Håkan skrev:Hej "Hultberg".
Har också mekat en del... ABS-enheten är lite knepig när det blir fel på den. Ibland kan man få igång den genom att spola igenom bromsvätska och lufta noggrant , ibland sitter felet i elektroniken då har jag gått bet...
Har du, eller någon annan, läst av felkoder? Det vore intressant att veta vilka felkoder din ABS-enhet visar.
Jag har en GS-911 att läsa felkoder med.
Skriv gärna mer här hur det går.
Och framförallt, Lycka till!
BmwMats skrev:Välkommen Hultberg, trevligt att Du hittade hit !
Grattis också till din BMW, en riktigt trevlig och fin hoj. Gratulerar !!!
ABS-systemet på din hoj kan jag tyvärr inte mycket om, men Håkan som skrev i inlägget ovan har nog mer kunskap om detta. Ett gott råd är ju som han skriver att "spola" igenom det med fräsch bromsvätska och därefter låta ABS-pumpen arbeta genom att göra några bromsningar och kanske få igång ventilpaketet som sitter i pumpen. Dom kan ju ha beckat igen/kärvar.
Om du känner för det och har lust, så vore det trevligt med en liten presentation, exempelvis här: https://www.bmwklubben.se/forum/viewforum.php?f=153
Jag själv har gjort en liten egen presentation av mig själv, den ligger här: https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 53&t=28186
Vore kul med bilder om du har möjlighet till det
Än en gång - Välkommen hit till ett trevligt gäng med BMW-entusiaster !
Mvh BmwMats
Hultberg skrev:Har nu varit ute en sväng igår kväll och pillat lite igen. Började med att plocka ner hela bromssystemet bak. gjorde rent allt och satte ihop igen. Och nu så har jag en broms i bak iaf. Så det finns hopp
Gjorde en ny matning på kontakten och abs sensorn. Kontakten funkar bra, men inget motstånd i abs sensorn!
Märkligt, då det var det motstånd sist jag mätte. Iaf plockade ur sensorn och gjorde en ny mätning, fortfarande kass. Klippte av kabeln ganska nära sensorn, då kabeln var ganska tilltryckt på sina ställen. Och mätte ännu en gång. Den är verkligen kass..
Så jag ska försöka hitta en ny sensor så uppdaterar jag när den nya är på plats..
Hultberg skrev:Förresten, någon som vet hur man gör en reset utan gs-911 på iabs enheten? Har den runda diagnostikkontakten. Men ingen kabel i uttag nr2 som många annars tipsar om..
Hultberg skrev:Jag mätte sensorn i ohm. Och den visade ingen som helst utslag, dvs samma värde som att jag inte ens kopplade in mätinstrumentet. Har mätt abs sensorer förut, på bilar iofs. Men sensorn fungerar ju på samma sätt på en mc. Dvs man ska kunna mäta om lindningen är hel eller ej..
Jag klippte av kabeln ca 3cm från givaren, samma resultat. Ska se om får tag i en ny och då kanske iabs kan slutföra sin självtest. Nu står den bara och låter oberoende av vad jag gör..
Håkan skrev:Det är bromsljuskontakterna som styr av och på för servopumpen. Själva bromsljustet styrs sedan av ABS-enhetens styrsystem. Ofta kan ett fel i bromsljuskontakterna ge lite märkliga följdfel.
Håkan skrev:Vänta nu.
Hoppas jag har läst slarvigt, har du gjort en massa saker utan att läsa av felkoder?
Hultberg skrev:Håkan skrev:Vänta nu.
Hoppas jag har läst slarvigt, har du gjort en massa saker utan att läsa av felkoder?
Ja tyvärr så har coronan ställt till det med leveransen av felkodsläsaren. Har väntat på den sen april.. så jag har inte kunnat läsa av några felkoder
Håkan skrev:Ett tips i all välmening.
Läs den här tråden från våren, försommaren i år...
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 18&t=29700
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst