BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav JL2019 » 2020-05-07/12:58

Hej,
Här kommer ett nödrop från en östgöte. Jag behöver byta bromsolja på min R1150R då det är abs. MEN pga bmw:s egenheter kan ingen annan mc.verkstad än Beviks i Linköping utföra jobbet och de vill ha ca 2700 kr :evil: för enbart det jobbet!

Det anser jag vara dyrt. Vet ni någon firma eller person som har rätt verktyg och kan hjälpa mig eller hur jag på annat sätt kan få info och lösa det själv?

Tack på förhand!

Hälsning Jörgen
JL2019
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2019-07-20/14:01

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-07/16:17

Det är möjligen mycket pengar, men inte dyrt. Din hoj har ett servobromssystem, som å ena sidan ger ett sjuhelsikes nyp i bromsarna men å andra sidan är komplicerat uppbyggt. Att byta bromsvätska i det systemet är en avsevärt mer avancerad åtgärd än att byta i en konventionellt bromssystem - och yrkesfolk kostar pengar.
(På senare modeller vidareutvecklade BMW bromsarna, så att servo inte längre behövs, och byte av bromsvätska är enklare - men det är ju till föga glädje för dig.)

OM du hittar någon annan, som VET, vad han gör och gör det billigare, är du att gratulera - men vad du gör: Ge inte jobbet till "Olle i gropen" eller "någon händig kompis"! Det kan komma mycket surt efter.
"I bästa fall" måste hela systemet renoveras med tiden, och det kostar avsevärt mycket mer än 2 700:-.
I sämsta fall får du bromsbortfall vid något tillfälle, då du absolut inte vill ha det.
De negativa konsekvenserna av en sådan incident går i värsta fall inte att värdera i pengar.
Var rädd om dina bromsar - och om dig själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Håkan » 2020-05-07/19:45

Hej.
Mitt råd är kort och gott: Låt ett proffs göra det där. :)
2700kr är inte dyrt i samanhanget.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-07/20:59

Och mitt råd är: Lyd Håkans råd. Han vet, vad han skriver om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav F800åkare » 2020-05-07/21:52

Går att göra för en novis likväl, denna guide är bra första gången man gör det.https://advrider.com/f/threads/bmw-brak ... ead.84718/

Ska ha en pdf med bra instruktioner, men tusan i mig inte hitta den på datorn.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Håkan » 2020-05-08/04:59

F800åkare skrev:Går att göra för en novis likväl,

Absolut, men man behöver nån humm om hydraulik, mekanik, elektronik...
Själv har jag gjort det ett otal gånger med hjälp av BMW original verkstadsmanual.
Vill minnas att det är tolv sidor i manualen som beskriver arbetet.
:)

Att göra bromsvätskebyte under ledning av någon skrikig amerikan på en youtube video är något jag betackar mig för. :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Håkan » 2020-05-08/06:30

BMW använde ett ABS-bromssystem med elektrisk servopump under åren 2001-2006, på K och R modeller.
I stort sätt alla K och R hojar som togs in via generalagenten till Sverige hade det bromssystemet. Jag har stött på R1150GSA med konventionellt ABS bromssystem, alltså utan servopump, (det kan möjligen hänga ihop med avstängningsbar ABS).
Sedan finns privatimport, de hojarna kan mycket väl ha det gamla konventionella ABS systemet.

Allt som är uppfunnet av en människa går ju att lösa, så det är klart att det går att byta bromsvätska i servosystemen.

Men det är komplext, det är fyra bromsvätskebehållare där vätska skall dräneras. Följdaktligen också fyra skilda bromskretsar. Totalt 9 stycken luftningsnipplar som ska luftas enligt en speciell sekvens.
Blir nåt fel här kan ABS enheten på sikt haverera. Senast pris jag hörde på en ny ABS enhet var 19200kr. Tillkommer här gör förståss arbetskostnad för bytet.

Vad tar märkesverkstäderna idag i timmdebitering? En bit över 1kkr? Följdaktligen ungefär två timmar (och den bromsvätska som går åt) som Jörgen fått på sin offert om bromsvätskebyte.
Är det osjäligt dyrt i sammanhanget?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav knappen » 2020-05-08/07:11

Nu har jag inte koll på om det är precis samma system som jag har iABS III men jag bråkade med ABS enheten och lärde mig göra det själv... hade hjälp av den här videon.

https://youtu.be/d5sJjnHPv2Q?t=148

http://users.rcn.com/dehager/service/service_abs3.pdf
knappen
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2020-04-10/07:19
Ort: Eskilstuna

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-08/08:39

2700 kr för service eller 20000 Kr + arbetskostnad för ny ABS-enhet?

Alternativ 1: Göra fel och förstöra ABS-enheten.
Alternativ 2: Lämna in hojen för bromsvätskebyte minst 10 gånger, eller omvandlat ca 10-20 års bruk av hojen med frekventa bromsvätskebyten.

Samma slutkostnad oavsett valt alternativ.

Alternativ 3 finns självklart också: Göra rätt och spara pengar.
Fast det verkar saknas sådan kunskap.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Håkan » 2020-05-08/10:10

knappen skrev:Nu har jag inte koll på om det är precis samma system som jag har iABS III

Det är samma. :)

Bland annat den här tråden är intressant i samanhanget.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 18&t=29700
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav BrooklynS » 2020-05-08/10:28

Hej!

Jag instämmer i föregående talare. 2.700 kr är INTE dyrt i sammanhanget och jag tror att de flesta som KAN utföra detta korrekt också måste ta betalt för att täcka kostnader för nödvändig utrustning, lokal mm.

Du kan glädja dig åt att resterande underhåll är billigt och kapitalkostnaden låg med tanke på vilken komfort och köregenskaper som hojen ger trots sin ålder. Servobromsarna är fantastiska, även om det är en procedur att byta bromsvätskan på rätt sätt.

R-modellerna är annars mycket enkla och billiga att sköta servicen på själv. Lämna in för bromsvätskebyte varannat år eller kanske fuska med vart tredje om du har hojen i torrt varmgarage under vintern. Utslaget per mil blir det billigt.

Och enklaste sättet att hålla nere milkostnaden är ju att köra många mil! :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Bengt Allevad » 2020-05-08/12:09

Jag vill också sälla mig till kören ang. bromsvätskebytet på servosystemet och instämmer helt i er andras råd.
I meksammanhang på en motorcykel är sällan något svårt; det gäller mest bara att känna till, ha rätt kunskap och rätt verktyg.

Jag har bytt vätska i denna typ av servosystem flera ggr. och utifrån denna min erfarenhet är 2700:- nästan "gratis" om verkstaden gör jobbet rätt. Bara bromsvätskan kan nog ligga på minst en trehundring till att skölja igenom systemet noggrant.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav F800åkare » 2020-05-08/14:28

Håkan skrev:
F800åkare skrev:Går att göra för en novis likväl,

Absolut, men man behöver nån humm om hydraulik, mekanik, elektronik...
Själv har jag gjort det ett otal gånger med hjälp av BMW original verkstadsmanual.
Vill minnas att det är tolv sidor i manualen som beskriver arbetet.
:)

Att göra bromsvätskebyte under ledning av någon skrikig amerikan på en youtube video är något jag betackar mig för. :shock:

Manualen finns att hämta via google eller så mailar man mig så får man den på epost. Bmw verkstadsmanual alltså.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-08/21:01

En mycket trovärdig källa på en välrenommerad märkesverkstad uppskattar, att c:a 20 % av deras jobb består i att avsluta ett jobb, som "den händige hemmapularen" påbörjat men inte klarat av.
I bästa fall har vederbörande inte åstadkommit någon skada. I sämre fall måste verkstaden först åtgärda, vad hemmapularen ställt till med, och sedan göra det jobb, som behövdes från början - vilket naturligtvis blir dyrare, än om verkstaden fått göra det hela rätt från början.

TS får själv avgöra, hur han vill tackla problemet. Information om aspekterna på nämnda jobb finns i tråden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BYTE BROMSOLJA - HJÄLP!

Inläggav erro67 » 2020-05-08/21:28

Det är väl dessutom bromsvätska. Om man nu ska vara petig. :-)
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst