Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-06-16/19:26

I dag stoppet jeg for å titta på Döda Fallet i Ragunda. Hadde kjørt fra Höga Kusten på morgenen. Da jeg skulle kjøre videre fra Döda Fallet var alle knappene til venstre hånd döda, inkludert scrollehjulet (men ikke til ekstralysene). Jeg hadde ikke blinkers, ikke tute, kunne ikke betjene TFT eller Navigator. Jeg tror kanskje også at jeg ikke hadde hovedlys. Men motor, gass og bremser fungerte, så jeg fortsatte mot Östersund mens jeg undret på hvordan jeg skulle fikse dette, to dagsreiser hjemmefra og minst 20 mil til nærmeste BMW-verksted som jeg tror ville være Northbike i Sundsvall.

Etter å ha kjørt en stund stoppet jeg for en liten pause.

Når jeg startet opp igjen fungerte alt, det hadde sikkert "resatt" seg. Har stoppet og startet den flere ganger etter dette i dag, alt er normalt nå.

Er det flere av dere som har opplevd noe lignende? Er det noe jeg kan forvente gjentar seg?

R1200GSA -18
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

Inläggav MrAnderz » 2020-06-22/20:56

Jag har lyckats skapa flera olika konstigheter på en 1250gs och en 1250gsa på följande sätt:

Tryck på tändningsknappen och sen direkt på startknappen utan att hojen får "köra klart" sina kontroller har resulterat i att cykeln måste "uppsöka verkstad men går att köra".

Har också lyckats att hålla in startknappen liiiite för kort tid så motorn inte startat och sedan direkt tryckt på startknappen igen så motorn startat. Det resulterade i "fel på mororstyrning, uppsök verkstad" samt blinkande varningslampa. Här krävdes ca 3 minuters total avstängning innan det släppte.

Bägge hojar har keyless.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-06-23/07:45

MrAnderz skrev:Jag har lyckats skapa flera olika konstigheter på en 1250gs och en 1250gsa på följande sätt:

Tryck på tändningsknappen och sen direkt på startknappen utan att hojen får "köra klart" sina kontroller har resulterat i att cykeln måste "uppsöka verkstad men går att köra".

Har också lyckats att hålla in startknappen liiiite för kort tid så motorn inte startat och sedan direkt tryckt på startknappen igen så motorn startat. Det resulterade i "fel på mororstyrning, uppsök verkstad" samt blinkande varningslampa. Här krävdes ca 3 minuters total avstängning innan det släppte.

Bägge hojar har keyless.


Jeg kommer inte helt i håg, men det kan meget gjerne være at det ble som du skriver. Jeg husker at jeg stod parkert i en motbakke, og hadde det litt bråttom med å komme i gang, og kan ha trykket på startknappen før all "animasjonen" i TFT var ferdig.

Jeg husker at da jeg kjøpte min 2011 GSA, så var rådet å la den kjøre gjennom alle selvtester før man startet. Det gjelder sikkert fortsatt, kanskje i enda sterkere grad.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-23/17:40

Elektronikens sätt att säga: "Stör mig inte, innan jag är klar!" ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det döda "fallet"! Elektronikkfeil?

Inläggav telecaster » 2020-06-29/18:05

Har någon av er uppfattat att Lithiumbatteriet är orsak till problem?
Min R1250GS vägrar ta emot laddning från originalladdare avsedd för det batteriet.
telecaster
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-01-26/14:33


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst