Recall på bromsok

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Recall på bromsok

Inläggav Håkan » 2020-08-22/06:21

Hayes bromsok är i "blåsväder" igen...
https://www.advpulse.com/adv-news/recal ... eCl-gOPAWc

Skrev en tråd tidigare i våras om dessa bromsok.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 18&t=29727
Några nya tankar i ämnet?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Recall på bromsok

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-22/07:15

Mina Hayes-ok läckte en aning, när jag köpte Willie. Det var så lite, att det aldrig blev en endaste liten prick på garagegolvet, men om man tog med fingrarna vid okens nedersta del, fick man en aning fukt på fingrarna.
Beviks fixade detta prompt på garantin - nya packningar. Därefter har det varit torrt i 800 mil - och fortfarande inte en prick på golvet.
Funktionen har hela tiden varit absolut förstklassig. Lättryckt och distinkt - mycket lätt att dosera bromskraften och ett sjujäkla nyp, om man tar i bara lite mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Recall på bromsok

Inläggav BrooklynS » 2020-08-22/09:34

Nu byter man uppenbarligen ut oken.

Skönt att BMW tar sitt ansvar och jag hoppas verkligen att Hayes får ta sin beskärda del av kostnaden. Med tanke på den sämre och billigare konstruktionen är det förstås extra förargligt.

Som tur är verkar Brembos ok passa rakt av och det kommer nog att vara bland det första jag byter om jag nu någon gång skaffar en BMW av dessa årsmodeller i framtiden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Recall på bromsok

Inläggav Phontabiker » 2020-08-22/17:35

Varför byter man från Brembos till ett annat fabrikat, har inte Brembos alltid varit nummer ett? Min gamla hoj har ju Brembos, när gick man över till annat ?? Jag har haft Brembo ok på de flesta av mina stora japancyklar, aldrig några problem. BMW borde väl satsa på det som fungerar oavsett om de är lite svampigare än Hays så har de fungerat utan läckage och smidiga att jobba med dessutom.
Är det verkligen så att produktionskostnaden har blivit viktigare än funktion
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Recall på bromsok

Inläggav BrooklynS » 2020-08-22/17:59

Phontabiker skrev:Är det verkligen så att produktionskostnaden har blivit viktigare än funktion


Det har ALLTID varit det, i alla fall om man skall tjäna pengar på sina produkter.

Huruvida "känslan" i bromsarna skulle påverkas av att göra dem billigare undandrar sig helt min bedömning, däremot påverkar valet av belägg och material i skivorna den saken. I marknadsföringen måste man sedan motivera förändringen på ett säljande sätt och ett säkert tecken är när man använder ord som "upplevelse" eller "känsla" - det finns alltså inga som helst faktiska fördelar, eftersom man då absolut hade lyft fram dem med mycket stora bokstäver.

Nå, visst fungerar det säkerligen i stort sett lika bra, men framtida ägare får räkna med högre servicekostnader och av allt att döma också mer osäker kvalitet... vilket skulle bevisas.

-------------------------------------------

EDIT: Roger Gross tycker inte om kritiska synpunkter mot BMW. Därför vill jag kort redogöra för VARFÖR jag är kritisk mot BMW-s byte till Hayes bromsok.

1. De är av en konstruktion som gör det inte bara avsevärt dyrare att byta bromsbelägg utan också avsevärt svårare att hålla rent i bromsoket. Det betyder att framtida servicekostnader ÖKAR under hela motorcykelns livslängd. Man måste demontera oken helt för byte av bromsbelägg.

2. Sannolikheten är också betydligt större att sand, smuts och annat ligger kvar, tar sig förbi tätningar och på sikt förstör kolvarna. Det är detta som dödar bromsar när hojen får några år på nacken.

3. Uppenbarligen är de också av sämre kvalitet då helt nya bromsok visat sig läcka och nu breda återkallelser i USA.

4. Det skulle inte förvåna mig om Hayes också är en smula tyngre än BREMBO, och här vill man absolut ha så lite vikt som möjligt - varje gram räknas. Dock har jag inte vägt dem utan grundar hypotesen på att Hayes är mindre välarbetade och klumpigare konstruerade.

De tidigare bromsoken från BREMBO har aldrig krånglat och sitter på många andra motorcyklar i samma klass. Att byta till en annan leverantör är knappast betingat av funktionella skäl, särskilt som Hayes är en billigare och sämre konstruktion i grunden.

Det är särskilt trist då BMW har en historia av att välja konstruktioner som underlättar service och underhåll samt ger lång livslängd och okänslighet för slitage. En del av BMW-s storhet på motorcykelsidan.

Jag tycker om BMW, men det betyder inte att man måste blunda för felaktigheter och taffliga underleverantörer. Tills någon kommer med en bättre förklaring kommer jag att anse att Hayes bromsok är ett nerköp, likaså var knappsatserna på styret och frånvaron av avtappningsplugg för oljan i växelhuset. Föremål för garantiåtgärder, återkallelser och dåligt eftermäle.

Alla som kan någonting förstår att ett tanklöst förbilligande av vissa detaljer ofta blir dyrare i längden och jag är tämligen säker på att dessa beslut inte togs av ingenjörer utan av ekonomer med kvartalsvinsten som högsta prioritet.

Men som tur är passar ju oken från BREMBO och då kan man ju byta om man vill. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst