R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/12:52

I köpet av Willie ingick en Puig hugger, monterad över bakdäcket. KÖP INTE DEN! (I alla fall inte till RT-modellerna.) Roger Gross gjorde mig uppmärksam på, att den vid fjädringsrörelser tar i "innerkåpan" över bakhjulet och med tiden kommer att nöta hål på den.
Det stämmer tyvärr alldeles utmärkt. För min del skall detta åtgärdas vid kommande service (= snart). Det finns lite nötning på innerkåpan, men än är det inte hål.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-13/18:18

Med tiden? Efter 5 år, 10 år, eller 15 år?
Tre år och 3000 mil på min förra RS utan problem.
Fortfarande i gott skick.
Inte illa för en plastbit vars arbetsuppgift det är att vara väldigt utsatt för slitage, och offras för "the greater good".
En slitdel som faktiskt slits.

Det blev ett skrapljud någon enstaka gång när jag råkade köra ned i ett djupare tjälskott, men gör man det ofta finns det värre saker att oroa sig över.

Köpte en Puig igen till min nya RS utan att förvänta mig något fel.
Har inte hört någon RS-ägare heller som klagat.

Jag gissar att det enbart berör RT - om någon.

Dessutom är det många tillverkare som illegalt/legalt kopierat Puig-modellen.
Finns att köpa i stort sett överallt under olika namn.
Så att undvika att köpa från Puig innebär inte att "problemet" undviks.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/19:11

Vad gäller BMW-modeller: Se trådrubriken.
Huggern monterades av den svenska BMW Motorrad-återförsäljare, som levererade Willie ny till förste ägaren. Om det är en piratkopia, har alltså den säljande firman blivit lurad - vilket jag finner föga sannolikt.
Efter 800 mil har jag aldrig någonsin hört tillstymmelse till skrapljud - men märket på huggern har blivit större, och dess kontaktpunkt på originalinnerkåpan är knappt men märkbart avskavd. Vet man inte, vad man skall leta efter, är det enkelt att missa.
Skavmärket på huggern är naturligtvis betydelselöst! Hade det varit problemet, skulle jag inte ha skrivit en rad! Men om huggern skaver hål på plasten över bakhjulet, öppnas ju en kanal för att släppa in väta och lort på ett ställe på hojen, där det inte tidigare varit aktuellt. Ett tillbehör, som skaver sönder originalkonstruktionen, verkar inte bra!
Det är hela orsaken till, att jag över huvud taget skrivit något.
Jag har även tillskrivit den aktuella firman och uppmärksammat dem på problemet. Att montera huggers, som inte skaver sönder hojen, ter sig i alla fall för mig som en bättre affärsidé.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-13/19:24

Bror,

Jag skrev inte att du har fått en piratkopia.
Det tror jag inte ett ögonblick på.
Det jag syftar på är alltså inte namnet på tillverkaren utan modellen.
Själva modellen bör undvikas om man är orolig då det finns en mängd liknande/samma modell under andra tillverkarnamn.

Själv hade jag inga problem efter 3000 mil med RS.
För mig är plastbiten en slitdel - något som offras - och inget som jag reflekterar mer över än så .
Om livslängden är kortare än hojens har jag därför förståelse för.
Att vi har olika syn på det är OK.

Varför ett problem med RT?
Har RT längre fjädringsväg än tex R/RS?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/19:42

Har ingen aning. Den rimliga förklaring, som jag i nuläget gissar mig till, är att den mattsvarta originalinnerkåpan över bakhjulet inte har exakt samma form på RS och RT. Jag kan tänka mig, att om RT:s innerkåpa varit en halv centimeter bredare, skulle problemet inte finnas - men utan tillgång till en RS (gärna med med monterad hugger) kan jag bara gissa.
(Annan fjädringsgeometri skulle kunna vara orsaken, men tills någon kunnig reder ut begreppen, avstår jag från att spekulera vidare.)
Kvar står faktum: Puigs hugger på R 1250 RT skaver på originalinnerkåpan. Det är inte bra.
Kunnigt folk konstaterar, att R 1250 RT inte behöver någon hugger. Originalinnerkåpans design är bra nog (och huggern syns hur som helst bara, om man letar efter den). Så jag kommer att låta demontera huggern utan ersättare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-13/19:49

Men behøver man hugger på en RT?
Jeg kjørte RT i noen år, riktignok lenge siden, og det var en -96.

Men så ikke noe behov før jeg kjøpte GS(A) som var mye mer åpen rundt bakhjulet.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/19:51

Nej, inte enligt min sagesman. Men den satt ju där, när jag köpte hojen. Nu skall den alltså bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav CG Arvidsson » 2020-07-14/15:03

Jag gjorde en egen "hugger" till min förra RT och till den nya 1250:n. Främre delen av bakre stänkskärmen är för kort för att skydda swingarmen från smuts. Köpte en svart plastspann på Biltema som jag sågade till efter en pappersmall som slutar nedanför swingen. Värför plastspann, jo den har den perfekta rundningen som passar i skärmen. Den måste dock skruvas fast i den befintliga skärmen. Mallen har jag sparat för kunna göra till ev. ytterligare en RT.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R (1200?)/1250 RT: Undvik Puigs hugger

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-14/07:24

I samband med 1 000-milaservicen bad jag Beviks ta bort huggern. Då hittade jag ytterligare ett ställe, där den skavt på ordinarie innerkåpan över bakhjulet - men det hade inte gått hål någonstans.
Huggern är nu såld till annan medlem med annan modell. Hoppas den gör felfri tjänst hos honom.
Min slutsats i rubriken kvarstår naturligtvis. Puigs hugger på R 1250 RT (och sannolikt senare årgångar av R 1200 RT) är kontraproduktiv, eftersom den de facto ger skador på originalhojen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst