Laddning genom cigguttaget fungerar inte längre

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Laddning genom cigguttaget fungerar inte längre

Inläggav Joe Nice » 2020-04-21/21:13

På min R1150R har jag under två säsonger kunnat plugga in en C-tekladdare via "cigguttaget" på vänster sida och framgångsrikt laddat batteriet. I år skedde följande: Om jag kopplade röd klämma till röd kabel och svart till svart kabel, precis som jag gjort tidigare visade laddaren rött ljus=felmeddelande direkt innan den kom till steg ett. Om jag bytte polerna så accepterade den det och jag tänkte att den har ju automatisk justering för att sätta polerna fel, men nu kom den bara till steg 5 av åtta och visade sen rött ljus igen. Prövade flera gånger.
Bytte batteri samma sak.
Skaffade nu en riktig C-tekanslutning cigguttag till C-teks hona - samma sak. Innan hade jag en egen mojäng som höll isär polerna och gick att fästa klämmorna till laddaren på.
Med C-Teks riktiga koppling går det ju inte att fästa polerna fel, så det innebär att det blev rött ljus direkt på laddaren precis som i början.
Jag vet att jag kan lyfta bort tanken och fästa en sån där ringkoppling till laddaren, och det blir väl så det blir kanske, men frågan kvarstår vad som hände egentligen. Är det korrosion möjligen? På batteriet går det ju bara en ring och kabel från +polen. Någon anslutning på minuspolen tror jag inte jag såg.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Laddning genom cigguttaget fungerar inte längre

Inläggav Håkan » 2020-04-22/07:10

Ta isär alla elkopplingar, gör rent, fetta in, till exempel med lågtemperaturfett. Glöm inte jordpunkten på motorn.
Så funkar nog allt igen. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Laddning genom cigguttaget fungerar inte längre

Inläggav Kovlingen » 2020-04-23/14:03

Eller också har laddaren fått hjärnsläpp .
Hitta en annan hoj med samma anslutning (ej canbus) och prova om det blir samma utfall .
Alt. 2 Prova en annan laddare och se om felet sitter på hojen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Laddning genom cigguttaget fungerar inte längre

Inläggav Joe Nice » 2020-04-23/20:48

Tack! Ja, jag får köra smärgelduk och detta in för att få se om det ordnar upp sig efter det.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst