Arbetskostnad för kopplingsbyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Phontabiker » 2020-08-29/10:46

Har en koppling på min r1100rt 96a som inte har mycket justermån kvar, den slirar inte på något sätt, men vet att det kommer att bli aktuellt inför en inte allför avlägsen framtid.

Frågan infinner sig då, skall jag leja bort jobbet, eller göra det själv under vinter /vår?
Någon som vet arbetskostnad/arbetstid för detta jobb ?
Jag själv skulle gissa att har man gjort det ett par ggr så fixar man det på ett par arbetsdagar, men bara min gissning.
Säkert någon här som har lejt bort det jobbet,
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Perra_II63 » 2020-08-29/19:37

Har själv en R 1200 GS/A 2013 som jag bytte koppling på i samband med att jag böt tätningarna på balansaxel och vevaxeln.
Då det var första gången jag gjorde det så räknade jag med att det skulle ta 2 dagar. Började kl 17.00 på eftermiddagen och kl 21 var hojen kluven och växellådan avmonterad. Startade sedan 8 på morgonen och kl 14 var hojen monterad och provkörd.

Fick prisuppgift av lokala MC firman och de ville ha 26 tusen för jobb och delar. Köpte kopplingslamell och tätningar för strax över tusenlappen.

Det är ingen svår skruvning bara man är noggrann och metodisk så är det inga problem. Att köpa/ ladda ner en verkstadshandbok som spar svett och svordomar.

Efter 30 minuters skruvande.
Bild
Tätningen som ställde till det och läkte.
Bild
Tätningarna bytta och ny koppling ska strax monteras.
Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Phontabiker » 2020-08-30/05:44

Hej Perra

då var det inte så illa räknat med två dagar, jag har ju ett antal år som mek i mitt arbetsliv så inte rädd för jobbet, Med de slantarna så gör jag jobbet själv. Precis som du skriver så kostar en lamell runt en tusing samt sedan P - boxar som man givetvis byter, kanske en motorlyft från Biltema, kan man ha till mycket sen, kan monteras ner dessutom. Japp , så får det bli, att ta 26 tusen borde falla under ockerlagen, :D Vad blir det för timpenning. Jag tänkte att runt femtusen spänn, det kan jag betala för bara jobbet.

Tack för bra info , finns nog lägre priser att söka kanske

//Nils /Phonta
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-30/11:27

Om du ska ta dig an det här jobbet kan jag rekomendera Chris harris på youtube. han har en film där han klyver en R1100Rt och byter koppling med mera.
https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94&t=5954s

Kan fortfarande vara en ide att investera i en verkstadshandbok.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Håkan » 2020-08-30/15:01

Perras 26' låter väl lite högt. Här kan det nog löna sig att fråga runt en del...
10 '-15' har jag hört som abetskostad, men det var några år sedan, så en del har det väl räknats upp.

Jag använder själv alltid BMW original verkstadsmanual när jag skruvar.
Den är mycket säkrare än en film någon galning gjort på youtube...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Arbetskostnad för kopplingsbyte

Inläggav Phontabiker » 2020-08-30/20:17

Tack för alla fina tips, har kikat på Chris Harris videos, och även kikat och rotat med hojen rätt mycket , som jag nämnde, jag vill inte påstå att det är en skitsak att göra själv,
Men som utbildad mek och x antal år som bilmek så borde jag klara av detta jobb , ingen direkt finmekanik :D Men jag är väldigt tacksam för all vävilja och goda råd, inte tu tal om det. Som pensionär nu kan jag inte lägga de summorna som det verkar handla om, märkligt dessutom för den tiden som det verkar gå åt
Har ju under tre år jobbat med stora Japanhojar samt tyvärr även Harley :D (egen verkstad i Thailand )
Tycker BMW verkar rätt lättmekad i förhållande med en Honda VTX 1800 som jag rev ner i småbitar.
Duktiga konstruktörer på BMW, känner att jag kan köra den här många år
Ett rent nöje att vara BMW Ägare
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst