Ladda batterite

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ladda batterite

Inläggav StefanRnine » 2020-07-03/07:01

Kan jag ladda batteriet när det sitter anslutet i mc med en CETEK laddare ?
StefanRnine
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-07-01/19:16

Re: Ladda batterite

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-03/08:07

Ja. Du monterar CTEK-laddarens "korta, kluvna sladd" direkt på batteripolerna. (Det behöver du alltså bara göra en gång. Var noggrann med att montera på rätt poler!) Därefter kopplar du in laddaren via snabbkopplingen. När laddningen är klar, tar du isär snabbkopplingen och pillar in den - förslagsvis under sadeln - så att den är lätt att pilla fram igen, nästa gång du behöver ladda.
Det finns/har funnits CTEK-laddare, som skulle gå att koppla in direkt i BMW:s "cigarrettändaruttag", men utifrån vad jag läst, har det inte varit problemfritt. Således: Om det inte uttryckligen står i din laddares bruksanvisning, att den kan kopplas in i BMW:s originaluttag, går det nog inte heller. Hojens elektronik känner av, att "något främmande" kopplats in, och slår ifrån. (Och även om det står, att det skall gå, verkar det kunna bli problem.)
Men laddar du via inkoppling direkt på polerna, går du förbi elektroniken.
Fler än en här på Forum använder CTEK direkt på polerna, eftersom den är klart överlägsen BMW:s gamla originalladdare ("den grå klumpen"). Sedan något år finns en nykonstruerad BMW originalladdare, som lär vara i toppklass. Men det gör förstås inte CTEK sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ladda batterite

Inläggav BmwMats » 2020-07-03/13:48

StefanRnine skrev:Kan jag ladda batteriet när det sitter anslutet i mc med en CETEK laddare ?


Med anledning av din fråga så har jag gjort en mycket enkel förklaring hur Ctek's laddsystem ser ut.
Hoppas att det kan bringa klarhet hur du skall koppla och hur delarna ser ut.

https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 30&t=30027

Lycka till StefanRnine ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst