Brembo vs. Hayes

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-04-24/16:08

Ingen kritik , inga klagomål och inga garantirep. = inga fel på prylarna .
Kanske i slutändan blir fungerande prylar .
Just bromsar är lite som inte får vara fel på .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav janwid » 2020-04-24/17:23

Jag fick tillbaka min för en vecka sedan med båda oken bytta. De var restnoterade så cykeln stod drygt en vecka på verkstaden. Garantiförfarandet fungerade perfekt.

Det är långtifrån okänt problem, handlaren hade bytt på flera redan innan de lämnat utställningshallen.

Jag gillar också känslan i bromsarna skarpt, det tråkiga med sådana här problem är att det kräver ledigheter flera gånger för att hålla på att köra till verkstaden.
janwid
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-03/12:16

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-04-24/18:58

Jag har inte några problem längre med mina Hayes ok, förutom att dom tar upp plats i garaget !
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/17:03

I senaste Bike/MOTORRAD testas Aprilia RSV4 1100 Factory, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale V4 S, Honda CBR 1000 RR-R Fireblade, Kawasaki ZX-10 RR, Suzuki GSX-R 1000 och Yamaha YZF-R1M.

I avsnittet om bromsar konstateras, att samtliga hojar har förstklassiga doningar.
"Skillnaderna är små och kan huvudsakligen härledas till respektive tillverkares mod att montera belägg med mer eller mindre bett.
På grund av viss otäthet, som visat sig på några S 1000 RR och R 1250 GS, har BMW:s Hayes-ok under vintern ibland kritiserats hårt på vissa forum. Enligt BMW har en förändring i tillverkningsprocessen hos den amerikanska tillverkaren nu rättat till det här problemet. Bortsett från detta har bromsarna på testmotorcykeln och långtestmaskinen, vi haft med som jämförelse, fungerat utomordentligt. De biter spontant och kraftigt samtidigt som de har fin doserbarhet och återkoppling. Förutsatt korrekt underhåll, något alla bromssystem för övrigt behöver, har de tvådelade Hayes-oken alltså inga nackdelar gentemot de övriga, som alla är utförda i ett stycke."

Jag har aldrig kört en hoj med exempelvis Brembos finaste monobloc-ok, men jag skriver mer än gärna under ovanstående påstående om Hayes-okens fina känsla och mycket bra bett. Mina ok fuktade en aning, när jag hämtade Willie. Detta åtgärdades prompt, efter att jag ringt Beviks. Därefter har det varit torrt.
Funktionen har hela tiden varit oklanderlig.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-06-01/18:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-06-01/18:00

Kampanjer från BREMBO! Flera mctillverkare använder bromspumpar från BREMBO som nu har kvalitetsproblem. Modifiering sker som teknisk kampanj. Sak samma med vissa BREMBO bromsklotsar som ska bytas p g a kvalitetsproblem.
Undrar vad vår käre Kovlingen säger om detta :o ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-06-01/18:05

Säjer som Trumpen säjer "Det har aldrig hänt med Brembo" :mrgreen:
Litar iaf. mer på Brembo :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BmwMats » 2020-06-01/18:28

Brembo låter definitivt som ett kvalitetsbegrepp... Har hittills stoppat mig varje gång jag behövt använda mig utav hejdaren... ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Sailor » 2020-06-01/19:01

Roger Gross skrev:Kampanjer från BREMBO! Flera mctillverkare använder bromspumpar från BREMBO som nu har kvalitetsproblem. Modifiering sker som teknisk kampanj. Sak samma med vissa BREMBO bromsklotsar som ska bytas p g a kvalitetsproblem.
Undrar vad vår käre Kovlingen säger om detta :o ;)
Mvh,
Roger G



Man skall nog inte vara för högljudd och prata om återkalleser då man försvarar BMW.

Bromsrör, framgafflar x 2, batterier, knappsatser mm, dessa är saker som jag personligen har erfarenhet av BMW.

Sen tillkommer ju motorer, fälgar,slutväxlar, stötdämpare och Hayes ok som andra har drabbats av, dessutom vet jag fertal GS -18 som fått kamaxlar bytta pga av att det icke var härdat korrekt
Sailor
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2008-05-07/18:23

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/19:18

I mitt yrke strävar vi efter faktagranskning och faktabaserade beslut - vilket kan vara anmärkningsvärt svårt.
Veterligen har ingen påstått, att BMW eller deras underleverantörer levererar felfria produkter.
Trådrubriken anger viss insnävning av faktadiskussionen - och refererade tidning är förmodligen bland det minst dåliga vi har att tillgå vid jämförelser mellan olika leverantörer.
En annan sak är, att det står var och en fritt att tycka och ha preferenser
- men tyckande är en sak och resultat en annan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-06-01/19:42

Jag bytte belägg på mina Brembo häromveckan. Tog kanske 7-8 minuter för bägge sidor. Hur länge tar det på Hayes?


Edit: Detta är ett moment som tar avsevärt längre tid på Hayes pga konstruktionen. Tid som de flesta får betala för (men inte jag). Ett ytterligare exempel på när billigare konstruktioner avspeglar sig i högre kostnader för användaren.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/20:00

Har ingen aning. Jag lämnar det till yrkesfolk i samband med övrig service.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BmwMats » 2020-06-01/20:09

Bror Gårdelöf skrev:Har ingen aning. Jag lämnar det till yrkesfolk i samband med övrig service.


Om det är som med din tidigare hoj Sigurd, så lär du nog förmodligen slippa det dom närmaste 15-20 tusen milen, eller... ?

Du bytte väl aldrig belägg på den, eller minns jag fel Bror ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-01/20:44

Nej. Jag bytte dem aldrig - men verkstäderna gjorde det föredömligt. Samma sak med servobromssystemet i övrigt. Det hade fortfarande - efter 17 600 mil - samma komponenter, som när cykeln lämnade fabriken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-01/20:54

BrooklynS skrev:Ett ytterligare exempel på när billigare konstruktioner avspeglar sig i högre kostnader för användaren.


Är det samma regel som skall appliceras på BMWs servobromsar vs generationen efter?

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-06-01/21:48

Sailor skrev:
Roger Gross skrev:Kampanjer från BREMBO! Flera mctillverkare använder bromspumpar från BREMBO som nu har kvalitetsproblem. Modifiering sker som teknisk kampanj. Sak samma med vissa BREMBO bromsklotsar som ska bytas p g a kvalitetsproblem.
Undrar vad vår käre Kovlingen säger om detta :o ;)
Mvh,
Roger G



Man skall nog inte vara för högljudd och prata om återkalleser då man försvarar BMW.

Bromsrör, framgafflar x 2, batterier, knappsatser mm, dessa är saker som jag personligen har erfarenhet av BMW.

Sen tillkommer ju motorer, fälgar,slutväxlar, stötdämpare och Hayes ok som andra har drabbats av, dessutom vet jag fertal GS -18 som fått kamaxlar bytta pga av att det icke var härdat korrekt


Här handlar det inte om att försvara BMW MOTORRAD i deras val av leverantör - BREMBO finns ju kvar och har kompletterats med HAYES. Det som stör är att flera inlägg bygger på att TRO, inte att VETA. I fråga om kvalitet och ifråga om KOSTNADER. Att även MAGURA har ytterligt fina bromsok på gång lär ju förvirra situationen ytterligare framöver...
Att BMW MOTORRAD likt andra fordonsleverantörer har återkommande återkallelser är störande. Men man sköter det hela med ett exemplariskt ansvarstagande mot oss slutkunder enligt mina erfarenheter
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-06-02/09:21

Magnus Brobeck skrev:
BrooklynS skrev:Ett ytterligare exempel på när billigare konstruktioner avspeglar sig i högre kostnader för användaren.


Är det samma regel som skall appliceras på BMWs servobromsar vs generationen efter?

Med vänlig hälsning, Magnus


Nej, det blev en enklare konstruktion. Men när man byter en komponent i befintlig konstruktion där inga fel fanns från början har det oftast bara ekonomiska skäl för tillverkaren, dvs den nya tillverkaren bjöd under...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-06-02/15:49

"oftast bara ekonomiska skäl..."
Vi som ska betala grejerna tycker det är alldeles utmärkt att man som tillverkare har koll på kostnaderna...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-06-02/16:24

Roger Gross skrev:"oftast bara ekonomiska skäl..."
Vi som ska betala grejerna tycker det är alldeles utmärkt att man som tillverkare har koll på kostnaderna...
//Roger G


...särskilt när man får tillbaka kostnaderna med råge i form av dyrare service pga ökad arbetstid. Inte som belöning i sänkt pris på hojen.

Nä, det får vara någon måtta med det lite enögda hyllandet av allting som förknippas med märket. Det som BMW är bra på är att sköta återkallelser osv så att kunden blir nöjd. Detta i kombination med att egenskaperna totalt sett är mycket bra - eller som du Roger troligen skulle säga: ÖVERLÄGSNA - gör att väldigt många väljer BMW igen när det är dags att byta hoj. Troligen jag med. :)

Men det betyder inte att allting alltid är perfekt eller att man skall låta bli att ge befogad kritik.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-06-02/16:47

Nä, det får vara någon måtta med det lite enögda hyllandet av allting som förknippas med märket. Det som BMW är bra på är att sköta återkallelser osv så att kunden blir nöjd. Detta i kombination med att egenskaperna totalt sett är mycket bra - eller som du Roger troligen skulle säga: ÖVERLÄGSNA - gör att väldigt många väljer BMW igen när det är dags att byta hoj. Troligen jag med. :)

Men det betyder inte att allting alltid är perfekt eller att man skall låta bli att ge befogad kritik.[/quote]

Bara det att skruva isär en ny hoj för att behöva smörja splinnes :evil:
Nä det finns att en del skuggor på BMW-solen ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-06-02/19:41

BrooklynS skrev:
Roger Gross skrev:"oftast bara ekonomiska skäl..."
Vi som ska betala grejerna tycker det är alldeles utmärkt att man som tillverkare har koll på kostnaderna...
//Roger G


...särskilt när man får tillbaka kostnaderna med råge i form av dyrare service pga ökad arbetstid. Inte som belöning i sänkt pris på hojen.

Nä, det får vara någon måtta med det lite enögda hyllandet av allting som förknippas med märket. Det som BMW är bra på är att sköta återkallelser osv så att kunden blir nöjd. Detta i kombination med att egenskaperna totalt sett är mycket bra - eller som du Roger troligen skulle säga: ÖVERLÄGSNA - gör att väldigt många väljer BMW igen när det är dags att byta hoj. Troligen jag med. :)

Men det betyder inte att allting alltid är perfekt eller att man skall låta bli att ge befogad kritik.


Hej BrooklynS,
Om jag till en början håller mig till trådämnet kan jag konstatera att två av mina tre BMW har ok från HAYES, en har ok från BREMBO. Hayesoken har bytts på en av hojarna beroende på bromsvätskeläck. Bromsar bra gör både HAYESoken och BREMBOoken - dock ger HAYESoken en distinktare känsla i bromshandtaget. Kan också notera att BMW MOTORRAD valt att förse S1000RR med HAYESok...
Eftersom du visat vägen med annat ämne än rubrikens så tar jag mig friheten fortsätta. Nejdå, jag är inte så enögd som du tror - dock har jag andra kanaler att framföra kritiska synpunkter. Och inte fasen finns den perfekta hojen! Att jag åker BMW beror på några faktorer: Bra ergonomi, bra förarhjälpsystem samt bra reservdelsförsörjning. Kan dessutom lägga till att jag känner till deras konstruktioner vilket underlättar vid sevice. Dessutom finns Kenneths Mc-service om det kniper. Ett märkesforum är i min värld ett forum med syftet att öka trivseln med att utöva hobbyn med det aktuella mötet. Att då hela tiden föra fram kritik gör inget bättre - speciellt som att kritiken oftast är oprecis. Att tala om att ett bromsok är bättre bara för att bromsbeläggen kan bytas på en 7-8 minuter är ett exempel på nivån. Speciellt som ingen monteringstid redovisas för det andra fabrikatet... Att gång på gång rabbla upp ett antal återkallelser som gjorts de senaste fem åren gör heller ingen gladare. Du kan vara helt övertygad om att BMW MOTORRAD har järnkoll på kostnader mm för garantier och återkallelser. Men förbättringsåtgärderna samlas till olika ÄT (ändringstillfällen). Ett exempel är ändringarna som gjordes på ShiftCam-boxern - de flesta ändringarna var baserade på erfarenheter från garantiavdelning och de auktoriserade verkstäderna.
Jag kan konstatera att flera forumskribenter gillar att det gång på gång rabblas upp olika feltyper - mycket sällan beskrivs alla förbättringar som gjorts.
Kanske lämpligt att du som moderator ihop med webmaster klargör hur ni vill ha forumet. Enklare då för då är det "take it or leave it".
För egen del önskar jag mera inlägg av den typ som signaturerna BMWMats, Håkan, Inge, Izvor, Mimmi, f800åkare samt några reseskildrare åstadkommer. Att dagligen se inlägg om hur politikerna sköter Coronaviruseländet bidrar enligt mig inte till ett bättre Klubbforum för oss BMW-åkare...
Så tycker jag,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-06-02/23:20

Roger Gross skrev: Så tycker jag,

Vi andra som inte har motorvägen in i info får väl fortsätta att gissa och tycka .
OM inte prylarna håller måttet måste det väl vara lagligt att tycka .
Kanske inte såå roligt att stå med en ny hoj på verkstan :( (Även med garanti)
Detta när solen skiner och hojar åker fram som spön i backen :?

"Tyckfriheten" skall värnas om ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-03/10:12

Att vara en ny leverantör och påbörja samarbetet med att skicka felaktiga komponenter är aldrig en bra start oavsett bransch.

Engångsföreteelse eller ett mått på vad som månde bliva?
Jag är säker på att BMW har satt sin värsta kontrolltysk (han med bästa ögonen och suraste minen) hos Hayes för minutiös kontroll och uppföljning.
Ett fel till och konsekvenserna lär bli digra för Hayes.

Hayes har dock redan fått en "stämpel" på sig av oss -kunderna -, och den stämpeln kommer att ta väldigt lång tid att tvätta bort fullständigt om ens någonsin.

BMW anser sig sälja premiumprodukter.
Då behövs premiumkunder.
Premiumkunder har premiumförväntningar.
Premiumförväntningar är inte alltid lätt att uppfylla.
Hayes är ett exempel på dessa.


EDIT:
Kommentarer gällande enögdhet och BMW-kritik.
BMW har inga fantastiska marginaler varken på sina tvåhjulingar eller fyrhjulingar i dag.
Den som fortfarande tror det har noll koll.
Konkurrensen är tuff. Kunderna är krävande.
Självklart behöver även BMW ekonomer i företaget för sin överlevnad.
Kan man inte öka priset på sin produkt så måste man sänka kostnader.
Även om jag är "BMW-fanatiker" så förstår jag grundläggande kunskap i företagsekonomi.

Nix, inte ens BMW är perfekta så det finns fall där kritiken förtjänad, men det finns även kritik som är oförtjänad.
Att införa någon form av censur leder dock inte till ett önskat resultat.
Fler lär sig vad som är vad om man tillåts diskutera frågan.

Sedan är BMW-klubben inte bara BMW.
Det handlar även om gemenskap och vänskap.
Med vänner och bekanta diskuteras många ting, vilket även forumet påvisar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BmwMats » 2020-06-03/12:15

Måns Ulveståhl skrev:...
Sedan är BMW-klubben inte bara BMW.
Det handlar även om gemenskap och vänskap.
Med vänner och bekanta diskuteras många ting, vilket även forumet påvisar.


Där ligger mycket sanning Måns, det är så viktigt...
Ofta glöms detta bort och det är tråkigt, men ack så viktigt. ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-06-03/12:52

Roger Gross skrev:
Ett märkesforum är i min värld ett forum med syftet att öka trivseln med att utöva hobbyn med det aktuella mötet. Att då hela tiden föra fram kritik gör inget bättre - speciellt som att kritiken oftast är oprecis.

Kanske lämpligt att du som moderator ihop med webmaster klargör hur ni vill ha forumet. Enklare då för då är det "take it or leave it".

Så tycker jag,
Roger G


Dette er ikke et märkesforum, men et diskusjonsforum for medlemmer av Svenska BMW MC-klubben. Det er helt uavhengig av BMW Motorrad!

At ikke medlemmer i klubben kan stille frågor om hvorvidt alt BMW Motorrad foretar seg er like smart, skulle det bli et merkelig forum. Å sensurere vekk alle som ikke vil si halleluja til alt BMW Motorrad foretar seg skulle bli et merkelig klubbforum.

Så får du heller fortsette som du gjør, Roger, å argumentere med (mot) dem (oss) som setter nogen frågetecken. Å be dem holde kjeft eller holde seg vekk fra forumet vil ikke skape et forum jeg har lyst til å delta i.

Så tycker jag!
Odd Arne
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2020-06-05/09:38, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-04/16:36

BMW MC-klubbens sociala medier (och för nu forumet) utövar ingen censur på en enskild skribents åsikter eller tankar annat än i de specifika fall man bryter mot lagen eller något av det som står i klubbens stadgar. Exempelvis är vi politiskt och religiöst oberoende och därmed för vi inte sådana debatter här.

I tillägg till det finns det klara rekommendationer för hur man för sig i skrift på dessa plattformar publicerade ( För tillfället saknas det på hemsidan men det handlar om en kort tid just nu). Eftersom Corona medfört det goda att Svenska folket har lärt sig att ordet rekommendation inte är att likställa med ”fritt valt arbete” så behöver jag inte upplysa mer om att inte följa en rekommendation är ingen bra idé i längden.

Klubben har över 7200 medlemmar, över 17650 har valt att registrera ett konto på forumet och på Facebook är det ca 5400 som valt att bli medlem i FB gruppen där.

Det säger sig självt att alla dessa inte tycker likadant om allt i en sådan stor grupp av människor. Det säger sig självt att alla inte uttrycker sig och sina tankar likadant eller lika verserat som en viss forumist. Alla förtjänar dock sin chans och att lyssnas på.

Det förtjänar att upprepas att alla som håller håller sig till reglerna ovan och gör sitt bästa för att följa rekommendationerna är välkomna. Några frågor på det sista någon?

Det är självklart OK att kritisera BMW MC här på forumet eller i våra sociala medier – att göra det sakligt ger trovärdighet. Att göra det som generellt ospecificerat gnäll gör motsatsen men det är tillåtet.

Det är självklart OK att vara positiv till BMW MC har på forumet eller i våra sociala medier osv med trovärdighet enligt ovan.

Det som inte är i linje med de riktlinjer som finns är vara kritiska mot andra personer för att vederbörande inte tycker som jag. Det är OK att vara förbannad på allt som BMW gör och det är OK att vara positiv till allt BMW gör och alla ståndpunkter däremellan.

Gränsen går vid linjen när sak blir person.

Kan vi nu återgå till att resonera om H vs B, en del gillar H och andra B, några gillar båda och många skiter i vilket. Däribland jag (ni får gissa vilket).

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-04/19:11

Kokar vi ner det hela till kända fakta(?), verkar följande återstå:
1. Brembo har ett solitt gott rykte - och jag var nog inte den ende, som trodde, att allt företaget producerar är i toppklass. Så är uppenbarligen inte fallet, och även deras produkter är föremål för återkallanden.
2. Hayes är en stor producent av bromskomponenter - dock sannolikt okänd för de flesta av oss, tills BMW började montera deras ok på vissa modeller. Detta fick en olycklig start med ok, som inte alltid var felfria - men såvitt känt har reklamationerna hanterats, så snart det varit möjligt, och grejorna fungerar utmärkt.

Övrigt ter sig som övertolkanden och åsiktsyttringar. Personligen kommer jag inte att ligga sömnlös och oroa mig för servicekostnaden. Den blir högst sannolikt lägre än för Sigurds servobromssystem - som jag ansåg vara reguljär driftskostnad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-11-18/11:39

I USA er det nå ikke tillatt å selge, lease ut, eller levere noen BMW med Hayes (se vedlegg) uten at servicebulletin er fulgt. Ved minste tegn på lekkasje av bremsevæske skal begge calipere byttes.

RCRIT-20V476-5006.pdf
(238.01 KiB) Nerladdad 128 gånger


BMW Motorrad has announced a non-compliance recall and stop sale for the K50, K51, K52, K67 and
K69. The recall is related to the front brake calipers in vehicles produced from 8/27/2018 up to
2/28/2020. An inspection process is now available, please see the attached Service Information for
details.
The affected VIN’s will now be marked with the recall campaign number 0000348500. The initial
campaign number "STOP340006" will be removed in the next 24hours. Vehicles can be released for sale
after performing the attached inspection and/or repair.


Et ubekreftet rykte vil ha det til at BMW Motorrad er i kontakt med Brembo.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav knutk » 2021-02-21/19:54

I USA er det, som nevnt over, et konkret pålegg på BMW hvor de er pålagt å gjøre noe med bremse kalipperne før syklene leveres til kunde. Derfor har ikke BMW noe annet alternativ enn å montere Brembo på USA modellene.
Det er ukjent for undertegnede om Hayes kalipperne nå endelig er fikset. Det tar tid å få bekreftet. Således ville en godkjennelse fra Amerikanske transport-myndigheter i beste fall være en tidkrevende prosess hvor ingen kunder mottok sin sykkel før alt er akseptert. Det sier seg selv at BMW da ikke hadde noe alternativ på kort sikt enn å montere Brembo.

Hvorfor ble Hayes valgt til fordel for Brembo? Det spekuleres uhemmet, og mange konkluderer automatisk med at det kun er kostnader som avgjør.

Jeg har som sagt ikke fasit. Men det jeg vet er at min 1250 med Hayes bremser oppleves som et framskritt sammenlignet med min 1200 med Brembo.
Hvorfor der oppstår en lekkasje er ukjent for undertegnede. Men det vesle jeg har observert ville jeg kalle for svetting heller enn lekkasje. Ikke på noen måte en ønsket situasjon, men det er så lite at om det oppstår på min sykkel føler jeg at det ikke vil påvirke oppbremsingen, og at jeg trygt kan fortsette å kjøre sykkel til verksted for å bytte kalipper.

Det forundrer undertegnede (og helt sikkert BMWs ingeniører) at man i det hele tatt skal behøve å slite med et slikt problem. Vi snakker om en aluminiumsblokk med noen hull og stempler, hvor man i over 60 år har bygget opp erfaringer om hvordan det skal holde tett.

At USA's myndigheter pålegger BMW å bytte anser jeg som Amerikansk hysteri heller enn et vitnemål om dårlig kvalitet.

Jeg håper inderlig at BMW og Hayes finner ut hvilken bagatell som har forårsaket problemet. Jeg er ikke motivert til å bytte ut mine supre Hayes med mindre gode Brembo.
Enn så lenge har verken min sykkel eller noen jeg kjenner opplevde problem med sine Hayes bremser, så det er ikke et problem for alle, selv om akseptnivået er 0 toleranse ...
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/21:25

knutk skrev: Jeg er ikke motivert til å bytte ut mine supre Hayes med mindre gode Brembo.
Enn så lenge har verken min sykkel eller noen jeg kjenner opplevde problem med sine Hayes bremser, så det er ikke et problem for alle ...

Du lär väl inte heller behöva byta. Svettas dina ok, åtgärdas det kostnadsfritt.
Mina svettades en aning. Det var så lite, att det inte ens blivit en prick på säljarens garagegolv under fyra-fem vintermånader. Därefter blev det inte heller någon prick på mitt golv, men kände man efter, blev fingrarna en aning fuktiga. Beviks åtgärdade detta prompt. Därefter har det varit helt torrt under mer än 1300 mil förra säsongen samt hittills under vintern.
Vad gäller funktion och känsla, kan jag av brist på egen erfarenhet inte uttala mig om Brembo - men jag är hittills mer än nöjd med Hayes-oken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron