Symtom vid fel ventilspel!?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Symtom vid fel ventilspel!?

Inläggav SM3ULK » 2020-08-20/23:17

Ursäkta en dum fråga, men vilka är symtomen hos en R1100 när ventilerna är dåligt justerade?
De flesta säger att dom går som krattor när det är ojusterat, men hur skulle ni på forumet beskriva symtomen utförligare!?
Skulle vilja kunna förklara för oinvigda på ett bra sätt!
SM3ULK
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2018-08-29/22:46

Re: Symtom vid fel ventilspel!?

Inläggav BrooklynS » 2020-08-21/05:16

Går ojämnt, kan vara lite svårstartade, varierande tomgång osv
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Symtom vid fel ventilspel!?

Inläggav Håkan » 2020-08-21/06:42

Allting samverkar i en motor för att den skall gå bra.
Ventilspel, tändningsläge, kompression, insprutning (förgasare). Finns fler insprutningsspjäll, som den oftast är på motorcyklar, är synkroniseringen mellan dessa viktig.
På de flesta flercylindriga motorcyklar sitter insprutningsspjällen bredvid varann, på samma axel, här är synkroniseringen inget som ändrar sig med tiden. Inget problem. :)
På en MC med boxermotor sitter insprutningsspjällen (förgasare) på var sida om motorn. Här blir synkroniseringen lite svårare. Hopkopplingen av spjällen blir avgörande för motorgång.
På boxer LC modell 2013- har man löst det elektriskt. Inget problem. :)
På boxer luft/oljekyld modell 1993-2013 är hopkopplingen av spjällen med en wire, som slits och töjs. Där skedde en ständig utveckling av insprutningselektroniken av BMW´s tekniker. Synkronisering är mycket viktig, de tidigare modellerna är känsligare...
När jag körde R1150 upplevde jag att den behövde justering/kontroll av insprutning var 200:de mil för att gå riktigt bra.
Min R1200 2012 har fortfarande lite rå gång, inte alls lika finlirad som LC modeller... Men det tycker jag hör till charmen med en boxer, inget jag vill avstå. :o

Arbetsgången vid justering är att först se till att ventilspel, tändläge och kompression är ok. Sedan synkronisering av spjäll. Här är en U-rörsmanometer väldigt bra.
Jag försöker alltid att undvika att skruva på den sida som har TPS givaren.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst