Hel- och delintegral

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hel- och delintegral

Inläggav niklas.r » 2020-06-04/22:38

Jag vet att det är många kalenderbitare här, så här är något att bita i:
R1200RT 2006:
Det är ju för övrigt årsmodellen som har servoassisterade bromsar, som togs bort i senare modeller.

Hur är det med hel- och delintegralbroms här? Och vad är hel- och delintegral?
Bromshandtaget bromsar både fram och bak, eller? Hur balanseras bromsverkan?

Fotbromsen, den bromsar bara bak, eller hur var det?

Hur är det med "nigningsfri" broms? Balanserar den elektroniska fjädringen på nåt vis?

Niklas, som glömt bort detaljerna.
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Håkan » 2020-06-05/05:56

Tycker detta med hel- del-integral och så vidare på BMW är en j-a soppa. :roll:
Min R1200GS har enligt BMW "I-ABS generation 2". "I" betyder väl integral, men är det hel- eller del-? Vet inte.
Sedan finns olika utrustningsnivåer på hojar inom landet, olika utrustningsnivåer i olika länder. Och hojar importeras och exporteras... Soppan tilltar... :shock:

Bromskraftfördelningen, mellan fram och bak sker med diafragmaventiler, i ABS enheten.

Nigningsfri broms är en direkt funktion vi som har Telelevel-framgaffel får, så att säga, "på köpet". Har inget med bromssystemet att göra på dessa modeller. Krafters verkan och så vidare, ren mekanik. :D

På maskiner med traditionell teleskop-framgaffel, (även "up side down"- gaffel) behöver nigningen skötas med olika hydrauliska eller elektroniska system, oftast i kombination. Givetvis komplicerande och fördyrande...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-05/06:19

niklas.r skrev: Hur är det med hel- och delintegralbroms här? Och vad är hel- och delintegral?
1. Bromshandtaget bromsar både fram och bak, eller? Hur balanseras bromsverkan?
2. Fotbromsen, den bromsar bara bak, eller hur var det?
3. Hur är det med "nigningsfri" broms?

Jag har tagit mig friheten att sätta siffror i utsnittet av din text ovan.
1. Ja, och precis som Håkan skriver, sköter elektroniken om bromskraftfördelningen - vilket även innebär, att den tar hänsyn till eventuell passagerare/tung packning och då vid behov kan lägga lite mer bromskraft på bakhjulet, utan att framhjulets bromskraft blir sämre.
2. Ja. Du behöver alltså i princip aldrig använda bromspedalen - utom möjligen vid start i backe etc. Själv gjorde jag det av gammal vana, eftersom mina tre tidigare cyklar (inte BMW) inte hade någon form av integralsystem, och jag hyllade principen att "räta ut" cykeln med en lätt anläggning av fotbromsen, alldeles innan jag drog in handtaget. (På senare modeller är den lite tidigare anläggningen av bakbromsen inbyggd i systemet, när man drar in handtaget, så numera håller jag på med att arbeta om mer än 15 år gamla reflexer.)
3. Tittar du på främre delen av hojen "nerifrån framhjulet", ser du en triangellänk, som är fäst i motorblocket och i en punkt mellan gaffelbenen, strax ovanför framskärmen. Denna triangellänk har ett fjäderben, vars andra ända är monterad i ramen, bakom styrhuvudet. Konstruktionen är avpassad så, att cykeln dyker minimalt vid inbromsning. Den är alltså mekanisk, oberoende av elektronik och hydraulik.
På köpet har du fått ett smäckert styrhuvud, som medger mindre vändradie än de oftast mycket kraftiga konstruktioner, som krävs för en konventionell teleskopgaffel.
Tack vare att cykeln inte dyker nämnvärt, har du alltså mycket gott om fjädringsväg, ifall vägbanan råkar ha en bula, där du bromsar. Och eftersom cykeln inte ställer sig på näsan, pendlar inte heller bakvingen in under cykeln, dvs hjulbasen behålls i stort sett oförändrad = ökad stabilitet och mindre risk för kast i en trängd situation, just när du gärna vill ha så stabila vägegenskaper som möjligt.
Jag har kört med Telelever sedan 2007 och är mycket nöjd med konstruktionen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-05/07:43

Bror Gårdelöf skrev:Ja. Du behöver alltså i princip aldrig använda bromspedalen - utom möjligen vid start i backe etc. Själv gjorde jag det av gammal vana, eftersom mina tre tidigare cyklar (inte BMW) inte hade någon form av integralsystem, och jag hyllade principen att "räta ut" cykeln med en lätt anläggning av fotbromsen, alldeles innan jag drog in handtaget. (På senare modeller är den lite tidigare anläggningen av bakbromsen inbyggd i systemet, när man drar in handtaget, så numera håller jag på med att arbeta om mer än 15 år gamla reflexer.)


Här vill jag höja ett varnande finger. ANVÄND ALLTID FOTBROMS!!! Jag har varit med om att folk som vant sig vid integralsystem bromsar ikull sig för att dom är vana vid att inte använda fotbroms sedan lånar dom en kompis cykel eller köper en cykel av annat märke och fotbromsen sitter inte längre i ryggmärgen. Mig veterligen finns det ingen nakdel med att själv sköta bromsandet efter bästa förmåga och arbeta in en god vana.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-05/08:01

Jag delade den åsikten, ända tills jag köpte Willie - och håller fortfarande med dig i princip. På Sigurd, K 1200 RS, 2002, var det bra - men inte nödvändigt - att bevara reflexen att använda fotbromsen, och det funkade smidigt.
Gissningsvis gäller detsamma för TS hoj.

(Willies modernare system bär sig emellertid lite egendomligt åt, när jag använder både hand- och fotbroms. Det pulserar lite i pedalen - ungefär som om systemet säger till mig: "Stör mig inte, utan låt mig sköta jobbet ifred!"
Detta är ingen stor sak - men om nu BMW byggt in funktionen, att bakbromsen anläggs en aning före frambromsen, när man drar in handtaget, kan man ju inte klaga på ett välutvecklat bromssystem!
Dock rör det förmodligen inte TS frågeställning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Taurus » 2020-06-05/15:10

Hade R 1200 RT 2005 och 2006 med delintegrerad broms med servo.
Har senare haft R 1200 RT 2011 och upplevde ingen skillnad i bromsverkan. Utan servo kändes handbromsen mer följsam och lättare att dosera, vilket BMW själva skrev att den skulle göra.
Största skillnaden när jag körde utan servo var att slippa höra servopumpen jobba (=högt vinande) när man stod vid rödljus och tvingades hålla hojen still.

Kommer ihåg att redan 1975 hade Moto Guzzi 850 T3 delintegrerade bromsar. Tryckte man på fotbromsen bromsades samtidigt en av framskivorna med lägre effekt.

Bland BMW-hojar har, vad jag vet, bara K 1200 LT och R 1150 RT med servo haft helintegrerade bromsar, att båda hjul bromsas oberoende om hand- eller fotbroms används.

En funktion i det delintegrerade broms- och ABS-systemet som funnits sedan 2005 är att det "tar över" vid riktigt hård bromsning ifall bakhjulet lättar.
Så fort bakhjulet lättar känner datorn av att bakhjulet (ABS-kransen) står still och drar då ned trycket på frambromsen så att bakhjulet "landar" och åter kan hjälpa framhjulet att bromsa. Tre processorer gör jobbet och allt sker innan man själv förstår att det hänt. Om man ens märker något.
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Hel- och delintegral

Inläggav Kovlingen » 2020-06-06/17:48

Delintegral broms fanns på r1150r -01 Fram och bakbroms via handtaget .
Bara bak på fotbroms .
Vet att senare modell med helintegral broms fanns på RT:n .
Bromsade både bak och fram med hand eller fotbroms vilket som .

Hoppas att jag inte yrar , men på 1150 r:en vet jag säkert .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst