Hej,
Nu med så många R1150-ägare på forumet, tänkte jag fråga om nån märkt av motorfenomenet som kallas "surging" på engelska??
Har köpt min hoj nu i vinter och därför inte haft chansen att uppleva det själv. Förstår att surging innebär att motorkraften kommer och varierar i "vågor" då man kör i ca 100km/t konstant fart. Fenomenet diskuteras mycket i bl a amerikanska BMW-forum.
Finns problemet bara där, eller även under våra förhållanden?
Har förstått att problemet beror på att bränslemixen är mager, detta för att klara av miljönormerna mm, men detta påverkar alltså körbarheten och motorgången.
Har läst om flera tips på lösningar, förutom att trottelsynkningen skall vara rätt justerad, och en lösning verkar vara att förändra Motronicsystemets "mappning" genom att byta s k "cat code plug". Detta aktiverar då en annan "kurva" för insprutning och tändpunkt.
En annan lösning verkar vara att ställa på insprutningen lite genom att förändra trottelpositionssensorns (TPS) elektriska nolläge till ca 0,38-0,39V. Detta verkar funka ungefär som att byta till större tomgångsmunstycke.
Ytterligare (del-)lösningar är att laborera med andra tändstift, t ex med bara EN jordelektrod (original har ju två).
Allas erfarenheter, tips och råd är mycket välkomna!!
Mvh