Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Phontabiker » 2020-08-21/17:26

Såg ett läckage på en av bensinledningarna straxt innan spridaren på vänster sida, hade ett snack med vår eminte BMW mek Håkan (Tack Håkan för din tid och vänlighet ) :) , som gav mig tips om hur jag ev. skulle kunna lösa detta,
Tyvärr så var det för kort med slang för att skarva, jag har nu plockat bort det mesta ovan dessa slangar som är sammanbundna i mitten vid en (?) liten burk ;)
Bort med ABS enheten samt batterihylla så ser man allt detta, ser ut som att men kan byta den ena slangen från denna "burk",
Plocka bort den som sitter monterad samt ersätter med en 6 mm bensinslang från Biltema var tanken för morgondagen , sen sätter jag en skarv mot den delen som passas in mot spridaren. Den blir ju synlig och lätt att övervaka
Någon som gjort detta jobb och kan ge mig tips?
Kanske finns det någon som har en gammal del från dessa bränsleledningar /rör liggande från en r1100RT så är jag intresserad,
Hur knöligt är det att lufta ur ABS enheten ?
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav BmwMats » 2020-08-21/19:28

Känner inte till din modell av cykel, men jag vill å det bestämdaste avråda Dig från att använda bensinslang från Bilbuttricks. (läs Feltema). :evil:

Har för bara några år sedan köpt bensinslang som skulle vara beständig även för att ligga i bränsle i en tank från dom, och efter några månader när jag skulle dubbelkontrollera att slangarna var täta, så löste ytterdelen av slangen upp sig och var som hård gelé.
Det kladdade av sig på fingrar och verktyg, tålde absolut inte att ligga i bensin trots att dom påstod det i affären.

Vill bara råda dig till att INTE använda denna slang, köp hellre slang från något annan firma.

I övrigt handlar jag en del på Biltema, men bensinslang köper jag ALDRIG mer där.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Håkan » 2020-08-21/19:43

Håller med Mats. Inte bensinslang från Biltema.
Hydroscand är en bra och tillförlitlig leverantör av slang, om det så är till bensin- eller broms-.
Eller förståss BMW original!

Lufta ABS? Ja det är lite meck... Men tog du loss bromsrören på ABS enheten? Det är i flesta fall onödigt, lossa ABS enheten i sitt fäste och lyft den en bit det räcker.

Du sa aldrig att du tänkte ta loss ABS enheten när du ringde mig. ISF hade jag avrått å det bestämdaste!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Phontabiker » 2020-08-21/20:19

Ok , låter inte kul , kanske blir meckigt, men det var vad jag tänkte i min okunnighet, att det var nog tvunget för att få loss hella plattan som allt sitter i,
Mekonomen skall ha 6 mm PVC bensinrör tänker att jag handlar det av dem så kan jag köra en skarv bara länst ut närmast cylindern ,
Funkar det inte att luftaABS med luftskruvarna på den enheten som vanligt ??
Kollade på Youtube såg enkelt ut , men det gör det ju alltid där Hehe
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Håkan » 2020-08-22/06:09

Visst, det funkar att lufta som vanligt. Om man är van vid sånt. Det är lätt att göra fel... Bromsar är viktiga.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Phontabiker » 2020-08-22/12:47

Håkan skrev:Visst, det funkar att lufta som vanligt. Om man är van vid sånt. Det är lätt att göra fel... Bromsar är viktiga.


Jo bromar är väl det viktigaste, jag handlade en oljesug på Biltema idag, tänkte suga ut luften, Slangar från Mekonomen (Hydroscand stängt lördager ) Förr när det har djäklats har jag satt tryck på behållaren och sen bara tappat ut. Men sett att par video där de suger ur dessa ABS enheter jag får testa och kolla att det blir bra.
Tack för alla tips, ovärderligt

//Nils
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav BmwMats » 2020-08-22/18:40

Jag använder denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634

Utmärkt funktion i och med att den suger ut via luftningsnipplarna.
Då jag arbetade som mekaniker för många år sedan hade vi en sådan som trycker fram bromsvätskan genom övertryck via påfyllningslocket på bromsvätskebehållaren, men en av mekanikerna lyckades att trycka sönder packboxarna på en huvudcylinder, tack vare något för högt tryck, varvid vi skaffade just denna typ av urluftningsutrustning från "det blå varuhuset".
Jag införskaffade tämligen omgående en likadan för eget bruk därefter.

Dock kräver den tillgång till tryckluftskompressor, så har du inte det redan så är det inte rätt produkt för dig.

Kan rekommendera denna varmt i och med att jag har kompressor i garaget.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Läckage på en av bränleledningarna till spridarna

Inläggav Phontabiker » 2020-08-22/19:52

Har tillgång till en kompressor, ser vettigt ut, och säkert bättre att suga ur än att trycksätta som du skriver. Tack för tipset :)
Skall se om jag kan använda den jag köpte, den är ju för att suga ur olja eller annan vätska , men kan ju suga vad som helst tänker jag, i annat fall så får jag dra till Biltema på måndag. Börja med att lufta ABS enhetem samt sen oken antar jag är rätt ordning. Allt på plats igen och skall lufta i morgon,
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst