Däcktest (asfalt)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däcktest (asfalt)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-06/15:09

R1250RS testar asfaltsdäck av olika fabrikat.

bild1.jpg

bild2.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Däcktest (asfalt)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-06/16:18

Hmmm. Minst ett däck med styvare stomme (Pirelli Angel GT II) jämförs med minst ett däck med ordinarie stomme (Michelin Road 5, där man samtidigt nämner Road 5 GT med styvare stomme - som inte är med i testet).
Vad gäller övriga svålar, ser jag inte någon information, huruvida stommarna är ordinarie eller styvare.
Äpplen och päron? Eller har jag läst slarvigt?

I övrigt verkar det koka ner till, vad MOTORRAD konstaterade vid senaste testet - att alla var mycket bra, och skillnaderna var små.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcktest (asfalt)

Inläggav Assar » 2020-08-06/19:37

Snart dags för byte, så det här kommer ju lägligt.
Jag har kört med Michelin PR3 och PR4 ett bra tag. Men det är ju inte skrivet i sten. Ändå, jag gillar dem. Som musiker så skulle jag säga de är som att spela på en kvalitets-telecaster. Mer krävande men bättre resultat när man lärt sig spela på den så att den gör vad man säger åt den.

Nån som testat både dem och Metzeler Roadtec 01, samt har både åsikter och kan sakligt redogöra för skillnaden?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Däcktest (asfalt)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-06/20:30

Fast - test och test? Varje däck kördes en vända på 22 miles. "Provkörning" verkar vara en mer adekvat benämning. Jag antar, att det var nya däck - och provkörningarna verkar ha ägt rum på torr, någorlunda vältempererad asfalt.
Hurdana är de i väta?
Hur beter de sig med mindre än hälften av den beräknade körsträckan kvar?
Och hur lång är körsträckan?
Tre icke oviktiga faktorer att väga in vid val av däck för landsvägsbruk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däcktest (asfalt)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-06/20:57

Assar,

Jag körde med Michelin Road 4 och Road 5 på min gamla R1200RS.
Bättre grepp i Road 5, men framdäckets sidor (mjukare gummi) slits ned fortare än plånboken kan återhämta sig.
Båda fungerade även riktigt bra i ösregn.
Livslängden på bakdäcket (både Road 4 och Road 5) var ca en hel säsong (eller något över 1000 mil) för mig.
Lufttrycket i både Road 4 och road 5 upplevde jag dock som känsligt - stora variationer på upp emot 0,5 beroende på lufttemperaturen (+5 och +35 grader i luften).

Min nuvarande R1250RS har Metzeler Roadtech 01 på från fabrik.
Efter enbart ca 300 mils körning tycker jag att däcken är OK både vad det gäller grepp och slitage, och utan några negativa överraskningar.
Ännu inget ösregn att jämföra med.
Lufttrycket verkar ligga konstant oavsett lufttemperatur.
Vet mer efter nästa vecka då det blir en veckas inspirerad hojkörning uppe i norr.

Vad som glädjer mig med testet ovan är att mina egna intryck styrks i artikeln.
Metzeler Roadtech 01 är ett "hyfsat" däck som jag troligen kommer att uppskatta mer ju längre jag kör.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst