Efter att kört ett par R1200RS och kört dem sammanlagt bortåt 5000 mil vet jag att det är en riktigt trevlig hoj, som med ShiftCam-motorn på 1250 kubik blivit ännu bättre. Vad som är en trevlig hoj är naturligtvis i högsta grad en subjektiv uppfattning. I min smak är en R1250RS den roligaste hojen i BMW:s nuvarande modellprogram.
Inget är så bra utan att det kan göras ännu bättre. Jag tänkte här redovisa de förändringar jag gjort på min RS samt varför. Man kan beskriva det som de förbättringar BMW glömde...
- Smidda fälgar. Lätta och med högklassigt utförande. Lägre rotationskrafter ger en mera lättsvängd hoj.
- Navigatorplacering. Original navigatorplacering anser jag vara direkt trafikfarlig - navigatorn ska sitta så högt att man hela tiden har den i synfältet utan att ta blicken från vägen. Min navigator sitter ÖVER TFT-skärmen.
- Möss-skärm på TFT-skärmen. Snyggare samt ökar läsbarheten vid solbelysning.
- Neoprengummihandtag samt tyngre styrändvikter. Eliminerar vibrationerna i handtagen.
- Akrapovic avgassystem. Titanrör med spjäll men utan kat. Slip-ondämpare i titan. Förutom ett skönare
boxerljud blir vridmomentet märkbart högre. Även en fröjd för ögat...
- Framskärmförlängare samt bröstkåpskydd på motorn. Slipper blästerskador.
- Mudsling. Skonar bakre stötdämpare med lagring från vattensprut från bakhjulet.
- Hugger. Minskat vattensprut från bakhjulet.
- Bakre stänkskärm. Denna lilla bakskärm sitter fabriksmonterad på RS:ar till den Australienska marknaden.
- Sfäriska backspegelglas. Eliminerar "döda vinkeln".
- Komfortsadlar. En ren njutning vid långkörning.
- Tankväskfäste. Tankväskan monteras utan att skava lacken.
- Tankgummin. Bättre knägrepp i tanken.
- Helfoliering. Lackade ytor folierade för mindre känslighet mot skav och stenskott.
Kvarstående åtgärder:
- Nytt kåpglas som reducerar turbulens och oljud från vinden.
- Ny motorstyrdator för mjukare gång och ökat vridmoment. Monteras efter "Inkörningskontrollen" vid 100 mil.
RS:en har nu gått drygt 70 mil och inkörd enligt MOTO-MAN - principen.
Kollade spines-kopplingen mellan kardanaxel och bakväxel direkt hojen levererats. Själva splinesen var ok smorda. Dock finns maskinbearbetade dvs nakna stålytor vid bakväxelns ingående axel. Dessa ytor kommer naturligtvis rosta så småningom. Dock inte på min hoj som jag nu åtgärdat...
Kan rekommendera en R1250RS,
//Roger G