Brembo vs. Hayes

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Brembo vs. Hayes

Inläggav Håkan » 2020-04-14/12:38

Såg en liten film som delats på klubbens facebook.
https://www.youtube.com/watch?v=EAzDl5m ... FBRXYgrHCE

Tankar någon?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav CG Arvidsson » 2020-04-14/13:08

Tycker han var lite tjatig. Visst, det är en del skillnader på oken och då särskilt vid byte av belägg. För den som sköter serviceintervaller och själv gör en tillsyn då och då är det nog inga större problem med dessa ok. Det har visserligen varit en del oljeläckage på några, men det tar garantin hand om. Jag satte ett buntband på bromshandtaget över natten, och det var fortfarande tätt. Sedan avgör säkert pris och leveranssäkerhet valet av komponenter för alla tillverkare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-14/13:34

Det verkar väl rätt självklart att denna förändring syftade till att öka vinsten/minska tillverkningskostnaden snarare än att öka hållbarhet och bromsverkan...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/14:12

Willies främre ok svettades en aning bromsvätska, vilket prompt åtgärdades på garantin.
Jag var ju van vid Sigurds servobromssystem, som inte lämnade något i övrigt att önska, vad gäller bromsförmåga - men konstaterade snabbt, att Willies Hayes-ok är ännu bättre! Klart imponerande.
Om det, som killen i filmen säger, stämmer - att Brembos Monobloc-ok är ännu bättre - måste det vara ett sjuhelsikes nyp i dem!
I övrigt delar jag åsikten, att han är rätt långrandig. "Less is more" är en bra princip - som han behöver lära sig.
Hur som helst: Jag låter proffs sköta mina bromsar - och är nöjd med det.

En reflektion är, att i MOTORRAD:s senaste Alpen Masters kommer BMW R 1250 GS HP solklar etta och R 1250 RT nästan tvåa, knappt slagen av Honda Africa Twin. När jag än en gång ögnar igenom finalreportaget, kan jag inte hitta ett ord om BMW:s bromsar. Det tolkar jag, som att hälsan tiger still, för testlagets körning i Alperna skulle rimligen ha avslöjat brister.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-14/14:37

Bristerna med denna konstruktion kommer definitivt att visa sig med tiden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/14:56

No argument. Det svåraste, som finns att spå om, är framtiden.
Dock kan jag inte låta bli att i förekommande fall förundras över fenomenet "penny wise and dollar stupid". Köper kunden en ny BMW-hoj för en kvarts miljon eller mer, lär väl några tusenlappar hit eller dit inte spela någon större roll. Däremot är man intresserat av toppkvalitet och krångelfrihet, vad gäller något så fundamentalt som bromsarna!
Brister i det avseendet kan bli ett dyrt skott i foten för BMW Motorrad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-14/17:26

BrooklynS skrev:Det verkar väl rätt självklart att denna förändring syftade till att öka vinsten/minska tillverkningskostnaden snarare än att öka hållbarhet och bromsverkan...


Eftersom jag har 1250-hojar med såväl BREMBO-ok som HAYES-ok kan jag jämföra.
HAYES-oken ger en stummare känsla i bromshandtaget där BREMBO-bromsarna är lite mera svampiga.
Alltså poängseger för de HAYES-ok BMW använder. Att BMW MOTORRAD jobbar med kostnadsbilden är en självklarhet! Att en viss serie ok är otäta är naturligtvis obra, men garantin är till för att fånga upp sådant.
BMW byter de läckande oken mot hundraprocentiga och det är leverantören som får hela notan:
Kostnaden för riktiga produkter plus verkstädernas monteringskostnad. Detta belopp multiplicerat med fem ger notan till leverantören. Det svider alltså rejält för en underleverantör som missar...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/17:38

Den där stummare känslan upplever jag enbart positiv - en påtaglig direkthet i kontakten mellan handtag och bromseffekt. Men vad anser du, Roger, om den principiella kritik, som killen i länken framför?
1. Att Hayes-oken är betydligt tyngre.
2. Att ett ok med en skarv naturligtvis har en läckagemöjlighet, som inte finns i ett monobloc-ok.
3. Att Hayes-oken ger sämre kylning av beläggen och är svårare att hålla rena.
4. Att byte av belägg är en mer komplicerad operation än på Brembo.

I detta ligger ingen argumentation från min sida, bara vetgirighet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-14/18:22

Bror Gårdelöf skrev:Den där stummare känslan upplever jag enbart positiv - en påtaglig direkthet i kontakten mellan handtag och bromseffekt. Men vad anser du, Roger, om den principiella kritik, som killen i länken framför?
1. Att Hayes-oken är betydligt tyngre.
2. Att ett ok med en skarv naturligtvis har en läckagemöjlighet, som inte finns i ett monobloc-ok.
3. Att Hayes-oken ger sämre kylning av beläggen och är svårare att hålla rena.
4. Att byte av belägg är en mer komplicerad operation än på Brembo.

I detta ligger ingen argumentation från min sida, bara vetgirighet.


Byta belägg lika enkelt på båda typerna.
Att ett monobloc-ok är bättre är naturligt. De ok vi nu jämför är inga Monobloc-ok.
Viktskillnad försumbar.
BMW monterar HAYES-oken på S1000RR och här räknas både funktion, vikt och ev thermiska nackdelar!
Att BREMBO har top-of-the line - ok i sitt program är odiskutabelt. Men de monteras inte från fabrik på ngn modell.
För mig duger såväl de BREMBO som HAYES som BMW fabriksmonterar. Dock ger de sistnämnda en bättre känsla vid inbromsning.
Min ytterst subjektiva uppfattning... :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-14/19:10

Roger Gross skrev: Byta belägg lika enkelt på båda typerna ....
Viktskillnad försumbar ....
BMW monterar HAYES-oken på S1000RR och här räknas både funktion, vikt och ev thermiska nackdelar!

Intressant - eftersom killen i länken påstår något annat. (Men han pratar så mycket, att det blir tröttsamt, vilket i mina öron även går ut över trovärdigheten.)
Vikten borde ju vara en faktiskt information och inte påverkas av subjektiviteter. Jämför han alltså med något annat än de tidigare Brembo originaloken?
Du behöver inte svara på den frågan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-04-14/19:20

Roger Gross skrev:Att BREMBO har top-of-the line - ok i sitt program är odiskutabelt.

100% JA
Att då inte köra med Brembo då bromsarna är det viktigaste på hojarna och BMW skall
vara en premiumhoj är för mej en gåta . Att köpa en hoj för en kvarts mille och mer men
inte erbjudas de bästa bromsarna måste vara ett beslut från ekonomiavdelningen .
Att bromsarna känns bra när prylarna är flångny är väl inte såå konstigt .

Iofs. är alla garantijobb gratis Men , beroende på felen något tidsödande och irriterande .

(När en hoj stannar är det ett helsike , men om den inte stannar är det väl ännu värre :shock:)

Ang. tyngd på oken strävar väl "nästan" alla efter att få så låg ofjädrad vikt som möjligt .
Detta kanske på bilar i första hand men även på hojar . Märks om inte på framskärmarna :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BmwMats » 2020-04-14/19:21

Bromsar är till för fegisar, och dom som inte kan planera sin körning... :mrgreen:

(Förlåt, kunde inte låta bli bara... ett gram hit eller dit, jo kanske kan vara skillnad...) :oops: :shock: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-14/19:36

Gå til advrider.com (amerikansk, men veldig internasjonalt forum) og finn GS Boxer forumet. MANGE rapporter om lekkasjer fra Hayes.

Garantier dekker også i USA, men de venter i uker og måneder på deler fra BMW.

Jeg sa da 1250 kom at jeg skal vente og la de som kjøper den i 2019 beta-teste før jeg bestemmer meg.

Jeg tenkte på den nye motoren, men den fungerer tilsynelatende bra.

Men så har han vært der, han med excel-arket, og hittat en billigere levarandør av bromsok.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-14/19:40

Kovlingen skrev:
Roger Gross skrev:Att BREMBO har top-of-the line - ok i sitt program är odiskutabelt.

100% JA
Att då inte köra med Brembo då bromsarna är det viktigaste på hojarna och BMW skall
vara en premiumhoj är för mej en gåta . Att köpa en hoj för en kvarts mille och mer men
inte erbjudas de bästa bromsarna måste vara ett beslut från ekonomiavdelningen .
Att bromsarna känns bra när prylarna är flångny är väl inte såå konstigt .

Iofs. är alla garantijobb gratis Men , beroende på felen något tidsödande och irriterande .

(När en hoj stannar är det ett helsike , men om den inte stannar är det väl ännu värre :shock:)

Ang. tyngd på oken strävar väl "nästan" alla efter att få så låg ofjädrad vikt som möjligt .
Detta kanske på bilar i första hand men även på hojar . Märks om inte på framskärmarna :mrgreen:


Hej Kovlingen,
Tro inte ett ögonblick att de BREMBO-ok som BMW fabriksmonterar är några sofistikerade ok. Det är standardok som duger bra för landsvägskörning. Men BREMBO har även fina grejer i sitt program - sitter på vissa Ducatimodeller bl a. BMW.s ok från såväl Brembo som Hayes är gjutna aluminiumklumpar av budgetmodell...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-04-14/20:18

Goder Afton Roger !
Lite som med däck på hojen . Vi kör inte med racedäck på våra resor men iaf.
så väljer då jag ett premiumdäck . Kört slut på många Pilot Road (flera nr.)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-15/02:40

Kan man låsa framhjulet eller lyfta bakhjulet så är bromsarna bra nog. Moderna bromsar brukar inte brista i det avseendet så jag misstänker att Hayes-oken är fullt tillräckligt bra.

Vad det gäller byta av belägg så byter jag nog framdäck oftare än belägg, men det kanske bara är jag.....

(Sen finns det en missuppfattning att bromsar är bättre ju stummare dom känns. Det är inte riktigt rätt eftersom det är betydligt enklare att dosera dom om handtaget rör sig en smula.)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-15/06:45

Då kan det vara bra att förtydliga, att när jag skriver om märkbart högre stumhet i Hayes-bromsarna, upplever jag den enbart positiv. Den ger mycket god feedback och kräver förvånansvärt lite kraft i fingrarna för att ge effekt. När mer bromseffekt behövs, finns den omedelbart och kontrollerbart tillgänglig.
Under vår fina påskaftonsresa på krokiga vägar var ett par kanadagäss ute och spankulerade bakom ett krön och en kurva. Det var aldrig i närheten av någon kris, men snacka om, att bromsarna svarade, när jag drog in lite mer!

Fast moderna BMW-hojar är väl byggda, så att framhjulet inte skall gå att låsa? Och bakhjulet skall inte lätta?
Nå, det märks rimligen på, att ABS:en går in.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-15/06:50

Jag har enbart kört med Brembo ok på mina BMW hojar. Och dom har varit helt ok. Men vill man få ännu distinktare bromsverkan. Köp Brembos sintrade belägg. Dvs exakt den modell som de som fick bra kritik i Motorads långtest på belägg. Vet att vissa skriver att kör man inte BMW egna belägg så kommer slitaget av bromsskivorna att öka. Men det visade Motorads långtest att så var inte fallet. Utan den modell med Brembos Sintrade som ingick i testet hade tom mindre slitage än BMW orginal bromsbeläg (orginal hade nästan mest slitage av bromsskivor i detta test).

Nu har jag orginal på min GSA från 2017. Men min GSA från 2014 köpte jag brembos egna belägg. Och det blev bromsmodifiering i rätt riktning kan jag påstå. Och skulle de nya Brembo Sintrade beläggen som ligger på hyllan och väntar slita mer.

Vad jag vill ha skrivet med detta är att det är svårt att jämföra olika fabrikat av bromsar om man har olika bromsbelägg. För att kunna jämföra så tycker jag att man måste ha samma vilket antagligen blir svårt att testa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-15/07:19

Kokas detta ner till frågan, huruvida BMW:s tidigare Brembo-ok skulle vara avsevärt bättre än nuvarande Hayes, är min slutsats, att så inte är fallet. Båda fyller sin funktion mer än väl.
Vi vet mer om några år.
Än så länge verkar det vara lite som med dagens premiumdäck i sporttouringklassen. Alla är (mycket) bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-15/07:24

BMW originalmonterar nuförtiden enbart sintrade bromsbelägg.
Vore intressant få ett inlägg i ämnet av vår Forumkompis Thomas Stadin. Han är inte dålig på att lägga snabba varv med sin GS och har noggrant testat olika beläggtyper. Men oavsett - i testsammanhang når BMW:s hojar oftast kortaste bromssträcka även om nu grundorsaken är mycket sofistikerad abs-dator som reglerar med hög precision.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-16/02:06

Har svårt att tänka mig att det inte skulle gå att bromsa upp en GS på framhjulet, K1600 vet jag inte men GSen....

Min S1000R får man lätt upp och min gamla R1100S var heller inga problem, fast bromsarna krävde mycket mer kraft på den. Och elektroniken måste föståss ställas i ett läge där den tillåter dylika eskapadrer.

Fast jag kommer ihåg att på min gamla R1100S så funkade det inte med Pilot Road 4 fram, den kasade mest (ABSen grep in). Men med PR3 och senare Pilot Power var det inga problem. Så man måste väl ha däck som funkar också.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/06:29

R1100RS gick då att bromsa upp på framhjulet med PR4.
Så även GSA om man stänger av hjälpsystemen...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-16/06:44

Då återstår frågan, varför man skulle vilja bromsa upp en hoj på framhjulet. Så länge bakhjulet har adekvat kontakt med underlaget, torde framfarten bli stabilare. (Jag skriver om körning på väg - inte bana.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/08:07

Se Rogers tidigare inlägg om moderna ABS-system. Det är rätt många år nu som ABS-systemen är bättre än människan ÄVEN på kort bromssträcka på olika underlag.

Åter till Brembo kontra Hayes bromsok.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-16/08:28

Som tur är för hela mc-kollektivet har mc-fabrikanterna varit hjälpsamma och tagit fram olika förarhjälpsystem.
BMW MOTORRAD är sannolikt den mest aktiva i denna viktiga fråga. Att man möjliggör urkoppling av systemen är beklagligt - resulterar enbart i högre försäkringspremier och att mc-belackarna får vatten på sin kvarn.
Det är de ganska få idioterna som förstör för alla de som kör med huvudet inkopplat - tyvärr! :evil:
Nu åter till trådens rubrik... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/08:35

Roger Gross skrev:Som tur är för hela mc-kollektivet har mc-fabrikanterna varit hjälpsamma och tagit fram olika förarhjälpsystem.
BMW MOTORRAD är sannolikt den mest aktiva i denna viktiga fråga. Att man möjliggör urkoppling av systemen är beklagligt - resulterar enbart i högre försäkringspremier och att mc-belackarna får vatten på sin kvarn.
Det är de ganska få idioterna som förstör för alla de som kör med huvudet inkopplat - tyvärr! :evil:
Nu åter till trådens rubrik... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G


Nu skall vi vara ärliga och säga att det inte alls är "MC-fabrikanterna" som tar fram dessa system, det är underleverantörer som BOSCH, Magneti Marelli osv. Sedan köper MC-fabrikanterna dessa system till sina motorcyklar. Att de går att koppla ur är för att vissa körförhållanden KRÄVER detta, och om man gör anspråk på att sälja motorcyklar ägnade till körning på grus är det ingen bra idé att inte kunna koppla ur antispinn och ABS (åtminstone bak) eftersom säkert framförande på grus kräver en helt annan körteknik av rent fysikaliska orsaker. Där är det låsta alternativt spinnande bakhjulet ett villkor för att kunna svänga, bromsa och manövrera.

Det kräver sin förare, och att köra med systemen urkopplade på asfalt är inte särskilt smart. Tack därför till BMW som tillåter snabb ändring i farten när man tex svänger in på en grusväg och framförallt när man kommer ut ifrån den.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-16/08:59

BrooklynS skrev:
Roger Gross skrev:Som tur är för hela mc-kollektivet har mc-fabrikanterna varit hjälpsamma och tagit fram olika förarhjälpsystem.
BMW MOTORRAD är sannolikt den mest aktiva i denna viktiga fråga. Att man möjliggör urkoppling av systemen är beklagligt - resulterar enbart i högre försäkringspremier och att mc-belackarna får vatten på sin kvarn.
Det är de ganska få idioterna som förstör för alla de som kör med huvudet inkopplat - tyvärr! :evil:
Nu åter till trådens rubrik... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G


Nu skall vi vara ärliga och säga att det inte alls är "MC-fabrikanterna" som tar fram dessa system, det är underleverantörer som BOSCH, Magneti Marelli osv. Sedan köper MC-fabrikanterna dessa system till sina motorcyklar. Att de går att koppla ur är för att vissa körförhållanden KRÄVER detta, och om man gör anspråk på att sälja motorcyklar ägnade till körning på grus är det ingen bra idé att inte kunna koppla ur antispinn och ABS (åtminstone bak) eftersom säkert framförande på grus kräver en helt annan körteknik av rent fysikaliska orsaker. Där är det låsta alternativt spinnande bakhjulet ett villkor för att kunna svänga, bromsa och manövrera.

Det kräver sin förare, och att köra med systemen urkopplade på asfalt är inte särskilt smart. Tack därför till BMW som tillåter snabb ändring i farten när man tex svänger in på en grusväg och framförallt när man kommer ut ifrån den.


Hej Stefan,
Du har rätt vad gäller hårdvaran. Betr mjukvaran har mc-fabrikanten stor påverkan på prestanda. Självfallet är det mesta som konstrueras ett samarbete med specialister. BMW MOTORRAD har en stor tillgång i bil-BMW och deras resurser. Ett exempel är kurv-abs där BMW MOTORRAD kom med sin lösning efter att KTM och Ducati lanserat sin. Orsaken är att BMW inte fann leverantörens standardmjukvara tillräckligt bra - BMW:s kurv-abs är idag klart mera förarhjälpsamt än konkurrenternas.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/09:17

Ja du är outtröttlig i din iver att framhäva BMW-s marknadsföring Roger. :lol: En eloge för det!

Men jag har haft tillräckligt mycket med detta att göra för att några blå dunster skall slås i mina ögon. Riktigt är naturligtvis att fabrikanterna påverkar kalibrering osv av systemen när de implementeras. Men det är BOSCH, MobilEye, Autoliv etc etc som utvecklar systemen och sedan säljer till alla tillverkare som vill betala. De som betalar mest, får systemet först.

Så har det varit åtminstone sedan tidigt 1980 när ABS lanserades av BOSCH - det kanske första elektroniska förarstödssystemet. MB S-klasse fick det som tillbehör 1981 och sedan nedåt i fallande skala.

Varför BMW väntade ett år med kurv-ABS i jämförelse med KTM och Ducati har nog snarare andra orsaker, eftersom systemen fungerar på exakt samma sätt med samma komponenter och med i stort sett samma resultat. Möjligen kan man tänka sig att anpassningen till Telelever-chassit behövde lite mer handpåläggning, då det uppför sig annorlunda än ett konventionellt chassi FRAMFÖRALLT vid broms vid nedlägg i kurva. Gyrokalibrering osv blir en helt annan.


Men faktum kvarstår nog dessvärre; det var ett steg i fel riktning att köpa oken från Hayes.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-16/10:16

BrooklynS skrev:Ja du är outtröttlig i din iver att framhäva BMW-s marknadsföring Roger. :lol: En eloge för det!

Men jag har haft tillräckligt mycket med detta att göra för att några blå dunster skall slås i mina ögon. Riktigt är naturligtvis att fabrikanterna påverkar kalibrering osv av systemen när de implementeras. Men det är BOSCH, MobilEye, Autoliv etc etc som utvecklar systemen och sedan säljer till alla tillverkare som vill betala. De som betalar mest, får systemet först.

Så har det varit åtminstone sedan tidigt 1980 när ABS lanserades av BOSCH - det kanske första elektroniska förarstödssystemet. MB S-klasse fick det som tillbehör 1981 och sedan nedåt i fallande skala.

Varför BMW väntade ett år med kurv-ABS i jämförelse med KTM och Ducati har nog snarare andra orsaker, eftersom systemen fungerar på exakt samma sätt med samma komponenter och med i stort sett samma resultat. Möjligen kan man tänka sig att anpassningen till Telelever-chassit behövde lite mer handpåläggning, då det uppför sig annorlunda än ett konventionellt chassi FRAMFÖRALLT vid broms vid nedlägg i kurva. Gyrokalibrering osv blir en helt annan.


Hej Stefan,
Nej jag har ingen uttalad iver att framhålla BMW - men rätt ska vara rätt. Har genom åren åkt såväl Honda som Triumph. Även Ducati.
Betr underleverantörer av den typ du nämner kan vi vara överens om att utvecklingen sker i ett tätt samarbete.
Vad gäller kurv-abs vill jag då förtydliga:
De första systemen presenterades på marknaden av ett par mc-tillverkare som ville vara först. Men BMW Motorrad var inte nöjda med funktionen. Det som inte var bra var att om du i en kurva gjorde en panikbromsning och drog till rejält i handtaget så låste hjulet för att med abs-funktionen omedelbart lossa på bromsningen. Men i en kurva när hojen lutar var den första låsningen tillräcklig för att däcket i sin lutning mot vägbanan skulle tappa fästet och inte återfå det! Mycket illa som var och en förstår. BMW:s kurv-abs ger inte denna primära däckslåsning. Oavsett hur hårt du i panik drar in bromshandtaget ser styrdatorn till att ansätta bromsen tillräckligt mjukt för att däcket aldrig ska tappa fästet och inbromsningen sker precis så bra som naturlagarna medger. Denna mycket viktiga egenskap har inte konkurrenterna - men de använder samma hårdvara.
Även vid broms rakt fram kan man konstatera i mctidningarnas tester att en BMW hoj oftast ger den kortaste bromssträckan. Likadana däck, samma testare, likadana bromsok, identisk abs-hårdvara. BMW:n dessutom oftast några kilo tyngre. Förutom på ett väl balanserat chassie beror den kortare bromssträckan på mera sofistikerad mjukvara som styr abs-funktionen. Avgörande är BMW:ns mera sofistikerade abs-reglering, dvs en bättre mjukvara.
Ha det gött,
Roger G
PS Visst kan jag åka andra hojar, Stefan - både Triumph och även KTM är på väg upp vad gäller kvaliteten...
Men man blir van att skruva med ett visst märke och BMW:s reservdelsservice är svårslagen. Att dessutom ha
Kenneths Mc-Service inom räckhåll är suveränt.
Senast redigerad av Roger Gross 2020-04-16/10:21, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav BrooklynS » 2020-04-16/10:20

Tacka Telelever för den kortare bromssträckan. ;)

Nåja, jag är väldigt glad åt produktutveckling och jag gissar att de andra märkena också undviker initial hjullåsning vid bromsning under nedlägg. Vad gäller kvalitetshöjningen hos nämnda märken tror jag det när jag ser det. Jag kör själv BMW av många anledningar, men när det gäller jämnhet i kvalitet och slitstyrka intar japanerna en särställning.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Håkan » 2020-04-16/10:27

Roger Gross skrev:PS Visst kan jag åka andra hojar, Stefan - både Triumph och även KTM är på väg upp vad gäller kvaliteten...
Men man blir van att skruva med ett visst märke och BMW:s reservdelsservice är svårslagen. Att dessutom ha
Kenneths Mc-Service inom räckhåll är suveränt.

Håller med dig i det Roger, även om jag får hålla tillgodo med en annan verkstad. ;)
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-16/10:43

BrooklynS skrev:Tacka Telelever för den kortare bromssträckan. ;)

Nåja, jag är väldigt glad åt produktutveckling och jag gissar att de andra märkena också undviker initial hjullåsning vid bromsning under nedlägg. Vad gäller kvalitetshöjningen hos nämnda märken tror jag det när jag ser det. Jag kör själv BMW av många anledningar, men när det gäller jämnhet i kvalitet och slitstyrka intar japanerna en särställning.


Övriga märken har (ännu) inte kurv-abs a la BMW.
Japanerna gör riktigt bra grejer oavsett optik, bilvax, motorcyklar eller bilar.
Att de har en lägre felfrekvens beror enligt min uppfattning på att de är försiktiga med att hoppa på ny teknik. Det är oftast här BMW får gå in med kampanjer. Vad gäller fullvuxna hojar får nog europeerna anses leda utvecklingen idag. Motormässigt har BMW:s tekniker mycket hög uppfattning om en tillverkare som börjar på Y och slutar på A... Den nya twinnen i F900-serien är mycket lik motorn i MT07! Tillverkning i Kina och resultatet "är i allt mätbart lika bra eller bättre" än när föregångaren tillverkades i Österrike.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Fredrik J » 2020-04-16/18:04

Tittade precis igenom det jag orkade av den något långrandiga videon.

De slutsatser jag drog av den var att det var mycket tyckande och lite hårda fakta annat än att en del Hayes ok läckt lite. Huruvida de faktiskt är bättre eller sämre än Brembo förtäljer ju inte det hela och det krävs objektiva reproducerbara tester för att visa det.

En annan slutsats jag dragit av Hayes vs Brembo diskussioner på diverse forum är att många tycks "gilla" Brembo mer och anta att bytet till Hayes enbartgjorts av kostnadsskäl, men ingen har såvitt jag vet kunna påvisa att Hayes faktiskt är sämre.

Men vill någon göra objektiva tester av Hayes vs Brembo ang tex bromssträcka, erforderlig tryck på bomshandtag etc och då kan påvisa signifikanta skillnader är jag villig att omvärdera saker;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/09:17

Det är måhända med Brembo som med BMW? Båda är starka varumärken.
Bland icke-BMW-ägare på hojsidan finns ofta en föreställning om, att "BMW aldrig krånglar". På detta Forum vet vi, att det - tyvärr - inte är sant.
På samma sätt har Brembo ett mycket gott rykte för bra bromskomponenter - men långt ifrån alla vet, att företaget har en hel räcka med produkter, och alla är inte lika bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-23/10:37

Bror Gårdelöf skrev:Det är måhända med Brembo som med BMW? Båda är starka varumärken.
Bland icke-BMW-ägare på hojsidan finns ofta en föreställning om, att "BMW aldrig krånglar". På detta Forum vet vi, att det - tyvärr - inte är sant.
På samma sätt har Brembo ett mycket gott rykte för bra bromskomponenter - men långt ifrån alla vet, att företaget har en hel räcka med produkter, och alla är inte lika bra.


Jag delar din uppfattning i stort. För mig är det viktiga är att få korrekt funktion, inte en logga! (Detta gäller givetvis allt utom BMW där jag är totalt underkastad loggan, men det är en annan sak. Nu klarar BMW generellt funktion bra så det brukar sällan bli en konflikt för min del. ;) ).

Det är mer än jag som har begått misstaget att tro att bara för att det står Race, Racing approved eller en speciell logga så är det bättre för mina behov. Det är påtagligt ofta som detta inte stämmer har jag lärt mig den hårda vägen.

En broms skall stoppa mitt fordon, snabbt, säkert och med bibehållen god prestanda i vitt skiftande förutsättningar som värme, kyla eller regn. Jag byter inte belägg eller däck för att möta dagens väder utan förväntar mig rimliga prestanda överallt. Förutom tiden som byten tar så är jag inte villig att betala dubbelt så mycket för däck/belägg/bromsar som är något bättre på marginalen i ett smalt område.

Jag vill för rimliga pengar ha tillräckligt bra i alla lägen. Blir det för dyrt byter jag hobby och börjar samla frimärken.

Att välja en ny leverantör har väldigt lite med BMW´s "ökade marginaler" att göra utan i första hand för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Höga marginaler hanteras av konkurrenterna. Kan någon annan bygga motsvarande eller bättre billigare så blir det där pengarna hamnar och då blir marginalen noll för den som var dyrast utan att vara bättre.

Angående Hayes kontra Brembo så är det väl i första hand Brembo som skall hem på kammaren igen och sätta sig vid ritbordet. Någon annan kan bygga tillräckligt bra billigare coh då blir Brembo irrelevanta.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/10:54

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Dina rader får mig också att associera till en osannolikt korkad artikel i MOTORRAD för ett antal år sedan. Där hävdade skribenten - uppenbarligen utan att darra det allra minsta på manschetten - att den optimala körstilen - även i trafik! - innebar upprepade hårda accelerationer och inbromsningar, "för då höll man bromsar och däck varma och optimala"(!).
Detta är måhända sant på en racerbana, där hojarna har slicks, som skall köras på det viset, och kolfiberbromsar, som lär fungera bäst, när skivorna är varma.

Men i trafik gäller som bekant helt andra förutsättningar. Lägg till det, att en starkt bidragande orsak till Jaguars framgångar på Le Mans från mitten av 1950-talet var, att de var tidigt ute med skivbromsar, vars avsevärt bättre kylning utklassade trumbromsarna, som hela tiden hotade att drabbas av fading. (Slutet på Mulsannerakan ställer extrema krav på bromsarna! 1966 - 1969 vann Ford samtliga lopp på Le Mans. Man insåg, att deras tunga bilar - med sjulitersmotorn - frestade så hårt på bromsarna, att förarna avsiktligt motorbromsade i slutet av Mulsannerakan. Andra tävlande kunde bromsa hårdare där - men Fordarna hade så mycket krut i motorn, att de tog igen detta under resten av varvet.)
På samma sätt lär såväl touringbromsar som sporttouringdäck knappast vara byggda för bästa möjliga funktion vid hårdast tänkbara behandling. I stället förväntas de göra god tjänst under skiftande förhållanden i tillräckligt många mil, för att kundkretsen skall vilja köpa dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-23/21:00

Magnus Brobeck skrev:Att välja en ny leverantör har väldigt lite med BMW´s "ökade marginaler" att göra utan i första hand för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Höga marginaler hanteras av konkurrenterna. Kan någon annan bygga motsvarande eller bättre billigare så blir det där pengarna hamnar och då blir marginalen noll för den som var dyrast utan att vara bättre.

Angående Hayes kontra Brembo så är det väl i första hand Brembo som skall hem på kammaren igen och sätta sig vid ritbordet. Någon annan kan bygga tillräckligt bra billigare coh då blir Brembo irrelevanta.

MVH Magnus


Men det mest fremtredende problemet her er ikke hvorvidt bremsene bremser - eller ikke. Men at veldig mange opplever at bromsok fra Hayes lekker bromsvätska. Bror her bekrefter jo det. Nye bromsok på en splitter ny hoj skal ikke lekke bromsvätska!

Og igjen refererer jeg til Advrider.com der det åpenbart er et stort problem. At man får det fikset på garantien er mager trøst for de som venter på deler (nye bromsok) i uker og måneder.

På min 2018-modell var det ekene som jeg tror var upphandlat fra en ny og billigere leverandør for de første produserte 2018-hjulene, mange var løse og BMW måtte gi meg en ny felg. Og min teori er at det var han på kontoret med excel-arket igjen.

Og samme mann upphandlad sensoren i bensintanken til GS på 2000-tallet og lageret til framgaffelen til 2013 lc. (Min private konspirasjonsteori)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Håkan » 2020-04-24/05:27

Odd Arne Kjørstad skrev:Og min teori er at det var han på kontoret med excel-arket igjen.
Og samme mann upphandlad sensoren i bensintanken til GS på 2000-tallet og lageret til framgaffelen til 2013 lc.

I min värd har du helt rätt Odd, det värsta det finns nya stollar som efterträder honom hela tiden...
:roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/07:02

Odd Arne Kjørstad skrev:
Magnus Brobeck skrev:Att välja en ny leverantör har väldigt lite med BMW´s "ökade marginaler" att göra utan i första hand för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Höga marginaler hanteras av konkurrenterna. Kan någon annan bygga motsvarande eller bättre billigare så blir det där pengarna hamnar och då blir marginalen noll för den som var dyrast utan att vara bättre.

Angående Hayes kontra Brembo så är det väl i första hand Brembo som skall hem på kammaren igen och sätta sig vid ritbordet. Någon annan kan bygga tillräckligt bra billigare coh då blir Brembo irrelevanta.

MVH Magnus


Men det mest fremtredende problemet her er ikke hvorvidt bremsene bremser - eller ikke. Men at veldig mange opplever at bromsok fra Hayes lekker bromsvätska. Bror her bekrefter jo det. Nye bromsok på en splitter ny hoj skal ikke lekke bromsvätska!

Og igjen refererer jeg til Advrider.com der det åpenbart er et stort problem. At man får det fikset på garantien er mager trøst for de som venter på deler (nye bromsok) i uker og måneder.

På min 2018-modell var det ekene som jeg tror var upphandlat fra en ny og billigere leverandør for de første produserte 2018-hjulene, mange var løse og BMW måtte gi meg en ny felg. Og min teori er at det var han på kontoret med excel-arket igjen.

Og samme mann upphandlad sensoren i bensintanken til GS på 2000-tallet og lageret til framgaffelen til 2013 lc. (Min private konspirasjonsteori)



Det är genom gissningar, överdrifter och spekulationer som forum-ankor skapas. I en sak-tråd ska det skrivas fakta. I OT-trådarna kan man gissa hur mycket som helst.
På två av mina boxrar sitter HAYES-ok, på en av dem har oken ersatts med nya. Jag gillar definitivt inte när det krånglar men begriper också varför det finns något som heter fabriksgaranti.
Så länge människor är delaktiga i processer kommer alltid fel uppstå...
Vänliga hälsningar,
Roger G :)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-24/07:27

Jag är enig med Odd Arne - och Roger! Nya bromsok skall inte läcka. Men ingen är felfri, och en batch bristfälliga ok har uppenbarligen slunkit igenom. Jag kan inte bedöma, hur stort det faktiska problemet är i USA. I mitt fall var det ytterligt marginellt. En aning fukt, när man kände efter på oken. Aldrig ens en riktig droppe, och såväl Ulf Grafs som mitt garagegolv har varit fullständigt prickfria. Det hade alltså inte varit något problem att fortsätta köra med dessa ok i väntan på åtgärd. Det enda jag rimligen hade behövt göra var att före varje avresa kolla läget med lite torkpapper och en blick på golvet - för, som Roger skrivit, det vore inte kul att få bromsvätska på fel ställe på hojen. Men detta var ett icke-problem för mig.

"En väl skött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få." Det stämmer i mitt fall. Jag kontaktade Beviks snarast efter hemkomsten. Man kollade upp just min hoj i datorn, konstaterade, att oken inte behövde bytas utan bara få nya packningar, fixade det inom två veckor - och därefter har det varit torrt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-24/09:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-24/09:18

Roger Gross skrev:På två av mina boxrar sitter HAYES-ok, på en av dem har oken ersatts med nya. Jag gillar definitivt inte när det krånglar men begriper också varför det finns något som heter fabriksgaranti.


Det skal i rettferdighetens navn sies at trådene om Hayes-ok har mer eller mindre dødd ut på advrider-forumet, noe som kan tyde på at reservedeler omsider har kommet også til USA, og forhandlerne får oppfylt garantiforpliktelsene. Det som opprørte amerikanerne mest var tilsynelatende at det tok veldig lang tid, uker og måneder, på å få nye deler. Sikkert størst problem i de sørlige statene i USA, der de har klima til å kjøre hele året.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-24/09:21

Det där är för övrigt en udda iakttagelse. Hayes är ju ett amerikanskt företag, så distributionsvägarna där borde vara kortare än till Europa - exempelvis från fabriken till den amerikanska generalagenten fvb verkstäderna.
Men hur de organiserat detta, har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17106
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Håkan » 2020-04-24/09:25

Bror Gårdelöf skrev:...så distributionsvägarna där borde vara kortare än till Europa...

Det är väl som med fisk. :o Den ska till Kina och packas först. :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/13:25

President Trump har ju som valspråk "Make America great again" och visst har han lite att jobba på. De växellådsproblem som nu som teknisk kampanj åtgärdas på K1600 uppstod när man bytte till en amerikansk tillverkare. HAYES är också ett amerikanskt företag även om man nu satt upp en fabrik i Stuttgartområdet i Tyskland - alltså nära BMW, Audi, Mercedes, MAN, Porsche...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-04-24/14:16

Roger Gross skrev:President Trump har ju som valspråk "Make America great again"

Det måste väl vara ett OT om något . Han har väl galna förslag hela tiden , ena tokigare
än den andra . Vet ju inte vad han pratar om .
Enl. nyheterna finns ju ny rön (personliga) där folk riskerar att dö av "tips" på skydd mot Corona .
Det enda Amerika har att komma med är väl datorer . Resten har jag inget till övers för .

Nu får jag väl på huden igen anar jag , men jag får väl ta den ensidiga modereringen med ro . :?

EDIT: Hur många har problem med läckande Brembo-Ok ?
(Vi har ju 2 st. nya hojar redan med Hayes på forumet)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav SuperMek » 2020-04-24/14:59

Kovlingen skrev:Hur många har problem med läckande Brembo-Ok ?
(Vi har ju 2 st. nya hojar redan med Hayes på forumet)


Tre!
Inga problem!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Håkan » 2020-04-24/15:07

Kovlingen skrev:Det måste väl vara ett OT om något .

Nu är det här min tråd.
Och jag accepterar detta för det nämns både Hayes och BMW i inlägget. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/15:11

Hej Kovlingen,
Idag känner jag ingen som har problem med sina HAYES-ok...
//Roger G :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Kovlingen » 2020-04-24/15:25

Roger Gross skrev:Hej Kovlingen,
Idag känner jag ingen som har problem med sina HAYES-ok...
//Roger G :o

Tjena Roger !
Svaret blev , inte just nu :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Brembo vs. Hayes

Inläggav Lazarus » 2020-04-24/15:45

Min R1250GS som levererades i december 2018 har inte haft några problem alls. Har fattat det som att en del HAYES-ok byttes ut, men på många räcker det med att byta o-ringar i oken. Vet att Elit mc bytt o-ringar på ett antal direkt innan leverans.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst