket välkomna!!

Mvh


:cool: Följ länken o läs..
http://www.utronix.se/mm/bmw/
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Sportster » 2007-02-03/12:13

Läste Bengt Allevads inlägg i annan tråd att "surging"-frågan var het i forumet för ca 10 år sedan, men då jag är nybliven BMW-ägare och befarar att jag kan råka ut för surging så vill jag gärna få synpunkter och råd i frågan.
Efter dessa 10 år borde det finnas massor med erfarenheter om detta, men det har inte kommit upp så många synpunkter hittills i denna tråd. Eller är ämnet kanske "uttjatat" redan?

Jag försöker i alla fall att damma av frågan igen, och alla tips är välkomna!

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-03/13:06

Sportster;6456 skrev:Jag försöker i alla fall att damma av frågan igen, och alla tips är välkomna!

Mvh



Gå in på Internet BMW Riders och läs Rob Lentinis alla dokument över detta. Sedan är det bara att göra inställningarna och Surging är ett minne blott.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-03/22:25

Tackar för tipset, Bengt!
Har försökt läsa in mig på det mesta om ämnet surging, och laddat hem mycket av Rob Lentini's råd från sidan du nämnde.
Men eftersom jag köpte min 1150GS nu under vintern så har jag inte fått nån chans att testa och prova nåt. Jag vet ju inte ens än om min hoj lider av sjukan, men tänker kolla upp så mycket jag kan när vädret blir bättre.

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-04/11:06

Sportster;6486 skrev:........... Jag vet ju inte ens än om min hoj lider av sjukan, men tänker kolla upp så mycket jag kan när vädret blir bättre.

Mvh



Risken är åtskilligt mindre att din 1150 lider av sjukan än äldre 1100.

dels verkar serviceverkstäder sent omsider förstått problemet,

dels verkar TPS:en på modeller ungefär från -00 redan från fabrik vara satt på dessa ca. 10 mv vid stängt spjäll,

dels är det mycket bättre gaswiremekanism från någon gång -97-98, vet ej bestämt.

Att din årsmodell dessutom har Motronic 2.4 istället för 2.2 har inte jag märkt någon förbättring av men många hävdar det så.........
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-09/15:51

Gäller Rob Lentini´s beskrivning "Zero=Zero" om TPS-justeringar på oilheads BARA för 1100-motorer och INTE på 1150:an??
Har fattat det det så sedan jag läst i några forum.
Är det så??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-09/16:26

Sportster;6823 skrev:Gäller Rob Lentini´s beskrivning "Zero=Zero" om TPS-justeringar på oilheads BARA för 1100-motorer och INTE på 1150:an??
Har fattat det det så sedan jag läst i några forum.
Är det så??



Som jag provat mig fram till går den lika bra att tillämpa R1150, d.v.s Motronic 2.4
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Ny mekanism.

Inläggav Mimmi » 2007-02-09/22:40

Bengt Allevad;6511 skrev:Risken är åtskilligt mindre att din 1150 lider av sjukan än äldre 1100.

dels verkar serviceverkstäder sent omsider förstått problemet,

dels verkar TPS:en på modeller ungefär från -00 redan från fabrik vara satt på dessa ca. 10 mv vid stängt spjäll,

dels är det mycket bättre gaswiremekanism från någon gång -97-98, vet ej bestämt.

Att din årsmodell dessutom har Motronic 2.4 istället för 2.2 har inte jag märkt någon förbättring av men många hävdar det så.........


Hej Bengt!

Jag har ju inte haft min R maskin så länge ännu, men jag läser på och studerar allt vad jag kan och hinner. Efter vad jag förstår så kom den nya gas/snabbtomgångsmekanismen/ på -96 års modeller.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst