Sida 1 av 1

Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-05/20:55
av knappen
En liten fundering... försökte hitta info om liknande problem i gamla trådar men hittade inte riktigt.

Innan jag bytte båda primära tändspolen så hackade min hoj lite irriterande när man körde sakta på 1 och 2an nu är detta fenomen nästan borta men funderar på ifall resterande hackande kan bero på dom sekundära tändspolen?

edit:

hittade en tråd alla fall... ett av fallen pekade på dåliga tändstift. :roll:

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 74&t=14516

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-05/21:15
av Håkan
Är det inte mager motorgång du märker av? Våra MC är väldigt snålt ställda för att få "bra" avgasvärden...
Dessa avgasvärden tycks idag prioriteras framför bra motorgång. :roll:
En "accelerator modul" från www.sol2.be kan göra nytta här. Har själv en sedan fler år. :)

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/09:40
av knappen
ahaa :roll:

följd frågor... finns tydligen 2 olika versioner att välja mellan: Compact eller extended version, vilken ska man välja?

Har jag katalysator på min hoj?

och visst är min luftkyld?
:oops:

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/11:25
av hedberg
Hej
Utan att förringa vad andra tycker så upplevde jag att en sådan modul inte gjorde någon som helst nytta på min 1100s när jag testade! Vad som däremot gjorde stor skillnad för mageryckningarna var en Af-ixed som förändrar signalen från lambdasonden men det blir ju till en annan kostnad.

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/12:12
av knappen
en sån här?

https://sales.nightrider.com/AF-XIED-fo ... _p_59.html

Vad har den för funktion... skulle du kunna förklara för en novis? :roll:
För mycket teknisk information på hemsidan utan att jag förstod vad jag skulle ha den till :P

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/16:03
av hedberg
Problemet är att våra hojar går lite för magert pga miljökraven och blir då väldigt känsliga.En Af-ixed kopplas in mellan lambdasond och styrenhetenden.Af-ixed förvränger värdet som lambda ger och på så sätt går motorn lite fetare och därmed försvinner mageryckningarna.Vid varm motor och jämn gas så går styrsystemet i sk closed loop och då är det lambdasonden som styr insprutningsdatorn.finns hur mycket som hels att läsa på Adv-rider forum.Finns även någon här på forum som är duktig på detta,kommer inte på vem just nu men använd sök fuktionen så hittar du.

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/16:05
av Håkan
knappen skrev:ahaa :roll:

följd frågor... finns tydligen 2 olika versioner att välja mellan: Compact eller extended version, vilken ska man välja?

Har jag katalysator på min hoj?

och visst är min luftkyld?
:oops:

Jag upplevde att min gör nytta, sedan gör säkert adaptionen i motorns styrsystem att effekten minskar.

Compact använde insugets tempgivare. Extended har även en extern tempgivare, som man kan sätta ute i fartvinden. Jag har compact, den gör sitt jobb.

Katalysator. Ja.

Luft/oljekyld brukar man kalla denna generation (2005-2013). Nästa generation är LC (Liquid Cold).

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/16:10
av hedberg
Kom på vem det var!Gyver är signaturen.

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/16:22
av Kovlingen
Håkan skrev:Luft/oljekyld brukar man kalla denna generation (2005-2013).

Startade den inte redan med R1100:an . MEN jag har haft fel tidigare sååå ;)

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/19:34
av knappen
hedberg skrev:Problemet är att våra hojar går lite för magert pga miljökraven och blir då väldigt känsliga.En Af-ixed kopplas in mellan lambdasond och styrenhetenden.Af-ixed förvränger värdet som lambda ger och på så sätt går motorn lite fetare och därmed försvinner mageryckningarna.Vid varm motor och jämn gas så går styrsystemet i sk closed loop och då är det lambdasonden som styr insprutningsdatorn.finns hur mycket som hels att läsa på Adv-rider forum.Finns även någon här på forum som är duktig på detta,kommer inte på vem just nu men använd sök fuktionen så hittar du.



Okej då har jag lite mer kött på benen... jag nöjer mig med den info jag fick av dig :) Tack

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/19:37
av knappen
Håkan skrev:
knappen skrev:ahaa :roll:

följd frågor... finns tydligen 2 olika versioner att välja mellan: Compact eller extended version, vilken ska man välja?

Har jag katalysator på min hoj?

och visst är min luftkyld?
:oops:

Jag upplevde att min gör nytta, sedan gör säkert adaptionen i motorns styrsystem att effekten minskar.

Compact använde insugets tempgivare. Extended har även en extern tempgivare, som man kan sätta ute i fartvinden. Jag har compact, den gör sitt jobb.

Katalysator. Ja.

Luft/oljekyld brukar man kalla denna generation (2005-2013). Nästa generation är LC (Liquid Cold).



Fint då har lite mer info vid en beställning! Tack.

Nämnde om denna manick till en bekant och han tog och beställde en sån... ska vänta 3 dar och höra vad han tycker :P

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/20:16
av Håkan
Kovlingen skrev:
Håkan skrev:Luft/oljekyld brukar man kalla denna generation (2005-2013).

Startade den inte redan med R1100:an . MEN jag har haft fel tidigare sååå ;)

Du har så rätt. :D

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-06-06/20:22
av Kovlingen
Håkan skrev:
Kovlingen skrev:
Håkan skrev:Luft/oljekyld brukar man kalla denna generation (2005-2013).

Startade den inte redan med R1100:an . MEN jag har haft fel tidigare sååå ;)

Du har så rätt. :D

Puuuh ! ;)

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/10:38
av Metallen
Då måste jag bara hoppa in i tråden om surging-problemet...
Har justerat ventiler, synkat insug, monterat Denso-stift.
Klart bättre, men det sista löses nog endast med lite fetare mix.
Så, är det helt rätt uppfattat att en AF-XIED köpes
via Beemerboneyard? (USA) Det är det jag kommit fram till.
Eller har någon här en länk i EU för att köpa här?
Det gäller till en R1100S -01a.

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/11:02
av Håkan
Den här finns från Belgien.
http://www.sol2.be/index_ENG.html

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/14:08
av BrooklynS
Metallen skrev:Då måste jag bara hoppa in i tråden om surging-problemet...
Har justerat ventiler, synkat insug, monterat Denso-stift.
Klart bättre, men det sista löses nog endast med lite fetare mix.
Så, är det helt rätt uppfattat att en AF-XIED köpes
via Beemerboneyard? (USA) Det är det jag kommit fram till.
Eller har någon här en länk i EU för att köpa här?
Det gäller till en R1100S -01a.



Prova också Brisk tändstift. Med dina åtgärder och Brisk tändstift försvann surgingen helt och motorn gick nästan helt vibrationsfritt från 1500 rpm ända tills varvtalsbegränsaren bröt vid 8000 rpm.

R1100RS-98

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/18:18
av Bengt Allevad
Metallen skrev:Då måste jag bara hoppa in i tråden om surging-problemet...
Har justerat ventiler, synkat insug, monterat Denso-stift.
Klart bättre, men det sista löses nog endast med lite fetare mix.
Så, är det helt rätt uppfattat att en AF-XIED köpes
via Beemerboneyard? (USA) Det är det jag kommit fram till.
Eller har någon här en länk i EU för att köpa här?
Det gäller till en R1100S -01a.


Du har gjort nästan allt. Kan vara värt att prova att TPS står rätt. Kom förbi mig om du är i STHLM så fixar vi det med GS911.
Jag köpte mina AF-XIED direkt från USA. Gick riktigt snabbt att få leverans. Nackdelen är att det oftast blir tull på dem.

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/19:38
av Metallen
Brisk eller Denso, det är frågan... ;)
Kör lite med Denso nu, ska naturligtvis testa Brisk också.
Är övriga märken helt uträknade?
BMW själva använder väl Bosch och NGK.
Håkan, angående din länk är det ju en annan produkt
än Af-Xied. Så frågan är... vilken gör jobbet bäst?
Bengt - kommer gärna ner till Trånkan i nästa vecka så får du provköra Mårran, hjälpa mig med TPS,
och besiktiga min synkning...
Lennart L kommer för övrigt höra av sig till dig
angående vilket paraleverstag jag ska byta till.
Så jag får rätt modell.
Ska byta framlager också...
Hehe, surgingproblemet kan fånga en i timtal.
Hamnade på en massa intressanta trådar om
surging i jetmotorer.
Inte bara bmw-boxrar som tappar dragkraft...

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-11/21:55
av Håkan
Eller också kan man göra som jag gjorde med min R1150..
Sälj skroten och köp en hoj utan surging problem. :o :shock: :? :D

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-12/08:01
av knutk
knappen skrev:en sån här?

https://sales.nightrider.com/AF-XIED-fo ... _p_59.html

Vad har den för funktion... skulle du kunna förklara för en novis? :roll:
För mycket teknisk information på hemsidan utan att jag förstod vad jag skulle ha den till :P


Som allerede nevnt, Boosterplug og andre tilsvarende saker virker i bestefall en kort stund, da blandingen blir finjustert tilbake, basert på tilbakemelding fra O2 sensor.

Og her kommer AF-XIED inn. Virkningen er allerede forklart, men jeg ønsker å tilføye at det fine med AF-XIED er at den ikke bare 'gir litt mer'. Den inneholder en microchip, og den overvåker signalene fra O2 sensor. De korrigerte signalene som sendes videre til ECU er kalkulert slik at man oppnår den ønskede AFR (Air to Fuel Ratio) som er innstilt på AF-XIED, så man stiller inn en minking og økning av AFR. (Den har 10 trinn). Funker veldig godt. Ulempen er at på 1200 motorene må ha en for hver O2 sensor. Men det funker, og det kan forklares logisk. :D

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-12/18:57
av Metallen
Nåja Håkan, nåt skrot är det inte, och säljas ska den inte...
Jag ska satsa på AF-XIED - det är ju ändå ganska kul att ha nåt att pilla med...

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-13/05:46
av Håkan
Metallen skrev:Nåja Håkan, nåt skrot är det inte, och säljas ska den inte...
Jag ska satsa på AF-XIED - det är ju ändå ganska kul att ha nåt att pilla med...

Hoppas du inte tog illa upp. :)
Tycker också om att pilla, ;) får den saken tillgodosedd på andra MC.

Enligt mitt förmenande fick inte BMW till motorstyrningen på R1100/R1150 serien. Det var inte föränn R1200 introducerades som de gick riktigt bra.
(Sedan skall man avstå R1200XX under 2004-2006 av andra skäl, det har det säkert skrivit tusentals trådar om...)

Re: Hackande hoj vid låg fart

InläggPostat: 2020-08-14/08:59
av landgren
Nån som märkt skillnad på ryckningar beroende på bensinen 95 vs 98 oktan.