Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-05-24/13:24

Jag hade för mig att någon skrivit en recension/omdöme om 1250 RT men blandar nog ihop det med den som Roger skrev för RS?
Jag har sökt men inte funnit någon och är själv nyfiken att höra hur någon här upplever den lite mer på djupet.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/13:36

Du ställer frågan vid exakt rätt tidpunkt, eftersom jag igår kom hem från den första längre turen - 120 mil på tre dagar.

Motorn behöver inte någon ytterligare recension. Shift-cam-spisen är formidabel - och samtidigt snål på soppa, sådär 0,44 l/mil, som jag kör. Min K 1200 RS drog med samma körstil 0,55, vilket onekligen gör skillnad. Med en tank på 25 liter är körsträckan kring 56 mil. Längre än så kör jag definitivt aldrig utan paus.

Köregenskaperna är underbara! R 1250 RT väger nästan på kilot lika mycket som K 1200 RS, men så fort RT:n rullar, försvinner 50 kg som genom ett trollslag! (OK, K 1200 RS ritades aldrig för att vara någon serpentindansör.)
Det mest talande är nog, att RT kom på tredje plats i 2019 års Alpen Masters (MOTORRAD). Den var på vippen att bli tvåa - efter oslagbara R 1250 GS - men föll mot Honda Africa Twin med minsta möjliga marginal.
RT:s omfångsrika kåpor har lurat många att tro, att den är en kluns. Desto större brukar deras förvåning bli efter en provtur.
Min hoj är dessutom extra lättkörd på grund av de smidda fälgarna. Köper du ny hoj och har 11 000:- att spendera på tillbehör, rekommenderar jag fabriksmonterade smidda fälgar i stället för exempelvis ett annat avgassystem eller diverse bling-bling.

Komforten: Det går alltid att hitta ett läge, där man sitter skönt i lä. (Om inte annat märks det, när man vinkar åt mötande hojåkare. När armen kommer ut i fartvinden, kan vinkningen bli yvigare än avsett.)
Värmen i såväl handtag som sadel är reglerbar i fem steg vardera - plus två steg individuellt för passageraren, som naturligtvis själv kan reglera värmen.
Backspeglarna brukar dela tyckarna i två läger. Jag gillar dem skarpt, eftersom de ger mycket bra bakåtsikt och samtidigt trycker undan fartvinden anmärkningsvärt effektivt från händerna. Elegant konstruktion, BMW.
Beroende på benlängd kan du vid nyköp välja låg, medelhög eller hög förarsadel. (Jag är 174 cm lång och har en sprillans ny låg förarsadel - original - till salu, ifall det är aktuellt. Den medelhöga sadeln i övre läget passar mig bäst.) Varje sadelvariant kan monteras i två olika höjdlägen.
Passagerarsadeln finns däremot veterligen bara i en höjd, men den torde klaras även av kortbenta. Långbenta passagerare kanske behöver en AirHawk eller något annat, som lyfter dem ett par centimeter?

Ett givet plus är, att RT redan i grundutförandet är helt förberedd för BMW:s navigatorer. Bara att klicka dit och åka iväg. (Jag monterade aldrig någon navigator på min K 1200 RS, eftersom jag ville behålla den i originalskick, så långt det var möjligt - men det hade varit löjligt att inte köpa en navigator, när den nya hojen var helt klar för en sådan!)

De enligt min åsikt mycket snygga packväskorna är originalmonterade och synnerligen gedigna. Toppbox ingår inte i grundpriset. Efter ett mycket gott råd från Roger Gross köpte jag ingen sådan utan i stället BMW:s lilla Softbag, som klarar upp till 35 liter. Därmed kan sidoväskorna lämnas i garaget under turerna hemmavid. Väskfästena är på traditionellt BMW-manér mycket diskreta - "osynliga" - så cykeln ser inte anskrämlig ut utan sidoväskor.
Önskas mer packutrymme väljer du den stora Softbagen. Jag har inte mätt men gör bedömningen, att den sväljer mer än toppboxen. Samtidigt är Softbagen ett par kilo lättare - inte alls fel med tanke på, var kilona sitter.

Jag gillade verkligen K 1200 RS och hade inga planer på att byta. Men när detta unika tillfälle dök upp, var det bara att slå till. Jag har inte ångrat det ett ögonblick - efter hittills 400 mil under knappt två månader.

Vill du köra grus också, är GS förstås ett bättre val. RT:n är inte bortkommen på grus, men stenskott etc förskönar nog inte kåporna - och välter/vurpar du, blir den inte vackrare.
Men håller du dig på asfalt, tror jag inte, att du kan hitta en bättre hoj för avspänt och samtidigt snabbt resande - kombinerat med mer klös och bättre vägegenskaper, än jag nog någonsin kommer att kunna utnyttja. Lägg till det ett formidabelt klipp i de lättdoserade bromsarna, vars fulla potential jag hoppas, att jag aldrig kommer att behöva utnyttja!

Eller som en mycket rutinerad BMW-handlare - med decenniers erfarenhet - sade för åtskilliga år sedan:
"De flesta, som åker GS, skulle egentligen åka RT - men kunden väljer."

För att inte ovanstående skall förfalla till panegyrik medges, att jag i strävan att uppnå optimal ljudmiljö kompletterat med en MRA X-creen. Just min modell - den röd-svarta - har tilläggsbenämningen Sport. Såvitt jag vet, är den tekniskt identisk med övriga färgvarianter, men den har ett mindre, lägre kåpglas.
Kompisen, som åker R 1200 RT 2016(?), har gått åt andra hållet och försett sin hoj med Wunderlichs större kåpglas plus en nyligen anskaffad X-creen. Jag skall be att tillfälligt få byta med honom för att kolla, om den lösningen blir ännu bättre, än vad jag har idag.

För att ytterligare undvika panegyrik kan vara värt att påpeka, att om jag fått motsvarande chans att köpa en R 1250 RS, skulle jag ha klippt till minst lika snabbt. Visserligen har jag inte kört den hojen mer än en rejäl provtur, men den föll mig verkligen i smaken. Så funderar du på att köpa en RT, är ett gott råd att även provköra en RS. De är ju i grunden samma hoj, bara med lite olika stuk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-05-25/16:50

Tack Bror, jag blev nyfiken på att höra mer om hojen då det varit tal om den här en tid och hade som sagt för mig att jag läst något men då var inte det här. :)

Eftersom jag endast haft/har min GS, och det aldrig blivit av med några provturer av andra modeller/märken så är det intressant att höra från dom som har att jämföra, som du i detta fall.

Vad mycket handlar om i mitt fall är att jag inte är säker på att en GS var helt rätt val för just mig, det var ett bra val men kanske skulle jag ha haft lika eller mer kul med en annan typ?
Tänker främst på att jag aldrig åker grus, fast jag i mitt huvud och fantasi gör det hela tiden...
men så är det en sak med att jag inte är helt bekväm med längre dagsturer på min cykel, när jag hör personer som kör 75-100 mil på en dag om dom pressar lite så bleknar vad jag orkar och finner trevlig i jämförelse...
En normal dag för mig är snarare 40 till max 60 mil och då kan jag ju på en GS både dingla med benen och stå och köra vilket jag ofta gör för att få variation.
Främst får jag träsmak i rumpan men jag blir också stel i knäna, vore det inte för ovan gymnastik på hojen skulle jag köra max 1 timme för att sedan stanna i 10 min osv...
Så efter en dag på kanske 45-50 mil på hoj är jag ganska trött och somna som en stock på närmaste hotell och har därför undvikit tält tex för att jag inte orkar pilla med det.

Så jag har (mycket löst!) funderat på andra modeller, faktiskt först RS som Måns köpte, men där sitter man som jag förstår mer hopkrupen in någon slags sportigare ställning och det känns ju som fel väg att gå.
Men när du skrev om hur lite vind man får på sig med en RT så började tanke spira igen.

Skall vara lite ärlig och säga att jag nog "vill" vara mer en GS åkare än RT :oops: men medelålders som jag är kanske jag bara är fördomsfull och/eller löjlig som inte tar en provtur och struntar i image... 8-)

Angående en sak till så är det höjden på GS och RT, jag är bara 175 cm med inte så långa ben och har alltid känt mig aningen osäker på min GS, jag får nästan ner båda fotsulorna (70%) och det räcker för att jag undviker grus/skog där man inte har koll på underlaget, då känns RT mer min nivå...

Också så har flera personer här på forumet sagt åt mig mer än en gång att "men prova en RT" och jag har envist vägrat att riktigt lyssna.

En sak jag kanske vänta in är en TFT skärm nästa modellår, det är något jag skulle vilja ha (om det nu kommer?)

Nåja nu har jag "urskuldat" mig nog tack för din berättelse Bror jag tyckte den var mycket intressant att läsa!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav BrooklynS » 2020-05-25/17:03

Bror har på ett föredömligt vis redogjort för sina erfarenheter. Utifrån dina spörsmål så skriver jag under på att du borde prova RT. Jag har haft systermodellen ST (närmast motsvarande RS) och var mycket nöjd med uppträdandet på alla underlag. RT ser vidare tyngre ut än vad den är och framförallt upplevs. Det ligger nog mycket i uttrycket att många som kör GS bara på asfalt skulle ha ännu mer glädje av en RT i längden.

Jag har provkört R1200 RT av några olika generationer - dock ej allra senaste - och det kvarstående intrycket är hur lättkörda de är och hur hög komfort de har. För mig är det ingen som helst tvekan om att jag skulle välja en RT framför en K1600 om jag skulle köpa mig en asfaltstourer.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-25/18:13

Eftersom jag kör både R1250RT, R1250GSA samt R1250RS kan jag ge mina högst subjektiva omdömen:
Först kanske jag ska säga att mina BMW används endast på asfalterade vägar. Jag kör gärna off-road men då på en Husqvarna FE 350.
RT: Plus för komfort samt vägegenskaper. Stor bränsletank.
RS: Lågvikt/lätthanterlig samt mycket precisa vägegenskaper. Komforten snäppet under en RT. Störande liten tank.
GSA: Suverän fjädring - fungerar mycket bra på dåligt underhållna svenska vägar. Det breda styret gör den lätthanterlig i Alperna men aningen vinglig vid inspirerad körning på landsväg. Lägre växlad samt högt luftmotstånd gör den bränsletörstigast av de tre modellerna.Stor bränsletank.

RS och RT har märkbart bättre bromsegenskaper vid inspirerad körning. Detta tack vare större bromsskivor samt lättare hjul.
För passagerarkörning är RT helt klart nr 1.
Med min längd på 187 cm har jag ytterligare förbättrat körtrivseln med andra sadlar samt andra kåpglas.
Alla tre rullar med modifierad motorstyrdator. Detta i kombination med ShiftCam - tekniken ger fartresurser som en S1000XR utan att få fyrans nervösa motorgång.
Jag kör cirka 3500 mil/år varav runt 700 mil med passagerare. RS och RT delar förstaplatsen med GSA:n snäppet efter. Skulle jag göra mig av med någon av hojarna så blev det GSA:n. Dock inte aktuellt...
Visst vore det fräckt med en TFT-skärm även på RT.n och det är på gång. Så även ledljus. Och sedan kommer det och sedan kommer det. Ska man vänta på den tekniska utvecklingen kan man ju aldrig köpa hoj och livet bara rinner iväg... :o
Har jag nu glömt nämna ngt så är det bara att fråga - ska svara så gott jag kan,
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-25/18:34

Peter Nordlund skrev: 1. Tänker främst på att jag aldrig åker grus ...
2. En normal dag för mig är snarare 40 till max 60 mil ...
Främst får jag träsmak i rumpan ...
3. ... faktiskt först RS som Måns köpte, men där sitter man som jag förstår mer hopkrupen in någon slags sportigare ställning ...
4. ... jag är bara 175 cm med inte så långa ben ... då känns RT mer min nivå...
5. ... "men prova en RT" och jag har envist vägrat att riktigt lyssna.
6. En sak jag kanske vänta in är en TFT skärm nästa modellår, det är något jag skulle vilja ha (om det nu kommer?)

Ett nöje att skriva min tidigare text. Jag har tagit mig friheten att sätta siffror på utdragen ur din text ovan.
Ad 1: Det påminner mig alltid om, att stora pick-ups är mycket populära i USA - trots att deras ägare mycket väl kan använda dem för att pendla till ett kontorsjobb. Men en dag kommer de kanske till insikt?
Samma sak med alla svenskar, som åker SUV, trots att de knappast behöver den typen av fordon. Men det är ju modernt numera.
Ad 2: Där är vi två! Mitt personliga rekord är 80 mil; Linköping - Åre i ett svep till Årsträffen 2013(?). Men det berodde på, att under den första av två planerade dagar grät himlen. Den långa stinten var sålunda inget självändamål utan hade meteorologiska orsaker.
Hur som helst: Strunta i eventuella Maratonåkare. Det är ju din upplevelse, som räknas - ingen annans.
Även jag får träsmak i baken - faktiskt mer på RT än på K 1200 RS! Den kureras bäst med en paus, kanske en glass, en fika, en slurk vatten - eller bara en stunds vacker utsikt.
Ad 3: Det där är inte självklart. K 1200 RS har en något mera framåtlutad körställning än RT, men jag trivdes förträffligt med den. Prova både RS och RT grundligt. Det kostar inget, och du kan bli överraskad. Som jag skrivit tidigare, hade jag slagit till lika direkt, om det varit en R 1250 RS, som utgjorde det unika tillfället.
Men en otvetydig fördel, som RT delar med GS, är den upprätta körställningens mycket goda överblick i trafiken.
Ad 4: Välkommen i gänget, vad gäller kroppslängd mm.
Ad 5: Du är väl inte sämre karl, än att du kan ändra dig?
Ad 6: Av någon anledning har tourers ofta lite konservativt designade instrumentpaneler. Personligen gillar jag dem, men det är en smaksak. De lånehojar, som Beviks erbjudit, när min hoj varit inne på service, har haft TFT-skärm, vilket gett mersmak. Men det är onekligen svårt att köpa något, som inte finns!
Vill du prompt ha TFT, finns ju en sådan på RS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-05-25/21:07

Efter att börjat mc-åkningen med en gammal R60/2 1969 har det blivit ett antal olika BMW- modeller under åren. Men nu är jag fast i RT-träsket, och kommer nog att förbli. Efter ett hustrubyte gick jag över till en 1150 RT, och inte ångrat något av bådadera. Kom då från 1100S, vilket hade varit en skräckupplevelse för nya frun. Sedan har det blivit RT för hela slanten. I år firar jag 20 år på RT-hojar och då märker man att utvecklingen går framåt. Speciellt nu med bytet från förra årgången till den nya 1250:n. Speciellt gången på motorn har blivit mjukare tack vare shiftcamen,tystare rent mekaniskt, smidigare växellåda. Mycket rappare än den tidigare versionen. Kör sedan 2014 med en Z-technic V-stream ruta som är mycket bekväm. Rutan är lika fin som den var ny. Samma tillverkare som gör rutorna till BMW. Kör också med väsklock från Hornig.de Dessa ger hojen ett smidigare utseende, samt smalare,bredast nu över backspeglarna. Ett lockbyte görs på 20 min. om det krävs,och det gör det ibland om ni förstår. För att förstå att utvecklingen gått framåt, tar jag fram min R60/2 ibland. Var så säkra att den fortsätter med det.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-28/20:53

Provkör Peter.

Du har fastnat i GS-fällan, och upptäckt att marknadsföringsdrömmen där du kämpar mot naturen, besegrar den, och senare står på toppen av Mount Everest lutandes nochalant mot din GS med en kopp kaffe i handen under en myggfri och stjärnklar himmel sällan inträffar.
GS är säkert en fantastisk hoj, men knappast för alla som har köpt den.

Att föredra asfalt och bekvämlighet framför grus, lerpölar, och skitiga sura kläder är dessutom inte ovanligt bland vuxna människor :mrgreen:

Oavsett RS eller RT är jag säker på att du kommer att bli nöjd.
Båda är tillverkade för touring på asfalt under längre sträckor på vägar där vrid är mer viktigt än varvtal.
Sedan får du själv avgöra om du är mer sportig än bekväm , eller mer bekväm än sportig av dig.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-05-28/21:18, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-05-28/21:15

Måns Ulveståhl skrev:Du har fastnat i GS-fällan, och upptäckt att marknadsföringsdrömmen där du kämpar mot naturen, besegrar den, och senare står på toppen av Mount Everest lutandes nochalant mot din GS med en kopp kaffe i handen under en myggfri och stjärnklar himmel sällan inträffar.


Min veg inn i BMW-verden var en 1996 R1100RT. Jeg kjørte, nei nøt den i noen år inntil jeg hadde et uhell med 90-graders nedlegg og mye plast som ble skadet. I ventetiden på forsikringsoppgjør kom et tilbud på en GS/A -11. Så da kjøpte jeg den.

For to år siden fikk jeg låne en R1200RT mens min hoj fikk et eller annet gjort på verksted. Det første jeg merket var at jeg satt så mye lavere at knevinkelen ble for skarp. Kan antageligvis endres med å justere sadelen høyere.

Så oppdaget jeg at det egentlig var samme hoj, i bunn og grunn. Samme motor, samme elektronikk, samme alt. Men mer plast, og mindre "versatility".

Så da konkluderte jeg med et jeg har skrevet flere ganger her på forumet: En GS(A) kan gjøre alt de andre kan, de andre kan ikke gjøre alt en GS(A) kan. (Unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn, men hvem vil egentlig det?)

My fifty cents.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2020-05-28/21:40, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-28/21:32

Odd,

Kul att du är nöjd med din GS/A.
Visst kan säkert GS/A göra vad en RT/RS kan göra - men jag tror knappast bättre än RT/RS.
En hel hög hojtester ligger ute på "nätet" där s.k. journalister provkör och jämför GS med RS och/eller RT.
Det är ganska unisont när det kommer till slutsatsen:
Fler skulle må bättre av att köra RS eller RT än GS - om man föredrar asfalt framför grus.

Själv har jag aldrig, och kommer aldrig att provköra GS/A, då jag inte når ned med fötterna på en GS/A, uppskattar asfalt, och dessutom föredrar annat utseende än GS/A:s så jag får tyvärr begränsa mig till att tro på vad jag läser.
Hade jag uppskattat grus så är det fullt möjligt att det hade stått något annat i mitt garage.
Kanske en ombyggd RS.... :mrgreen:

Fast oavsett om man nu föredrar grus, gyttja, lera, asfalt, eller uppskattar GS/A, RS, eller RT mer så är det viktigaste att man trivs på hojen.
Känns något fel så är det fel, och istället för att stilla acceptera det som Peter verkar ha gjort på sin GS så går det att provköra något annat vrålåk - typ RS eller RT.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-29/07:02

Jag instämmer mer er båda(!). Naturligtvis är GS(A), R, RS och RT i grunden samma cykel, eftersom modellerna delar de flesta tekniska komponenter, samt att motorblocket är ramen, på vilket fram- och bakpartier monterats.
"Alla" större tillverkare strävar efter att tillfredsställa så många kunder som möjligt med variationer på ett grundläggande koncept. Det ger stora produktionsvolymer = lägre kostnader och samtidigt möjlighet att eliminera barnsjukdomar på ett bättre sätt än i många små serier. (H-D är en tidig mästare i denna filosofi, även om den fabriken som regel varierar inom glidar-/chopperkonceptet.)

Alltså gäller det bara för köparen att lista ut, vilken sorts hoj han/hon egentligen behöver - och där kan det slå snett utifrån kombinationen marknadsföring och hojjournalistik. Så det kan vara värt att
1. tänka utanför ramarna, samt
2. göra en självständig bedömning av, vad man själv verkligen vill ha ut av hojen. Det sistnämnda utesluter definitivt inte goda råd från kunnigt folk, men att lyssna till råd är inte detsamma som att lyda dem.

Och oavsett allt detta kan man behöva några olika sorters hojar, innan man landar i rätt modell. "Men prövotiden är en fröjd."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-29/11:54

RS, RT eller GS - låt hjärtat bestämma... :D
Om hjärnan får vara med så är GS genom sin fina fjädring bäst på dåliga (ojämna) vägar. GS är lägre växlad samt är en aerodynamisk katastrof, den tar cirka decilitern mera bränsle/mil vid landsvägsfart. En GS har f n marknadens absolut bästa andrahandsvärde i o m att den hojtypen är "inne" nu.
RT:n är tveklöst den bekvämaste av de tre och gillas av en passagerare. Oväntat fin hoj även vid inspirerad körning på landsväg.
RS:n är modellen för dig som uppskattar en svagt framåtlutad körställning samt ett mycket precist uppträdande vid inspirerad landsvägskörning. Mycket låg bränsleförbrukning genom god aerodynamik samt hög utväxling i drivlinan. Det sistnämnda gäller även RT:n.
Vilken som är snyggast avgör hjärtat - bäst är de alla tre... :o
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-09/08:22

En fånig miss i designen av originaltillbehör till R 1250 RT är innerväskorna! Den hårda packväskans sida in mot hjulet är inte slät, utan där finns en inbuktning. Av obegriplig anledning har innerväskorna gjorts med slät sida in mot hjulet, så utrymmet i inbuktningen är oanvändbart. Det hade inte varit störande svårt att göra en mindre sidoficka på väskan. Då hade utrymmet blivit användbart. Väskorna är hur som helst inte gratis, och några extra hundralappar för optimalt utnyttjande av befintligt utrymme lär inte avskräcka en seriös spekulant.
Bortsett från denna dumhet är väskorna högklassiga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-26/14:25

Ett par tillägg efter 1 300 mils körning första säsongen.

1. I längden blev jag inte nöjd med originalkåpglaset + MRA X-Creen. Efter ett tips på en mycket välvårdad begagnad ZTechnik VStream - den mindre varianten, likadan som CG Arvidssons - slog jag till. (Tack, CG, för att jag fick provköra och för en mycket trevlig dag tillsammans.) Det är bättre, men inte perfekt. Måhända vore Wunderlichs bredare variant att föredra? MRA lär dessutom vara på gång med kåpglasbreddare. Något att prova, vad det lider.

2. Sadeln är för mjuk! Den är bedrägligt skön, när man sätter sig, men träsmaken kommer obönhörligt efter mindre än två timmars körning. Alltså har jag i skrivande stund lytt ett gott råd och beställt Wunderlichs komfortsadel via Touringspecialisten. Jag gillar Wunderlichs upplägg. Sadelns bruttopris är högt, men om man skickar in sin oskadda och icke modifierade originalsadel, återfår man drygt 3 000 SEK. Som jag förstår det, använder Wunderlich originalstommarna, när de bygger komfortsadlarna.

Och - särskilt till Peter, apropå tidigare inlägg: Nya R 1250 RT har TFT-skärm, förbättrad aerodynamik kring och bakom kåpglaset samt lite annat godis.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-01-26/20:52

Det finns ruggigt mycket bra info i tråden från flera olika vinklar så tack för det!

Jag börjar bara bli fundersam på mitt eget omdöme när det gäller motorcykel-riet eller vad det kallas :?: :D

Just nu "har jag råd" med en sprillans RT eller GS med allt möjligt till men då är jag plötsligt inte så säker längre på att jag skall handla?

Det är jättesvårt att förklara men jag återkommer i ämnet när jag funderat några varv till ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-26/21:04

Bara så att du lägger in det i beslutsprocessen: Det är inte säkert, att en ny hoj finns tillgänglig i brådrasket, när du väl bestämt dig. Långa väntetider kan förekomma. Men sådant kan du rimligen få information om från handlaren.
Har du råd och kan vänta på en egen beställning från fabrik, upprepar jag tipsen om smidda fälgar och softbag i stället för toppbox (om det blir en RT).
Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav BrooklynS » 2021-01-27/08:40

Peter Nordlund skrev:Det finns ruggigt mycket bra info i tråden från flera olika vinklar så tack för det!

Jag börjar bara bli fundersam på mitt eget omdöme när det gäller motorcykel-riet eller vad det kallas :?: :D

Just nu "har jag råd" med en sprillans RT eller GS med allt möjligt till men då är jag plötsligt inte så säker längre på att jag skall handla?

Det är jättesvårt att förklara men jag återkommer i ämnet när jag funderat några varv till ;)



Ta det några varv till, men är du villrådig när det gäller investeringen finns ju alltid alternativet "nästan ny" som sparar dig många sköna slantar vilka istället kan fonderas till nästa tillfälle.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-27/10:21

Instämmer med BrooklynS - men då faller TFT-skärmen bort. Jag har inga som helst problem med min enligt vissa hojtyckare gammalmodiga layout på instrumentbrädan. OK, den är långt ifrån lika snofsig som TFT-skärmen, men den visar, vad som behövs, klart och utan konstigheter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-27/17:15

Fast en ny ger dig en betydligt roligare motor (1250) som inte längre låter som ett sämre servat jordbruksredskap - och TFT-skärmen vill du inte missa.
Sa jag att RT numera ser anständig ut med den omdesignade fronten?
Nya stuket är något mer nattklubb än bingokväll :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-27/18:50

Nåja; R 1250 RT kom 2019, så Peter måste inte köpa en ny hoj för att få shift-cam-spisen.
Fast han skriver ju, att han har råd ...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-01-27/20:08

Med ny avsåg jag främst 1250-varianten, men det har ju blixtsnabbt redan gått ett år så tom 1250 har åldrats, och finns numera säkert i knappt inkört begagnatskick.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-05/12:56

I en Youtubevideo har Nick Hodge fått låna en R 1250 RT, medan hans GS är på service.
Hodges omdöme är överlag mycket positivt, och han säger något, som först gjorde mig konfunderad - att boxermotorn är bullrig! Förklaringen kommer omgående. I och med att cylindrarna sticker ut åt sidorna, är det fritt fram för ljudet från dem upp till hjälmen. Men RT:s kåpa skärmar av uppåt, vilket blir tystare på förarplats.
Jag har ingen åsikt och har inte heller läst något om det tidigare. Eftersom jag bara åker RT, kan jag inte göra återkommande jämförelser med andra modeller med samma motor - men jag har definitivt aldrig upplevt Willies motor som bullrig!

(Hodge påstår, att detta är generellt - dvs att en motor, som avskärmas av tank och/eller kåpor, hörs mindre på förarplats. Det låter logiskt. Huruvida det stämmer, är en annan fråga.)

Så här års är videon trevlig, för man åker med Hodge på resan tillbaka till verkstaden, medan han redogör för sina intryck. Mina reflexioner är, att det låter konstigt, att RT skulle vara törstigare än GS/GSA. Se Rogers inlägg ovan.
Likaså är det egendomligt, att Hodge, som verkar vara 184 cm lång, hänger upp sig på, att RT är klart lägre än GS. Det blir ju en fördel för oss, som är någon decimeter kortare. Att köparen av en ny RT kostnadsfritt kan beställa låg, standard eller hög sadel - var och en justerbar för två olika höjder - nämns inte!

Men allt kokar ner till, vad som redan skrivits ovan: En analys, av hur man faktiskt kör, ger större möjlighet att välja rätt. Själv är jag sedan mer än halvtannat decennium mycket förtjust i "hojar, som bara levererar - och dessutom med utmärkt komfort". Huruvida den senaste varianten av RT är världens bästa asfalttourer kan diskuteras, men den är given i finalen.

https://www.youtube.com/watch?v=GqM_QK_JQyo
Tack, Roger!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-07/18:40

En färdkamrat under många tusen mil gav nyligen sin egen förklaring till modellbeteckningen RT: Rätt Tempo. ;) (Funkar även på tyska och engelska!) Det stämmer bra, för med en RT kan man bestämma sitt eget tempo inom vida gränser.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-03-10/14:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-10/12:44

Jag hittade en amerikansk "first ride review" från 2019. Han öser superlativer över hojen, på ett "oamerikanskt" lugnt, snarast tillbakalutat sätt - och ger totalomdömet "a magic carpet ride". ;)
Dessutom har han en fin avslutande uppmaning: "Ride like there's nothing to prove."
Det gör jag till mitt motto.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-10/14:25

Bror Gårdelöf skrev:"Ride like there's nothing to prove."
Det gör jag till mitt motto.

Hur gör man då ? :? 60 km/t på en 70-sträcka med näsan i vädret ? ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-10/16:11

Du får väl komma hit och åka med någon gång - och döma själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-10/16:57

Bror Gårdelöf skrev:Du får väl komma hit och åka med någon gång - och döma själv.

HA HA ! ! Vi får se hur det går med det :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-11/22:56

Jag trodde RT stod för Rentner Tourer :mrgreen:

Är Bror fortfarande helnöjd med köpet?
Ingen "GS-sjuka" med en massa eftermarknadspryttlar som ska skruvas/klistras/spikas fast för att säkerställa överlevnaden av människorasen under en kortare tur?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-12/07:50

Du slår huvudet på spiken. Jag är så nära helt nöjd, som det går att komma - och eftersom RT är tämligen komplett redan från butik, behövs inget bling-bling.
I köpet ingick en Akrapovicljuddämpare, som jag lyckades sälja efter ett år. Jag var aldrig intresserad av den och anser, att den kromade originaldämparen är snyggare. (Jag anar, att du förfäktar en annan åsikt.) Pengarna för Akrapovicpipan gick till en komfortsadel från Wunderlich, eftersom en av få plumpar i originalhojens protokoll är den alltför mjuka sadeln(!).
Att cykeln dessutom har smidda fälgar är inte fel. Förutom smidigare köregenskaper är de enligt min åsikt mycket snygga.
Efter garantibyte av packningar är Hayes-oken helt täta, och såväl känsla som effektivitet är superba.
Så nu är jag ännu närmare "the magic carpet ride" än tidigare.

Men som jag tidigare skrivit: Hade det unika tillfället gällt en RS, hade jag nog varit lika nöjd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-25/16:16

Hittills har Willie gått som en klocka, och nyss lämnade jag in honom för 3 000-milaservice.
Hyrhojen är denna gång en F 900 XR - som får mig att inse, hur bortskämd jag blivit. Cykeln går utmärkt, men så dragigt det blir om halsen - trots senhöstklädsel. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-28/13:14

Något annat, som slog mig idag, medan grejorna iordninggörs för vintervilan, är, att jag inte behöver köpa nytt visir.
På alla tidigare hojar har visiret varit så pass exponerat för fartvind, att det också blästrats av fina partiklar.
Hur väl jag än vårdat det, har det varit dags att skaffa nytt efter två säsonger.
Men Willies kåpglas styr fartvinden högre upp, så visiret är mer i lä - och det märks.
Jag har numera ett omvänt problem - att det lätt blir kvavt inne i hjälmen, när visiret är helt nerfällt.
Det åtgärdas med ett snäpp upp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-10/18:07

https://www.youtube.com/watch?v=jVBV8K8Lf4A

Inget nytt från mig personligen, men jag log lite åt denna video. Glimt i ögat, men också sanningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbåkare som skrivit om R 1250 RT?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-30/19:44

Efter en tvåveckorsresa till, i och hem från Alperna har jag gjort följande, närmast självklara reflektion: R 1250 RT var för ett par år sedan på vippen att bli totaltvåa i MOTORRAD:s Alpen Masters efter fullständigt ohotade R 1250 GS. Det är inte mycket att säga om - så länge man håller sig i Alperna. Men lägger man till 2 x 100 mil på Autobahn plus 30 mil schweiziska motorvägar (inte mycket att stå efter, men om man inte skall vara borta mycket längre, blir det snabb transport fram och åter), kan vågskålen definitivt väga över till RT:s fördel.

Kvar står de personliga preferenserna. Åt dem är inte mycket att göra.

200 mil i fem olika alpländer var en självklar höjdare - i synnerhet som vi för det mesta hade tur med vädret. En färdkamrat har räknat ut, att vi körde mer än tre mil i vertikalled.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst