R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparmar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparmar

Inläggav filip.granbom » 2020-07-09/09:43

Hej,

Jag har en nyligen införskaffad R 80 GS från 1988, där tidigare ägare har monterat 1000 cc kit från Siebenrock, Dellorto PHM 38:or och oljekyl.

Jag har inte tidigare skruvat något med BMWs cyklar, men har viss erfarenhet av mekanik och motorcyklar.

När jag skulle byta oljor och filter så insåg jag följande; att beroende på om det är en R 80 eller en R 100 med original oljekyl så krävs olika oljefilter och packningar.

Då min cykel i grunden är en R 80, men med eftermonterad oljekyl och annat lock till oljefilterutrymmet i blocket, gissar jag att det nu är filter för R 100 som jag skall ha, och inte det avsett för R 80, men är det någon som vet säkert?

Vidare, när jag studerar de olika modellerna och filtren på nätet, så framgår att den yttre vita o-ringen och dess shims är av yttersta vikt att den inte är skadad och sitter rätt monterad - vid demontering av mitt filter så saknades den o-ringen helt och hållet - finns det några kontrollpunkter man kan göra för att säkerställa om/vad som kan ha tagit stryk i motorn, eller är det bara att återmontera nya fräscha grejer och hoppas på det bästa?

Vid kontroll och justering av ventiler så ser jag också att tornen som håller axlarna till vipporna är vända med öppningarna åt olika håll, samt att punkt-markeringen på axeln på vissa är närmst motorn och på andra närmst ventilkåpan - här förstår jag det som att axelns punkt-markering skall vara vänd uppåt och ifrån motorn - men vad gäller tornen och dess öppningar? Jag hittar inga bra sprängskisser eller beskrivningar avseende dess återmontering, förutom åtdragningsmoment. Vad är det som kan hända om torn och/eller axlar är felmonterade?

Med vänlig hälsning,
Filip
filip.granbom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-07-09/07:51

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-09/17:27

Hej Filip, grattis till en fin MC och välkommen hit.
Jag kan absolut hjälpa dig med dina frågeställningar och så vidare.
Är på semester nu, ge dig till tåls till på lördag, när jag är hemnma så reder vi ut detta.
Det finns en del fallgropar...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav hpngs1000 » 2020-07-10/07:42

Hej! Gratulerar till en trivsam hoj med många möjligheter! Själv är jag helsåld på de luftkylda G/S- och GS-modellerna.

Tyvärr känns det som om förre ägaren skapat något av en kalkon! Inget fel på Siebenrocksatsen, jag har monterat ett flertal helt utan problem!

Däremot har du problem när det gäller oljekylet och vipparmarnas montering. Det finns spaltmil skrivna om hur det skall vara beskaffat och vad som skall användas och i vilken ordning. Det är alldeles för mycket att skriva om här så jag rekommenderar dig att läsa igenom http://www.largiarder.com och sidorna som handlar om äldre boxermotorer. Och detta är den viktigaste sidan http://largiader.com/tech/filters/canister.html!

Kör inte en enda centimeter innan du rett ut oljefilter/packningar/o-ring runt oljefiltret och locket! Det kan bli VÄLDIGT dyrt annars! Den vita Viton-ringen, den som saknas, kallas ofta för $2000 ringen pga anledning!

Jag säger som Håkan, skaffa en manual! Det finns BMW original reparationshandledning som är alldeles utmärkta! Finns nedladdningsbara på nätet. Själv är jag inte värst imponerad av varken Haynes eller Clymer manualerna.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-12/07:58

Hej igen.
Hoppas du har tagit del av Matz föredömliga tips. :)
Har du fler frågor? Ställ dem gärna här. :D

p.s. Skaffa en original verkstadsmanual.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav filip.granbom » 2020-07-12/10:37

Hej,

Tack för snabba och hjälpsamma svar, verkligen ett juste bemötande!

Jag har verkstadshandboken och jag har nyttjat både den och largiader.com men även bmwmotorcycletech.info för att försöka få rätsida på det hela.

Min uppfattning nu är att oljefiltersituationen är utredd och under kontroll. Det är R100 filtret avsett för modeller med oljekyl som jag använder, pga bytt lock. Jag tycker dock att verkstadshandboken (och hemsidorna) lämnar lite att önska bildmässigt, speciellt när föregående ägare inte gjort rätt, vad som skall sitta vart är inte helt solklart tycker jag.

Dock förstår jag inte riktigt varför det är så oerhört viktigt med viton-ringen ($2k o-ringen). Visst kan ofiltrerad olja återcirkulera till sumpen, men enligt Largiarders bild så är utrymmet såpass litet att majoriteten av oljan ändå borde tvingas genom filtret. Oljetryck borde det ju således också alltid bli. Det visar ju dessutom oljetryckslampan med. Eller har jag missuppfattat det hela?

Problem som kan uppstå, som jag förstår det, är med lagerlägen för vev och kam. Kanske också topparna? Men varför, är det på grund av uteblivet oljetryck eller på grund av att den ofiltrerade oljan sätter igen kanalerna?

Kvarstående problem är de med vipparmsaxlarna och vipparmstornen som också håller toppen.
Här blir jag inte alls klok och hittar inga bilder eller texter som beskriver åt vilket håll vad skall monteras och varför. Således kanske det inte är så viktigt - men jag har för mig att jag läst någonstans att riktning och position av dem var styrt och att det fanns en anledning. Jag hittar dock inte den informationen igen och verkstadshandboken gör mig inte heller klokare.

Slutsatsen är väl följande:

Varför är den vita o-ringen så viktig - att ofiltrerad olja återgår till sumpen ser jag inte som farligt, antingen går den dit eller genom filtret och filtreras? Är det för att oljetrycket uteblir? Men då borde väl oljetryckslampan skvallra om det?

Hur skall vipparmsaxlar och vipparmstorn vara monterade, var hittar jag den informationen och varför är det viktigt?

Tack igen för hjälpen, oerhört tacksam för era svar!
filip.granbom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-07-09/07:51

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-13/15:49

Faran med ett internt läckage i oljefilterhuset är uteblivet oljetryck, och därav utebliven oljecirkulation till ramlager/kamaxellager. Vipporna är nållagrade, de håller längre...

Vipparmsaxlar skall monteras så att oljan som kommer till topparna via de övre dragstängerna skall nå rullagren i vipporna.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav filip.granbom » 2020-07-14/07:29

Tack för dina svar Håkan, dock är jag fortfarande inte riktigt med vad gäller vipporna.

Finns det möjlighet att slå dig en signal och ställa lite dumma frågor?
filip.granbom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-07-09/07:51

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-14/16:57

filip.granbom skrev:Tack för dina svar Håkan, dock är jag fortfarande inte riktigt med vad gäller vipporna.

Finns det möjlighet att slå dig en signal och ställa lite dumma frågor?

Absolut! 0703209069
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav hpngs1000 » 2020-07-14/19:21

Hej igen! Håkan har klarlagt vad gäller viton-ringen! Rekommenderar att INTE göra något annat än föreskrivet!

Vad gäller vipparmarna ska bockarna monteras så att öppningen vetter "utåt"! Mao skall de främre bockarna ha slitsen framåt och de bakre skall ha slitsen bakåt.

Vidare skall vipparmsaxlarna monteras så att pricken monteras uppåt och utåt, pekande från vevhuset.

Kollar du noga på denna video ser du hur det ska se ut!
https://www.youtube.com/watch?v=SwfirpAksL8

Videon är framställd av Mark Morrissey i Brisbane, en guru på allt vad gäller luftkylda BMW hojar. Kolla gärna in övriga småsnuttar han lagt på Youtube, sök på MMM Boxerworks.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav filip.granbom » 2020-07-16/07:27

Hallå!

Igen, tack för all hjälp!

Det var aldrig min mening att ifrågasätta - jag vill bara förstå varför - men efter att ha samtalat med Håkan framgick att även ett mindre intern läckage (mindre än vad som krävs för att tända oljetryckslampan) kommer att ge skador på vev- och kamlager, i förlängningen.

Saker och ting är nu återmonterade som sig bör, enligt föreskrivningar, så får vi se om snurran tagit skada, eller inte.

HPN GS1000, tack för förklaringen och videon, mycket informativ och bra herre att följa! Flödestestet av olja kommer jag att genomföra omgående, det talade även Håkan om.

Jag kikade även vidare på Marks klipp, och där förevisades en växelstock, från vad jag förstod samma växellåda som jag har, med ett snedskuret drev. De axiella krafterna som uppstår hade tydligen förmåga att skjuva drevet i sida, mot det stora lagret som sedan kunde börja skava mot växellådshuset. Detta avhjälptes genom att man skar ett spår i växelstocken och att en utvändig spårring monterades.
- Är detta ett problem ni upplevt, något ni gjort eller rekommenderar att få gjort?
filip.granbom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-07-09/07:51

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-16/07:38

filip.granbom skrev:Jag kikade även vidare på Marks klipp, och där förevisades en växelstock, från vad jag förstod samma växellåda som jag har, med ett snedskuret drev. De axiella krafterna som uppstår hade tydligen förmåga att skjuva drevet i sida, mot det stora lagret som sedan kunde börja skava mot växellådshuset. Detta avhjälptes genom att man skar ett spår i växelstocken och att en utvändig spårring monterades.
- Är detta ett problem ni upplevt, något ni gjort eller rekommenderar att få gjort?

Låsringen finns på vissa lådor....
När 5-växlad låda kom satt ringen där. Sen var ekonomerna i farten, rationaliserade bort låsringen! :o Sedan fick låsringen införas igen. Reklamationerna blev för dyra....
Kollar upp vilka år som är aktuella. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav hpngs1000 » 2020-07-17/15:16

Håkan skrev:
filip.granbom skrev:Jag kikade även vidare på Marks klipp, och där förevisades en växelstock, från vad jag förstod samma växellåda som jag har, med ett snedskuret drev. De axiella krafterna som uppstår hade tydligen förmåga att skjuva drevet i sida, mot det stora lagret som sedan kunde börja skava mot växellådshuset. Detta avhjälptes genom att man skar ett spår i växelstocken och att en utvändig spårring monterades.
- Är detta ett problem ni upplevt, något ni gjort eller rekommenderar att få gjort?

Låsringen finns på vissa lådor....
När 5-växlad låda kom satt ringen där. Sen var ekonomerna i farten, rationaliserade bort låsringen! :o Sedan fick låsringen införas igen. Reklamationerna blev för dyra....
Kollar upp vilka år som är aktuella. :)


Jag har letat och funnit info om vilka lådor som har/inte har låsringen men tyvärr upplevt att infon inte stämmer. Info'n kommer både från BMW och andra källor.

På nätet finns skisser med måtten för spåret och läget. Jag är lycklig nog att ha en granne med mekanisk verkstad och han har svarvat upp spår i ett flertal lådor åt mig.

Normalt finns ingen anledning att riva en låda för att kolla om låsringen finns eller ej. Däremot är det viktigt att vid oljebyte kolla färgen på oljan. Den får inte vara brun-färgad vilket den blir då vatten trängt in, oftast via trasig/stel damask vid uttaget för hastighetsmätaren. Är dessutom magnetpluggen full av spån och oljan glittrig kan det vara dags att renovera. Ett gyllene tillfälle att låta någon kunnig svarva ett spår.

Ett tips som gäller både drivaxlar och växellådor på framför allt GS'ar är att alltid snurra bakhjulet, både fram-och baklänges, efter varje körning. Hjulets rotation skall vara jämn, kan vara svårt att känna till en början men efter ett tag har man vant sig och vet hur rullmotståndet känns. Ett billigt knep att undvika att bli stående med trasig låda eller drivaxel.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav Håkan » 2020-07-17/15:44

Håkan skrev:Kollar upp vilka år som är aktuella. :)

Tyvärr, inte någon tillförlitlig uppgift här heller...
Låsringen fanns definitift fram till 1984, sedan var den borta några år, för att sedan tillkomma igen under sista åren, fram till 1996...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 80 GS / R 100 GS - Problem med oljefilter och vipparma

Inläggav filip.granbom » 2020-07-25/11:28

Där ser man, således är det alltså lite av ett lotteri huruvida man har låsring eller inte i lådan då min är från -88, men då kör jag tills problem uppstår.

Glitter och klet var det nog på samtliga magnetpluggar, men maskin känns och låter ok tycker jag. Ingen olja var brun, både oljan i växellådan och slutväxeln såg fin ut.

Tack igen för hjälpen!
filip.granbom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-07-09/07:51


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst