Problem att skifta växel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem att skifta växel

Inläggav BoxerGeorg » 2020-06-25/14:04

Upplever att jag har ett problem att skifta vid låga växlar. Trots fullt indragen koppling kan jag ibland inte skifta ned från 3:an till 2:an osv när jag stannat tex vid rödljus. Upplever emellanåt att skifta från 1:an till 2:an (den går liksom inte i på vanligt sätt), får använda mer (resolut) fotmanöver för att få i. Sammantaget har det lett till att jag tror att det när något som inte är som det ska? Någon som har något tips?
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Problem att skifta växel

Inläggav BoxerGeorg » 2020-06-25/14:10

Det är frågan om en RT1100 99' års modell, har gått ca 7700 mil, regelbundet servad med samtliga oljor, slutväxel renoverad 6000 mil.
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Problem att skifta växel

Inläggav Håkan » 2020-06-25/20:57

Jag har hört... att oljekvaliteten kan ha inverkan på hur bra/dåligt växellådan fungerar.
Pröva att byt olja. Köp den inte på lågprisbutiken. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Problem att skifta växel

Inläggav BoxerGeorg » 2020-06-25/22:49

Tack för tipset Håkan! Dessvärre har jag svårt att tro att det hjälper eftersom det redan ligger i en "asdyr" Redline växellådsolja (för övrigt ett tips från detta forum)..
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Problem att skifta växel

Inläggav Håkan » 2020-06-26/04:48

Ok, det var väl ungefär det fabrikatet jag hade i åtanke. :)
Återstår nog växellådsrenovering isf. :(
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Problem att skifta växel

Inläggav mumkas » 2020-06-26/16:15

BoxerGeorg skrev:Upplever att jag har ett problem att skifta vid låga växlar. Trots fullt indragen koppling kan jag ibland inte skifta ned från 3:an till 2:an osv när jag stannat tex vid rödljus.


Menar du att växla när du står helt still på t.ex. 3:an och kopplingen fullt indragen? Jag har inte kunnat göra det på någon av mina hojar oavsett märke, undantaget en HD från 1948 med växelspak på tanken med fasta lägen. Jag brukar växla till friläge eller 1:an innan jag stannar helt eller om jag inte hann med det, att lätta pyttelite på kopplingen när jag står still.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Problem att skifta växel

Inläggav Håkan » 2020-06-26/17:27

Kanske att jag läste dåligt...
Menar du växla vid stillastående? Oj, har inte enns försökt... Menar du att det bör gå?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Problem att skifta växel

Inläggav HåkanH » 2020-06-26/17:43

Att skifta växel vid stillastående går väl inte! :o
Bakhjulet måste rulla rulla (röra sig) för att det ska vara görligt.
Har man stannat på exempelvis 3:an, så får man lov att rulla lite fram och tillbaka för att få in 1:an.
Det är iaf min uppfattning efter de tre BMW-cyklar jag har ägt.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Problem att skifta växel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-26/18:33

Det finns en enkel, alternativ metod vid stillastående - även kort beskriven ovan. Belasta växelpedalen för nerväxling och släpp ut kopplingen lite och långsamt. Då rör sig dreven i lådan, och lägre växel kuggar i. Dra in kopplingen helt igen.
Kan upprepas.
I övrigt instämmer jag. Man växlar ner, innan cykeln stannat, så slipper man problemet. Men någon gång missar man det. Då är ovanstående metod ett sätt att lösa problemet.

Vad gäller växling från ettan till tvåan, har jag upptäckt, att det går förbluffande klonkfritt, om man belastar växelpedalen mjukt, låter den stanna en halv sekund i friläget och sedan går vidare till tvåan. Men jag har en maskin av 2019 års modell, och BMW lär ha putsat en del på växellådorna på sistone, så jag vet inte hur det skulle funka på din hoj. ( Tvåan till trean får jag sällan helt klonkfri, men högre upp i lådan är det inga problem.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Problem att skifta växel

Inläggav BoxerGeorg » 2020-06-27/05:48

Tack för att ni hjälper mig att förstå. Blev lite onödigt nojig inser jag. Det där med att inte kunna växla ned från trean i stillastående är ju självfallet något som nästan aldrig inträffar (det gjorde det dock häromdagen och vilket också fick mig att börja fundera..). Tillämpade din (Bror) metod vid växling mellan ettan och tvåan och det funkar fint
BoxerGeorg
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2018-08-20/17:46

Re: Problem att skifta växel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-27/12:45

Du har förmodligen redan räknat ut, att lätt belastad växelpedal och långsamt, försiktigt utsläpp av kopplingen också fungerar utmärkt, om du råkar få en hakning i lådan, när ettan skall läggas i - exempelvis när du skall köra iväg.
(Fast vid närmare eftertanke tror jag, att någon sådan hakning hittills inte uppstått på Willie - efter tre månader och 600 mil. Jag har hittills inte lärt mig metoden att helt klonkfritt få i ettan från stillastående. Det låter mer eller mindre - ofta mer - men växeln går alltid i. Den enda säkert klonkfria metod, som jag hittills kommit på, är att starta motorn med kopplingen indragen och ettan ilagd.
På K 1200 RS var hakning vid start inte ovanlig - men det var lätt löst, utan buller, med ovan nämnda teknik.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst