niklas.r skrev: Hur är det med hel- och delintegralbroms här? Och vad är hel- och delintegral?
1. Bromshandtaget bromsar både fram och bak, eller? Hur balanseras bromsverkan?
2. Fotbromsen, den bromsar bara bak, eller hur var det?
3. Hur är det med "nigningsfri" broms?
Jag har tagit mig friheten att sätta siffror i utsnittet av din text ovan.
1. Ja, och precis som Håkan skriver, sköter elektroniken om bromskraftfördelningen - vilket även innebär, att den tar hänsyn till eventuell passagerare/tung packning och då vid behov kan lägga lite mer bromskraft på bakhjulet, utan att framhjulets bromskraft blir sämre.
2. Ja. Du behöver alltså i princip aldrig använda bromspedalen - utom möjligen vid start i backe etc. Själv gjorde jag det av gammal vana, eftersom mina tre tidigare cyklar (inte BMW) inte hade någon form av integralsystem, och jag hyllade principen att "räta ut" cykeln med en lätt anläggning av fotbromsen, alldeles innan jag drog in handtaget. (På senare modeller är den lite tidigare anläggningen av bakbromsen inbyggd i systemet, när man drar in handtaget, så numera håller jag på med att arbeta om mer än 15 år gamla reflexer.)
3. Tittar du på främre delen av hojen "nerifrån framhjulet", ser du en triangellänk, som är fäst i motorblocket och i en punkt mellan gaffelbenen, strax ovanför framskärmen. Denna triangellänk har ett fjäderben, vars andra ända är monterad i ramen, bakom styrhuvudet. Konstruktionen är avpassad så, att cykeln dyker minimalt vid inbromsning. Den är alltså mekanisk, oberoende av elektronik och hydraulik.
På köpet har du fått ett smäckert styrhuvud, som medger mindre vändradie än de oftast mycket kraftiga konstruktioner, som krävs för en konventionell teleskopgaffel.
Tack vare att cykeln inte dyker nämnvärt, har du alltså mycket gott om fjädringsväg, ifall vägbanan råkar ha en bula, där du bromsar. Och eftersom cykeln inte ställer sig på näsan, pendlar inte heller bakvingen in under cykeln, dvs hjulbasen behålls i stort sett oförändrad = ökad stabilitet och mindre risk för kast i en trängd situation, just när du gärna vill ha så stabila vägegenskaper som möjligt.
Jag har kört med Telelever sedan 2007 och är mycket nöjd med konstruktionen.