Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Love Lyckelin Bergman » 2020-05-23/16:20

Hej hopp.

Efter alltför många år utan motorcykel så bestämda jag mig, nu när 40-årskrisen närmar sig med stormsteg, för att unna mig själv att bli ägare till den motorcykel som jag drömde om redan för 12 år sedan då jag som nybliven sambo och hundägare sålde min Honda Shadow till förmån för en Svensson-kombi: en BMW R850R.

Trots mina begränsade ekonomiska resurser i egenskap av student och frilansande musiker (Coronakrisen har inte varit särskilt gynnsam för företagare inom kultursektorn) så slog jag till på en ljuvligt vacker grön 97:a för några veckor sedan som nästan var inom min budget. Vilken oslagbar lyckokänsla när jag körde de 10 milen hem med den!

Säg dock den lycka som varar. Trots att den verkade fin och väl omhändertagen, så upptäckte jag efter bara någon dag ett blygsamt men ändå påtagligt oljeläckage mellan motor och koppling (se bilder). Jag antar att det är packningen som behöver bytas (och eventuellt sönderslirade lameller?).

Jag skaffade förvisso en Haynes-bok och hade tänkt försöka lära mig att göra enklare underhålls- och reparationsarbete på egen hand, men att dela hela cykeln för att komma åt denna packning känns som ett oöverstigligt första projekt för en total nybörjare inom hojskruvandets område som jag. Jag skulle garanterat begå hundra nybörjarmissar och paja mer än jag reparerar, trots att de flesta av er som är vana mekaniker säkerligen skulle kalla det för ett "lätt men tidskrävande jobb".

Eftersom jag brände så stor del av mitt sparkapital på själva köpet som jag gjorde, så känns det ogörbart för mig att precis just nu punga ut med de 15000kr som BMW Motorrad i Upplands Väsby skulle ta för jobbet. Samtidigt antar jag att det är en dålig idé att köra omkring med den i nuvarande skick och bara vänta på att kopplingen skall slira sönder helt och hållet. Jag bytte motorolja och tillsatte 3% Omega 917 i hopp om att den skulle klara sommaren åtminstone, men läckaget verkar inte ha avtagit efter ca 20 mils körning. Mina frågor är därför:

1. Känner ni till någon pålitlig verkstad, helst i mittersta delen av vårt avlånga land, som skulle klara av detta arbete till en liten lägre timkostnad än vad de auktoriserade verkstäderna tar? Jag har förstått att alla inte är sugna på att ta sig an arbeten på den här typen av knasigt fordon. Alternativt...

2. Har kanske någon här på forumet tid och lust att åta sig detta uppdrag (mot skälig ersättning naturligtvis)? Eller...

3. Har någon i stället hellre tid och lust att stå bredvid om jag försöker göra det själv och skrika "stopp" när jag är på väg att göra något idiotiskt? Detta vore förstås det roligaste och mest lärorika alternativet för egen del.

Visst vet jag att man måste förvänta sig att behöva laga saker lite nu och då på en 23 år gammal hoj, men nog hade jag hoppats på åtminstone ett par månaders ren körglädje innan det var dags för att riva hela hojen... :-(
Bilagor
20200521_170255.jpg
Efter ca 2 timmars körning i stad och på motorväg.
20200515_150200.jpg
Före körning.
Love Lyckelin Bergman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-22/13:54

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Håkan » 2020-05-23/16:58

Hej.
Ja, vi har ju pratat i telefon... :)
Slirar kopplingen nu?
Blir det en skvätt (pöl) under MC på natten?
Hur stor? Bild?
Jag tycker inte det ser ut som något större läckage...
Fortsätt och kör, lämna in MC till hösten, är mitt tips. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/18:31

Har Håkan ett "din-BMW-mekaniker-i-nöden"-telefonnummer att lämna ut till samtliga? :D

Fantastisk support av dig Håkan - både på och utanför forumet.
Tänk vad bra det blev för alla andra när du blev tidsmiljonär :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Håkan » 2020-05-23/18:38

Måns Ulveståhl skrev:Har Håkan ett "din-BMW-mekaniker-i-nöden"-telefonnummer att lämna ut till samtliga? :D

Får nog snart skaffa hemligt nummer, gå ur facebook, flytta....... :o :shock: :roll:
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav BrooklynS » 2020-05-23/18:51

Omega 917 är inte alls dumt, kan absolut rädda säsongen.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Kenneth » 2020-05-23/21:09

Omega 917 besparade mig 15Kkr, packboxen mellan motor och kopplingen blev tät och förblev så länge den var i min ägo, en K1100lt . En rejäl överdos av O 917, ut och kör. När täthet hade uppnått, oljebyte med standardinblandning enlligt förpackning. Kör därefter i förebyggande syfte standarddos, i alla motorfordon, motor och växellåda .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav BrooklynS » 2020-05-23/21:52

Jag har egen erfarenhet av läckande servostyrning. Förblev tät i åtta år efteråt (vet ej hur nye ägaren fick det) efter behandling med Omega 917.

Slipper man göra storjobbet så slipper man ju gärna, men har man fått olja på kopplingen blir man tvungen.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Love Lyckelin Bergman » 2020-05-23/22:09

Tack för er snabba feedback! Vilket strålande forum för en ny och oerfaren BMW-ägare.

"Ut och kör" och "lämna in hojen till hösten" var väl ungefär de mest positiva råd jag kunde hoppas på att få i nuläget. :-)

För att besvara din fråga, Håkan, så uppstår ingen pöl på garagegolvet, inte heller har jag upplevt att kopplingen slirat ännu. Det är bara det lilla som syns på bilden som skvallrar om att något är otätt. Vad som är ett stort eller litet läckage är ju svårt för en novis som jag att avgöra, så det var skönt att höra att du tycker att det verkar vara litet. Jag antar att det värsta som kan hända om jag fortsätter köra med det är att man till slut tvingas byta hela kopplingen när man väl lämnar in den, och merkostnaden för det kanske är försumbar när man väl har betalat någon för att skruva isär/ihop allting?

För att citera en arbetskamrat som kör Ural: om man inte kan se att det har läckt olja någonstans efter en åktur så betyder det att oljan är slut, DÅ har man problem". ;-)
Love Lyckelin Bergman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-22/13:54

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Håkan » 2020-05-24/05:49

Love Lyckelin Bergman skrev:Tack för er snabba feedback! Vilket strålande forum för en ny och oerfaren BMW-ägare.

"Ut och kör" och "lämna in hojen till hösten" var väl ungefär de mest positiva råd jag kunde hoppas på att få i nuläget. :-)

För att besvara din fråga, Håkan, så uppstår ingen pöl på garagegolvet, inte heller har jag upplevt att kopplingen slirat ännu. Det är bara det lilla som syns på bilden som skvallrar om att något är otätt. Vad som är ett stort eller litet läckage är ju svårt för en novis som jag att avgöra, så det var skönt att höra att du tycker att det verkar vara litet. Jag antar att det värsta som kan hända om jag fortsätter köra med det är att man till slut tvingas byta hela kopplingen när man väl lämnar in den, och merkostnaden för det kanske är försumbar när man väl har betalat någon för att skruva isär/ihop allting?

Kom förbi nån gång med din MC så kan jag lägga nån minut på lite tips, handpåläggning osv. :)
Du hittar väl?

Love Lyckelin Bergman skrev:För att citera en arbetskamrat som kör Ural: om man inte kan se att det har läckt olja någonstans efter en åktur så betyder det att oljan är slut, DÅ har man problem". ;-)

Jaja... men BMW och Ural spelar i helt skilda divisioner.

Man kan också göra som jag föreslog någon ägare av gammal Engelsk hoj.
Häll oljan utanpå, så läcker den in... :D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav BrooklynS » 2020-05-24/08:26

Love Lyckelin Bergman skrev:Tack för er snabba feedback! Vilket strålande forum för en ny och oerfaren BMW-ägare.

"Ut och kör" och "lämna in hojen till hösten" var väl ungefär de mest positiva råd jag kunde hoppas på att få i nuläget. :-)

För att besvara din fråga, Håkan, så uppstår ingen pöl på garagegolvet, inte heller har jag upplevt att kopplingen slirat ännu. Det är bara det lilla som syns på bilden som skvallrar om att något är otätt. Vad som är ett stort eller litet läckage är ju svårt för en novis som jag att avgöra, så det var skönt att höra att du tycker att det verkar vara litet. Jag antar att det värsta som kan hända om jag fortsätter köra med det är att man till slut tvingas byta hela kopplingen när man väl lämnar in den, och merkostnaden för det kanske är försumbar när man väl har betalat någon för att skruva isär/ihop allting?

För att citera en arbetskamrat som kör Ural: om man inte kan se att det har läckt olja någonstans efter en åktur så betyder det att oljan är slut, DÅ har man problem". ;-)


Merkostnaden för själva kopplingen är försumbar, dessutom monterar man då lämpligen en lamell som tål olja så slipper man eventuella problem också i framtiden.

En anledning till att byta olja ofta är att mjukgörarna håller packboxar smidiga och täta. Långa serviceintervaller och långa stillestånd är dåligt i detta avseende och det kan absolut vara idé att byta olja för någon hundring varje år även om hojen bara körts väldigt lite.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/13:43

Jag tänker inte ställa till någon träta om detta, men tror mig ha läst ett citat av Martin Sandh på Kenneths MC: Om man bara kör ett par hundra mil under säsongen, behöver oljan knappast bytas varje år (men rimligen senast nästa - min tolkning). snabbt åldras/surnar oljan inte.
I den mån någon auktoritativt kan påvisa, att jag missförstått detta, viker jag ner mig.

Bromsvätskor, däremot, byts (senast) på tidtabell.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-24/17:00

Att byta oljor och vätskor ofta har aldrig förstört någon motor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/17:11

Enig - men det betyder inte, att det är oklokt att lyssna på folk, som kan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Love Lyckelin Bergman » 2020-05-24/22:25

Håkan skrev:Kom förbi nån gång med din MC så kan jag lägga nån minut på lite tips, handpåläggning osv. :)
Du hittar väl?


Vilket trevligt och generöst erbjudande, det nappar jag gärna på någon dag då det passar! Enköping ligger ganska lagom långt från Ununge där jag bor för en liten dagsutflykt. :-)

Love Lyckelin Bergman skrev:För att citera en arbetskamrat som kör Ural: om man inte kan se att det har läckt olja någonstans efter en åktur så betyder det att oljan är slut, DÅ har man problem". ;-)

Håkan skrev:Jaja... men BMW och Ural spelar i helt skilda divisioner.


Haha, jodå. Har man en Ural verkar det vara ungefär 85% skruva och 15% köra som gäller. Med en BMW är väl förhållandet kanske det omvända?
Love Lyckelin Bergman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-22/13:54

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Love Lyckelin Bergman » 2020-05-31/19:56

Uppdatering: än så länge har kopplingen inte börjat slira. Möjligtvis har läckaget blivit något mindre omfattande sedan jag bytte olja och tillsatte omega 917, men det kan vara inbillning och önsketänkande. Kör jag bara 70 så syns det knappt något, det är bara när jag kört motorväg som det är en påtaglig oljesvettning på sidan av motorkåpan.

Snubblade över en annan produkt av en slump häromdagen: Rislone Rear Main Seal Repair.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=4296

Eftersom den verkar för bra för att vara sann så ligger det nära till hands att tro att det är en verkningslös bluffprodukt, men har någon här erfarenhet av den? Är det värt att testa, eller tror ni att motorn kan må dåligt av den?
Love Lyckelin Bergman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-22/13:54

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav F800åkare » 2020-05-31/20:50

Ingen erfarenhet av detta medel, men eftersom du redan har Omega i oljan skulle jag inte ens med ett oljebyte våga hälla i ytterligare en produkt, korsningen kanske inte alls är lämplig då det kommer finnas kvar rester av omega. Har man riktigt otur kan det påverka oljan så den inte smörjer eller härdar. Man ska nog vet väldigt mycket om innehållen i alla olika vätskor innan man laborerar för mycket.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Oljeläckage - hjälp och tips mottages tacksamt!

Inläggav Love Lyckelin Bergman » 2020-05-31/21:57

Tack för din input! Precis sådant jag också funderade på och oroade mig för. Får helt enkelt fortsätta köra så länge det går, och sedan se till att få packningen bytt. Förhoppningsvis hinner jag spara ihop pengar till en liten reparationsfond innan kopplingen får för sig att slira sönder. ;-)
Love Lyckelin Bergman
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-05-22/13:54


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst