Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Joe Nice » 2020-06-09/21:08

Jag justerade styret på min R1150R och vred det mot mig för jag har känt att jag fått smärtor i axeln vid längre körningar och detta kändes genast som en mer ergonomisk körställning för min längd.
Då uppstår ju problemet att de svarta plast paketen med speglar, broms, blinkers och koppling hamnar i ett annat läge. Nybörjarfråga - som inte Haynes besvarar vad jag kan se:
Hur justerar man läget på dessa "paket"?

Har bara sett en som ställt frågan tidigare och han verkar inte fått svar på två år så jag hoppas på bättre respons.

Bild
https://www.dropbox.com/s/bu567pnpjqqk8yy/DSC_0196.JPG?dl=0
Bild
https://www.dropbox.com/s/xlzadgi0l7im3ff/DSC_0198.JPG?dl=0
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-06-09/21:32

Sitter väl skruvar inne i handtagen som är gängade i styret?
Har för mig att det var så när jag kortade av mitt styre.
Står lite här om skruvar: https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... et#p166024

Fö så är Haynes en oduglig publikation om man ska skruva seriöst
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Håkan » 2020-06-10/05:29

Hej.
Ja, det går att ändra.
Det är en sak som jag verkligen uppskattar med BMW. :D Styre, fotpinnar, sadel och så vidare, går att ändra för att få en mer ergonomisk körställning.
Det finns som regel skruvar under eller inuti handtagen. Det är inga speciellt svåra grejer, skruvar och muttrar, det är ihopsatt av en människa, så det går bra att ändra på. :D

Delar Hasses omdöme om Haynes...
Jag använder BMW original manual.
Till din modell (R1150R) heter den: DVD Repair Manuals MULTILANGUAGE, 01 59 8 405 649.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Joe Nice » 2020-06-10/16:11

OK, jo jag tror jag har noterat alla yttre skruvar jag sett och även skruvat ut dem, men inte tyckt det släppt men det är ju relativt bräcklig plast vi pratar om i vätskehuset så där vill man helst inte bända. Men även om det var lite vagt så prövar jag väl igen.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Håkan » 2020-06-10/17:45

Joe Nice skrev:OK, jo jag tror jag har noterat alla yttre skruvar jag sett och även skruvat ut dem, men inte tyckt det släppt men det är ju relativt bräcklig plast vi pratar om i vätskehuset så där vill man helst inte bända. Men även om det var lite vagt så prövar jag väl igen.

Njae... Skruvar kan sitta dolda under elarmaturen. Du skall absolut inte bruka någon som helst våld.
Vet inte exakt hur det ser ut på din modell, men jag brukar lösa sånt.
Är det för svårt, låt bli. Ta hjälp av någon. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Joe Nice » 2020-06-10/20:05

Dåså. Jag löste det till slut. Tänk att svarta skruvar mot svart plast ska vara så svåra att se ibland.

Det är tre skruvar + spegel som måste tas bort på varje sida innan man kommer åt fästmuttern.

Lossa spegeln. Låt gärna metallfästet på undersidan stanna kvar i huset på högersidan eftersom den är så pillig att få in. Ovanför hålet där spegel går ner finns en liten glest gängad skruv. Ut med den.
På undersidan bredvid spegelfästet finns en längre skruv som ska ut.
På sidan som vetter mot föraren finns en horisontell skruv. Den ska ut.
Nu kan man hasa ner plaststycket med blinkerskontrollerna utåt-nedåt försiktigt.
Där bakom ser man fästmuttern som klämmer ihop gummiblocket som håller paketet på plats. Lossa, justera och skruva åt.
Montera tillbaka.
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav Håkan » 2020-06-11/05:25

Joe Nice skrev:Dåså. Jag löste det till slut. Tänk att svarta skruvar mot svart plast ska vara så svåra att se ibland.

Det är tre skruvar + spegel som måste tas bort på varje sida innan man kommer åt fästmuttern.

Lossa spegeln. Låt gärna metallfästet på undersidan stanna kvar i huset på högersidan eftersom den är så pillig att få in. Ovanför hålet där spegel går ner finns en liten glest gängad skruv. Ut med den.
På undersidan bredvid spegelfästet finns en längre skruv som ska ut.
På sidan som vetter mot föraren finns en horisontell skruv. Den ska ut.
Nu kan man hasa ner plaststycket med blinkerskontrollerna utåt-nedåt försiktigt.
Där bakom ser man fästmuttern som klämmer ihop gummiblocket som håller paketet på plats. Lossa, justera och skruva åt.
Montera tillbaka.

Exakt så, nu minns jag.
Har gjort detta flera gånger, men att förklara är svårare. :D
Bra att det löste sig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hur vrider man behållaren för bromsvätska/koppling?

Inläggav BmwMats » 2020-06-11/09:10

Joe Nice skrev:
OK, jo jag tror jag har noterat alla yttre skruvar jag sett och även skruvat ut dem, men inte tyckt det släppt men det är ju relativt bräcklig plast vi pratar om i vätskehuset så där vill man helst inte bända. Men även om det var lite vagt så prövar jag väl igen.

...

Dåså. Jag löste det till slut. Tänk att svarta skruvar mot svart plast ska vara så svåra att se ibland.
Det är tre skruvar + spegel som måste tas bort på varje sida innan man kommer åt fästmuttern.
Lossa spegeln. Låt gärna metallfästet på undersidan stanna kvar i huset på högersidan eftersom den är så pillig att få in. Ovanför hålet där spegel går ner finns en liten glest gängad skruv. Ut med den.
På undersidan bredvid spegelfästet finns en längre skruv som ska ut.
På sidan som vetter mot föraren finns en horisontell skruv. Den ska ut.
Nu kan man hasa ner plaststycket med blinkerskontrollerna utåt-nedåt försiktigt.
Där bakom ser man fästmuttern som klämmer ihop gummiblocket som håller paketet på plats. Lossa, justera och skruva åt.
Montera tillbaka.


Skönt att du fixade det ! ;)
Men med handen på hjärtat, måste det vara så svårt att konstruera något så elementärt som detta...?
Har i och för sig inte kännedom om dom nya maskinerna, men det har ju nästan alltid bara varit två skruvar att lossa på som man lätt ser och kommer åt med bara ett snabbt ögonkast.
Måste man uppfinna hjulet två gånger... :shock: :?
Men, tillverkarna idag vill väl att man åker till sin auktoriserade verkstad för det allra minsta man vill förändra eller justera på dagens cyklar kan jag tro. :roll:
Bilagor
IMG_2002.JPG
Det var bättre förr...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst